مضرات شستشوی صورت با جوش شیرین چیست؟

مضرات شستشوی صورت با جوش شیرین
مضرات شستشوی صورت با جوش شیرین

اخیرا خواص جوش شیرین به عنوان پاک کننده طبیعی مورد توجه قرار گرفته است. در اینترنت ادعاهایی در مورد استفاده از جوش شیرین برای شستن موها، درمان عفونت ادراری و تسکین نیش حشرات وجود دارد.

جوش شیرین برای رفع بوی ناخواسته بدن عالی است اما بهتر است که از آن برای شستشوی صورت تان استفاده نکنید.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات شستشوی صورت با جوش شیرین آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض و مضرات جوش شیرین برای شستن صورت

1. PH پوست را تغییر می دهد

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم معمولا برای تسکین سوزش سر دل استفاده می شود زیرا یک ماده شیمیایی است که به خنثی کردن اسید معده کمک می کند.

این ممکن است روی پوست نیز اتفاق بیفتد. در حالی که متخصصان پوست گاهی اوقات از جوش شیرین برای خنثی کردن لایه برداری شیمیایی در مطب استفاده می کنند به طور کلی برای شستشوی صورت بسیار مضر است به خصوص اگر به طور مکرر استفاده شود.

پوست سالم کمی اسیدی است. این پوشش اسیدی به تشکیل یک سد محافظ کمک می کند و برای سلامت کلی پوست مهم است. شستن با جوش شیرین می تواند سد چربی محافظ پوست را از بین ببرد، PH آن را تغییر دهد و باکتری های طبیعی روی سطح را که به جلوگیری از عفونت و آکنه کمک می کنند مختل کند.

این ویژگی جوش شیرین می تواند باعث شود پوست شما مستعد عفونت و جوش شود.

2. باعث حساسیت می شود

جوش شیرین می تواند پوست را تحریک کند. بیشتر مردم تا زمانی که شروع به استفاده مستقیم از جوش شیرین روی پوست خود نکنند، نمی دانند که نسبت به آن حساس هستند.

استفاده از جوش شیرین به عنوان دئودورانت باعث ایجاد بثورات زیر بغل، قرمزی و سوزش پوست می شود.

اگر به جوش شیرین واکنش نشان می دهید از محصولات جوش شیرین اجتناب کنید و از لوسیون مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید تا زمانی که سوزش برطرف شود.

3. باعث لایه برداری بیش از حد پوست می شود

لایه برداری مناسب می تواند رنگ پوست را یکنواخت کند و باعث شود پوست شما بهتر به نظر برسد. لایه برداری بیش از حد می تواند باعث قرمزی، جوش، سوزش و خشکی پوست شود.

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌ کند بین درمان‌ های لایه‌ برداری زمان زیادی بگذارید تا از تحریک آن جلوگیری کنید یا اگر پوست حساسی دارید از آن اجتناب کنید.

جوش شیرین بسیار شبیه اسکراب نمک یا شکر است و زمانی که به صورت خمیر درآید یا به طور کامل در آب حل نشود به عنوان یک لایه بردار فیزیکی عمل می کند. لایه برداری می تواند مفید باشد اما لایه برداری مداوم در طول روز مانند زمانی که صورت را با جوش شیرین بشویید توصیه نمی شود.

به جای جوش شیرین از چه چیزی استفاده کنیم؟

پوست خشک یا حساس

اگر پوست شما به راحتی تحریک می شود یا اغلب خشک می شود به دنبال پاک کننده های مبتنی بر گلیسیرین باشید. این نوع پاک کننده ها به محافظت از موانع پوست کمک می کنند و پوست را از روغن های طبیعی آبرسان آن پاک نمی کنند.

پاک‌کننده‌ های صورت که برچسب بدون مواد شوینده دارند نیز می‌ توانند مفید باشند زیرا کمتر احتمال دارد چربی‌ های مورد نیاز پوست شما را از بین ببرند.

پوست چرب

فوم دوست شماست. یک شوینده کف کننده می تواند به برداشتن چربی اضافی از روی پوست شما کمک کند.

پوست مستعد آکنه

پوست مستعد آکنه می تواند خشک، چرب یا ترکیبی از این دو باشد که انتخاب پاک کننده را کمی چالش برانگیز می کند.

یک پاک کننده دارویی حاوی سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید یا بنزوئیل پراکسید ممکن است مفید باشد اما این مواد همچنین می توانند پوست شما را خشک کرده و باعث تحریک شوند.

اگر پوست حساس و مستعد آکنه دارید از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.

پاک کردن آرایش

پاک کردن صحیح آرایش برای جلوگیری از جوش، بسته شدن منافذ و حتی عفونت چشم بسیار مهم است اما شما نمی‌ خواهید پس از اتمام کار، صورت تان قرمز شده و بسوزد.

پاک کننده هایی که دارای پایه روغن یا پایه روغن و آب هستند بهترین کار را برای پاک کردن محصولات مومی موجود در مواد آرایشی دارند.

روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون همگی برای پاک کردن آرام آرایش عالی عمل می کنند. مراقب محصولات حاوی الکل باشید زیرا ممکن است خشک کننده و تحریک کننده باشند.

لایه برداری

پاک کننده های حاوی گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید می توانند به از بین بردن پوست مرده و لایه برداری شیمیایی پوست شما کمک کنند. همچنین می توانید در حین لایه برداری به آرامی از یک برس استفاده کنید.

فقط مطمئن شوید که فشار ملایمی اعمال می کنید و به پوست خود زمان زیادی برای بازیابی بین لایه برداری بدهید. لایه برداری بیش از حد می تواند باعث متورم شدن منافذ پوست و بدتر شدن جوش ها شود.

یکنواخت کردن رنگ پوست

لایه برداری می تواند به کاهش تیرگی و حتی بهبود رنگ پوست کمک کند. پاک‌ کننده‌ های حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ هایی مانند ویتامین‌ های C، E یا B ممکن است به کاهش قرمزی کمک کنند.

عصاره چای سبز و کافئین ممکن است منجر به یکنواختی پوست شود.

شستشوی طبیعی صورت

برای شستن صحیح صورت خود به بیش از آب ساده و دستان خود نیاز ندارید، به خصوص اگر هیچ گونه آرایش یا محصولات مراقبت از پوست روی آن ندارید. روغن هایی مانند زیتون، جوجوبا و نارگیل می توانند آرایش و سایر محصولات روغنی مانند آکوافور و وازلین را پاک کنند.

یک شستشوی ملایم صورت با چند ماده ساده مانند گلیسیرین می تواند به از بین بردن باقیمانده روغن پس از اتمام کار کمک کند.

سرکه سیب رقیق شده یا فندق افسونگر هم ممکن است چهره شما را شاداب کنند.

خلاصه

شستن صورت نیازی نیست سخت یا بیش از حد پیچیده باشد. این می تواند به سادگی شستن با یک پاک کننده ملایم و بدون عطر باشد که برای نوع پوست و نیازهای خاص شما فرموله شده است.

در حالی که جوش شیرین مطمئنا جای خود را در زندگی طبیعی دارد، بهتر است استفاده از آن برای شستن صورت را کنار بگذارید.

همچنین بخوانید : خواص جوش شیرین برای پوست

منبع : healthline