خواص آب پیاز برای موی سر چیست؟

خواص آب پیاز برای موی سر
خواص آب پیاز برای موی سر

محققان دریافته‌ اند که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آب پیاز ممکن است به رشد موها کمک کرده و ظاهر سالم آن‌ها را تقویت کند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آب پیاز برای موی سر و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب پیاز برای موی سر

1. به افزایش رشد مو کمک می کند

یک مطالعه در سال 2018 به بررسی توانایی پیاز در افزایش رشد مو پرداخت.

محققان در این مطالعه شامپوی پیاز را به روش زیر تهیه کردند :

100 گرم پیاز تازه را در یک خردکن به قطعات ریز خرد کرده و آب آن را با پارچه ی صافی گرفتند. سپس عصاره پیاز را (معمولا از 1 تا 3 میلی لیتر) به شامپوی طبیعی حاوی روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن اکالیپتوس اضافه کردند.

آن ها دریافتند که این شامپو وقتی به مدت 5 دقیقه روی پوست سر بماند (بسیار طولانی تر از شامپوی معمولی شما) باعث تحریک پوست نمی شود. آن ها همچنین دریافتند که شامپوی پیاز مواد مغذی بیشتر برای فولیکول های مو را فراهم می کند، باعث افزایش رطوبت پوست سر شده و رشد مو را تقویت می کند.

می توانید از همین فرآیند برای اضافه کردن عصاره پیاز به شامپو استفاده کنید

حتی اگر نمی توانید شامپوی حاوی آب پیاز را تهیه کنید، می توانید از همان فرآیندی که محققان برای تهیه عصاره پیاز استفاده کردند، آب پیاز را گرفته و به شامپوی خود اضافه کنید.

نگران نباشید، موهای شما بوی پیاز نمی گیرد

و اگر فکر می کنید که موهای شما بوی پیاز می گیرد یا خیر، یک خبر خوب وجود دارد.

محققان از عطرها و مقدار کمی آب لیموترش برای کاهش بوی پیاز استفاده کردند. هنگامی که آن ها از شامپو استفاده کردند، بوی مشخص پیاز را مشاهده نکردند.

2. روند سفید شدن موها را کاهش می دهد

هیچ مدرک بررسی شده ای در مورد اینکه پیاز روند سفید شدن مو را معکوس می کند وجود ندارد. با این حال بسیاری از درمان های خانگی نوید می دهند که عصاره پیاز می تواند به کاهش سفید شدن موها کمک کند.

ایده پشت این درمان های خانگی این است که پیاز حاوی ترکیب آنتی اکسیدانی به نام کاتالاز است که به کاهش پراکسید هیدروژن در ریشه موها کمک می کند. تصور می شود که این کار از سفید شدن موها جلوگیری می کند.

اگر می خواهید یک درمان خانگی را امتحان کنید، در اینجا ترکیبی وجود دارد که می توانید سه تا چهار بار در هفته از آن استفاده کنید :

  • 3 قاشق چای خوری آب پیاز را با 2 قاشق چای خوری آب لیموترش ترکیب کنید
  • مخلوط را تا حد امکان به موها و پوست سر بمالید
  • به مدت 30 دقیقه روی مو و پوست سر بگذارید
  • سپس آن را بشویید و از شامپوی ملایم استفاده کنید

از طرف دیگر می توانید یک پد پنبه ای را در آب پیاز معمولی آغشته کنید و آب آن را روی پوست سر خود بمالید و در حین استفاده ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه با شامپوی ملایم بشویید.

3. به مرطوب کردن و احیای موهای خشک و شکننده کمک می کند

پیاز حاوی ترکیبات زیادی است که ممکن است به تقویت موهای خشک و آسیب دیده کمک کنند.

به عنوان مثال می توان به فلاونوئیدها مانند کائمفرول و کوئرستین اشاره کرد. اینها دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و گشادکننده عروق هستند که به تقویت جریان خون در پوست سر کمک می کنند.

4. پوست سر خشک و خارش دار را درمان می کند

خواص ضد التهابی پیاز ممکن است به تسکین خارش پوست سر کمک کند. همچنین می توانید عصاره پیاز را با سایر مواد طبیعی ترکیب کنید تا پوست سرتان آرام شود.

برخی از ترکیباتی که باید امتحان کنید عبارتند از :

  • 2 قاشق غذاخوری آب پیاز و 1/2 قاشق غذاخوری عسل خام
  • 1 قاشق چای خوری روغن زیتون و 3 قاشق چای خوری آب پیاز
  • 3 قاشق غذاخوری آب پیاز، 5 قاشق چای خوری روغن نارگیل و 1 قاشق چای خوری آب لیموترش

می‌ توانید یکی از این ترکیب‌ ها را روی پوست سر خود بمالید سپس بعد از 20 تا 30 دقیقه آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

5. برای درمان آلوپسی مفید است

آلوپسی آره آتا یک بیماری شایع است که باعث ریزش مو به صورت تکه‌ ای می‌ شود.

مطالعه‌ ای در سال 2014 بر روی 38 نفر اثربخشی استفاده از آب پیاز را برای درمان آلوپسی آزمایش کرد. محققان از یک گروه از مردم خواستند دو بار در روز آب پیاز را به پوست سر خود بمالند، در حالی که گروه کنترل آب شیر را مصرف کردند.

پس از 6 هفته 86.9 درصد از افرادی که آب پیاز مصرف کردند متوجه رشد بیشتر موهای سر شدند و تنها 13 درصد از گروه آب شیر متوجه رشد مو شدند.

محققان به این نتیجه رسیدند که آب پیاز می تواند درمان خوبی برای آلوپسی باشد.

6. شوره سر را درمان می کند

آب پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی به همین دلیل است که برخی از متخصصان سلامت طبیعی از آن به عنوان یک درمان عفونت حمایت می کنند.

بسیاری از مردم شوره سر را به دلیل قارچی به نام مالاسزیا فورفور تجربه می کنند، بنابراین خواص ضد قارچی پیاز قطعا می تواند به عنوان یک درمان شوره سر مفید باشد.

تحقیقات زیادی در مورد اثریخشی پیاز به عنوان یک درمان طبیعی شوره سر وجود ندارد اما اگر پوسته های گاه به گاه دارید، می توانید آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید.

شما همچنین می توانید از ترکیبات زیر برای درمان شوره سر استفاده کنید :

  • 2 قاشق غذاخوری پودر دانه های شنبلیله را در 2 قاشق غذاخوری آب پیاز و آب بریزید و ترکیب کنید تا حالت خمیری ایجاد کند، به مدت 30 دقیقه روی پوست سر خود بمالید و سپس بشویید
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و 3 قاشق غذاخوری آب پیاز را ترکیب کنید و به مدت 10 دقیقه روی پوست سر خود بمالید و سپس بشویید

اگر موهای شما پس از استفاده از آب پیاز بسیار بدبو است می توانید با یک شامپوی ملایم و آبکشی با سرکه سیب، موهای تان را بشویید. این کار را به روش زیر انجام دهید :

  • 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در 1 فنجان آب بریزید
  • پس از پایان دوش گرفتن، محلول را بر روی موها بمالید

عوارض و مضرات پیاز برای پوست سر

اگر قبلا به پیازی که می خورید حساسیت دارید، استفاده از پیاز روی پوست ایده خوبی نیست. عدم مصرف پیاز ممکن است به شما در جلوگیری از واکنش های آلرژیک بیشتر کمک کند.

همچنین اگر پوست حساسی دارید ممکن است آب پیاز آن را تحریک کند. نکته کلیدی این است که آن را برای مدت طولانی بر روی پوست نگه ندارید. این بدان معناست که اگر پوست سر حساسی دارید نگه داشتن آب پیاز در طول شب ممنوع است.

مانند هر محصول یا درمان دیگری، اگر عصاره پیاز شما را تحریک می کند، استفاده از آن را متوقف کنید.

خلاصه

شما می توانید از پیاز برای سلامت موهای خود به روش های مختلفی استفاده کنید. پیاز به کاهش شوره سر و افزایش بالقوه رشد مو کمک می کند.

پیشنهاد می کنیم که برخی از دستور العمل های مراقبت از مو با پیاز را که در این مقاله ارائه شده است امتحان کنید و ببینید آیا می تواند بر روی موهای شما تاثیر بگذارد یا نه.

همچنین بخوانید : خواص آب پیاز بری ریزش مو

منبع : healthline