مواد غذایی تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن کدامند؟

چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟
چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟

رژیم غذایی شما بر احساس و عملکرد بدن شما تاثیر می گذارد. در حالی که یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، یک رژیم غذایی فاقد مواد مغذی و سرشار از غذاهای فراوری شده عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.

در این مقاله با مواد غذایی که ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند، بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند

1. غذاهای حاوی قند و شکر

شکی نیست که محدود کردن مقدار قند اضافه شده برای سلامتی مفید بوده و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

غذاهایی که به طور قابل توجهی قند خون را افزایش می دهند مانند غذاهای حاوی قندهای اضافه شده که تولید پروتئین های التهابی مانند فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-α)، پروتئین واکنش پذیر C و اینترلوکین 6 (IL-6) را افزایش می دهند همه بر عملکرد ایمنی بدن تاثیر منفی می گذارند.

این امر خصوصا در افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است زیرا این مواد غذایی می توانند سطح قند خون را در این افراد بیشتر افزایش دهند.

علاوه بر این، داشتن سطح قند خون بالا ممکن است از پاسخ نوتروفیل ها و فاگوسیت ها، دو نوع سلول ایمنی که به محافظت در برابر عفونت کمک می کنند، جلوگیری کند.

همچنین نشان داده شده است که سطح بالای قند خون ممکن است به عملکرد روده آسیب برساند و عدم تعادل باکتری های روده را تحریک کند که می تواند پاسخ ایمنی بدن شما را تغییر داده و بدن را در معرض عفونت قرار دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2012 بر روی 562 فرد مسن نشان داد کسانی که سطح قند خون آن ها بالا بود، دارای پاسخ ایمنی پایین تر و سطح بالاتری از مارکر التهابی CRP هستند.

به همین ترتیب بسیاری از مطالعات دیگر سطح بالای قند خون را با اختلال در پاسخ ایمنی در افراد مبتلا به دیابت و یا افرادی که دیابت ندارند، مرتبط دانسته اند.

علاوه بر این، رژیم های غذایی حاوی قند اضافه ممکن است در برخی از جمعیت ها، حساسیت به برخی بیماری های خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش دهند.

محدود کردن مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی قند اضافه از جمله بستنی، کیک، آب نبات و نوشیدنی های شیرین می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و عملکرد ایمنی سالم را تقویت کند.

2. غذاهای شور

غذاهای شور مانند چیپس و فست فودها ممکن است پاسخ ایمنی بدن شما را مختل کنند زیرا رژیم های غذایی حاوی نمک زیاد باعث التهاب بافت می شوند و خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهند.

مطالعه ای در سال 2016 بر روی 6 مرد سالم انجام شد، آن ها ابتدا 12 گرم نمک در روز به مدت 50 روز مصرف کردند. به دنبال آن حدود 50 روز 9 گرم نمک و سپس 6 گرم در روز برای مدت مشابه مصرف کردند. سرانجام آن ها 12 گرم به مدت 30 روز دیگر مصرف کردند.

در رژیم غذایی با نمک زیاد حاوی 12 گرم در روز، مردان دارای سطح بالاتری از گلبول های سفید خون به نام مونوسیت ها و مارکرهای التهابی IL-23 (اینترلوکین 23) و IL-6 (اینترلوکین 6) بودند. آن ها همچنین پروتئین ضد التهابی IL-10 (اینترلوکین 10) کمتری داشتند که نشان دهنده پاسخ ایمنی بیش از حد است.

نمک همچنین ممکن است عملکرد ایمنی طبیعی را مهار و پاسخ ضد التهابی را سرکوب کند، باکتری های روده را تغییر دهد و تولید سلول های ایمنی را که در پاتوژنز بیماری های خود ایمنی نقش دارند تقویت کند.

در حقیقت، محققان معتقدند که مصرف بیش از حد نمک ممکن است با افزایش بیماری های خود ایمنی در کشورهای غربی مرتبط باشد.

به علاوه، نشان داده شده است که خوردن بیش از حد نمک باعث بدتر شدن بیماری های خود ایمنی موجود مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و لوپوس می شود بنابراین، کاهش مصرف نمک خوراکی و غذاهای پر نمک ممکن است برای عملکرد ایمنی بدن مفید باشد.

3. غذاهای سرشار از چربی های امگا 6

بدن شما برای عملکرد بهتر به هر دو چربی امگا 6 و امگا 3 نیاز دارد.

رژیم های غربی تمایل زیادی به مصرف چربی های امگا 6 و عدم مصرف چربی های امگا 3 دارند. این عدم تعادل با افزایش خطر بیماری و احتمالا اختلال عملکرد ایمنی همراه است.

به نظر می رسد رژیم های غذایی سرشار از چربی های امگا 6 باعث بیان پروتئین های پیش التهابی می شوند که ممکن است پاسخ ایمنی را تضعیف کنند در حالی که رژیم های غذایی با چربی های امگا 3 بیشتر تولید آن پروتئین ها را کاهش می دهند و عملکرد ایمنی بدن را تقویت می کنند.

علاوه بر این مطالعات انجام شده در افراد چاق نشان می دهد که مصرف زیاد چربی های امگا 6 در رژیم غذایی ممکن است منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن شود و خطر برخی شرایط مانند آسم و رینیت آلرژیک را افزایش دهد.

با این حال رابطه بین چربی های امگا 6 و پاسخ ایمنی پیچیده است و تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

صرف نظر از این، محققان توصیه می کنند تعادل سالم چربی های امگا 6 با امگا 3 را حفظ کنید که در حدود 1: 1 تا 4: 1 در نظر گرفته شده است و برای حفظ سلامتی کلی بدن مورد نیاز است.

این به معنای خوردن بیشتر غذاهای سرشار از امگا 3 – مانند گردو و دانه های چیا – و غذاهای کمتری که امگا 6 زیادی دارند مانند روغن آفتابگردان، روغن ذرت و روغن سویا است.

4. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده حاوی مقادیر بالایی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) هستند. AEG در هنگام واکنش قندها با پروتئین ها یا چربی ها هنگام پخت با درجه حرارت بالا تشکیل می شوند.

اگر سطح آن ها در بدن شما خیلی زیاد شود، می تواند به التهاب و آسیب سلولی کمک کند.

تصور می شود که این مواد به چندین روش سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند از جمله التهاب، تخریب مکانیسم های آنتی اکسیدانی بدن، القای اختلال عملکرد سلولی و تاثیر منفی بر باکتری های روده.

به همین ترتیب محققان معتقدند که رژیم غذایی با AGEs بالا ممکن است حساسیت به بیماری هایی مانند مالاریا را افزایش دهد و خطر بیماری هایی مانند سندرم متابولیک، برخی سرطان ها و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

کاهش مصرف غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی، مرغ سوخاری، استیک، بیکن سرخ شده و ماهی سرخ شده مصرف AGEs را کاهش می دهد.

5. گوشت های فرآوری شده و کبابی

مانند غذاهای سرخ شده، گوشت های فرآوری شده و کبابی شده نیز دارای مقادیر بالای AGEs هستند.

به عنوان مثال مطالعه ای که محتوای AGE موجود در 549 ماده غذایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که بیکن سرخ شده، هات داگ سوخاری، ران مرغ برشته شده و استیک کبابی دارای بالاترین محتوای AGE هستند.

گوشت های فرآوری شده نیز چربی اشباع زیادی دارند. برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع و چربی های اشباع نشده کم ممکن است باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن شوند.

به علاوه، رژیم های غذایی حاوی مقادیر بالای چربی اشباع شده ممکن است در التهاب سیستمیک نقش داشته و به عملکرد ایمنی بدن آسیب برسانند.

علاوه بر این، مصرف زیاد گوشت های فرآوری شده و گوشت کبابی با ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله سرطان روده بزرگ ارتباط دارد.

6. فست فودها

خوردن زیاد فست فود ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما صدمه بزند.

رژیم های غذایی حاوی فست فود و غذاهای کاملا فرآوری شده ممکن است باعث التهاب شوند، نفوذپذیری روده را افزایش دهند و باعث عدم تعادل باکتری ها در روده شوند که همه این ها می توانند بر سلامت سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی بگذارند.

فست فود همچنین می تواند حاوی مواد شیمیایی بیس (2-اتیل‌هگزیل) فتالات و دی‌ایزونونیل فتالات (DiNP) باشد.

گفته می شود که فتالات ها سیستم غدد درون ریز یا هورمون ساز بدن شما را مختل می کنند. آن ها همچنین ممکن است تولید پروتئین های التهابی را افزایش دهند که می توانند پاسخ ایمنی به عوامل بیماری زا را تضعیف کرده و باعث بی نظمی سیستم ایمنی بدن شوند.

علاوه بر این فتالات ممکن است تنوع باکتری های روده را کاهش دهد که می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی بگذارد.

7. غذاهایی که حاوی مواد افزودنی هستند

بسیاری از مواد غذایی به ویژه غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی برای بهبود ماندگاری، بافت و طعم هستند. برخی از این ها ممکن است بر پاسخ ایمنی بدن تاثیر منفی بگذارند.

به عنوان مثال برخی از امولسیون کننده ها که برای بهبود بافت و ماندگاری به غذاهای فرآوری شده اضافه می شوند، می توانند باکتری های روده را تغییر دهند، به مخاط روده شما آسیب برسانند و التهاب ایجاد کنند و همه این ها می توانند باعث اختلال عملکرد ایمنی شوند.

کربوکسی متیل سلولز (CMC) و پلی سوربات 80 (P80) معمولا از امولسیون کننده هایی هستند که در مطالعات مربوط به جوندگان به اختلال عملکرد ایمنی مرتبط بوده اند.

به همین ترتیب مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که افزودنی شایع کاراگینان ممکن است التهاب روده را القا کرده و پاسخ ایمنی را مهار کند اگرچه برای درک بهتر این تاثیرات به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در آخر شربت ذرت، نمک، شیرین کننده های مصنوعی و افزودنی غذایی طبیعی سیترات نیز ممکن است بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی بگذارد.

8. کربوهیدرات های تصفیه شده

خوردن کربوهیدرات های بسیار تصفیه شده مانند نان سفید و کالاهای پخته شده شیرین ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما آسیب برساند.

این مواد غذایی باعث افزایش قند خون و سطح انسولین می شود و به طور بالقوه منجر به افزایش تولید رادیکال های آزاد و پروتئین های التهابی مانند CRP می شوند.

بعلاوه، یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات تصفیه شده ممکن است باکتری های روده را تغییر دهد که می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی بگذارد.

انتخاب منابع مغذی و حاوی کربوهیدرات با فیبر بالا مانند سبزیجات نشاسته ای، جو دوسر، میوه ها و حبوبات به جای کربوهیدرات های تصفیه شده برای حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن، انتخابی شایسته می باشد.

9. غذاهای پرچرب

رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع و چربی های کم اشباع شده با اختلال عملکرد ایمنی مرتبط است.

مصرف زیاد چربی اشباع شده می تواند مسیرهای سیگنالینگ خاصی را القا کند که التهاب را القا کرده، بنابراین عملکرد ایمنی را مهار می کند. رژیم های غذایی با چربی بالا همچنین ممکن است با سرکوب سیستم ایمنی بدن و عملکرد سلول های سفید خون حساسیت به عفونت را افزایش دهند.

علاوه بر این مطالعات بر روی جوندگان نشان داده که رژیم های پرچرب می توانند باعث تغییر باکتری های روده شده، به پوشش روده آسیب برسانند و به طور بالقوه خطر ابتلا به عفونت و بیماری را افزایش دهند.

محققان هنوز در حال بررسی چگونگی تاثیر اسیدهای چرب مختلف بر سیستم ایمنی بدن هستند و مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

همانطور که گفته شد، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و منابع چربی سالم احتمالا روش خوبی برای حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن است.

10. غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با مواد مصنوعی

برخی از شیرین کننده های مصنوعی با تغییر ترکیب باکتری های روده، باعث افزایش التهاب در روده می شوند.

شواهد نشان می دهند که شیرین کننده های مصنوعی از جمله سوکرالوز و ساخارین ممکن است باعث عدم تعادل باکتری های روده شوند. برخی محققان فرض می کنند که استفاده بیش از حد از شیرین کننده های مصنوعی ممکن است برای سلامت سیستم ایمنی مضر باشند.

علاوه بر این برخی تحقیقات در مورد جوندگان و مطالعات محدود بر روی انسان همچنین نشان می دهد که مصرف زیاد شیرین کننده های مصنوعی ممکن است به پیشرفت بیماری های خود ایمنی کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

گفته می شود همه مطالعات موافق نیستند و برخی نشان داده اند که مصرف متوسط ​​روزانه این شیرین کننده ها باعث تغییر در باکتری های روده یا عملکرد ایمنی نمی شود.

خلاصه

با داشتن یک سبک زندگی سالم می توانید از سیستم ایمنی بدن خود حمایت کنید.

این به معنای محدود کردن غذاها و نوشیدنی هایی است که سرشار از قند و نمک، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده هستند، می باشد چون همه اینها ممکن است اثرات بدی بر عملکرد ایمنی بدن شما داشته باشند.

برای حمایت از سیستم ایمنی بدن، بهتر است یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی را دنبال کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده را تا حد ممکن محدود کنید.

همچنین بخوانید : چه غذاهایی برای کبد مفید هستند؟

منبع : healthline