علائم گلوکوم یا آب سیاه چیست؟

علائم گلوکوم چیست؟
علائم گلوکوم چیست؟

گلوکوم (آب سیاه) از اختلالات چشمی شایع در انواع مختلف است که تخمین زده شده حدود نیمی از افراد مبتلا به آن از بیماری خود آگاه نیستند. شایع ترین نوع این بیماری که معمولا علائم اولیه ایجاد نمی کند گلوکوم زاویه باز نام دارد.

افراد مبتلا به گلوکوم ممکن است تا زمانی که بینایی خود را از دست نداده اند متوجه بیماری خود نشوند. به همین دلیل مهم است که همه افراد برای معاینه سالانه به چشم پزشک مراجعه کنند تا این بیماری در صورت بروز به موقع تشخیص داده شود.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های گلوکوم صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم گلوکوم چیست؟

علائم شایع گلوکوم

هر نوع از گلوکوم می تواند علائم متفاوتی ایجاد کند. برخی از شایع ترین انواع گلوکوم عبارتند از :

گلوکوم زاویه باز

این شکل از گلوکوم به آهستگی اتفاق می افتد و در نهایت می تواند دید محیطی را تحت تاثیر قرار دهد. با پیشرفت بیماری و از بین رفتن دید محیطی ممکن است دید تونلی ایجاد شود.

در این حالت سیستم تخلیه اطراف چشم به مرور زمان مسدود و باعث افزایش فشار چشم می شود که ممکن است روی عصب بینایی تاثیر بگذارد.

از دست دادن بینایی به دلیل گلوکوم قابل برگشت نیست. با این حال اگر این عارضه طی معاینات منظم چشمی و قبل از آسیب دیدگی تشخیص داده شود، با انجام برخی اقدامات می توان از بینایی چشم محافظت کرد.

گلوکوم زاویه بسته

در گلوکوم زاویه بسته زاویه بین قرنیه و عنبیه مسدود می شود و فشار چشم به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

برخی علائم اولیه که نشان می دهد احتمال بروز گلوکوم زاویه بسته وجود دارد شامل تاری دید، هاله رنگی اطراف چراغ ها، درد چشم یا سردرد خفیف می باشد.

علائم حمله گلوکوم با زاویه بسته می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • درد شدید چشم یا پیشانی
  • تاری دید
  • هاله های رنگی در اطراف چراغ ها
  • سردرد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • از دست دادن بینایی

افرادی که دچار علائم احتمالی گلوکوم زاویه بسته شده اند باید فورا به اورژانس مراجعه کنند. در صورتی که فشار در چشم کاهش پیدا نکند عصب بینایی ممکن است به سرعت آسیب ببیند.

گلوکوم با فشار طبیعی

در گلوکوم با فشار طبیعی که به نام گلوکوم کم فشار نیز شناخته شده فشار چشم در محدوده طبیعی است. این عارضه معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی کند اما در مراحل پایانی به دلیل آسیب به عصب بینایی، ممکن است نقاط کوری در میدان دید ایجاد شود.

افرادی که متوجه نقاط کور در میدان دید خود شده اند لازم است حتما با پزشک خود صحبت کنند. بعد از بررسی وضعیت می توان اقداماتی برای جلوگیری از بروز آسیب بیشتر انجام داد.

سندرم پراکندگی رنگ دانه

در این عارضه رنگ دانه قسمت رنگی چشم ممکن است ساییده شده و سیستم تخلیه چشم را مسدود کند که افزایش فشار در چشم را به دنبال خواهد داشت. افراد مبتلا به نزدیک بینی ممکن است بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار داشته باشند.

علائم می تواند بعد از ورزش کردن مثلا دویدن رخ دهد و ممکن است شامل هاله و تاری دید باشد. در صورتی که این علائم تجربه شود لازم است به پزشک مراجعه شود.

علائم نادر گلوکوم

علاوه بر انواع شایع گلوکوم، انواع کمتر متداولی نیز وجود دارد که ممکن است علائم کمتری به همراه داشته باشند، از جمله :

گلوکوم نئوواسکولار

در گلوکوم نئوواسکولار، تشکیل رگ های خونی جدید در مسیر زاویه بین قرنیه و عنبیه رخ می دهد. عوامل خطر زای این عارضه شامل بیماری چشم دیابتی و انسداد سیاهرگ شبکیه می باشد.

این نوع گلوکوم ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نکند اما با پیشرفت بیماری علائم زیر ظاهر می شود :

  • قرمزی
  • چشم درد
  • کاهش بینایی

سندرم ایردوکورئال اندوتلیال

در این نوع غیر شایع گلوکوم، سلول های قرنیه باعث مسدود شدن سیستم تخلیه چشم و افزایش فشار چشم می شوند. در برخی موارد این سلول‌ ها چسبندگی‌ هایی در قسمت رنگی چشم ایجاد می‌ کنند که می‌ تواند مانع بیشتری در تخلیه به وجود بیاورد.

این وضعیت ممکن است با علائم زیر همراه باشد :

  • دید مه آلود به خصوص زمانی که فرد از خواب بیدار می شود
  • هاله اطراف چراغ ها
  • چشم درد

این عارضه میان زنان با پوست روشن بیشتر شایع است و ممکن است تنها یک چشم را درگیر کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

گلوکوم ممکن است به آهستگی پیشرفت کند اما تغییرات حاد می تواند در هر نوع گلوکوم رخ دهد. تغییرات ناگهانی ممکن است نشانه یک مسئله اورژانسی باشد که لازم است هر چه زودتر مورد بررسی قرار بگیرد.

علائم هشدار دهنده عبارتند از :

  • حالت تهوع یا ناراحتی معده
  • قرمزی چشم
  • تاری دید ناگهانی
  • چشم درد شدید

اگر دچار این علائم شده اید ممکن است به این معنی باشد که زاویه چشم شما به طور ناگهانی بسته شده و باید فورا به اورژانس مراجعه کنید زیرا این نوع گلوکوم می تواند در عرض چند روز به نابینایی منجر شود.

لازم به ذکر است قبل از بروز عوارض جدی گلوکوم ممکن است هیچ علامتی ایجاد نشود. فشار بالای چشم بدون علامت قابل درمان است و می توان آن را در مراجعه منظم به چشم پزشک تشخیص داد.

اگر علائم مرتبط با بینایی یا اختلالات چشمی دارید سریع به چشم پزشک مراجعه کنید زیرا بینایی از دست رفته معمولا قابل بهبودی نیست اما می توان با درمان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

منبع: verywellhealth