خواص شگفت انگیز دمنوش زنجبیل برای زنان باردار

خواص دمنوش زنجبیل برای زنان باردار
خواص دمنوش زنجبیل برای زنان باردار

دمنوش زنجبیل از ریشه زنجبیل تازه یا خشک شده در آب گرم تهیه می شود.

تصور می شود که دمنوش زنجبیل به تسکین تهوع و استفراغ کمک می کند و ممکن است یک درمان موثر برای تهوع صبحگاهی دوران بارداری باشد.

با این حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا نوشیدن دمنوش زنجبیل برای مادران باردار بی خطر است؟

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش زنجبیل برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش زنجبیل در دوران بارداری

بیش از 80 درصد زنان در سه ماهه اول بارداری خود حالت تهوع و استفراغ که به آن بیماری صبحگاهی نیز گفته می شود را تجربه می کنند.

خوشبختانه ریشه زنجبیل حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که ممکن است به برخی از ناراحتی های دوران بارداری کمک کند.

به طور خاص تصور می شود که دو نوع از ترکیبات موجود در زنجبیل – جینجرول و شوگائول – روی گیرنده های دستگاه گوارش عمل کرده و تخلیه معده را سرعت می بخشد که به نوبه خود ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند.

جینجرول به مقدار زیاد در زنجبیل خام وجود دارد در حالی که شوگائول در زنجبیل خشک شده به وفور یافت می شود.

این بدان معناست که دمنوش زنجبیل تهیه شده از زنجبیل تازه یا خشک ممکن است حاوی ترکیباتی با اثرات ضد تهوع بوده و برای درمان تهوع و استفراغ در بارداری مناسب است.

علاوه بر این نشان داده شده است که زنجبیل به تسکین درد ناشی از گرفتگی رحم کمک می کند که بسیاری از زنان باردار در سه ماهه اول بارداری آن را تجربه می کنند.

با این حال هیچ مطالعه ای تاثیر زنجبیل را بر گرفتگی رحم در زنان باردار به طور خاص تجزیه و تحلیل نکرده است.

تاثیر دمنوش زنجبیل در درمان حالت تهوع صبحگاهی

اکثر مطالعاتی که توانایی زنجبیل را در رفع حالت تهوع صبحگاهی تجزیه و تحلیل کرده اند از کپسول های زنجبیل استفاده می کنند.

با این حال نتایج آن ها هنوز مزایای احتمالی دمنوش زنجبیل را برجسته می کند چون 1 قاشق چای خوری (5 گرم) ریشه زنجبیل رنده شده در آب می تواند همان مقدار زنجبیل را به عنوان یک مکمل 1000 میلی گرم تامین کند.

یک مطالعه روی 67 زن باردار نشان داد کسانی که روزانه 1000 میلی گرم زنجبیل را به صورت کپسول به مدت 4 روز مصرف می کردند نسبت به افرادی که دارونما دریافت می کردند به طور قابل توجهی کمتر حالت تهوع و استفراغ را تجربه کردند.

علاوه بر این تجزیه و تحلیل شش مطالعه نشان داد زنانی که در اوایل بارداری زنجبیل مصرف کرده بودند پنج برابر بیشتر از کسانی که دارونما مصرف کرده اند، حالت تهوع و استفراغ شان بهبود یافته است.

این نتایج جمعی نشان می دهد که دمنوش زنجبیل ممکن است به زنان باردار مبتلا به بیماری صبحگاهی به ویژه در سه ماهه اول کمک کند.

عوارض و مضرات دمنوش زنجبیل در دوران بارداری

به طور کلی دمنوش زنجبیل برای زنان باردار حداقل در مقادیر مناسب بی خطر تلقی می شود.

در حالی که هیچ دوز استانداردی برای تسکین تهوع در بارداری وجود ندارد تحقیقات نشان می دهد که مصرف حداکثر 1 گرم (1000 میلی گرم) زنجبیل در روز بی خطر است.

این معادل 4 فنجان (950 میلی لیتر) دمنوش زنجبیل است – این مقدار معادل 4 عدد چای کیسه ای در 4 فنجان آب یا 1 قاشق چای خوری (5 گرم) ریشه زنجبیل رنده شده در یک فنجان آب داغ می باشد.

مطالعات هیچ ارتباطی بین مصرف زنجبیل در دوران بارداری و افزایش خطر زایمان زودرس، مرده زایی، وزن کم هنگام تولد یا سایر عوارض نشان نداده است.

با این حال برخی شواهد نشان می دهد که دمنوش زنجبیل نباید نزدیک زایمان مصرف شود زیرا زنجبیل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

زنان بارداری که سابقه سقط جنین، خونریزی واژن یا مشکلات انعقادی خون دارند نیز باید از مصرف محصولات زنجبیل اجتناب کنند.

در نهایت نوشیدن مکرر دمنوش زنجبیل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. اینها شامل سوزش سر دل، گاز و آروغ زدن است.

اگر در هنگام نوشیدن دمنوش زنجبیل این علائم را تجربه کردید ممکن است بخواهید میزان نوشیدنی خود را کاهش دهید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

برای تهیه دمنوش زنجبیل در خانه می توانید از زنجبیل خشک یا تازه استفاده کنید.

1 قاشق چای خوری به اندازه 5 گرم ریشه زنجبیل تازه را در یک فنجان آب داغ رنده یا خلال کنید، بگذارید بماند تا دم بکشد سپس یک جرعه ای از چای بنوشید تا مشخص شود آیا طعم دمنوش زنجبیل را دوست دارید یا خیر.

اگر به نظر می رسد چای خیلی غلیظ است آب کافی برای رقیق کردن به آن اضافه کنید.

از طرف دیگر می توانید آب داغ را روی یک چای کیسه ای زنجبیل بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا دم بکشد.

اطمینان حاصل کنید که دمنوش زنجبیل را به آرامی میل کنید تا حالت تهوع شما تشدید نشود.

خلاصه

ثابت شده است که زنجبیل حالت تهوع و استفراغ را کاهش می دهد.

بنابراین نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است به رفع حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری کمک کند. به طور کلی نوشیدن حداکثر 4 فنجان (950 میلی لیتر) دمنوش زنجبیل در روز در دوران بارداری ایمن تلقی می شود.

با این حال دمنوش زنجبیل نباید نزدیک زایمان مصرف شود زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. همچنین ممکن است برای زنانی که سابقه خونریزی یا سقط جنین دارند ایمن نباشد.

اگر می خواهید دمنوش زنجبیل را برای کاهش علائم تهوع در دوران بارداری امتحان کنید اما زنجبیل تازه در دست ندارید می توانید زنجبیل خشک شده را در فروشگاه ها پیدا کنید.

همچنین بخوانید : خواص زنجبیل

منبع : healthline