خواص روغن درخت چای برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن درخت چای
خواص روغن درخت چای
توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

روغن درخت چای (به انگلیسی : Tea Tree Oil) یک روغن ضروری است که چندین کاربرد دارد از جمله حفظ سلامت پوست، مو و ناخن‌ ها.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن درخت چای برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

روغن درخت چای چیست و چگونه عمل می کند؟

روغن درخت چای از برگ های درخت Melaleuca alternifolia، درخت کوچک بومی کوئینزلند و نیو ساوت ولز استرالیا به دست می آید.

اگرچه Melaleuca alternifolia به عنوان درخت چای شناخته می شود اما نباید آن را با گیاهی که از برگ های آن برای تهیه چای سیاه، سبز و اولانگ استفاده می شود اشتباه گرفت.

روغن درخت چای قرن هاست که توسط مردم بومی استرالیا به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. استرالیایی‌ های بومی برگ‌ های درخت چای را له می‌کنند تا روغن آن را استخراج کنند سپس آن را برای درمان سرفه و سرماخوردگی استنشاق می‌ کنند یا برای بهبودی مستقیما روی پوست قرار می‌ دهند.

امروزه روغن درخت چای به طور گسترده ای به عنوان یک روغن 100 درصد رقیق نشده در دسترس است. فرم های رقیق شده نیز موجود است که از 5 تا 50 درصد قدرت در محصولات طراحی شده برای پوست متغیر است.

روغن درخت چای حاوی تعدادی ترکیبات از جمله ترپینن-4-اول است که نشان داده شده است باکتری‌ ها، ویروس‌ ها و قارچ‌ های خاصی را از بین می‌ برد.

ترپینن-4-اول همچنین به نظر می‌ رسد که فعالیت گلبول‌ های سفید خون شما را افزایش می‌ دهد که به مبارزه با میکروب‌ ها و سایر مهاجمان خارجی کمک می‌ کنند.

این خواص مبارزه با میکروب، روغن درخت چای را به یک داروی طبیعی ارزشمند برای درمان بیماری‌ های پوستی باکتریایی و قارچی و جلوگیری از عفونت تبدیل می‌ کند.

فواید و مزایای روغن درخت چای برای سلامتی بدن

1. ضد عفونی کننده طبیعی دست هاست

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی دست است.

مطالعات نشان داده است که روغن درخت چای چندین باکتری و ویروس معمولی را که مسئول ایجاد بیماری هستند از جمله اشریشیا کولی، استرپتوکوک پنومونیه و هموفیلوس آنفلوانزا می کشد.

در واقع مطالعه‌ ای که چندین نوع شستشوی دستی را آزمایش می‌ کند نشان می‌ دهد که افزودن روغن درخت چای به پاک‌ کننده‌ ها اثربخشی آن‌ ها را در برابر باکتری اشریشیا کولی افزایش می‌ دهد.

مطالعات همچنان تایید می‌ کنند که ضد عفونی‌ کننده‌ های دست با روغن درخت چای برای ضد عفونی کردن دست‌ ها موثر هستند و باکتری‌ ها را بدون آنتی‌ بیوتیک از بین می‌ برند.

2. دفع کننده طبیعی حشرات است

روغن درخت چای ممکن است به دور نگه داشتن حشرات مزاحم کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که 24 ساعت پس از درمان با روغن درخت چای گاوها 61 درصد کمتر از گاوهایی که با روغن درخت چای درمان نشده بودند مگس داشتند.

روغن درخت چای برای دور نگه داشتن مورچه ها از محصولات کشاورزی استفاده می شود.

همچنین روغن درخت چای یک دافع پشه موثر است.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که روغن درخت چای توانایی بیشتری در دفع پشه‌ ها نسبت به دیت، رایج‌ ترین ماده فعال در دافع حشرات تجاری دارد.

3. دئودورانت طبیعی است

اثرات ضد باکتریایی روغن درخت چای ممکن است به کنترل بوی زیر بغل مرتبط با تعریق کمک کند.

خود عرق بو نمی دهد. با این حال هنگامی که ترشحات غدد عرق شما با باکتری های روی پوست شما ترکیب می شود بویی متوسط ​​تا قوی ایجاد می کند.

ناحیه زیر بغل شما حاوی غلظت زیادی از این غدد است و عمدتا مسئول بوی بد بدن می باشد. خواص مبارزه با باکتری روغن درخت چای آن را به یک جایگزین طبیعی ایده آل برای دئودورانت ها و ضد تعریق های تجاری تبدیل می کند.

4. ضد عفونی کننده بریدگی ها و خراش های جزئی است

آسیب هایی که منجر به بریدگی یا خراش پوست می شوند ورود میکروب ها به جریان خون را آسان می کنند و می توانند منجر به عفونت شوند.

روغن درخت چای را می‌ توان برای درمان و ضد عفونی کردن بریدگی‌ ها و خراش های جزئی با کشتن استافیلوکوکوس اورئوس و سایر باکتری‌ هایی که می‌ توانند باعث عفونت در زخم‌ های باز شوند استفاده کرد.

برای تهیه ضد عفونی کننده پوست به روش زیر عمل کنید :

  • بریدگی را با آب و صابون ساده کاملا تمیز کنید
  • یک قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید
  • مقدار کمی از مخلوط را روی پوست آسیب دیده بمالید و با باند بپوشانید
  • این روند را یک یا دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که اسکار جای زخم ایجاد شود

5. باعث بهبود زخم می شود

روغن درخت چای علاوه بر جلوگیری از عفونت در بریدگی ها و خراش ها ممکن است باعث ترمیم زخم شود.

تحقیقات نشان داده است که روغن درخت چای به کاهش التهاب کمک می‌کند و فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌ کند که در روند بهبودی موثر هستند.

روغن درخت چای یک آنتی باکتریال، ضد قارچ و آنتی اکسیدان شناخته شده است و این اقدامات به کاهش التهاب و افزایش التیام کمک می کند.

در یک مطالعه کوچک روی 10 نفر که دچار زخم بودند افزودن روغن درخت چای به درمان مرسوم زخم منجر به کاهش زمان بهبودی در همه شرکت‌کنندگان به جز یک نفر شد.

هر بار که یک پانسمان جدید استفاده می شود می توان چند قطره روغن درخت چای را به پانسمان زخم اضافه کرد.

6. با جوش صورت مبارزه می کند

روغن درخت چای می تواند یک سلاح قدرتمند در برابر آکنه و جوش صورت باشد. چندین مطالعه نشان داده اند که این روغن به کاهش میزان و شدت کلی جوش صورت کمک می کند.

برخی از جوش ها توسط باکتری هایی ایجاد می شوند که در برابر آنتی بیوتیک های سنتی مقاوم می شوند. بررسی علمی روغن درخت چای نشان داد که استفاده از آن نه تنها باعث کاهش فعالیت باکتری ها می شود بلکه آن ها را در آزمایشگاه پس از 4 تا 6 ساعت از بین می برد.

در مطالعه دیگری روغن درخت چای به اندازه بنزوئیل پراکسید، رایج ترین داروی ضد آکنه موثر است.

ژل های جوش صورت مبتنی بر روغن درخت چای را می توان در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی یا به صورت آنلاین خریداری کرد.

در روش دیگر می‌ توانید با مخلوط کردن یک قسمت روغن درخت چای با 9 قسمت آب و استفاده از این مخلوط در نواحی آسیب‌ دیده با یک سواب پنبه‌ ای یک یا دو بار در روز جوش صورت را درمان کنید.

7. به درمان قارچ ناخن کمک می کند

عفونت قارچی ناخن بسیار شایع است. اگرچه آن ها خطرناک نیستند اما می توانند ناخوشایند باشند.

داروهایی وجود دارند که می توانند قارچ ناخن را درمان کنند اما برخی از افراد ممکن است درمان های طبیعی را ترجیح دهند.

نشان داده شده است که روغن درخت چای زمانی که به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای طبیعی استفاده می شود با عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای سنتی قارچ ناخن را درمان می کند.

در یک مطالعه کنترل شده افراد مبتلا به قارچ ناخن به مدت 6 ماه از روغن درخت چای یا یک داروی ضد قارچ استفاده کردند. در پایان مطالعه حدود 60 درصد از افراد در هر گروه بهبود جزئی یا کامل را تجربه کردند.

می توانید از چند قطره روغن درخت چای به تنهایی استفاده کنید یا آن را با مقدار مساوی روغن نارگیل مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. حتما بلافاصله پس از استفاده دست های خود را بشویید تا از پخش شدن قارچ به نواحی دیگر جلوگیری شود.

8. دهانشویه طبیعی است

تحقیقات نشان می‌ دهد که روغن درخت چای ممکن است با میکروب‌ هایی که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شوند مبارزه کند.

یک مطالعه نشان داد که روغن درخت چای در برابر باکتری های ایجاد کننده پلاک موثرتر از کلرهگزیدین، یک ضدعفونی کننده رایج است. علاوه بر این طعم آن کمتر قابل اعتراض بود.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که دهانشویه روغن درخت چای یک درمان موثر برای کاهش التهاب لثه است.

برای تهیه دهانشویه بدون مواد شیمیایی خود کافی است یک قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، کاملا مخلوط کنید و به مدت 30 ثانیه یا بیشتر در دهان بچرخانید.

مانند سایر دهانشویه ها روغن درخت چای را نباید قورت داد. اگر بلعیده شود می تواند سمی باشد.

9. پاک کننده همه منظوره است

روغن درخت چای یک پاک کننده همه منظوره عالی است که سطوح را نیز ضد عفونی می کند.

به علاوه این کار را بدون باقی گذاشتن آثار شیمیایی انجام می دهد که نمی خواهید اعضای خانواده یا حیوانات خانگی شما با آن ها تماس داشته باشند.

در اینجا یک دستور العمل آسان برای یک پاک کننده طبیعی و همه منظوره آورده شده است :

  • 20 قطره روغن درخت چای، 3/4 فنجان آب و 1/2 فنجان سرکه سیب را در یک بطری اسپری ترکیب کنید
  • خوب تکان دهید تا کاملا مخلوط شوند
  • به طور مستقیم روی سطوح اسپری کنید و با یک پارچه خشک پاک کنید
  • حتما قبل از هر بار استفاده بطری را تکان دهید تا روغن درخت چای را با سایر مواد مخلوط کنید

10. برای تسکین التهاب پوست مفید است

روغن درخت چای ممکن است به تسکین التهاب پوست کمک کند.

یک شکل رایج التهاب پوست درماتیت تماسی است و زمانی رخ می دهد که پوست شما با یک ماده حساسیت زا مانند نیکل تماس پیدا می کند. قرار گرفتن در معرض آلرژن منجر به قرمزی، خارش و گاهی دردناک شدن پوست می شود.

هم تحقیقات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که استفاده از روغن درخت چای ممکن است به کاهش شدت این علائم کمک کند.

در مطالعه‌ ای با مقایسه اثرات درمان‌ های مختلف برای درماتیت تماسی روغن درخت چای علائم را تا 40 درصد کاهش می‌دهد که به طور قابل‌ توجهی بیشتر از داروهای استاندارد اعمال شده روی پوست بود.

علاوه بر این روغن درخت چای ممکن است با کاهش خارش، قرمزی و تورم ناشی از ترشح هیستامین واکنش‌ های نیش حشره را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که روغن درخت چای به عنوان ژل برای روزاسه، التهاب و قرمزی را کاهش می دهد.

بلفاریت دمودکس التهاب اطراف چشم و پلک مربوط به کنه دمودکس است. روغن درخت چای در سراسر جهان برای درمان این بیماری تحریک‌ کننده استفاده شده است و مشخص شده که تعداد کنه‌ ها و التهاب را کاهش می‌ دهد.

از این دستور العمل برای تسکین التهاب پوست استفاده کنید :

  • 10 قطره روغن درخت چای را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید
  • خوب مخلوط کنید و در ظرف در بسته نگهداری کنید
  • روزی دو بار روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا علائم برطرف شوند

11. شوره سر را کنترل می کند

شوره سر یا پوسته های سفید و پوست مرده هایی که از پوست سر می ریزند خطرناک نیستند. با این حال ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده و شرم آور باشد.

مشخص شده است که افزودن روغن درخت چای به شامپو شوره سر را کاهش می دهد. تصور می شود که این به خواص ضد قارچی آن مربوط می شود و چون کمی اسیدی تر از پوست شماست به پاک کردن پوسته های شوره سر کمک می کند.

در یک مطالعه شامپوهای روغن درخت چای در کاهش رشد کاندیدا آلبیکنس (مخمر) که اغلب به تشکیل شوره سر کمک می‌کند موثر بودند.

برای کمک به کاهش شوره سر سعی کنید هنگام شستن موهای خود چند قطره روغن درخت چای را به شامپو اضافه کنید.

12. عفونت پای ورزشکار را درمان می کند

کنترل عفونت پای ورزشکار می تواند بسیار سخت باشد.

عفونت پای ورزشکار یک عفونت قارچی مسری روی پا است که می تواند به ناخن های پا و دست نیز سرایت کند. علائم شامل ترک خوردگی، تاول و قرمزی است.

داروهای ضد قارچ برای درمان پای ورزشکار در نظر گرفته می شود. با این حال مطالعات نشان می دهد که روغن درخت چای ممکن است جایگزین موثری برای تسکین علائم باشد.

در یک مطالعه کنترل‌ شده روی 158 نفر 72 درصد از گروه روغن درخت چای بهبود بالینی قابل‌ توجهی در عفونت پای ورزشکار داشتند و گروه دارونما تنها 39 درصد بهبودی را تجربه کردند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که روغن درخت چای در کاهش پای ورزشکار موثر است اما ترکیبی از درمان سنتی و روغن درخت چای ممکن است راه سریع‌ تری برای مقابله با این موضوع باشد.

در اینجا یک درمان طبیعی برای تسکین علائم عفونت پای ورزشکار وجود دارد :

  • 1/4 فنجان پودر اروروت، 1/4 فنجان جوش شیرین و 20 تا 25 قطره روغن درخت چای را با هم ترکیب کنید
  • هم بزنید تا ترکیب شوند و در ظرف درپوش دار قرار دهید
  • روزی دو بار روی پاهای تمیز و خشک بمالید

13. کپک روی میوه ها و سبزیجات را از بین می برد

محصولات تازه بدون شک خوشمزه و سالم هستند.

متاسفانه میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه در آب و هوای گرم و مرطوب مستعد رشد کپک خاکستری می باشند.

مطالعات نشان داده است که ترکیبات ضد قارچی روغن درخت چای ترپینن-4-اول و 1و8-سینئول ممکن است به کاهش رشد این کپک در میوه ها و سبزیجات کمک کنند.

برای محافظت در برابر کپک 5 تا 10 قطره روغن درخت چای را قبل از شستشو و خشک کردن کامل به آب اضافه کنید.

14. پسوریازیس را درمان می کند

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که با شیوع پوست قرمز، خارش دار و پوسته پوسته مشخص می شود.

اگرچه داروها می توانند علائم را بهبود بخشند اما خود این بیماری مزمن است و هیچ درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد.

روغن درخت چای حاوی ترکیبات ضد التهابی است که طبق شواهد در حال ظهور ممکن است برای کاهش علائم پسوریازیس مفید باشد.

برای تسکین پسوریازیس 10 تا 15 قطره روغن درخت چای را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل آب شده ترکیب کنید. در صورت نیاز 2 تا 3 بار در روز آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

عوارض و مضرات روغن درخت چای

تحقیقات نشان داده است که روغن درخت چای به طور کلی بی خطر به نظر می رسد.

با این حال نکاتی وجود دارد که باید قبل از استفاده از آن آگاه باشید؛

روغن درخت چای را نباید خورد زیرا ممکن است در صورت قورت دادن سمی باشد. آن را دور از دسترس کودکان دور نگهدارید، در یک مورد یک پسر 18 ماهه پس از بلعیدن تصادفی روغن درخت چای آسیب جدی دید.

قبل از استفاده از روغن درخت چای برای اولین بار 1 یا 2 قطره را روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی رخ می دهد یا خیر.

این مهم است زیرا برخی از افرادی که از روغن درخت چای استفاده می کنند دچار درماتیت تماسی می شوند.

به همین ترتیب افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است هنگام استفاده از روغن درخت چای رقیق نشده دچار سوزش شوند. اگر پوست شما حساس است بهتر است روغن درخت چای را با مقدار مساوی یا بیشتر روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کنید.

علاوه بر این استفاده از روغن درخت چای برای حیوانات خانگی ممکن است خطرناک باشد. محققان گزارش دادند که بیش از 400 سگ و گربه پس از دریافت بین 0.1 تا 85 میلی لیتر روغن درخت چای روی پوست یا به صورت خوراکی دچار لرزش و سایر مشکلات سیستم عصبی شدند.

خلاصه

همانطور که می بینید روغن درخت چای به دلایل مختلفی می تواند مفید باشد.

این یک جایگزین طبیعی ارزان قیمت برای درمان‌ های پوست و ناخن مبتنی بر مواد شیمیایی، محصولات مراقبت شخصی و ضدعفونی‌کننده‌ ها و موارد دیگر است.

با این حال روغن درخت چای یک درمان جادویی نیست. در واقع برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از آن دچار سوزش پوستی یا واکنش آلرژیک شوند.

همچنین بخوانید : عوارض روغن درخت چای چیست؟

منبع : healthline