آیا دانه کتان می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند؟

خواص دانه کتان برای پیشگیری از سرطان سینه
خواص دانه کتان برای پیشگیری از سرطان سینه

فواید دانه کتان به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن توسط تحقیقات متعدد ثابت شده اند.

دانه کتان به دو شکل کامل و آسیاب شده موجود است و به راحتی می توان آن را به انواع غذاهای مختلف از جمله ماست و بلغور جو دوسر اضافه کرد. روغن دانه کتان که از دانه های کتان به دست می آید هم معمولا به سس ها و سس های سالاد اضافه می شود.

در سال‌ های اخیر مجموعه‌ ای از مطالعات برای ارزیابی اثرات اشکال مختلف دانه کتان بر بیماری‌ های مزمن ظاهر شده‌ اند. به طور خاص تحقیقات در مورد رابطه بین دانه کتان و سرطان سینه نتایج امیدوار کننده‌ ای را به همراه داشته است.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی دانه کتان برای پیشگیری از سرطان سینه می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

حاوی فیتواستروژن های معروف به لیگنان است

دانه کتان سرشار از لیگنان است، ترکیبی که به طور طبیعی در انواع منابع غذایی از جمله دانه ها یافت می شود.

لیگنان ها فیتواستروژن در نظر گرفته می شوند، به این معنی که آن ها اثرات استروژن را در بدن تقلید می کنند اما به طور قابل ملاحظه ای ضعیف تر هستند.

فیتواستروژن ها ممکن است به ویژه برای پیشگیری از سرطان سینه مفید باشند زیرا برخی از مطالعات نشان می دهند که می توانند به جلوگیری از سنتز استروژن و متابولیسم برای کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کنند.

طبق یک مطالعه بر روی بیش از 400 نفر، افزایش مصرف لیگنان با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط بود.

مطالعه دیگری در سال 2012 یافته‌ های مشابهی داشت و گزارش داد زنانی که بیشترین مقدار لیگنان را مصرف می‌ کردند در مقایسه با کسانی که کمترین مقدار را مصرف می‌کردند، 40 تا 50 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند.

با این حال اینکه آیا محتوای لیگنان دانه کتان می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند یا نه، بحث برانگیز است زیرا مطالعات دیگر نتایج متفاوتی را نشان داده اند.

بنابراین مطالعات بیشتری برای درک اثرات غذاهای غنی از لیگنان مانند دانه کتان بر توسعه سرطان مورد نیاز است.

با این حال برای کسانی که سرطان سینه با گیرنده استروژن مثبت تشخیص داده شده است برخی از انکولوژیست ها توصیه می کنند از مصرف غذاهای حاوی فیتواستروژن مانند دانه کتان خودداری کنند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این ترکیبات ممکن است با داروهای ضد سرطان تداخل داشته باشند.

اگر سرطان سینه دارید بهتر است قبل از مصرف دانه کتان با یک متخصص صحبت کنید.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است

دانه کتان و روغن دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، نوعی چربی سالم که با فهرست طولانی از فواید همراه بوده است.

اگرچه اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است بیشتر به دلیل تاثیراتشان بر سلامت قلب شناخته شده باشند، برخی تحقیقات نشان می دهد که می توانند در برابر سایر بیماری ها مانند سرطان نیز اثر محافظتی داشته باشند.

در واقع یک بررسی اشاره کرد که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند اثربخشی برخی از داروهای شیمی درمانی را بهبود بخشند و ممکن است با مسدود کردن یک مسیر خاص درگیر در رشد سلولی، به از بین بردن سلول های سرطان سینه کمک کنند.

با این حال مکمل‌ های امگا 3 ممکن است با برخی از انواع عوامل شیمی‌ درمانی و سایر داروهایی که افراد مبتلا به سرطان اغلب مصرف می‌ کنند مانند رقیق‌ کننده‌ های خون و گلوکوکورتیکوئیدها تداخل داشته باشند بنابراین حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص صحبت کنید.

جالب توجه است یک بررسی همچنین گزارش داد که افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 از غذاها یا مکمل‌ ها می‌ تواند با 31 تا 50 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مسن به علاوه کاهش خطر عود مرتبط باشد.

با این حال بسیاری از این مطالعات بر روی اثرات دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) که دو شکل فعال اسیدهای چرب امگا 3 هستند، متمرکز شدند.

دانه کتان حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) است، نوعی اسید چرب امگا 3 که در غذاهای گیاهی یافت می شود و بدن تنها در مقادیر محدودی آن را به دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوزاپنتانوئیک اسید تبدیل می کند.

به همین دلیل تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه کتان و روغن دانه کتان به طور خاص بر سرطان سینه تاثیر می‌گذارند، نیاز است.

منبع خوب فیبر است

دانه کتان سرشار از فیبر است و حدود 2.5 گرم را در یک قاشق غذاخوری (9 گرم) تامین می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی می تواند در برابر طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سرطان سینه اثر محافظتی داشته باشد.

بر اساس یک بررسی بزرگ از 20 مطالعه میزان مصرف فیبر بیشتر با کاهش 8 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه مرتبط بود.

بررسی دیگری از 24 مطالعه نشان داد که هر 10 گرم افزایش در مصرف فیبر روزانه با 4 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

علاوه بر این تجزیه و تحلیل هفت مطالعه گزارش داد که مصرف فیبر بیشتر ممکن است به طور قابل توجهی بقای افراد مبتلا به سرطان سینه را بهبود بخشد.

با این حال به خاطر داشته باشید که روغن دانه کتان حاوی فیبر نیست بنابراین ممکن است فواید مرتبط با فیبر را مانند دانه کتان آسیاب شده یا دانه کتان کامل ارائه نکند.

آنتی اکسیدان بالایی دارد

مانند سایر آجیل ها و دانه ها، دانه کتان منبع عالی آنتی اکسیدان ها از جمله ترکیبات خاصی مانند فرولیک اسید، سکوایزولاریسی‌ رزینول و کوماریک اسید است.

آنتی اکسیدان ها می توانند به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر، کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو به سلول های شما کمک کنند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند در برابر بیماری های مزمن و سرطان اثر محافظتی داشته باشند.

جالب توجه است یک بررسی گزارش داد که آنتی اکسیدان ها می توانند نقش کلیدی در پیشگیری از سرطان سینه ایفا کنند و حتی ممکن است اثربخشی درمان های خاصی را که برای درمان سرطان سینه استفاده می شوند، بهبود بخشند.

از سوی دیگر بررسی دیگری به این نتیجه رسید که مکمل‌ های آنتی‌ اکسیدان تاثیری بر پیشگیری از سرطان سینه ندارند، اگرچه مشخص نیست که آیا این نتایج در مورد آنتی‌ اکسیدان‌ های به‌ دست‌ آمده از منابع غذایی نیز صدق می‌کند یا خیر.

بنابراین برای درک اینکه چگونه آنتی اکسیدان های موجود در دانه کتان به طور خاص بر سرطان سینه تاثیر می گذارد، به مطالعات با کیفیت بیشتری نیاز داریم.

آیا دانه کتان می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند؟

چندین مطالعه قدیمی نشان داده‌ اند که مصرف دانه کتان می‌ تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد.

این ارتباط می تواند به دلیل ترکیبی از عوامل از جمله فیبر بالا، لیگنان، آنتی اکسیدان ها یا محتوای اسید چرب امگا 3 دانه کتان باشد.

با این حال اگرچه بسیاری از اجزای منحصر به فرد دانه کتان می تواند مفید باشد، مصرف آن را نباید یک راه حل سریع برای جلوگیری از سرطان سینه در نظر گرفت.

عوامل مختلفی می توانند در ایجاد سرطان سینه نقش داشته باشند از جمله سن، ژنتیک، سابقه پزشکی، شیوه زندگی و رژیم غذایی.

برای بهترین نتایج، دانه کتان و روغن دانه کتان باید در یک رژیم غذایی سالم و کامل گنجانده شوند و با انواع دیگر مواد غذایی غنی از مواد مغذی همراه شوند.

خلاصه

برخی از مطالعات قدیمی نشان داده اند که مصرف منظم دانه کتان می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد.

به علاوه دانه کتان حاوی چندین ماده مغذی و ترکیباتی است که می توانند برای پیشگیری از سرطان سینه مفید باشند از جمله فیبر، لیگنان ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3.

در حالی که تحقیقات کامل تری در مورد اینکه چگونه مصرف دانه کتان ممکن است در درازمدت خطر ابتلا به سرطان سینه را تحت تاثیر قرار دهد مورد نیاز است.

ترکیب کردن دانه کتان با یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم راهی عالی برای حمایت از سلامت کلی و افزودن مواد مغذی بیشتر به رژیم غذایی شما است.

همچنین بخوانید : خواص دانه کتان برای لاغری

منبع : healthline