خواص لیموترش برای پوست صورت چیست؟

خواص لیموترش برای پوست صورت
خواص لیموترش برای پوست صورت

لیموترش به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C و سیتریک اسید به دلیل اثرات سم زدایی که دارد شناخته شده است به خصوص زمانی که چند قاچ تازه به آب آشامیدنی خود اضافه کنید.

به دلیل خواص لیموترش برای سلامتی، استفاده از لیموترش به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری های پوستی مانند لکه های ناشی از افزایش سن و آکنه محبوبیت فزاینده ای دارد.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی لیموترش و آب لیموترش برای پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای استفاده از لیموترش برای پوست صورت

1. به درمان جوش صورت کمک می کند

آب لیموترش به دلیل سطح اسیدی آن خاصیت قابض دارد. ترکیبات با سطح pH پایین می توانند به کاهش التهاب و چربی که ممکن است در شکل گیری آکنه و جوش صورت نقش داشته باشند، کمک کنند.

علاوه بر این سیتریک اسید – نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) – می‌ تواند به تجزیه سلول‌ های مرده پوست که منجر به اشکال غیرالتهابی آکنه مانند جوش‌ های سرسیاه می‌ شوند کمک کند.

همچنین بخوانید : خواص لیموترش برای جوش صورت

2. اثرات ضد میکروبی

لیموترش همچنین دارای اثرات ضد میکروبی است که ممکن است به از بین بردن باکتری پروپیونی باکتریوم آکنس که منجر به آکنه التهابی می شود کمک کند.

لیموترش همچنین دارای اثرات ضد قارچی است که ممکن است به درمان بثورات کاندیدا و همچنین قارچ پوست سر که گاهی با درماتیت سبوره ای رخ می دهد، کمک کند.

3. به روشن شدن پوست و مو کمک می کند

ترکیبات مرکباتی مانند لیموترش ممکن است به روشن شدن لکه های پیری یا جای آکنه و همچنین موهای صورت شما کمک کند.

4. به درمان پسوریازیس و شوره سر کمک می کند

از آنجایی که آب لیموترش می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد، تئوری این است که ممکن است لکه های پوستی ناشی از پسوریازیس و شوره سر را نیز کاهش دهد.

اثرات لایه برداری به سطوح طبیعی سیتریک اسید لیموترش نسبت داده می شود زیرا آلفا هیدروکسی اسیدها دارای اثر لایه برداری بر روی پوست هستند.

5. باعث افزایش کلاژن می شود

برخی از طرفداران استفاده از لیموترش برای پوست می گویند که مرکبات یک روش طبیعی برای افزایش کلاژن در پوست صورت هستند.

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی با افزایش سن تجزیه می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک می‌ شود.

به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C ممکن است به جلوگیری از رادیکال های آزاد که می توانند به کلاژن آسیب برسانند، کمک کند و پوست صاف تری برای شما به ارمغان بیاورد.

مقایسه آب لیموترش با ویتامین C

روش های دیگری نیز برای به دست آوردن فواید ویتامین C آب لیموترش برای پوست شما وجود دارد مانند استفاده از سرم ویتامین C.

محصولات ویتامین C حاوی مقادیر فرموله شده و مطمئنی از مواد تشکیل دهنده هستند که توسط محققان توسعه یافته و برای استفاده موضعی در نظر گرفته شده است.

در مقابل هر لیمویی که می‌ خرید ممکن است از نظر میزان اسکوربیک اسید متفاوت باشد. نمی توان گفت که آیا آب آن ممکن است در صورت استفاده مستقیم پوست شما را بسوزاند یا خیر.

در حالی که محصولات موضعی موثر ممکن است حاوی آب لیموترش باشند، این ماده به طور معمول با مواد دیگر مخلوط شده و به مقدار خاص و ایمن اندازه گیری می شود.

عوارض و مضرات استفاده از لیموترش روی پوست صورت

لیموترش بیشتر از فوایدی که برای پوست دارد عوارض جانبی دارد و این باعث می‌ شود که این یک گزینه خطرناک برای مراقبت از پوست باشد. همچنین اگر پوست حساسی دارید یا پس از استفاده از لیموترش صورت خود را در معرض نور خورشید قرار می دهید این خطرات می تواند بیشتر باشد.

تحریک پوست

تحریک پوست شایع ترین عارضه جانبی استفاده از اسیدهای میوه ای است. لیموترش بسیار اسیدی است که می تواند پوست شما را تحریک کند.

ممکن است موارد زیر را تجربه کنید :

  • خشکی بیش از حد
  • سرخی

لایه برداری پوست

اگر پوست حساسی دارید این اثرات بدتر می شود. به عنوان یک قاعده کلی افرادی که پوست حساس دارند باید از مصرف موضعی لیموترش خودداری کنند.

فیتوفتودرماتیت

فیتوفوتودرماتیت نوعی واکنش پوستی به مرکبات و سایر سبزیجات مانند جعفری، کرفس و گیاهان هویج است.

هنگامی که مرکبات روی پوست شما استفاده می شوند و پوست شما در معرض اشعه UV قرار می گیرد ممکن است یک واکنش التهابی رخ دهد.

این می تواند منجر به موارد زیر شود :

  • سرخی
  • ورم
  • تاول زدن

پیسی شیمیایی

پیسی که همچنین به عنوان ویتیلیگو شناخته می شود زمانی رخ می دهد که پوست شما به دلیل از دست دادن ملانین – ماده ای که مسئول ایجاد رنگ طبیعی پوست شما است روشن می شود.

در حالی که برخی افراد از لیموترش برای روشن کردن لکه‌ های تیره استفاده می‌ کنند، لکه‌ های سفید بزرگ و گسترده ممکن است به جای آن ایجاد شوند.

آفتاب سوختگی

مصرف موضعی مرکبات می تواند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد. هرگز لیموترش را قبل از بیرون رفتن در معرض نور مستقیم آفتاب نمالید و چند روز قبل از هرگونه فعالیت برنامه ریزی شده در فضای باز از آن استفاده نکنید.

سوالات متداول درباره استفاده از لیموترش برای صورت

آیا می توانید هر روز لیموترش را روی صورت خود بمالید؟

اگر تصمیم دارید لیموترش تازه را به عنوان درمان برای پوست صورت امتحان کنید با یک بار استفاده در روز شروع کنید. در حالت ایده آل زمانی که بهبودی در پوست خود مشاهده کردید استفاده از لیموترش را متوقف کنید.

اگر می‌ دانید که قرار است زیر نور خورشید باشید نباید از لیموترش استفاده کنید. انجام این کار می تواند خطر آفتاب سوختگی و سایر عوارض جانبی را افزایش دهد.

آیا می توانید لیموترش را یک شب روی صورت خود بگذارید؟

لیمو ترش اسیدی است. بهتر است از این محصول در طول روز استفاده کنید، زمانی که می توانید پوست خود را تحت نظر داشته باشید.

اگر پوست حساسی دارید گذاشتن لیموترش روی صورت تان در طول شب گزینه خوبی نیست.

نحوه استفاده از لیموترش برای پوست صورت

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از مالید لیموترش بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.
  • مقدار کمی از آب لیموترش تازه را روی یک توپ پنبه ای بریزید. به آرامی با فشار ملایم روی ناحیه مورد نظر پوست بمالید (از مالش خودداری کنید)
  • هنگامی که آب لیموترش خشک شد، می توانید بقیه مراقبت از پوست خود را ادامه دهید
  • با استفاده از یک بار در روز شروع کنید به طور بالقوه تا دو بار در روز ادامه دهید
  • در صورت داشتن عوارض جانبی مصرف را قطع کنید

خلاصه

در حالی که جذابیت استفاده از لیموترش بر روی صورت شما می تواند جذاب باشد اما فقط مقادیر کم آن به عنوان یک درمان گاه به گاه لکه ها بی خطر است – اگر پوست شما حتی بتواند مرکبات را تحمل کند.

اگر همچنان می خواهید از لیموترش استفاده کنید از محصولات بدون نسخه حاوی عصاره لیموترش استفاده کنید تا از آلفا هیدروکسی اسید و ویتامین C هم بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای درمان هر گونه بیماری خاص پوستی به متخصص پوست مراجعه کنید. آن ها می دانند که کدام درمان ها برای پوست شما بی خطر هستند و از کدام درمان ها باید اجتناب کنید.

همچنین بخوانید : تفاوت ها و شباهت های لیموترش سبز و زرد

منبع : healthline