خواص شگفت انگیز گیاه چتر گندمی برای سلامتی بدن

خواص گیاه چتر گندمی
خواص گیاه چتر گندمی

چتر گندمی (به انگلیسی : Bupleurum) یک مکمل گیاهی است که از ریشه گیاه Bupleurum chinense تهیه شده و قرن ها در طب سنتی چینی استفاده شده است.

این گیاه دارویی به تازگی در غرب به دلیل مزایای تصفیه کننده کبد محبوب شده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است از سلامت سیستم ایمنی بدن، تقویت خلق و خو و مبارزه با التهاب نیز پشتیبانی کند.

سایر مطالعات شواهدی از اثرات ضد ویروسی و ضد توموری را نشان می دهند در حالی که اشاره می کنند مصرف بیش از حد ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

در ادامه این مقاله با فواید گیاه چتر گندمی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

گیاه چتر گندمی چیست؟

چتر گندمی از گیاهان دارویی چند ساله است که اغلب در طب سنتی چینی استفاده می شود. بومی آسیای شرقی است و تقریبا 200 گونه را شامل می شود که Bupleurum chinense یکی از آن هاست.

ریشه های آن اغلب خشک می شوند، به صورت پودر درآمده و در کپسول قرار می گیرند. شما همچنین ممکن است چتر گندمی را به عنوان بخشی از ترکیبی گیاهی که تصفیه کننده کبد است پیدا کنید.

علاوه بر این گونه های چتر گندمی در سراسر کره و ژاپن برای درمان تب، سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شوند.

فواید و مزایای گیاه چتر گندمی برای سلامتی بدن

1. ممکن است به کنترل دیابت کمک کند

چتر گندمی ممکن است به جلوگیری از نوروپاتی دیابتی، عارضه شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کمک کند. در این شرایط افزایش طولانی مدت قند خون باعث آسیب عصبی به عروق کوچک در قسمت هایی از بدن شما مانند چشم ها و اندام ها می شود.

این آسیب عصبی باعث از دست دادن حس می شود که در صورت بروز آسیب و عدم توجه به آن ممکن است مضر باشد. به نوبه خود نوروپاتی ممکن است کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

جالب توجه است که در یک مطالعه 6 هفته ای روی موش ها، چتر گندمی سطح قند خون و التهاب را کاهش داده و میکروبیوتای روده را بهبود بخشیده است.

در تحقیقی دیگر موش های مبتلا به دیابت به مدت 2 روز چتر گندمی را مصرف کردند، همین باعث کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین خون آن ها شد. از آنجا که انسولین برای حفظ سطح سالم قند خون ضروری است افزایش آن مدیریت بهتر قند خون و عوارض کمتر را نشان می دهد.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است اما یافته های مطالعات روی حیوانات ممکن است در مورد افراد صدق نکند. بنابراین تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

2. ممکن است از سلامت سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کند

پیشگیری از بیماری تا حد زیادی به انجام اقدامات پیشگیرانه برای حمایت از سیستم ایمنی بدن شما بستگی دارد. در واقع مطالعات نشان می دهد که چتر گندمی ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

در یک مطالعه 6 روزه که به موش ها چتر گندمی یا داروهای ضد التهابی داده شده بود، چتر گندمی تولید ترکیبات التهابی به نام سایتوکین ها را مهار کرد.

به خاطر داشته باشید که در این مطالعه از دو گونه چتر گندمی اروپایی استفاده شده است نه چتر گندمی چینی.

یک مطالعه لوله آزمایش نتایج مشابهی را مشاهده کرد و گزارش داد که ریشه چتر گندمی روتوندیفولیوم دارای اثرات ضد التهابی است.

یک مطالعه انسانی تاثیر داروی گیاهی حاوی Bupleurum saponin را با داروی رایج ضد ویروس آنفولانزای تامیفلو مقایسه کرد. مشخص شد که جوشانده چتر گندمی 93.3٪ در درمان آنفولانزای نوع A یا (H1N1) بدون عوارض جانبی موثر است.

با این حال تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

3. ممکن است به پیشگیری از بیماری های کبدی کمک کند

در چین چتر گندمی مدتهاست که برای درمان مشکلات کبدی استفاده می شود.

در یک بررسی چندین داروی گیاهی از جمله پتر گندمی مورد بررسی قرار گرفت که ادعا می کند کبد را تسکین می دهد و آسیب کبدی را درمان می کند. شواهد نشان می دهد که عصاره چتر گندمی ممکن است با تنظیم سطح کلسیم در سلول ها از کبد در برابر آسیب محافظت کند.

عوارض و مضرات گیاه چتر گندمی

مسمومیت احتمالی و آسیب کبدی با دوزهای بالا

دوزهای زیاد گیاه چتر گندمی ممکن است خطرات متعددی را به همراه داشته باشد.

در یک بررسی مشخص شد که سایکوساپونین ها، ترکیبی در چتر گندمی در صورت مصرف دوزهای بسیار زیاد این گیاه در مدت زمان کوتاه ممکن است باعث التهاب و ضایعات در کبد شوند.

یک مطالعه روی موش ها نیز نشان داد که چتر گندمی ممکن است باعث آسیب کبد شود.

علاوه بر این در یک مطالعه بزرگ بر روی افراد مبتلا به هپاتیت B – یک عفونت کبدی که به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است – افرادی که روزانه بیش از 19 گرم چتر گندمی مصرف می کردند به دلیل آسیب کبدی در معرض خطر بستری شدن بودند.

بنابراین هر کسی که دارای بیماری های کبدی مانند سیروز کبدی، بیماری کبد چرب غیرالکلی و زردی است باید قبل و در طول مصرف مکمل چتر گندمی با یک متخصص مشورت کند.

به علاوه مصرف چتر گندمی در دوران بارداری به دلیل عدم تحقیقات و احتمال آسیب رساندن به کبد ایمن نیست. اگر باردار یا شیرده هستید از مصرف این مکمل اجتناب کنید.

علاوه بر این در صورت مصرف این گیاه در ترکیب با سایر داروها یا مکمل های گیاهی، پزشک خود را مطلع کنید.

منبع را در نظر بگیرید

مانند هر مکمل دیگری مهم است که محصول مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید.

تولیدکنندگان موظفند از ایمنی مکمل ها اطمینان حاصل کنند و همچنین هرگونه ادعایی را که روی برچسب وجود دارد با شواهد پشتیبای کنند. با این حال بر خلاف داروها، مکمل ها قبل از فروش به عموم نیازی به تایید FDA ندارند.

روش های استفاده از گیاه چتر گندمی

گیاه چتر گندمی را می توانید به صورت کپسول و قطره پیدا کنید.

ممکن است بتوانید ریشه های خشک شده را نیز پیدا کنید.

اگرچه دستورالعملی برای دوز مناسب وجود ندارد اما مهم است که از مصرف دوزهای بالا به دلیل عوارض جانبی احتمالی خودداری کنید.

دوزها بسیار متفاوت است اما معمولا بین 100-1000 میلی گرم متفاوت هستند. هرگز نباید بیش از مقدار توصیه شده روی برچسب مصرف کنید.

ممکن است یک متخصص مراقبت های بهداشتی بتواند به شما در تعیین میزان مصرف کمک کند.

خلاصه

چتر گندمی گیاهی دارویی است که قرن ها در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه تحقیقات لوله آزمایش و حیوانات نشان می دهد که از سلامت کبد، سلامت سیستم ایمنی و سطح قند خون پشتیبانی می کند اما تحقیقات در مورد انسان ها بسیار محدود است.

علاوه بر این دوزهای بالای این گیاه دارویی به طور بالقوه سمی هستند.

بنابراین مهم است که قبل از استفاده از گیاه چتر گندمی با یک متخصص مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص عروس چمنزار چیست؟

منبع : healthline