خواص آب برنج برای پوست صورت چیست؟

خواص آب برنج برای پوست صورت
خواص آب برنج برای پوست صورت

مدت‌ ها فقط خواص آب برنج برای موها شناخته شده بود. استفاده از آب برنج برای تقویت و زیبایی موی سر به بیش از 1000 سال پیش در ژاپن برمی گردد.

امروزه آب برنج به عنوان یک درمان برای سلامتی پوست نیز محبوبیت پیدا کرده است. گفته می شود که آب برنج پوست شما را تسکین داده و حتی بیماری های مختلف پوست را بهبود می بخشد.

آب برنج حاوی موادی است که به محافظت و ترمیم پوست شما کمک می کنند. علیرغم برخی مزایای واقعی ادعاهای زیادی در مورد آب برنج وجود دارد که علم به طور کامل آن ها را ثابت نکرده است.

در ادامه این مقاله با خواص درمانی آب برنج برای پوست صورت و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب برنج برای پوست صورت

1. باعث روشن شدن پوست می شود

بسیاری از وب سایت ها استفاده از آب برنج را برای روشن کردن پوست یا کاهش لکه های تیره توصیه می کنند. در واقع بسیاری از محصولات تجاری – از جمله صابون‌ ها، تونرها و کرم‌ ها – حاوی آب برنج هستند.

برخی افراد به قدرت روشن کنندگی پوست آب برنج اعتقاد دارند. در حالی که برخی از مواد شیمیایی موجود در آن به عنوان روشن کننده رنگدانه شناخته شده اند اما هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر آن بر روشن شدن رنگ پوست وجود ندارد.

2. برای جوان سازی پوست صورت مفید است

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که آب برنج تخمیر شده می تواند به بهبود آسیب پوست در اثر نور خورشید کمک کند. آب برنج تخمیر شده کلاژن را در پوست افزایش می دهد که پوست شما را انعطاف پذیر نگه می دارد و به جلوگیری از چین و چروک کمک می کند. به نظر می رسد آب برنج تخمیر شده دارای خواص ضد آفتاب طبیعی نیز می باشد.

مطالعات دیگر شواهد قوی برای مزایای ضد پیری آب برنج تخمیر شده به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن نشان می دهد.

3. به درمان پوست خشک کمک می کند

آب برنج برای کمک به تحریک پوست ناشی از سولفات لورل سدیم (SLS)، یک ماده موجود در بسیاری از محصولات مراقبت پوست شناخته شده است. شواهد حکایتی نشان داده است که استفاده از آب برنج دو بار در روز به پوست خشک شده و آسیب دیده توسط سولفات لورل سدیم کمک می کند.

4. به درمان موهای آسیب دیده کمک می کند

موهای آسیب دیده را می توان با اینوزیتول – یک ماده شیمیایی در آب برنج – درمان کرد. اینوزیتول به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کرده و همچنین موخوره را درمان می کند.

5. ناراحتی های گوارشی را درمان می کند

برخی افراد در صورت مسمومیت غذایی یا گاستروانتریت نوشیدن آب برنج را توصیه می کنند.

در حالی که شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد برنج به درمان اسهال کمک می کند اما آب برنج اغلب حاوی آثاری از آرسنیک است. نوشیدن مقدار زیادی آب برنج با غلظت آرسنیک می تواند منجر به سرطان، بیماری عروقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود.

6. اگزما، آکنه، بثورات و التهاب را درمان می کند

بسیاری از مردم ادعا می کنند که استفاده از آب برنج به صورت موضعی می تواند پوست را تسکین دهد، لک های ناشی از بیماری های پوستی مانند اگزما را از بین ببرد و به بهبود آن کمک کند.

بر اساس آنچه در مورد خواص آب برنج می دانیم، دلیلی وجود دارد که فکر کنیم برخی از این ادعاها درست است. با این حال هنوز شواهد محکمی وجود ندارد.

7. برای درمان مشکلات چشمی مفید است

برخی می گویند که نوشیدن آب برنج یا خوردن انواع خاصی از برنج می تواند به رفع مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا کمک کند که معمولا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به نابینایی شود. با این حال تا کنون، این ادعا ثابت نشده است.

8. ضد آفتاب طبیعی است

ثابت شده است که مواد شیمیایی موجود در برنج به محافظت از پوست در برابر اشعه های نور خورشید کمک می کنند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که وقتی آب برنج با سایر عصاره های گیاهی ترکیب شود یک ضد آفتاب موثر است.

روش های استفاده از آب برنج برای پوست صورت

آب برنج جوشیده شده

برنج را کاملا بشویید و آبکش کنید. حدود چهار برابر بیشتر از برنج آب را بر روی برنج بریزید و سپس برنج و آب را با هم مخلوط کنید و بگذارید بجوشد.

آن را از روی حرارت بردارید. یک قاشق بردارید و برنج را فشار دهید تا مواد شیمیایی مفید آزاد شوند، برنج را با صافی صاف کنید و آب آن را در ظرف در بسته به مدت یک هفته در یخچال بگذارید. قبل از استفاده با آب معمولی رقیق کنید.

آب برنج خیس خورده

همچنین می توانید با خیساندن برنج در آب، آب برنج درست کنید. همان مراحل بالا را دنبال کنید اما به جای جوشاندن برنج و آب اجازه دهید حداقل 30 دقیقه خیس بخورد و سپس برنج را فشار دهید و با صافی صاف کنید. در آخر آب برنج را در یخچال بگذارید.

آب برنج تخمیر شده

برای تهیه آب برنج تخمیر شده از همین روش برای خیساندن برنج استفاده کنید. سپس به جای اینکه آب را در یخچال بگذارید (بعد از فشار دادن و آبکش کردن برنج) آن را به مدت یک یا دو روز در شیشه در دمای اتاق بگذارید. وقتی ظرف بوی ترشی گرفت آن را در یخچال قرار دهید. قبل از استفاده با آب معمولی رقیق کنید.

موارد استفاده برای آب برنج

آب برنج را می توان مستقیما روی پوست یا مو مالید. اگر آب برنج را جوشانده یا تخمیر کرده اید ابتدا باید آن را با آب معمولی رقیق کنید.

آبکشی موها

سعی کنید کمی اسانس به آب برنج اضافه کنید تا آب برنج خانگی شما رایحه ای مطبوع بگیرد. آب برنج را از ریشه تا انتها به موهای خود بمالید و بگذارید حداقل 10 دقیقه بماند سپس آبکشی کنید.

استفاده به عنوان شامپو

برای تهیه شامپوی آب برنج مقداری صابون کاستیل مایع را به آب برنج تخمیر شده، آلوئه ورا، چای بابونه یا مقدار کمی اسانس دلخواه اضافه کنید.

پاک کننده و تونر صورت

مقدار کمی آب برنج را روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی روی صورت و گردن خود صاف کنید.

برای استفاده از آب برنج به عنوان پاک کننده صورت، آن را روی پوست خود ماساژ دهید. در صورت تمایل آبکشی نمایید. همچنین می توانید با یک ورقه ضخیم دستمال کاغذی ماسک صورت ورقه ای درست کنید.

برای آرامش به عنوان آب وان حمام استفاده می شود

کمی صابون طبیعی را رنده کنید و آن را به همراه مقداری ویتامین E به آب برنج اضافه کنید تا حمام آرام بخشی داشته باشید.

اسکراب بدن

مقداری نمک دریا، کمی اسانس و مرکبات را به آب برنج اضافه کنید تا یک لایه بردار طبیعی بسازید. اسکراب را به بدن مالیده و سپس بشویید.

ضد آفتاب طبیعی

خرید کرم های ضد آفتاب حاوی عصاره آب برنج ممکن است محافظت در برابر اشعه های خورشید را بهبود بخشد. ضد آفتاب هایی که حاوی عصاره سبوس برنج، همراه با سایر عصاره های گیاهی بودند محافظت از UVA/UVB را بهبود بخشیدند.

خلاصه

آب برنج در حال حاضر بسیار محبوب شده است. در حالی که همه ادعاها در مورد اینکه چگونه می تواند به پوست و موی شما کمک کند ثابت نشده اند اما شواهدی وجود دارد که به درمان انواع خاصی از مشکلات پوستی مانند آسیب آفتاب و پیری طبیعی کمک می کند. همچنین موهای آسیب دیده را ترمیم می کند.

در حالی که به دلیل وجود آرسنیک احتمالی توصیه نمی شود که مقدار زیادی آب برنج بنوشید استفاده از آن روی پوست و مو ممکن است فواید مثبتی داشته باشد. قبل از شروع هر رژیم پوستی ابتدا با یک متخصص پوست صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص شیر برنج

منبع : healthline