5 خاصیت شگفت انگیز چای آسام برای سلامتی بدن

خواص چای آسام
خواص چای آسام

چای آسام (به انگلیسی : Assam Tea) نوع خاصی از چای سیاه است که به دلیل طعم غنی و بسیاری از فواید بالقوه برای سلامتی شناخته شده است.

در ادامه این مقاله با فواید چای آسام برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

چای آسام چیست؟

چای آسام نوعی چای سیاه است که از برگ های گیاه Camellia sinensis var. assamica تهیه می شود. این گیاه به طور سنتی در ایالت آسام در شمال شرقی هند یکی از بزرگترین مناطق تولید چای در جهان رشد می کند.

چای آسام به دلیل محتوای کافئین طبیعی آن اغلب به عنوان چای صبحانه به بازار عرضه می شود. بسیاری از چای های صبحانه ایرلندی و انگلیسی از آسام یا ترکیبی که شامل آن است استفاده می کنند.

چای آسام اغلب به دلیل طعم و عطر غنی و خوبی که دارد توصیف می شود. این ویژگی های متمایز معمولا به فرآیند تولید منحصر به فرد چای نسبت داده می شود.

پس از برداشت و پژمرده شدن برگ های تازه چای آسام، آن ها تحت یک فرآیند اکسیداسیون قرار می گیرند – که به آن تخمیر نیز گفته می شود – که آن ها را در یک محیط با دمای کنترل شده برای مدت زمان مشخصی در معرض اکسیژن قرار می دهد.

این فرآیند تغییرات شیمیایی در برگ ها را تحریک می کند و در نتیجه طعم، رنگ و ترکیبات گیاهی منحصر به فردی را که مشخصه چای آسام است، ایجاد می کند.

فواید و مزایای چای آسام برای سلامتی بدن

1. دارای آنتی اکسیدان های زیادی است

چای سیاه مانند آسام حاوی چندین ترکیب گیاهی منحصر به فرد از جمله تافلاوین ها، تئاروبیگین ها و کاتچین ها هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند و ممکن است در پیشگیری از بیماری ها نقش داشته باشند.

بدن شما به طور طبیعی مواد شیمیایی بسیار واکنش پذیری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند. وقتی تعداد زیادی از آن ها جمع شوند، می توانند به بافت های شما آسیب برسانند و به بیماری و تسریع پیری کمک کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه ممکن است با اثرات منفی رادیکال های آزاد مقابله کند، از سلول ها در برابر آسیب محافظت کرده و التهاب را کاهش دهد.

بسیاری از متخصصان بر این باورند که این ترکیبات به چای سیاه خواص سلامتی می بخشند.

2. ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سیاه ممکن است به کاهش کلسترول و جلوگیری از تجمع پلاک در رگ های خونی کمک کند.

با این حال مطالعات انسانی نتایج متناقضی را نشان می دهد. چندین رابطه قوی بین مصرف روزانه 3-6 فنجان (710-1420 میلی لیتر) چای سیاه و کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی را نشان می دهند اما برخی دیگر هیچ ارتباطی را نشان نمی دهند.

در نهایت برای درک اینکه چگونه چای سیاه مانند آسام بر سلامت قلب تاثیر می گذارد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

3. ممکن است از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کند

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سیاه ممکن است مانند پری بیوتیک ها در دستگاه گوارش شما عمل کنند.

پری بیوتیک ها ترکیباتی هستند که در غذاهای مختلف یافت می شوند و از رشد و نگهداری باکتری های سالم در روده شما حمایت می کنند.

باکتری های سالم روده جز ضروری عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن هستند زیرا با باکتری های مضری که به طور بالقوه می توانند شما را بیمار کنند مبارزه می کنند.

با این حال شواهد کافی در مورد ارتباط بین چای سیاه و ایمنی وجود ندارد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

چندین مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات مختلف چای سیاه ممکن است از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کنند.

علاوه بر این تعداد کمی از تحقیقات در انسان ارتباط بین مصرف چای سیاه و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ ها از جمله سرطان پوست و ریه را مشاهده کرده‌ اند.

اگرچه این داده‌ ها امیدوارکننده است اما برای تعیین اینکه آیا چای سیاه می‌ تواند برای پیشگیری یا درمان سرطان استفاده شود به مطالعات انسانی بزرگ‌ تر و جامع‌ تر نیاز است.

5. ممکن است سلامت مغز را تقویت کند

تحقیقات اولیه نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در چای سیاه مانند تافلاوین ها ممکن است به عنوان یک درمان یا درمان پیشگیرانه برای بیماری های دژنراتیو مغز استفاده شوند.

یک مطالعه اخیر در لوله آزمایش نشان داد که ترکیبات چای سیاه عملکرد آنزیم های خاصی را که مسئول پیشرفت بیماری آلزایمر هستند، مهار می کند.

این مطالعه اگرچه دلگرم کننده است اما یکی از اولین ها در نوع خود است. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش چای سیاه در حمایت از عملکرد سالم مغز مورد نیاز است.

عوارض و مضرات چای آسام

کافئین بالایی دارد

چای آسام کافئین زیادی دارد که می تواند برای هر کسی که از مصرف این محرک اجتناب می کند یا آن را محدود می کند مضر باشد.

مقدار دقیق کافئین در 1 فنجان (240 میلی‌لیتر) چای آسام بسته به مدت زمان دم کشیدن آن متفاوت است اما معمولا حدود 60 تا 112 میلی‌ گرم است. برای مقایسه 1 فنجان (240 میلی لیتر) قهوه دم کرده حدود 100 تا 150 میلی گرم کافئین دارد.

برای اکثر افراد مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز با اثرات نامطلوب سلامتی همراه نیست. گفته می شود، مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به علائم منفی مانند ضربان قلب سریع، اضطراب و بی خوابی شود.

اگر باردار هستید توصیه می شود مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید.

اگر مطمئن نیستید که کافئین برای سبک زندگی شما مناسب است یا خیر قبل از افزودن چای آسام به برنامه روزانه خود با پزشک خود صحبت کنید.

باعث کاهش جذب آهن می شود

چای آسام ممکن است جذب آهن شما را به دلیل سطوح بالای تانن آن کاهش دهد. این ترکیبات به چای سیاه طعم طبیعی تلخی می دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که تانن‌ ها با آهن موجود در غذای شما پیوند می‌ یابند و به طور بالقوه آن را برای هضم غیر قابل دسترس می‌ کنند. این واکنش بر جذب شما از منابع آهن گیاهی بسیار بیشتر از منابع حیوانی تاثیر می گذارند.

در حالی که این یک نگرانی عمده برای اکثر افراد سالم نیست ممکن است برای افرادی که سطح آهن پایینی دارند بهتر باشد از مصرف چای سیاه در وعده‌ های غذایی یا با مکمل‌ های آهن اجتناب کنند.

حاوی فلزات سنگین است

چای اغلب حاوی فلزات سنگین مانند آلومینیوم است اگرچه مقدار موجود در هر چای بسیار متغیر است.

مصرف بیش از حد آلومینیوم می تواند به از دست دادن استخوان و آسیب عصبی کمک کند به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی.

با این حال مصرف چای به طور کلی با سمیت آلومینیوم همراه نیست. مشخص نیست دقیقا چه مقدار آلومینیوم هنگام نوشیدن چای جذب می شود.

به عنوان یک اقدام احتیاطی بهتر است اعتدال را رعایت کنید و از مصرف زیاد چای آسام خودداری کنید.

طرز تهیه چای آسام

تهیه چای آسام بسیار ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید چای، آب داغ و یک لیوان یا قوری است.

به علاوه این چای نسبتا ارزان و به طور گسترده در دسترس است. می‌ توانید آن را در چای‌ فروشی‌ ها، خواربار فروشی‌ های محلی یا آنلاین پیدا کنید. مطمئن شوید که یک مارک با کیفیت بالا انتخاب کنید زیرا معمولا دارای غلظت بیشتری از ترکیبات مفید هستند.

آسام ممکن است به شکل برگ های خشک یا چای کیسه ای فروخته شود. اگر برگ خشک می‌ خرید به ازای هر 240 میلی‌ لیتر آب حدود 1 قاشق چای‌ خوری (حدود 2 گرم) چای مصرف کنید.

ابتدا آب را بجوشانید و بگذارید 10 تا 20 ثانیه خنک شود و سپس روی چای بریزید. اجازه دهید حدود 2 دقیقه بماند تا دم بکشد.

مراقب باشید که زیاد دم نکشد زیرا طعم بسیار تلخی پیدا می کند.

برای سلامتی مطلوب چای آسام باید بدون هیچ گونه مواد افزودنی مصرف شود. اگر ترجیح می دهید کمی شیر یا شکر اضافه کنید فقط مراقب باشید که شیرین کننده را زیاد اضافه نکنید.

خلاصه

چای آسام یک نوع چای سیاه محبوب است که در ایالت آسام هند رشد می کند.

این چای خوش طعم دارای منبع غنی از ترکیبات گیاهی است که ممکن است ایمنی بدن و همچنین سلامت قلب و مغز را تقویت کند. گفته می شود محتوای کافئین آن ممکن است برای همه مناسب نباشد.

اگر علاقه مند به امتحان چای آسام هستید مطمئن شوید که یک محصول با کیفیت بالا را برای حداکثر سود انتخاب کنید.

همچنین بخوانید : خواص چای پوئر

منبع : healthline