خواص واسابی (ترب ژاپنی) برای سلامتی بدن چیست؟

خواص واسابی (ترب ژاپنی)
خواص واسابی

واسابی یا ترب ژاپنی (به انگلیسی : Wasabi) یک سبزی چلیپایی است که به طور طبیعی در کنار بستر رودخانه ها در دره های کوهستانی در ژاپن رشد می کند.

همچنین در بخش هایی از چین، کره، نیوزلند و آمریکای شمالی که مرطوب است رشد می کند.

واسابی که به خاطر طعم تند و رنگ سبز روشنش معروف است، چاشنی اصلی سوشی و نودل در غذاهای ژاپنی است.

علاوه بر این برخی از ترکیبات موجود در این سبزی از جمله ایزوتیوسیانات ها (ITCs) که مسئول طعم تند آن هستند، ممکن است چندین فواید برای سلامتی داشته باشند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی واسابی برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن در رژیم غذایی آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید دارویی و درمانی واسابی برای سلامتی بدن

1. اثرات ضد باکتریایی دارد

ایزوتیوسیانات ها ترکیبات فعال اصلی در واسابی و مسئول بسیاری از مزایای سلامتی این سبزی از جمله اثرات ضد باکتریایی آن هستند.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی که به عنوان بیماری منتقله از غذا نیز شناخته می شود، یک عفونت یا تحریک سیستم گوارشی است که توسط غذاها یا نوشیدنی های حاوی عوامل بیماری زا – ویروس ها، باکتری ها و انگل ها ایجاد می شود.

بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، نگهداری، پختن، تمیز کردن و نگهداری صحیح غذاها است.

برخی از گیاهان و ادویه جات مانند نمک می توانند رشد پاتوژن هایی را که باعث مسمومیت غذایی می شوند، کاهش دهند.

نشان داده شده است که عصاره واسابی دارای اثرات ضد باکتریایی علیه اشریشیا کولی و استافیلوکوکوس اورئوس، دو مورد از رایج ترین باکتری هایی است که باعث مسمومیت غذایی می شوند.

این یافته ها نشان می دهد که عصاره واسابی ممکن است به پیشگیری یا کاهش خطر بیماری های ناشی از غذا کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

اثرات ضد باکتریایی بر علیه هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که معده و روده کوچک را آلوده می کند. این باکتری عامل اصلی زخم معده است و می تواند باعث سرطان معده و التهاب پوشش معده شود.

در حالی که نزدیک به 50 درصد از جمعیت جهان به این باکتری آلوده هستند، اکثر مردم به این مشکلات مبتلا نمی شوند.

نحوه انتشار هلیکوباکتر پیلوری مشخص نیست، اگرچه محققان معتقدند که تماس با غذا و آب آلوده به مدفوع در این امر نقش دارد.

روش های درمانی زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری معمولا شامل آنتی‌ بیوتیک‌ ها و مهارکننده‌ های پمپ پروتون است – داروهایی که تولید اسید معده را کاهش می‌ دهند.

مطالعات اولیه در لوله آزمایش و حیوانات نشان می دهد که واسابی ممکن است به درمان زخم های گوارشی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

در حالی که دلگرم کننده است، قبل از نتیجه گیری در مورد تاثیر واسابی بر هلیکوباکتر پیلوری، تحقیقات در انسان مورد نیاز است.

2. خاصیت ضد التهابی دارد

واسابی ممکن است خواص ضد التهابی قوی داشته باشد.

التهاب پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به عفونت ها، جراحات و سموم مانند هوای آلوده یا دود سیگار در تلاش برای محافظت و التیام بدن شما است.

هنگامی که التهاب کنترل نشده و مزمن می شود، می تواند به چندین بیماری التهابی از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان منجر شود.

مطالعات لوله آزمایشی شامل سلول‌ های حیوانی نشان می‌ دهد که ایزوتیوسیانات های موجود در واسابی سلول‌ ها و آنزیم‌ هایی که باعث التهاب می‌ شوند از جمله سیکلو اکسیژناز 2 (COX-2) و سیتوکین‌ های التهابی مانند اینترلوکین‌ ها و فاکتور نکروز توموری (TNF) را سرکوب می‌ کنند.

با توجه به اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است مشخص نیست که آیا اثرات ضد التهابی واسابی در مورد افراد صدق می کند یا خیر.

3. ممکن است باعث کاهش چربی بدن شود

برخی تحقیقات نشان می دهد که برگ های خوراکی گیاه واسابی حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است رشد و تشکیل سلول های چربی را سرکوب کنند.

در یک مطالعه روی موش ها ترکیبی به نام 5 هیدروکسی‌ فرولیک اسید متیل استر جدا شده از برگ‌ های واسابی با خاموش کردن ژنی که در تشکیل چربی نقش دارد، از رشد و تشکیل سلول‌ های چربی جلوگیری کرد.

به طور مشابه در یک مطالعه 6 هفته ای دیگر بر روی موش ها مصرف روزانه 4 گرم در کیلوگرم از وزن بدن این ترکیب، رشد سلول های چربی را مهار کرد.

علاوه بر این یک مطالعه نشان داد که عصاره برگ واسابی با ممانعت از رشد و تولید سلول‌ های چربی از افزایش وزن در موش‌ ها با رژیم غذایی پرچرب و پرکالری جلوگیری می‌ کند.

اگرچه امیدوارکننده بود اما این نتایج از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش به دست آمد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات عصاره برگ واسابی بر انسان مورد نیاز است.

4. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

ایزوتیوسیانات های طبیعی موجود در واسابی به دلیل خواص ضد سرطانی آن ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه نشان داد که ایزوتیوسیانات هایی که از ریشه واسابی استخراج می شوند تشکیل آکریل آمید را تا 90 درصد در طی یک واکنش میلارد مهار کرد – یک واکنش شیمیایی بین پروتئین ها و قند در حضور گرما.

آکریل آمید یک ماده شیمیایی است که می تواند در برخی از غذاها به ویژه سیب زمینی سرخ کرده ،چیپس سیب زمینی و قهوه در طی فرآیندهای پخت و پز در دمای بالا مانند سرخ کردن و کباب کردن ایجاد شود.

برخی از مطالعات دریافت آکریل آمید در رژیم غذایی را با سرطان های خاصی مانند سرطان کلیه، آندومتر و تخمدان مرتبط می دانند اما نتایج متفاوت است.

علاوه بر این مطالعات لوله آزمایش نشان می‌ دهد که ایزوتیوسیانات ها و ترکیبات مشابه جدا شده از واسابی، سلول‌ های سرطان روده بزرگ، دهان، پانکراس و پستان انسان را از بین می‌ برند یا از رشد آن‌ ها جلوگیری می‌ کنند.

در حالی که امیدوار کننده است مشخص نیست که آیا این نتایج برای انسان ها صدق می کند یا خیر.

با این حال برخی از مطالعات مشاهده‌ ای اشاره می‌ کنند که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند واسابی ممکن است خطر ابتلا به چندین نوع سرطان مانند سرطان ریه، سینه، پروستات و مثانه را کاهش دهد.

5. برای سلامت استخوان مفید است

واسابی ممکن است در سلامت استخوان نقش داشته باشد.

ترکیبی در واسابی به نام پی هیدروکسی سینامیک اسید (HCA) برای افزایش تشکیل استخوان و کاهش تجزیه استخوان در مطالعات حیوانی پیشنهاد شده است.

محققان حدس زده‌ اند که پی هیدروکسی سینامیک اسید می‌ تواند به درمان پوکی استخوان، بیماری که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ های شما می‌ شود، کمک کند. با این حال تحقیقات انسانی برای تایید این مزیت بالقوه مورد نیاز است.

6. برای سلامت مغز مفید است

ایزوتیوسیانات هایی موجود در واسابی ممکن است اثرات محافظت کننده عصبی داشته باشند.

مطالعات روی موش ها نشان داده است که آن ها فعال شدن سیستم های آنتی اکسیدانی در مغز را افزایش می دهند که التهاب را کاهش می دهد.

این یافته ها نشان می دهد که ایزوتیوسیانات ها ممکن است به پیشگیری یا کند کردن اختلالات عصبی ناشی از التهاب، مانند بیماری پارکینسون کمک کنند.

روش های استفاده از واسابی در رژیم غذایی

بیشتر پودرها و خمیرهای واسابی که در ایالات متحده فروخته می شوند از ترکیبی از ترب کوهی، خردل، نشاسته ذرت و رنگ سبز – به جای واسابی واقعی – تهیه می شوند. برخی دیگر ممکن است اصلا حاوی واسابی نباشند یا فقط ساقه های واسابی با کیفیت پایین داشته باشند.

ترب کوهی به خانواده واسابی تعلق دارد و به دلیل تندی آن نیز معروف است.

مطالعات تخمین زده اند که ترب کوهی و واسابی حاوی مقادیر مشابهی از ایزوتیوسیانات ها هستند، واسابی 2137-9585 میلی گرم در کیلوگرم در مقایسه با 1500-9000 میلی گرم در کیلوگرم برای ترب کوهی.

واسابی واقعی رشد سختی دارد و بنابراین گران است به همین دلیل است که ترب کوهی معمولا به عنوان جایگزین آن استفاده می شود.

با این وجود می‌ توانید پودر واسابی، رب و حتی واسابی تازه را به صورت آنلاین خریداری کنید. فقط حتما توضیحات را با دقت بخوانید تا از اصل بودن محصول مطمئن شوید.

می توانید با سرو کردن آن به عنوان ادویه، سبزی یا چاشنی از طعم و مزه بی نظیر واسابی لذت ببرید.

برای گنجاندن واسابی در رژیم غذایی خود به روش های زیر عمل کنید :

  • آن را با سس سویا سرو کنید و با سوشی نوش جان کنید
  • آن را به سوپ نودل اضافه کنید
  • از آن به عنوان چاشنی برای گوشت و سبزیجات کبابی استفاده کنید
  • آن را به سس های سالاد، مارینادها و دیپ ها اضافه کنید
  • از آن برای طعم دادن به سبزیجات کبابی استفاده کنید

خلاصه

ساقه گیاه واسابی آسیاب می شود و به عنوان چاشنی تند برای سوشی یا نودل استفاده می شود.

ترکیبات موجود در واسابی برای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد سرطانی آن ها در مطالعات لوله آزمایش و حیوانات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. آن ها همچنین به دلیل توانایی در ترویج کاهش چربی و همچنین سلامت استخوان و مغز مورد تحقیق قرار گرفته اند.

در حالی که امیدوار کننده است، برای تایید این یافته ها قبل از نتیجه گیری در مورد مزایای بالقوه واسابی برای سلامتی، مطالعات روی انسان مورد نیاز است.

همچنین به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات از عصاره واسابی استفاده می‌ کنند که تعیین اینکه آیا استفاده از آن به‌ عنوان ادویه یا چاشنی می‌ تواند تاثیر مشابهی داشته باشد یا نه دشوار است.

همچنین بخوانید : خواص نخود سبز واسابی چیست؟

منبع : healthline