خواص زیره سیاه برای سلامتی بدن چیست؟

زیره سیاه چیست؟
زیره سیاه چیست؟

زیره سیاه اگر چه غالبا به عنوان یک دانه در نظر گرفته می شود اما در واقع میوه ی خشک شده ی گیاه Carum carvi می باشد که به عنوان یک ادویه منحصر به فرد سال هاست در پخت و پز و همچنین برای اهداف دارویی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دانه زیره سیاه به شکل چند وجهی است و طعم آن تلخ و خاکی و مانند شیرین بیان، گشنیز، انیسون و رازیانه توصیف می شود. زیره سیاه به دلیل مقادیر بالای مواد معدنی و ترکیبات گیاهی که دارد باعث لاغری و کاهش وزن می شود، التهاب بدن را کاهش داده و برای تقویت سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی همه فواید زیره سیاه برای سلامتی بدن و همچنین نحوه مصرف و عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای زیره سیاه برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

زیره سیاه از طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری برخوردار است که بسیاری از آن ها در رژیم های غربی وجود ندارد. اینها شامل آهن، روی، کلسیم و فیبر هستند.

فقط 1 قاشق غذاخوری (6.7 گرم) زیره سبز خاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 22
  • پروتئین : 1.3 گرم
  • چربی : 0.9 گرم
  • کربوهیدرات : 3.34 گرم
  • فیبر : 2.6 گرم
  • مس: 6.7٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن: 6.1٪ مقدار مورد نیاز روزانه برای خانم ها
  • منیزیم : 5.4٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 4.8٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • کلسیم : 3.6٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • روی : 4.6٪ مقدار مورد نیاز روزانه

علاوه بر این زیره سیاه دارای یک منبع غنی از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی از جمله لیمونن و کارون است.

2. ضد التهاب طبیعی

زیره سیاه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد دارای خواص ضد التهابی قوی است که خطر ابتلا به التهاب مزمن و بیماری های مختلفی مانند بیماری التهابی روده (IBD) را کاهش می دهد.

در مطالعه ای که بر روی موش های مبتلا به IBD انجام شده عصاره‌ و روغن زیره سیاه باعث کاهش التهاب در بافت روده شده اند.

3. ممکن است هضم غذا را بهبود بخشد

در طب سنتی از زیره سیاه به دلیل خواص ضد میکروبی قوی و ضد اسپاسم که دارد برای درمان بیماری های گوارشی مانند سو هاضمه، نفخ شکم، زخم معده، گاز روده و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده که روغن ضروری زیره سیاه باعث کاهش رشد باکتری های مضر روده می شود در حالی که باکتری های مفید سالم باقی می مانند.

باکتری های مفید روده التهاب را کاهش می دهند، هضم را بهبود می بخشند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

یکی دیگر از آزمایشات نشان داده که عصاره زیره سیاه از رشد هلیکوباکتر پیلوری که عامل زخم معده و التهاب گوارشی است جلوگیری می کند.

4. برای لاغری و کاهش وزن مفید است

گفته می شود که زیره سیاه با اثری که بر روی باکتری های مفید روده باعث تنظیم هورمون ها، بهبود متابولیسم چربی، کاهش اشتها و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می شود.

در یک مطالعه 90 روزه بر روی 70 زن مشخص شده افرادی که روزانه 30 میلی لیتر روغن زیره سیاه مصرف می کنند، کاهش وزن، کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و درصد چربی کمتری نسبت به گروه دارونما نشان می دهند.

طریقه مصرف زیره سیاه

زیره سیاه را برای خوش عطر و طعم شدن به انواع نان چاودار، نان تست فرانسوی، کیک ها و کلوچه ها، دسر های میوه ای و شیرینی هایی مانند پای، تارت، مربا و ژله اضافه می کنند.

زیره سیاه یکی از اجزای جدایی ناپذیر غذا های آلمانی، ترکی و غذا های مدیترانه ای است. زیره سیاه را به عنوان ادویه و چاشنی برای تهیه انواع غذا، سوپ، خورش، سس، ترشی ها و شور ها استفاده می کنند.

دانه های زیره سیاه را برای تهیه چای و دمنوش، عرق زیره و روغن آن به کار می برند.

امروزه زیره سیاه را به شکل کپسول و عصاره به بازار عرضه کرده اند.

مقدار مصرف روزانه زیره سیاه

میزان مصرف زیره سیاه به اشکال مورد استفاده ی آن بستگی دارد ؛

تحقیقات نشان می دهد که مصرف نصف قاشق چای خوری تا یک قاشق غذا خوری (1-6/7 گرم) دانه های زیره سیاه 3 بار در روز برای بدن ایمن می باشد.

شما می توانید 1 تا 2 قاشق چای خوری دانه های خرد شده زیره سیاه را با یک فنجان آب ترکیب کرده و 2-4 بار در روز بین وعده های غذایی میل کنید.

می توانید روزانه حدود 1 قاشق چای خوری تنتور زیره سیاه را سه بار در روز استفاده کنید.

می توانید 3-4 میلی لیتر عرق زیره را 3-4 بار در روز مصرف کنید.

روغن زیره سیاه که تا 2٪ رقیق می شود (3 تا 6 قطره روغن زیره سیاه را در مقداری روغن حامل یا آب رقیق می کنند) را می توان برای استفاده های موضعی به کار برد.

عوارض و مضرات زیره سیاه

بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعاتی از اثر زیره سیاه بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف زیره سیاه جدا اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعاتی از اثر زیره سیاه بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که از دادن زیره سیاه به نوزادان و کودکان خودداری کنید.

اختلالات کبد و کیسه صفرا

گفته می شود که افراد مبتلا به اختلالات کبد یا کیسه صفرا بهتر است از زیره سیاه استفاده نکنند چون برخی شواهد نشان می دهند که زیره سیاه می تواند از تخلیه کیسه صفرا جلوگیری کند.

خلاصه

زیره سیاه ادویه ای چند وجهی است که کاربردهای آشپزی و دارویی بی شماری دارد.

گرچه به طور گسترده یک دانه در نظر گرفته می شود اما در واقع میوه ی گیاه Carum carvi بوده که دارای چندین ماده معدنی و ترکیبات گیاهی است.

زیره سیاه ممکن است به کاهش وزن کمک کند، التهاب را تسکین دهد و سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند.

از این ماده متنوع می توان به طور کامل یا آسیاب شده برای طعم دادن به دسرها، سس ها، نان ها و غذاهای پخته شده استفاده کرد.

اگرچه به طور کلی بسیار ایمن است اما کودکان، زنان باردار و شیرده و افرادی که به بیماری کبد یا کیسه صفرا مبتلا هستند نباید از آن استفاده کنند.

همچنین بخوانید : خواص زیره سبز چیست؟

منبع : healthline