خواص روغن گلرنگ برای پوست چیست؟

خواص روغن گلرنگ برای پوست
خواص روغن گلرنگ برای پوست

برخی افراد به طور فزاینده ای از گلرنگ برای پوست خود استفاده می کنند هم به شکل روغن بدن و هم به صورت اسانس آن. همچنین می توان آن را به عنوان یک عنصر در محصولات مراقبت از پوست یافت.

در حالی که روغن گلرنگ فواید بالقوه ای برای پوست شما دارد چنین استفاده هایی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته و توسط علم حمایت نشده است.

گیاه گلرنگ (نام علمی : Carthamus tinctorius) به خاطر گل های زرد و نارنجی روشنش شناخته شده است. روغن خالص گلرنگ از دانه های این گیاه تهیه می شود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن گلرنگ برای سلامتی پوست و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

روغن گلرنگ برای پوست

روغن گلرنگ فواید زیادی برای پوست شما دارد اما تحقیقات علمی پشت این ادعاها وجود ندارد. برخی از تحقیقات نشان می دهد که روغن گلرنگ ممکن است اثرات تسکین دهنده درد و همچنین فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد.

روغن گلرنگ همچنین به دلیل اثرات مرطوب کنندگی آن ممکن است به صورت موضعی در برخی از محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی استفاده شود. این روغن می تواند ظاهری صاف تر به پوست شما بدهد و آن را نرم تر کند.

مقایسه روغن گلرنگ و اسانس گلرنگ

روغن خوراکی گلرنگ نسخه خوراکی دانه فشرده این گیاه است. معمولا در آشپزی و پزشکی استفاده می شود اگرچه ممکن است برای پوست شما نیز استفاده شود.

از روغن گلرنگ به عنوان روغن حامل سایر اسانس ها نیز استفاده می شود.

نسخه های اسانس گلرنگ نسخه های مقطر یا فشرده گلبرگ ها و قسمت های گلدار گیاه هستند. علیرغم نام بافت روغنی نسخه های روغن پخت و پز را ندارند.

روغن ضروری گلرنگ خالص باید قبل از استفاده روی پوست رقیق شود. شما همچنین نباید روغن های ضروری را به دلیل ماهیت قوی تر و سایر مواد تشکیل دهنده آن ها به صورت خوراکی مصرف کنید.

فواید و مزایای روغن گلرنگ برای پوست

لوازم آرایشی آماده حاوی روغن گلرنگ نیازی به دستورالعمل خاصی ندارند. به سادگی دستورالعمل های محصول را دنبال کنید.

نسخه های خالص و خوراکی روغن گلرنگ و روغن بدن گلرنگ ممکن است بدون هیچ گونه آماده سازی روی پوست شما اعمال شود.

از طرف دیگر اسانس های گلرنگ باید قبل از استفاده رقیق شوند. قبل از استفاده چند قطره را در مقدار کمی روغن حامل بریزید. اگر به دنبال رطوبت اضافی هستید، روغن نارگیل یا بادام را امتحان کنید. روغن جوجوبا و هسته انگور حامل های مناسب تری برای پوست های چرب هستند.

از آنجایی که روغن گلرنگ به طور کلی برای مصرف مصرف کننده ایمن در نظر گرفته می شود، ممکن است استفاده روزانه از آن بی خطر باشد. روغن های ضروری قوی تر هستند و فقط برای استفاده کوتاه مدت طراحی شده اند.

در صورت مشاهده هر گونه علائم تحریک یا واکنش مانند بثورات پوستی یا کهیر مصرف را قطع کنید.

همچنین باید به یاد داشته باشید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) کیفیت یا خلوص اسانس ها را کنترل یا تنظیم نمی کند. مهم است که مطمئن شوید که یک برند با کیفیت را انتخاب می کنید.

روغن گلرنگ برای درمان آکنه

در حالی که ممکن است استفاده از روغن برای آکنه خوب به نظر نرسد روغن گلرنگ غیرکومدون زاست به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کند. اثرات ضد التهابی آن نیز ممکن است به طور بالقوه در درمان جوش و لکه های آکنه مفید باشد. همچنین ممکن است در صورت استفاده چند بار در هفته به باز کردن منافذ شما کمک کند.

می‌توانید از روغن گلرنگ به‌ عنوان درمان لکه‌ های پوستی استفاده کنید. همچنین می توانید با آن ماسک صورت درست کنید :

  • روغن گلرنگ را با بلغور جو دوسر و عسل ترکیب کنید
  • مخلوط را به تمام یا بخشی از صورت خود بمالید
  • بعد از 10 دقیقه با آب بشویید

روغن گلرنگ برای درمان اگزما

اگزما یک بیماری شایع پوستی است. علائم اگزما در واقع پاسخ های التهابی بدن هستند در حالی که اگزمای شدید ممکن است نیاز به دارو داشته باشد اما ممکن است از طریق رژیم غذایی و پمادهای موضعی نیز به درمان لکه های پوستی کمک کنید.

مزایای رژیمی روغن گلرنگ شامل کمک به بدن برای پردازش ویتامین های محلول در روغن مانند ویتامین A و E است. این ویتامین های غنی از آنتی اکسیدان در حفظ سلامت سلول های شما مهم هستند.

به عنوان یک مرطوب کننده موضعی لینولئیک اسید موجود در روغن گلرنگ به حفظ یکپارچگی لایه بیرونی پوست با جلوگیری از پوسته پوسته شدن کمک می کند.

روغن گلرنگ خالص را مستقیما بر روی اگزمای خود بمالید. اگر از اسانس رقیق شده استفاده می کنید فقط یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

عوارض و مضرات روغن گلرنگ برای پوست

FDA روغن گلرنگ را یک افزودنی غیرمستقیم غذایی می داند که به طور گسترده در بازار مواد غذایی تجاری استفاده می شود. هیچ نگرانی گسترده ای برای استفاده ی موضعی پوست شما وجود ندارد.

با این حال مانند هر ماده جدید مراقبت از پوست می توانید حساسیت خود را به روغن گلرنگ با استفاده از آزمایش پچ تعیین کنید.

قبل از استفاده آن را روی پوست خود بمالید. به این فرآیند تست پچ می گویند. مقدار کمی از محصول جدید را روی ساعد خود قرار بمالید و 24 تا 48 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا عوارض جانبی دارید یا خیر. استفاده از روغن گلرنگ بی‌خطر است مگر اینکه دچار جوش یا سوزش شوید.

سایر درمان ها

شواهد بالینی برای روغن گلرنگ خالص و سلامت پوست ممکن است وجود نداشته باشد اما سایر داروهای طبیعی برای درمان خشکی و التهاب پوست عبارتند از :

  • اسانس اسطوخودوس
  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • زردچوبه
  • روغن درخت چای
  • روغن آرگان

خلاصه

روغن گلرنگ در لوازم آرایشی تجاری به عنوان یک افزودنی مرطوب کننده استفاده می شود.

اگرچه به طور کلی استفاده از روغن گلرنگ بی خطر است اما در صورت استفاده موضعی همچنان خطر تحریک وجود دارد.

اگر همچنان علائم آکنه، اگزما و سایر بیماری های التهابی پوست را تجربه می کنید ممکن است بخواهید با متخصص پوست خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن گلرنگ برای سلامتی چیست؟

منبع : healthline