15 خاصیت شگفت انگیز آب انار برای سلامتی بدن

خواص آب انار
خواص آب انار

برای سالم بودن لازم نیست فقط آب سبزیجات سبز بنوشید. آب انار (به انگلیسی : pomegranate juice) حاوی بیش از 100 ماده شیمیایی گیاهی است و هزاران سال است که از آن به عنوان دارو استفاده می شود.

امروزه آب انار به دلیل فواید بی شمار آن برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است. ممکن است به پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت باروری در زنان و مردان کمک کند.

در ادامه این مقاله با فواید آب انار برای سلامتی بدن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید.

فواید و مزایای آب انار برای سلامتی بدن

1. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

دانه های انار رنگ قرمز خود را از پلی فنول ها می گیرند. این مواد شیمیایی آنتی اکسیدان های قوی هستند.

آب انار دارای مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان نسبت به سایر آبمیوه هاست. همچنین دارای سه برابر آنتی اکسیدان بیشتر از چای سبز می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در آب انار می توانند به حذف رادیکال های آزاد، محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش التهاب کمک کنند.

2. سرشار از ویتامین C است

آب یک انار بیش از 40 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند.

3. از سرطان پیشگیری می کند

آب انار به تازگی سر و صدای زیادی به پا کرده است وقتی محققان دریافتند که ممکن است به توقف رشد سلول های سرطانی پروستات کمک کند. با وجود مطالعات متعدد در مورد اثرات این آبمیوه بر سرطان پروستات نتایج هنوز مقدماتی است.

در حالی که مطالعات طولانی مدتی بر روی انسان ها انجام نشده است که ثابت کند آب انار از سرطان جلوگیری می کند یا خطر را کاهش می دهد افزودن آن به رژیم غذایی شما مطمئنا آسیبی نمی رساند. تاکنون نتایج دلگرم کننده ای در مطالعات به دست آمده است و اکنون مطالعات بزرگتری در حال انجام است

4. از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند

اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان های موجود در آب انار و غلظت بالای آن ها پیشرفت بیماری آلزایمر را متوقف کرده و از سلامت حافظه محافظت می کند.

5. به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

آب انار می تواند التهاب روده را کاهش داده و هضم غذا را بهبود بخشد. ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کرون، کولیت اولسروز و سایر بیماری های التهابی روده مفید باشد.

در حالی که اعتقادات متضادی وجود دارد و تحقیقات در مورد اینکه آیا آب انار به درمان اسهال کمک می کند یا آن را بدتر می کند اکثر پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که احساس بهتری ندارید و علائم شما فروکش نکرده اند از مصرف آن خودداری کنید.

6. ضد التهاب طبیعی است

آب انار به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها یک ضد التهاب قوی است. این می تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن و جلوگیری از استرس و آسیب اکسیداتیو کمک کند.

7. آرتروز را بهبود می بخشد

فلاونول های موجود در آب انار ممکن است به جلوگیری از التهاب که به آرتروز و آسیب غضروف منجر می شود کمک کند. این آبمیوه در حال حاضر به دلیل اثرات بالقوه آن بر پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و سایر انواع آرتروز و التهاب مفاصل مورد مطالعه قرار گرفته است.

8. بیماری قلبی را کاهش می دهد

آب انار به عنوان سالم ترین آبمیوه شناخته می شود و به نظر می رسد که از سلامت قلب و عروق محافظت می کند.

مطالعات کوچک نشان داده است که این آبمیوه جریان خون را بهبود می بخشد و از سفت شدن و ضخیم شدن عروق جلوگیری می کند. همچنین ممکن است رشد پلاک و تجمع کلسترول در عروق را کند کند اما انار ممکن است با داروهای فشار خون و کلسترول مانند استاتین واکنش منفی نشان دهد.

قبل از خوردن این آبمیوه یا مصرف مکمل عصاره انار حتما با پزشک خود مشورت کنید.

9. فشار خون بالا را کاهش می دهد

نوشیدن روزانه آب انار ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند. یک بررسی جامع نشان داده که مصرف روزانه آب انار برای سلامت قلب مفید خواهد بود.

10. ضد ویروس طبیعی است

به دلیل وجود ویتامین C و سایر مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین E آب انار می تواند از بیماری جلوگیری کرده و با عفونت مبارزه کند.

همچنین در آزمایشات نشان داده شده است که انار ضد باکتری و ضد ویروس طبیعی است. دانشمندان در حال بررسی اثرات آب انار بر روی عفونت ها و ویروس های شایع هستند.

11. سرشار از ویتامین است

آب انار علاوه بر ویتامین C و ویتامین E منبع خوبی از فولات، پتاسیم و ویتامین K است. سعی کنید همیشه آب انار طبیعی و تازه میل کنید.

12. باعث تقویت حافظه می شود

بر اساس یک مطالعه جدید نوشیدن روزانه 236 میلی لیتر آب انار ممکن است یادگیری و حافظه را بهبود بخشد.

13. عملکرد جنسی و باروری را بهبود می بخشد

غلظت آنتی اکسیدان ها در آب انار و تاثیر آن بر استرس اکسیداتیو آن را به یک آبمیوه مفید برای باروری تبدیل می کند.

ثابت شده است که استرس اکسیداتیو باعث اختلال عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می شود.

همچنین نشان داده شده است که این آبمیوه طبیعی به کاهش استرس اکسیداتیو در جفت کمک می کند. اما محققان هنوز از مزایای دقیق این امر اطلاع ندارند.

نوشیدن آب انار همچنین می تواند سطح تستوسترون را در مردان و زنان افزایش دهد که یکی از هورمون های اصلی در میل جنسی محسوب می شود.

14. استقامت و عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد

آب انار ممکن است تقویت کننده جدید عملکرد ورزشی باشد. آب انار ممکن است به کاهش درد و بهبود قدرت بازیابی پس از ورزش کمک کند همچنین آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش را کاهش می دهد.

15. به درمان دیابت کمک می کند

انار به طور سنتی به عنوان داروی دیابت در خاورمیانه و هند استفاده می شود. در حالی که هنوز اطلاعات زیادی در مورد اثرات انار بر دیابت وجود ندارد ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون کمک کند.

خلاصه

افزودن آب انار به رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن و التهاب را کاهش دهد. همچنین یک راه عالی برای دریافت مواد مغذی میوه و افزایش آنتی اکسیدان هاست.

بهتر است قبل از نوشیدن آب انار با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید در هیچ کدام از داروهای شما تداخل ایجاد نمی کند. همچنین در صورت انتخاب آب انار به جای انار کامل بیماران دیابتی باید قند خون را روزانه بررسی کنند تا مطمئن شوند که قند خون در حالت مطلوب باقی می ماند.

همچنین بخوانید : خواص انار در بارداری

منبع : medicalnewstoday