تفاوت بین اگزما و شوره سر چیست؟

تفاوت های اگزما و شوره سر
تفاوت های اگزما و شوره سر

شوره سر وضعیتی است که در آن پوست خشک از پوست سر شما جدا می شود. اگزما (درماتیت آتوپیک) یک بیماری مزمن و التهابی پوستی است که اغلب با آلرژی همراه است. پوسته پوسته شدن اغلب نشانه اگزما است.

در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت و شباهت های بین شوره سر و اگزما و راه های درمان آن ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا شوره سر با اگزما ارتباط دارد؟

شوره سر و اگزما دو نوع رایج بیماری پوستی هستند که می توانند روی پوست سر شما تاثیر بگذارند که اغلب منجر به خارش و گاهی اوقات خشکی پوست می شوند.

در برخی موارد شوره سر ممکن است با اگزما اشتباه گرفته شود و بالعکس.

شوره سر وضعیتی است که در آن پوست خشک از پوست سر شما جدا می شود. ممکن است متوجه شوید که این پوسته ها در موهایتان گیر کرده اند، یا ممکن است روی شانه هایتان بیفتند و روی لباس قابل مشاهده باشند.

از سوی دیگر اگزما یک بیماری پوستی مزمن و التهابی است که اغلب با آلرژی همراه است. بسته به نوع اگزما ممکن است پوسته های خشک یا چرب همراه با قرمزی، سوزش و تورم را مشاهده کنید.

با تمام شرایط احتمالی که می‌تواند روی پوست سر شما تاثیر بگذارد، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا علائم شما نشانه‌ ای از شوره سر است یا ممکن است با یک بیماری طولانی‌ مدت مانند اگزما سر و کار داشته باشید.

مقایسه علائم شوره سر و اگزما

شوره سر و اگزما هر دو ممکن است باعث خارش پوست سر و پوسته پوسته شوند. در اینجا تفاوت های بین این دو آمده است :

علائم شوره سر

اگر متوجه پوسته های سفید یا خاکستری روی پوست سر یا لباس خود شده اید، ممکن است شوره سر داشته باشید. برخلاف اگزما شوره سر گاه به گاه باعث خشکی پوست سر شما نیز می شود و برخلاف سایر بیماری های پوستی شوره سر فقط به پوست سر شما محدود شده است.

علائم اگزما

اگزمای پوست سر خارش شدید دارد. برخلاف شوره سر ممکن است علائم زیر را نیز مشاهده کنید :

  • پوست سر قرمز
  • احساس سوزش
  • فلس های ضخیم
  • پوسته های زرد، پوسته ای، چرب
  • بثورات که ممکن است به گوش و صورت شما گسترش یابد

مقایسه علل ایجاد شوره سر و اگزما

شوره سر و اگزما علیرغم علائمی که دارند مسری نیستند و هیچ کدام به دلیل رعایت بهداشت ضعیف ایجاد نمی شوند. درک علل احتمالی هر بیماری ممکن است به شما کمک کند تا درمان های موثری داشته باشید و از محرک های احتمالی جلوگیری کنید.

علل شوره سر

در حالی که دلایل دقیق شوره سر ممکن است متفاوت باشد، تصور می‌ شود که خشکی پوست سر ممکن است در اثر هوای سرد یا استرس بدتر شود. اگر موهای خود را به طور مرتب نشویید، پوسته پوسته شدن آن می تواند آشکارتر باشد، اما شوره سر ناشی از عدم رعایت بهداشت نیست.

شوره سر ممکن است با برخی از بیماری های پوست سر اشتباه گرفته شود مانند :

علل اگزما

اگزما یک بیماری پوستی آلرژیک و التهابی است که اغلب از دوران کودکی شروع می شود. اگر آلرژی، آسم یا تب یونجه دارید ممکن است بیشتر به اگزما مبتلا شوید.

درماتیت سبورئیک یک نوع رایج اگزما است که ممکن است روی پوست سر شما ایجاد شود. این بیماری به خاطر راش هایی که ممکن است قرمز و خارش دار باشد، همراه با پوسته های ضخیم که ممکن است چرب و پوسته پوسته باشند، شناخته می شود. در نوزادان، درماتیت سبورئیک به عنوان کرادل کپ شناخته می شود.

برخی محرک‌ ها نیز ممکن است باعث تشدید اگزما شوند که عبارتند از :

  • استرس
  • گرما یا رطوبت
  • هوای سرد و خشک
  • آلرژی

آیا شوره سر می تواند ناشی از اگزما باشد؟

پوسته های شوره سر و پوسته های اگزما ممکن است شبیه به هم به نظر برسند اما شوره سر یک بیماری جدا از اگزما در نظر گرفته می شود. تشخیص شوره سر در زمانی که واقعا ممکن است به بیماری پوست سر دیگری مبتلا شده باشد، معمول است.

تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا شوره سر دارید یا اگزما، تشخیص پزشک است.

آیا شوره سر باعث اگزما می شود؟

شوره سر با وجود برخی از شباهت‌ های ظاهری، محرک‌ ها و مدیریت منجر به اگزما نمی‌ شود. بر خلاف شوره سر، اگزما یک بیماری پوستی آلرژیک است که اغلب ژنتیکی است.

یکی از نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است اگزما داشته باشید و شوره سر نداشته باشید این است که با وجود استفاده از شامپوهای ضد شوره، همچنان علائم بیماری را تجربه می کنید.

تفاوت بین شوره سر و اگزما و پسوریازیس چیست؟

شوره سر یک بیماری شایع است که با خشکی پوست سر مرتبط است. هنگامی که شوره دارید، ممکن است متوجه شوید که پوسته های آن خشک هستند و گاهی اوقات سر خارش دارد. ممکن است علائم تشدید شوند و فروکش کنند اما می توانید با شامپوهای دارویی آن را کنترل کنید.

از طرف دیگر اگزما و پسوریازیس هر دو بیماری التهابی پوستی هستند که می توانند روی پوست سر شما تاثیر بگذارند. آن ها معمولا بیماری های پوستی مادام العمر هستند که ممکن است دوره های تشدید و بهبودی داشته باشند. هر دو ممکن است علائمی را در سایر قسمت های بدن به جز پوست سر ایجاد کنند.

مانند اگزما، پسوریازیس نیز می تواند باعث ایجاد بثوراتی شود که ممکن است ظاهری مایل به قرمز داشته باشد و باعث خارش و درد شود. اما بر خلاف اگزما، پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد بثورات پوسته پوسته و پوشیده از پوسته های ضخیم و نقره ای می شود.

پسوریازیس حتی ممکن است باعث ریزش موی موقت شود.

درمان شوره سر و اگزما

شوره سر و اگزما را می توان با شامپوهای دارویی بدون نسخه (OTC) درمان کرد. به دنبال شامپوهایی با مواد زیر باشید :

  • قطران زغال سنگ
  • کتوکونازول
  • پیریتیون روی
  • سالیسیلیک اسید
  • سولفید سلنیوم

درمان شوره سر

در بیشتر موارد شامپوهای دارویی بدون نسخه می توانند با خلاص شدن از شر پوسته ها، درمان خشکی پوست سر و تسکین خارش به رفع شوره سر کمک کنند.

ممکن است لازم باشد چندین محصول را امتحان کنید تا زمانی که بهترین شامپو برای شوره سر خود را پیدا کنید. دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و اگر متوجه بهبودی نشدید، محصولات را تغییر دهید.

درمان اگزما

اگزمای پوست سر شما ممکن است با همان شامپوهای دارویی بدون نسخه مانند شوره سر درمان شود تا به تسکین خارش و پوسته پوسته کمک کند.

علاوه بر این ممکن است طبق توصیه پزشک به سایر درمان های اگزما نیاز داشته باشید که شامل موارد زیر هستند :

  • مرطوب کننده های موضعی، کرم ها یا پمادها
  • استروئیدهای تجویزی (چه موضعی یا خوراکی) برای کمک به کنترل التهاب
  • تعدیل کننده های ایمنی موضعی
  • آنتی هیستامین ها برای کمک به کنترل آلرژی
  • واکسن های ضد آلرژی
  • آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ناشی از خاراندن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد شوره سر نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با این حال اگر با وجود استفاده از شامپوهای ضد شوره، بهبودی در سلامت پوست سر خود مشاهده نمی کنید، این می تواند نشانه ای از این باشد که شما با یک بیماری پوستی غیر از شوره سر مواجه هستید.

عدم بهبود پوست سر پس از یک ماه استفاده از شامپوهای دارویی ممکن است مستلزم مراجعه به متخصص پوست باشد.

همچنین بهتر است در صورتی که پوست سر شما دارای شرایط زیر است به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش شدید
  • قرمزی
  • تورم
  • سوزش
  • نشان دادن علائم عفونت مانند ترشحات و زخم های دردناک

خلاصه

به دلیل پوسته پوسته شدن و خارش، شوره سر و اگزما ممکن است در ابتدا شبیه به هم به نظر برسند. اما در حالی که شوره سر یک بیماری شایع منحصر به پوست سر است، اگزما یک بیماری پوستی آلرژیک مزمن است که ممکن است سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد و نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد.

اگر با وجود استفاده از شامپوهای دارویی، دچار خارش یا پوسته پوسته شدن مکرر پوست سر می‌ شوید ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : آیا بتامتازون برای اگزما خوب است؟

منبع : healthline