آیا برگ بو خوراکی است؟

آیا برگ بو خوراکی است؟
آیا برگ بو خوراکی است؟

برگ بو ادویه ای رایج است که بسیاری از آشپزها هنگام تهیه سوپ و خورش یا پختن گوشت از آن استفاده می کنند.

آن ها طعم لطیف و گیاهی را به غذاها می دهند اما برخلاف سایر ادویه ها معمولا توصیه می شود قبل از سرو غذا، برگ بو را بردارید.

برخی از مردم فکر می کنند به این دلیل است که هنگام خوردن آن ها سمی هستند. این کاملا درست نیست اما چند دلیل وجود دارد که ممکن است مایل به خوردن برگ بو نباشید.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا برگ بو خوراکی نیست؟ با سومیتا همراه باشید؛

برگ بو چیست؟

برگ‌ بو از گیاه لائوروس نوبیلیس، درختچه‌ای چوبی بومی مدیترانه به دست می آید.

آن ها به خاطر عطر و طعم لطیف خود که از روغن های اساسی آن ها می آید، شناخته شده اند. آن ها با بالا رفتن سن طعم دهنده تر می شوند و این طعم با بخار و گرما استخراج می شود.

اگر برگ ها را گاز بزنید ممکن است تلخ شوند اما وقتی آن ها را به یک دستور پخت مانند سوپ یا خورش اضافه می کنید طعم و عطری غنی، گیاهی و چوبی به غذای شما می دهند.

برگ های برگ بو بیضی شکل بوده و حدود 7.6 سانتی متر طول دارند. آن ها رگه‌ دار هستند و لبه‌ های صاف اما موج‌ دار دارند. برگ‌ های برگ بو زمانی که تازه هستند سبز براق و تیره هستند و وقتی خشک می‌ شوند رنگ زیتونی بیشتری به خود می‌ گیرند.

دلیل اصلی حذف برگ بو از غذاها چیست؟

جالب توجه است مطالعات آزمایشگاهی روی اسانس‌ های موجود در برگ بو نشان داده است که آن ها ممکن است برای برخی از پاتوژن‌ های مضر از جمله گونه‌ های خاصی از باکتری‌ ها و قارچ‌ ها سمی باشند.

با این حال آن ها برای انسان سمی نیستند و پخت و پز با آن ها بسیار ایمن است. آن ها همچنین از دیرباز در طب عامیانه به دلیل خواص ضد میکروبی و سایر فواید سلامتی مورد استفاده قرار گرفته اند.

از نظر فنی آن ها را می توان خورد. با این حال برگ های بسیار سفت و چرمی آن ها با پختن نرم نمی شوند و لبه های آن ها حتی می تواند تیز باشد.

بنابراین اگر آن ها را قورت دهید می توانند خطر خفگی را ایجاد کنند. گزارش‌ هایی از گیر کردن برگ بو در گلو یا مری منتشر شده و همچنین گزارش‌ هایی وجود دارد که برگ بو باعث سوراخ شدن روده می‌ شود.

می توانید آن ها را خرد کنید اما احتمالا هنوز هم بافت شنی دارند. این دلیل اصلی است که اکثر دستور العمل ها استفاده از آن ها را به طور کامل و حذف برگ بو را قبل از سرو غذا پیشنهاد می کنند.

اگر فراموش کردید و به طور تصادفی سعی کردید یک تکه کامل یا بزرگ برگ بو را بخورید بهتر است آن را بیرون بیاورید.

روش های استفاده از برگ بو در رژیم غذایی

برگ‌ بو خیلی خوب خشک می‌ شود و از آنجایی که طعم آن‌ ها طی چند هفته پس از چیدن و خشک شدن تشدید می‌ شود معمولا به این ترتیب فروخته می‌ شوند. با این حال گاهی اوقات می توانید آن ها را تازه پیدا کنید.

اگر می خواهید برگ بو را برای پخت غذا به کار ببرید ساده ترین راه برای استفاده از آن ها این است که یک یا دو برگ کامل را در سوپ یا خورش بریزید. بگذارید همراه با گوشت، سبزیجات یا آب گوشت بجوشد و طعم گیاهی ملایمی به غذا بدهد.

همچنین می توانید هنگام تهیه ترشی سبزیجات، یک برگ بو را به آب نمک اضافه کنید.

با رها کردن کامل آن‌ ها، دیده شدن و برداشتن آن‌ ها قبل از سرو غذا آسان‌ تر است. اگر از تکه‌ های کوچک‌ تری از برگ بو استفاده می‌ کنید سعی کنید برای برداشتن راحت‌ تر آن‌ ها را در دمنوش  قرار دهید.

برگ بو همچنین یک عنصر کلاسیک در ترکیب یک چاشنی به نام بوکت گارنی است. این یک بسته سبزی است که با یک رشته به هم گره می خورد و برای تقویت طعم به یک سس اضافه می شود.

اگر نمی‌ خواهید نگران بلعیدن تصادفی برگ بو باشید یا می‌ خواهید از آن در ادویه استفاده کنید برگ بو را بخرید و مانند سایر ادویه‌ های خشک و پودر شده از آن استفاده کنید.

به هر حال اگر تصمیم به استفاده از آن ها دارید، آن ها را برای مدت طولانی ذخیره نکنید.

برگ بو خشک شده حدود 12 ماه باقی می ماند. اگر تازه پیدا کردید یا خودتان آن را پرورش می دهید، می توانید آن ها را خشک کرده و در ظرف دربسته نگهداری کنید. از طرف دیگر می توانید برگ های تازه را تا 1 سال منجمد کنید.

خلاصه

برگ بو یک ادویه رایج در سوپ ها، خورش ها یا گوشت های سرخ شده است.

توصیه می شود قبل از خوردن کل برگ ها یا تکه های برگ را بردارید. با این حال این به این دلیل نیست که آن ها سمی هستند بلکه به این دلیل است که می توانند خطر خفگی ایجاد کنند.

اگر نگران بلعیدن تصادفی یکی از گیاهان هستید، برگ بو را به صورت دمنوش تهیه کرده و از آن برای تهیه انواع غذاها استفاده کنید.

منبع : healthline