استرس چگونه باعث ریزش مو می شود؟

استرس چگونه باعث ریزش مو می شود؟
استرس چگونه باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو از نظر بالینی به عنوان آلوپسی شناخته می شود. هم مردان و هم زنان ممکن است در طول زندگی خود دچار ریزش مو شوند. اگر ریزش مو را تجربه می کنید ممکن است ناشی از استرس باشد.

در ادامه این مقاله با انواع ریزش موی ناشی از استرس و روش های درمان آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

انواع ریزش موی ناشی از استرس

همه ریزش موهای ناشی از استرس نیست. سه نوع ریزش مو وجود دارد که با سطح استرس بالا همراه است :

1. تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم (TE) زمانی اتفاق می‌ افتد که تعداد فولیکول‌ های مو که در واقع موهای در حال رشد هستند، تغییر کنند. اگر این تغییر در مرحله تلوژن – یا استراحت – رشد مو رخ دهد، می تواند منجر به ریزش شود.

این ریزش مو ممکن است در سرتاسر سر ایجاد نشود. اغلب به صورت تکه‌ هایی به‌ویژه در مرکز پوست سر دیده می‌ شود. افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم معمولا تمام موهای سر خود را از دست نمی دهند.

در موارد شدیدتر ممکن است ریزش مو را در سایر قسمت های بدن مانند ابرو یا ناحیه تناسلی هم تجربه کنید.

تلوژن افلوویوم ممکن است دومین نوع رایج ریزش مو باشد که توسط متخصصان پوست دیده می شود. ممکن است برای مردان و زنان در هر سنی اتفاق بیفتد.

ریزش موی ناشی از تلوژن افلوویوم کاملا برگشت پذیر است. تلوژن افلوویوم به طور دائم به فولیکول های مو آسیب نمی رساند.

2. آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است و زمانی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند، ایجاد می شود. این ممکن است در اثر استرس ایجاد شود و می تواند منجر به ریزش مو شود.

موها ممکن است به صورت تکه های گرد روی پوست سر یا در کل پوست سر از بین بروند. در شکل شدیدتر آلوپسی آره آتا که به نام آلوپسی یونیورسالیس شناخته می شود، موهای کل بدن از بین می روند.

ممکن است موها دوباره رشد کنند و در طی یک دوره زمانی مکرر ریزش کنند. آلوپسی آره آتا می تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و بیش از شش میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار دهد.

هیچ درمان شناخته شده ای برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد، اگرچه برخی از داروهای تجویزی وجود دارد که ممکن است به افرادی که بیش از 50 درصد ریزش مو دارند کمک کند.

3. تریکوتیلومانیا (اختلال موکنی)

تریکوتیلومانیا (سندرم کندن مو) شامل میل به کندن موهای سر یا سایر قسمت های بدن شما است.

ممکن است متوجه شوید که کندن مو بدون فکر زیاد اتفاق می‌ افتد، مانند زمانی که حوصله تان سر رفته یا حواس‌ تان پرت است. کشیدن مو نیز ممکن است عمدی تر باشد و به عنوان وسیله ای برای تسکین استرس یا سایر احساسات منفی استفاده شود.

کندن مو از پوست سر، ابروها و مژه ها اغلب قابل توجه است. این ممکن است باعث استرس بیشتر شود و چرخه این اختلال را تداوم بخشد.

تریکوتیلومانیا اغلب در سنین قبل از نوجوانی ایجاد می شود و می تواند تا پایان عمر ادامه داشته باشد. اگرچه مشخص نیست که چه چیزی باعث تریکوتیلومانیا می شود، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است ژنتیکی باشد.

آیا ریزش موی ناشی از استرس دائمی است؟ آیا موهای ریخته شده بازمی گردد؟

اگر ریزش موی شما ناشی از استرس باشد این امکان وجود دارد که موهای شما به مرور زمان رشد کند. سرعت رشد مجدد مو برای هرکس متفاوت خواهد بود.

رشد موی انسان در یک چرخه چهار مرحله ای اتفاق می افتد.

به طور متوسط ​​پوست سر انسان حدود 100000 فولیکول مو دارد. در هر زمان، هر یک از فولیکول‌ های موی شما در فاز متفاوتی از این چرخه قرار دارند :

  • فاز آناژن : این مرحله رشد مو است و دو تا هفت سال طول می کشد
  • فاز کاتاژن : این یک مرحله کوتاه و دو هفته ای است و زمانی اتفاق می افتد که فولیکول مو شروع به کوچک شدن می کند
  • فاز تلوژن : این یک مرحله استراحت سه ماهه است
  • فاز اگزوژن : این مرحله زمانی اتفاق می افتد که فولیکول، موها را می ریزد و شروع به رشد جدید می کند

اگر ریزش موی شما به دلیل استرس ایجاد شده است، مدیریت استرس می تواند کلید بازگشت رشد موی سالم باشد.

درمان های ریزش مو

1. رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی برای سلامت بدن و موهای شما ضروری است.

در حالی که مهم است تمام ویتامین های ضروری را در یک رژیم غذایی سالم بگنجانید، برخی از آن ها ممکن است برای رشد مو حیاتی باشند :

  • ویتامین C : این ویتامین برای ساخت کلاژن و بافت همبند پوست که در فولیکول‌ های مو وجود دارد، ضروری است. غذاهای حاوی ویتامین C عبارتند از مرکبات، بروکلی، فلفل دلمه ای و توت فرنگی
  • ویتامین B : این مجموعه از بسیاری از ویتامین ها، متابولیسم سالم و همچنین پوست و موی سالم را ترویج می کند. ویتامین‌ های B را می‌ توان در غذاهایی مانند سبزیجات برگ‌ دار تیره، لوبیا، آجیل و آووکادو یافت
  • ویتامین E : این ویتامین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند به سلامت پوست سر کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از تخمه آفتابگردان، اسفناج، روغن زیتون، کلم بروکلی و میگو

اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، در مورد مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند گزینه های شما را مورد بحث قرار دهند و بهترین دوز را برای شما توصیه کنند. هرگز نباید مکمل های غذایی را بدون نظارت پزشک به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

هیدراته نگه داشتن مناسب نیز برای سلامت کلی ضروری است. هر سلول در بدن شما برای عملکرد صحیح به آب متکی است.

مردان باید 15 فنجان آب در روز و زنان باید 11 فنجان آب در روز را هدف قرار دهند. این مقدار می تواند از غذا، آب و سایر نوشیدنی ها باشد. یک هدف معقول این است که 8 لیوان آب در روز بنوشید و اجازه دهید بقیه از رژیم غذایی و سایر نوشیدنی های شما تامین شود.

2. مدیریت استرس

یادگیری نحوه مدیریت موثر استرس ممکن است به شما در کاهش خطر ریزش مو کمک کند. البته اغلب گفتن این کار آسان تر از انجام آن است.

ممکن است مجبور شوید چندین تکنیک مختلف مدیریت استرس را امتحان کنید تا بتوانید آنچه برای شما مفید است را بیابید.

روش های رایج کاهش استرس عبارتند از :

  • ورزش : ورزش یک راه عالی برای از بین بردن استرس است. سعی کنید روزانه یک پیاده روی سبک داشته باشید، در یک کلاس رقص ثبت نام کنید یا کارهای حیاط خانه را انجام دهید
  • سرگرمی ها : مشغول کردن خود به کاری که از انجام آن لذت می برید می تواند راهی عالی برای مبارزه با استرس باشد. انجام کار داوطلبانه، پیوستن به گروه تئاتر محلی خود، رسیدگی به باغ یا شروع یک پروژه هنری را در نظر بگیرید
  • نوشتن : سعی کنید هر روز چند دقیقه در مورد احساسات خود و چیزهایی که باعث استرس شما می شود بنویسید. مرور موارد روزانه که استرس شما را تحریک می کند ممکن است به شما در کشف راه های مقابله با آن کمک کند
  • تنفس و مدیتیشن : مدیتیشن و تمرین‌ های تنفسی راه‌ هایی عالی هستند که به خودتان اجازه می‌ دهید روی لحظه حال تمرکز کنید. همچنین ممکن است بخواهید تکنیک‌ هایی را امتحان کنید که مدیتیشن را با ورزش بدنی ترکیب می‌کنند مانند یوگا یا تای چی

3. درمان های موضعی

تعدادی کرم، روغن و سایر محصولات موضعی وجود دارد که ممکن است به درمان ریزش مو کمک کنند.

  • مینوکسیدیل موضعی (روگین) : مینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه (OTC) است. به صورت کرم، اسپری یا فوم موجود است. می توانید آن را تا دو بار در روز روی پوست سر، ابروها یا ریش خود بمالید اما برای سایر قسمت های بدن مناسب نیست. انواع مختلفی وجود دارد که به طور خاص برای استفاده مردانه یا زنانه فرموله شده است. اگرچه نحوه عملکرد مینوکسیدیل مشخص نیست تصور می شود که فاز رشد را طولانی تر می کند. ممکن است برای همه کارساز نباشد و دیدن نتایج ممکن است تا چهار ماه طول بکشد
  • کورتیکو استروئیدهای موضعی : کورتیکو استروئیدهای موضعی و کورتیکواستروئیدهای تجویزی مانند پردنیزون گاهی اوقات برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده می شوند. آن ها اغلب در کنار سایر گزینه های درمانی استفاده می شوند
  • روغن کرچک : این یک درمان خانگی محبوب برای رشد مجدد مو است. اگرچه شواهد حکایتی نشان می دهد که استفاده موضعی می تواند رشد مو را افزایش دهد، تحقیقات برای حمایت از این امر محدود است

چرا ریزش موی شما درمان نمی شود؟

این امکان وجود دارد که ریزش موی شما به استرس مربوط نباشد. عوامل و شرایط زیادی وجود دارد که می تواند باعث ریزش موهای شما شود.

سایر دلایل رایج ریزش مو عبارتند از :

  • سالخوردگی
  • ژنتیک
  • داروها مانند برخی از رقیق کننده های خون یا داروهای ضد افسردگی
  • شیمی درمانی
  • بیماری یا جراحی اخیر
  • تغییرات هورمونی مانند زایمان یا یائسگی
  • کمبود مواد مغذی مانند کمبود پروتئین یا آهن کافی

خلاصه

اگر ریزش موی شما مربوط به استرس باشد، فولیکول های مو به طور دائم آسیب ندیده اند. مدیریت استرس و مراقبت خوب از سلامتی می تواند منجر به بازگشت موهای شما به رشد طبیعی شود.

اگر اقدامات دارو درمانی جواب نداد – یا نتایجی را مشاهده نکردید – به پزشک خود مراجعه کنید. او می تواند به تشخیص دلیل ریزش مو کمک کنند و شما را در مورد اقدامات بعدی راهنمایی کنند.

اگر رشد مجدد امکان پذیر باشد، پزشک می تواند به تعیین بهترین برنامه درمانی برای علائم شما کمک کنند.

همچنین بخوانید : بهترین تمرین ها برای درمان استرس

منبع : healthline