6 خاصیت شگفت انگیز سیب زمینی بنفش برای سلامتی بدن

خواص سیب زمینی بنفش
خواص سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش (به انگلیسی : Purple Potatoes) یکی از انواع سیب زمینی هاست. مانند دیگر اعضای خانواده سیب زمینی آن ها از گیاه غده ای بومی منطقه کوه های آند در آمریکای جنوبی به دست می آیند.

آن ها دارای پوست بیرونی آبی-بنفش و تقریبا سیاه و گوشت داخلی بنفش روشن هستند که حتی پس از پختن نیز بنفش است.

سیب زمینی بنفش بافت متراکم تر و طعم کمی مغذی تر و خاکی تر از سیب زمینی معمولی دارد.

سیب زمینی بنفش یک روش آسان برای افزودن رنگ بیشتر به بشقاب غذاست در حالیکه مزایای سلامتی بیشماری هم دارد.

در ادامه این مقاله با فواید سیب زمینی بنفش برای سلامتی بدن و همچنین نحوه مصرف آن ها بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سیب زمینی بنفش برای سلامتی بدن

1. بسیار مغذی است

سیب زمینی بنفش حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است و می تواند یک افزودنی بسیار مفید برای رژیم غذایی شما باشد.

سیب زمینی بنفش دارای محتوای مغذی مشابه انواع دیگر سیب زمینی هاست اگرچه محتوای مواد معدنی آن ها بسته به خاکی که در آن رشد کرده اند می تواند متفاوت باشد.

این تصور غلط وجود دارد که همه مواد مغذی موجود در سیب زمینی در پوست آن ها یافت می شود. در حقیقت بیش از نیمی از مواد مغذی آن ها در گوشت آن ها یافت می شود.

یک وعده 100 گرم سیب زمینی بنفش پخته شده با پوست حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 87
  • پروتئین : 2 گرم
  • کربوهیدرات : 20 گرم
  • فیبر : 3.3 گرم
  • چربی : کمتر از 1 گرم
  • منگنز : 6٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 21٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 2٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 8٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 18٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 14٪ مقدار مورد نیاز روزانه

جالب اینجاست که سیب زمینی پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد. علاوه بر این یک وعده سیب زمینی 3 گرم فیبر از گوشت و پوست تهیه می کند و به طور طبیعی سدیم کمی دارد.

2. برای قند خون بهتر است

یک مطالعه مقایسه ای روی انسان ها نشان داد که سیب زمینی بنفش شاخص گلیسمی 77، سیب زمینی زرد شاخص گلیسمی 81 و سیب زمینی سفید شاخص گلیسمی 93 دارد.

در حالی که همه انواع سیب زمینی به دلیل داشتن کربوهیدرات بر سطح قند خون تاثیر می گذارند، سیب زمینی بنفش به دلیل غلظت بالای ترکیبات گیاهی پلی فنول ممکن است نسبت به انواع دیگر تاثیر کمتری داشته باشد.

این ترکیبات ممکن است جذب نشاسته را در روده کاهش دهند بنابراین تاثیر سیب زمینی بنفش بر سطح قند خون را به حداقل می رسانند.

یک مطالعه روی حیوانات نتایج مشابهی را مشاهده کرد و دریافت که دادن عصاره سیب زمینی بنفش به موش ها باعث تحمل بهتر گلوکز و بهبود سطح قند خون کوتاه مدت و بلند مدت می شود.

3. حاوی آنتی اکسیدان هاست

مانند سایر میوه ها و سبزیجات رنگی، سیب زمینی بنفش نیز آنتی اکسیدان های بالایی دارد. در واقع آن ها دو تا سه برابر بیشتر از سیب زمینی سفید یا زرد فعالیت آنتی اکسیدانی دارند.

آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی هستند که می توانند سلول های شما را از اثرات مخرب استرس اکسیداتیو محافظت کنند.

سیب زمینی بنفش غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنولی به نام آنتوسیانین است. آن ها همان نوع آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری و توت سیاه هستند.

مصرف بیشتر آنتوسیانین با چندین مزیت سلامتی مرتبط است از جمله کاهش سطح کلسترول خون، بهبود بینایی و سلامت چشم و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های خاص و دیابت.

سیب زمینی بنفش علاوه بر محتوای بالای آنتوسیانین، آنتی اکسیدان های متداول در انواع سیب زمینی را نیز شامل می شود که عبارتند از :

  • ویتامین C
  • ترکیبات کاروتنوئید
  • سلنیوم
  • تیروزین
  • ترکیبات پلی فنلی مانند کافئیک اسید، اسکوپولین، کلروژنیک اسید و فرولیک اسید

یک مطالعه کوچک روی هشت نفر نشان داد که خوردن یک وعده سیب زمینی بنفش سطح آنتی اکسیدان خون و ادرار را افزایش می دهد. در مقابل خوردن مقدار مشابه نشاسته سیب زمینی تصفیه شده به شکل بیسکویت باعث کاهش آنتی اکسیدان های خون خواهد شد.

مطالعه دیگری بر روی مردانی که روزانه 150 گرم سیب زمینی با رنگ های مختلف مصرف کردند نشان داد که گروه سیب زمینی بنفش در مقایسه با گروه سیب زمینی سفید دارای سطوح کمتری از نشانگرهای التهابی و نشانگرهای آسیب DNA است.

4. ممکن است فشار خون شما را بهبود بخشد

خوردن سیب زمینی بنفش ممکن است سلامت عروق خونی و فشار خون را بهبود بخشد. این ممکن است تا حدی به دلیل محتوای پتاسیم بیشتر آن ها باشد زیرا این ماده مغذی به کاهش فشار خون کمک می کند اما محتوای آنتی اکسیدان آن ها نیز احتمالا نقش دارد.

یک مطالعه کوچک 4 هفته ای بر روی افراد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که خوردن شش تا هشت سیب زمینی بنفش دو بار در روز فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب 3.5 و 4.3 درصد کاهش می دهد.

علاوه بر این برخی از مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با خوردن سیب زمینی سفید، خوردن سیب زمینی بنفش ممکن است سفتی عروق را کاهش دهد. داشتن عروق سفت خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد زیرا عروق شما نمی توانند به راحتی در پاسخ به تغییرات فشار خون گشاد شوند.

به طور کلی خوردن غذاهای غنی از پلی فنول از جمله غذاهای حاوی آنتوسیانین مانند سیب زمینی بنفش ممکن است به آرامش و تقویت عروق خونی کمک کند.

در واقع ترکیبات پلی فنول موجود در سیب زمینی بنفش و بسیاری از غذاهای دیگر فشار خون را به نحوی شبیه به برخی از انواع داروهای کاهش فشار خون که به عنوان مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) شناخته می شوند، کاهش می دهند.

5. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که برخی از ترکیبات موجود در سیب زمینی بنفش از جمله آنتی اکسیدان های آن ممکن است به جلوگیری یا مبارزه با سرطان از جمله سرطان روده بزرگ و سینه کمک کنند.

در یک مطالعه سلول های سرطانی که با عصاره سیب زمینی بنفش درمان شده بودند، کندتر رشد کردند. در برخی موارد عصاره سیب زمینی بنفش حتی باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

توجه به این نکته ضروری است که تحقیقات تاکنون محدود به سلول های سرطانی درمان شده در آزمایشگاه و سرطان در موش های آزمایشگاهی بوده است. بنابراین معلوم نیست که خوردن سیب زمینی بنفش تاثیرات مشابهی روی انسان خواهد داشت یا خیر.

6. منبع غنی فیبر است

اکثر مردم در رژیم غذایی خود فیبر کافی دریافت نمی کنند اما افزودن چند وعده سیب زمینی بنفش به رژیم غذایی شما در هفته می تواند به افزایش مصرف فیبر کمک کند.

فیبر غذایی به شما کمک می کند احساس سیری کنید، از یبوست جلوگیری می کند، قند خون را تثبیت کرده و به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کند.

بسته به روش پخت میزان فیبر سیب زمینی کمی متفاوت است اما بیشتر بستگی به این دارد که آیا پوست آن را می خورید یا نه.

به عنوان مثال یک سیب زمینی 100 گرمی با پوست به صورت پخته شده در مایکروویو حاوی 3.3 گرم فیبر است در حالی که یک سیب زمینی با همان اندازه بدون پوست 1.8 گرم فیبر دارد.

بخشی از نشاسته در سیب زمینی بنفش نوعی فیبر است که نشاسته مقاوم نامیده می شود. نشاسته مقاوم در برابر هضم در دستگاه گوارش مقاومت می کند اما باکتری های روده بزرگ شما آن را تخمیر می کنند.

در طی این فرآیند تخمیر ترکیباتی موسوم به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می شود. این ترکیبات به بهبود سلامت روده کمک می کنند.

میزان نشاسته مقاوم سیب زمینی نیز بسته به روش پخت متفاوت است اگرچه به نظر نمی رسد بین رنگ سیب زمینی تفاوت چندانی داشته باشد. نشاسته مقاوم زمانی بیشتر است که سیب زمینی پخته و سپس سرد شود.

طرز استفاده از سیب زمینی بنفش در رژیم غذایی

شما می توانید از سیب زمینی بنفش مشابه با انواع سیب زمینی های سفید، زرد یا قرمز استفاده کنید.

جایگزین کردن آن ها با سیب زمینی بنفش راهی عالی برای افزودن رنگ بیشتر به وعده های غذایی است.

اگر آن ها را مانند سیب زمینی سرخ کرده دوست دارید، به صورت حلقه حلقه برش دهید با روغن زیتون، سیر خرد شده و رزماری به عنوان چاشنی بپوشانید و آن ها را در دمای 400 درجه فارنهایت (204 درجه سانتی گراد) به مدت حدود 20 دقیقه یا تا زمانی که نرم شوند تفت دهید.

برای استفاده از نشاسته مقاوم آن ها از سیب زمینی بنفش برای تهیه سالاد سیب زمینی استفاده کنید.

پوست ها را بکنید، آن ها را به قطعات ریز خرد کنید و بجوشانید تا نرم شوند. سپس با پیاز، یک مشت سبزی خرد شده تازه و مقداری سس خردل ترکیب کنید، در یخچال بگذارید و سرد سرو کنید.

خلاصه

سیب زمینی بنفش یکی از اعضای سالم و رنگی خانواده سیب زمینی هاست.

شما می توانید آن ها را مانند طرز تهیه سیب زمینی سفید یا زرد آماده کنید اما اگر آن ها را جایگزین کنید از مزایای سلامتی بسیار زیادی برخوردار خواهید شد.

در مقایسه با سیب زمینی معمولی شاخص گلیسمی پایین تری دارد و ممکن است برای قند خون شما بهتر باشد.

بسیاری از مزایای سلامتی آن ها از جمله مزایای مربوط به فشار خون و محافظت از سرطان ناشی از محتوای آنتوسیانین ها – آنتی اکسیدان های مهمی است که در این سیب زمینی های رنگارنگ فراوان است.

همچنین بخوانید : خواص سیب زمینی شیرین چیست؟

منبع : healthline