خواص و مضرات خوردن کندوی عسل برای سلامتی بدن

خواص خوردن کندوی عسل
خواص خوردن کندوی عسل

هزاران سال است که مردم از زنبور عسل نگهداری می کنند و عسل آن ها را می خورند.

خوردن کندوی عسل (به انگلیسی : Honeycomb) یکی از راه هایی است که می توانید از ثمره کار زنبورها لذت ببرید. خوردن کندوی عسل ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد از کاهش خطر عفونت گرفته تا بهبود سلامت قلب و کبد.

با این حال خوردن عسل به طور مستقیم از کندوی عسل ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی کندوی عسل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

کندوی عسل چیست؟

کندوی عسل یک محصول طبیعی است که توسط زنبورهای عسل برای ذخیره عسل و گرده یا نگهداری لاروهای آن ها ساخته می شود.

کندوی عسل شامل یک سری سلول های شش ضلعی است که از موم زنبور عسل ساخته شده اند و عموما حاوی عسل خام هستند.

عسل خام با عسل تجاری متفاوت است زیرا پاستوریزه یا فیلتر نشده است.

کندوی عسل همچنین ممکن است حاوی مقداری گرده زنبور عسل، بره موم و ژل رویال باشد – محصولات زنبور عسل اضافی با فواید بالقوه برای سلامتی خود. با این حال اینها احتمالا فقط در مقادیر کم یافت می شوند.

می توانید کل کندوی عسل از جمله عسل و سلول های مومی اطراف آن را بخورید.

عسل خام قوام بافت بیشتری نسبت به عسل پاستوریزه شده دارد. علاوه بر این، سلول های مومی را می توان به عنوان آدامس جوید.

فواید و مزایای کندوی عسل برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی خاص است

کندوی عسل سرشار از کربوهیدرات و آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی مقادیر کمی از چندین ماده مغذی دیگر است.

جز اصلی آن عسل خام است که مقادیر کمی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی را ارائه می دهد – اما از 95 تا 99 درصد شکر و آب تشکیل شده است.

از آنجایی که عسل خام فرآوری نشده است، حاوی آنزیم هایی مانند گلوکز اکسیداز است که به عسل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی می دهد.

چنین آنزیم هایی با حرارت دادن و فیلتر کردن برای پردازش بیشتر عسل های تجاری از بین می روند.

علاوه بر این عسل خام کمتر با شیرین کننده هایی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا آلوده می شود و همچنین تمایل به داشتن آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به عسل فرآوری شده دارد.

آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که سلامتی را بهبود می بخشند، التهاب را کاهش می دهند و از بدن شما در برابر بیماری محافظت می کنند. سطح آنتی اکسیدان ها در عسل خام ممکن است تا 4.3 برابر بیشتر از عسل فرآوری شده باشد.

پلی فنول ها نوع اصلی آنتی اکسیدان عسل هستند. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت، زوال عقل، بیماری قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان کمک کند.

کندوی عسل همچنین حاوی موم زنبور عسل است که اسیدهای چرب با زنجیره بلند – مفید برای سلامتی قلب – را تامین می کند. این ترکیبات ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند.

2. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

کندوی عسل ممکن است سلامت قلب شما را تقویت کند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که اسیدهای چرب با زنجیره بلند و الکل‌ های موجود در موم زنبور عسل ممکن است سطح کلسترول خون را که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، کاهش دهد.

به عنوان مثال یک بررسی اشاره می کند که الکل های موم زنبور عسل ممکن است به کاهش کلسترول LDL تا 29 درصد کمک کند در حالی که کلسترول HDL را 8 تا 15 درصد افزایش می دهد.

با این حال، مطالعات در این بررسی از سطوح بالایی از الکل های جدا شده مشتق شده از موم زنبور عسل استفاده کردند، که تشخیص اینکه آیا مقادیر کمی از موم زنبور عسل در کندوی عسل همان اثرات را ایجاد می کند دشوار است.

گفته می شود عسل ممکن است همان توانایی کاهش کلسترول را داشته باشد.

یک مطالعه کوچک به شرکت کنندگان 70 گرم شکر یا عسل در روز داد. پس از 30 روز، افرادی که در گروه عسل بودند، کلسترول HDL خود را 3.3 درصد افزایش و کلسترول LDL خود را تا 5.8 درصد کاهش دادند.

علاوه بر این جایگزینی شکر با عسل ممکن است به کاهش سطح تری گلیسیرید تا 19 درصد کمک کند.

علاوه بر این آنتی اکسیدان های عسل ممکن است به گشاد شدن شریان های منتهی به قلب شما کمک کند. به نوبه خود، این ممکن است جریان خون را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهد و به طور بالقوه خطر لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

3. ممکن است در برابر عفونت ها اثر محافظتی داشته باشد

کندوی عسل ممکن است توانایی بدن شما را برای مبارزه با باکتری ها و قارچ های خاص افزایش دهد.

به عنوان مثال مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره موم زنبور عسل ممکن است محافظت در برابر قارچ ها و باکتری های بیماری زا از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، کاندیدا آلبیکنس، سالمونلا انتریکا، و اشریشیا کولی را ارائه دهد.

عسل همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی خود شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که عسل ممکن است به محافظت از روده شما در برابر انگل روده ژیاردیا لامبلیا کمک کند.

با این حال مطالعات انسانی برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

4. ممکن است سرفه را در کودکان کاهش دهد

کندوی عسل همچنین ممکن است به کاهش سرفه در کودکان کمک کند.

کودکان مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی هستند که می تواند باعث سرفه شود. تحقیقات نشان می دهد که عسل ممکن است به سرکوب این سرفه کمک کند.

در یک مطالعه خوردن 1/2 قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) عسل گندم سیاه 30 دقیقه قبل از خواب موثرتر از شربت سرفه در کاهش ناراحتی ناشی از سرفه کودکان بود.

گروهی از کودکانی که عسل گندم سیاه دریافت کردند نیز بهتر از کودکانی که شربت سرفه دریافت کردند یا اصلا هیچ خوابی نداشتند.

کندوی عسل احتمالا همان فواید را دارد، زیرا سرشار از عسل است.

گفته می شود، عسل حاوی هاگ های باکتری کلستریدیوم بوتولنیم است که می تواند به نوزادان جوان آسیب برساند. به همین دلیل نباید به کودکان زیر 12 ماه عسل یا کندوی عسل داده شود.

5. جایگزین بالقوه قند برای افراد مبتلا به دیابت است

کندوی عسل ممکن است جایگزین خوبی برای شکر برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

این تا حدی به این دلیل است که عسل بسیار شیرین تر از شکر است، بنابراین مقادیر کمتری برای رسیدن به همان سطح شیرینی مورد نیاز است. علاوه بر این به نظر می رسد که عسل سطح قند خون را کمتر از قند تصفیه شده افزایش می دهد.

با این حال عسل همچنان سطح قند خون را افزایش می دهد – بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید بیش از حد مصرف کنند.

علاوه بر این الکل های موجود در موم زنبور عسل ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، وضعیتی که به سطح قند خون بالا منجر می شود.

یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) – یک بیماری که در آن چربی در کبد شما تجمع می یابد اغلب با مقاومت به انسولین همراه است – نشان داد که عصاره الکل موم زنبور عسل سطح انسولین را تا 37 درصد کاهش می دهد.

این سطوح پایین تر انسولین ممکن است نشان دهنده کاهش مقاومت به انسولین باشد که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که مطالعات با کیفیت بالاتر مورد نیاز است.

6. ممکن است عملکرد کبد را بهبود بخشد

کندوی عسل همچنین ممکن است به سلامت کبد کمک کند.

در یک مطالعه 24 هفته ای، مخلوطی از الکل های موم زنبور عسل روزانه به افراد مبتلا به بیماری کبد داده شد. شایان ذکر است 48 درصد از افرادی که در گروه موم زنبور عسل بودند، کاهش علائم – مانند درد شکم، نفخ و حالت تهوع – را گزارش کردند در حالی که تنها 8 درصد در گروه دارونما.

علاوه بر این عملکرد کبد در 28 درصد از افرادی که الکل موم زنبور عسل دریافت کردند به حالت عادی بازگشت – در مقایسه با هیچ کدام در گروه دارونما.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده به نظر می رسند اما مشخص نیست که برای دستیابی به فواید مشابه چه مقدار کندوی عسل باید مصرف کنید. بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

روش های استفاده از کندوی عسل در رژیم غذایی

کندوی عسل را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد.

در حالی که می‌ توانید آن را همانطور که هست بخورید، برای تهیه نان گرم یا کلوچه‌ های انگلیسی هم بسیار عالی است. کندوی عسل همچنین ممکن است به عنوان یک شیرین کننده در دسرهای خانگی استفاده شود.

برخی از افراد نیز ممکن است از یک تکه کندوی عسل همراه با سالاد یا در کنار میوه، شیرینی یا پنیر لذت ببرند.

احتمالا کندوی عسل را در فروشگاه مواد غذایی پیدا خواهید کرد اگرچه می توانید آن را به صورت آنلاین نیز خریداری کنید.

هنگام انتخاب کندوی عسل به خاطر داشته باشید که هر چه عسل تیره تر باشد، ترکیبات مفید آن مانند آنتی اکسیدان ها غنی تر است.

کندوی عسل برای مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری می شود. هر چه مدت طولانی تری آن را نگه دارید، احتمال کریستالیزه شدن آن بیشتر می شود – اما شکل متبلور آن هم خوراکی باقی می ماند.

عوارض و مضرات خوردن کندوی عسل

کندوی عسل به طور کلی برای خوردن بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال از آنجا که حاوی عسل است، در معرض خطر آلودگی با هاگ باکتری کلستریدیوم بوتولنیم است که برای زنان باردار و کودکان زیر 12 ماه مضر هستند.

در برخی موارد خوردن مقادیر زیاد کندوی عسل ممکن است باعث انسداد معده شود.

برای به حداقل رساندن خطر این اتفاق ممکن است بهتر باشد از خوردن مقدار زیادی کندوی عسل اجتناب کنید – یا به سادگی سلول های مومی را بیرون بیاورید.

علاوه بر این افراد مبتلا به آلرژی به سم زنبور عسل یا گرده ممکن است بخواهند هنگام خوردن کندوی عسل احتیاط کنند، زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

همچنین مهم است توجه داشته باشید که با وجود فواید بالقوه فراوان، کندوی عسل دارای قند بسیار بالایی است – بنابراین بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

خلاصه

کندوی عسل یک محصول طبیعی زنبور عسل متشکل از سلول های مومی شکل و شش ضلعی است که حاوی عسل خام است.

عسل و کندوی عسل خوراکی هستند و فواید سلامتی متعددی مانند مبارزه با عفونت ها و بهبود سلامت قلب دارند. کندوی عسل همچنین ممکن است عملکرد کبد را تقویت کند و به عنوان جایگزین قند برای افراد مبتلا به دیابت عمل کند.

با این حال کندوی عسل سرشار از قند است، بنابراین باید با اعتدال مصرف شود.

همچنین بخوانید : خواص عسل مانوکا چیست؟

منبع : healthline