علائم پوکی استخوان چیست؟

علائم پوکی استخوان چیست؟
علائم پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان از بیماری های استخوانی مزمن و شایع است که در آن بافت تشکیل دهنده استخوان ها به تدریج تحلیل می رود.

این عارضه به نام بیماری خاموش نیز شهرت پیدا کرده است زیرا علائم آن معمولا ناچیز بوده یا هیچ علامتی ایجاد نمی کند اما با گذشت زمان که سرعت تشکیل استخوان های جدید بسیار کمتر از سرعت تحلیل استخوان ها می شود استخوان ها ضعیف تر، شکننده تر و متخلخل تر شده و بیشتر در معرض شکستگی قرار می گیرند.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های پوکی استخوان صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم پوکی استخوان چیست؟

علائم شایع پوکی استخوان

پوکی استخوان معمولا تا زمانی که شکستگی رخ ندهد هیچ علامتی ایجاد نمی کند و حتی پس از آن نیز ممکن است فرد از آسیب دیدگی وارد شده به استخوانش آگاه نباشد زیرا شکستگی گاهی (به خصوص زمانی که در ستون فقرات رخ دهد) قابل تشخیص نخواهد بود.

مواردی که استخوان به راحتی و با فشار اندکی بشکند می تواند نشان دهنده ابتلای احتمالی فرد به پوکی استخوان باشد.

به علاوه در صورت بروز علائم زیر لازم است آزمایش های لازم برای تشخیص پوکی استخوان انجام شود :

  • کوتاه شدن قد یا خمیده شدن بدن
  • کمر درد ناگهانی

شکستگی های ناشی از فشار اندک

بسیاری از افراد دچار شکستگی استخوان می شوند اما این اتفاق معمولا در اثر وارد شدن فشار یا نیروی شدید به استخوان ها رخ می دهد.

به عنوان مثال شکستگی ناشی از سقوط از یک ارتفاع، تصادف با اتومبیل یا آسیب های حین ورزش منطقی است اما زمانی که فرد با وارد شدن یک نیروی کم فشار به استخوان هایش دچار شکستگی شود باید به پوکی استخوان مشکوک شد.

کوتاهی قد یا خمیدگی

شکستگی های فشاری ستون فقرات ممکن است بدون بروز علائم رخ دهند و در نتیجه تشخیص داده نشوند یا علائم ناشی از آن ها به کمر نسبت داده شود.

زمانی که چندین مهره در ستون فقرات دچار شکستگی شود احتمالا فرد دچار کوتاهی قد شده یا انحنای غیر طبیعی در ستون فقراتش ایجاد شود. این افراد قدی کوتاه تر با حالت خمیده پیدا می کنند.

کمر درد ناگهانی

کمر دردی که به طور ناگهانی و ظاهرا بدون علت ایجاد شود می تواند نشانه شکستگی فشاری در ستون فقرات باشد.

اگرچه کمر درد را می توان به کشیدگی عضلات نیز نسبت داد اما افرادی که سایر عوامل خطر زای پوکی استخوان را دارا بوده و دچار کمر درد شدید یا مداوم بدون علت شده اند بهتر است برای اطمینان به پزشک مراجعه کنند.

هیچ علامتی وجود ندارد

فراموش نکنید بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان تا زمانی که دچار شکستگی نشوند هیچ علامت خاصی مبنی بر ابتلا به این بیماری تجربه نمی کنند، به همین دلیل آگاهی از عوامل خطر زای پوکی استخوان اهمیت زیادی دارد.

اگرچه برخی عوامل خطر زا مانند جنسیت و سابقه خانوادگی قابل کنترل نیستند اما برخی دیگر مانند سیگار کشیدن، کم تحرک بودن و کمبود کلسیم را می توان برطرف کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

پوکی استخوان را می توان با یکی از دو روش زیر تشخیص داد :

  • از طریق یک شکستگی غیر طبیعی به خصوص در ستون فقرات، لگن، مچ دست، بازو، دنده و مفصل ران
  • از طریق آزمایش تراکم استخوان

افرادی که علائم پوکی استخوان را در خود مشاهده کرده یا عوامل خطر زای متعدد این بیماری را دارا می باشند بهتر است برای غربال گری پوکی استخوان اقدام کنند. طبیعی است تشخیص زود هنگام این عارضه در مراحل اولیه، خطر بروز شکستگی های احتمالی در آینده را کاهش خواهد داد.

منبع: verywellhealth