عوارض و مضرات پیاز برای سلامتی بدن چیست؟

عوارض و مضرات پیاز
عوارض و مضرات پیاز

پیاز یکی از انواع سبزیجات رایج در آشپزی است که به همراه سیر، موسیر، تره فرنگی و پیازچه به تیره آلیوم تعلق دارد.

اعتقاد بر این است که یکی از اولین سبزیجات کشت شده در جهان است. در واقع، رومی ها، یونانی ها و بسیاری از فرهنگ های دیگر برای هزاران سال از آن به عنوان غذا و به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند.

علاوه بر این استفاده از پیاز به عنوان یک داروی گیاهی، تحقیقات مدرن را به کشف فواید دارویی فراوان آن سوق داد. به عنوان مثال ممکن است دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری، ضد ترومبوتیک، ضد سرطان، آنتی اکسیدانی و محافظت از قلب و کبد باشد.

با این حال، با وجود انبوهی از فواید سلامتی بالقوه، پیاز ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات پیاز خام و پخته شده برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض و مضرات پیاز برای سلامتی بدن

1. ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کند

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) وضعیتی است که 10 تا 15 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد و با علائمی مانند نفخ، درد شکم، گرفتگی، گاز، ضعف عمومی، و حرکات غیرطبیعی روده که از یبوست تا اسهال متفاوت است مشخص می شود.

درمان سندرم روده تحریک پذیر شامل یک رویکرد چند وجهی متمرکز بر مدیریت علائم برای بهبود کیفیت زندگی است. تغییرات رژیم غذایی یک عامل کلیدی است.

در حالی که غذاها به عنوان عامل سندرم روده تحریک پذیر در نظر گرفته نمی شوند ممکن است علائم آن را تحریک کنند. بنابراین یک رژیم غذایی کم FODMAP به یک درمان مبتنی بر شواهد محبوب تبدیل شده است.

FODMAP مخفف الیگو، دی، مونوساکاریدها و پلی ال های قابل تخمیر است. اینها کربوهیدرات‌ های با زنجیره کوتاه غیرقابل هضم هستند که به آهستگی جذب می شوند و در برخی غذاها یافت شده و باعث ناراحتی در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می‌ شوند.

رژیم غذایی کم FODMAP با هدف اجتناب از غذاهای حاوی FODMAP و جایگزینی آن ها با غذاهای کم FODMAP برای به حداقل رساندن تورم روده است. پیاز، سیر، موسیر، حبوبات، نارگیل و محصولات مبتنی بر شیر و گندم غذاهای رایج با FODMAP بالا هستند.

از آنجایی که پیاز ممکن است باعث تحریک یا بدتر شدن علائم سندرم روده تحریک پذیر شود، برخی از افراد ممکن است مجبور شوند به طور موقت یا دائم از آن اجتناب کنند.

2. برخی افراد ممکن است به آن آلرژی داشته باشند

آلرژی غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به پروتئین های برخی غذاها واکنش نامطلوب نشان دهد. این پاسخ ایمنی می‌ تواند بر اندام‌ ها و سیستم‌ هایی مانند پوست، روده، قلب و سیستم‌ های تنفسی و عصبی شما تاثیر بگذارد.

رایج ترین آلرژن های غذایی برای کودکان و بزرگسالان شیر گاو، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، صدف، آجیل درختی، سویا و گندم است. علاوه بر این میوه ها و سبزیجات آلرژن های شایع در بزرگسالان هستند.

چند مطالعه واکنش های آلرژیک به پیاز را شناسایی کرده اند. پیاز به همراه سیر، مارچوبه و تره فرنگی از خانواده گیاهان گلدار سوسنیان هستند.

تحقیقات نشان می دهد که واکنش متقاطع آلرژیک ممکن است در بین گیاهان مختلف سوسنیان و همچنین گرده های چمن رخ دهد. این بدان معنی است که اگر به یکی از آن ها حساسیت دارید ممکن است واکنش های آلرژیک به دیگران را نیز تجربه کنید.

پیاز حاوی ترکیباتی به نام دی آلیل دی سولفید و پروتئین انتقال چربی است که می تواند باعث علائم آلرژی مانند آسم، آبریزش بینی، احتقان بینی، قرمزی چشم، خارش چشم و بینی و درماتیت تماسی شود که با راش قرمز و خارش دار مشخص می شود.

در موارد نادر درماتیت تماسی زمانی اتفاق می‌ افتد که افراد به سادگی به پیاز دست می زنند بدون اینکه آن را بخورند.

3. ممکن است چشم را تحریک کند

هنگام خرد کردن پیاز احتمالا احساس سوزش در چشمان خود را تجربه کرده اید.

اعضای جنس آلیوم متابولیت گوگردی به نام فاکتور اشکی تولید می کنند که به عنوان یک مکانیسم دفاعی شیمیایی در برابر حیوانات و میکروب ها عمل می کند.

این فاکتور یک ترکیب فرار است به این معنی که به راحتی تبخیر می شود. این در نتیجه یک سری واکنش‌ های آنزیمی منتشر می‌ شود که وقتی بافت پیاز مختل می‌ شود – مانند زمانی که آن را خرد می‌ کنید ایجاد می شود.

به دلیل فرار بودن فاکتور اشکی می تواند به چشم شما برسد و باعث تحریک اثر اشک آوری پیاز شود.

برای جلوگیری از رسیدن این فاکتور به چشمان خود، می توانید پیاز را قبل از دست زدن به آن در آب سرد بگذارید، آن را زیر آب روان خرد کنید، از عینک استفاده کنید و یا هنگام خرد کردن آن یک کبریت روشن کنید.

4. ممکن است باعث دل درد شود

سوزش مری می‌ تواند نشانه‌ ای از بیماری رفلاکس معده (GERD) باشد – وضعیتی که در آن محتویات معده شما به مری، لوله‌ ای که معده و گلو را به هم متصل می‌ کند، باز می‌گردد. این می تواند باعث احساس سوزش در قفسه سینه شود.

زمانی این اتفاق می افتد که عضله انتهای مری شما که اسفنکتر تحتانی مری (LES) نامیده می شود شل شود. این می تواند به غذا و اسید معده اجازه دهد به مری شما وارد شوند.

تحقیقات انجام شده در سال 2000 نشان می دهد که برخی از غذاها از جمله پیاز ممکن است علائم سوزش سر دل را ایجاد کنند.

مطالعه ای در سال 1990 مشاهده کرد که یک وعده غذایی حاوی پیاز به طور قابل توجهی باعث افزایش سوزش سر دل در افراد مبتلا به سوزش معده مکرر می شود، هم در مقایسه با یک وعده غذایی بدون پیاز و هم با گروه کنترل از افراد بدون سوزش سر دل.

بنابراین اگر سوزش سر دل دارید ممکن است بخواهید پیاز را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

5. دیگر مضرات بالقوه خوردن پیاز

بوی بد دهان

مصرف برخی غذاها مانند پیاز و سیر ممکن است باعث بوی بد دهان شود.

اگر می خواهید از خوردن یک غذا با پیاز لذت ببرید اما نگران بوی بد دهان هستید ممکن است بتوانید با مسواک زدن دندان ها، نخ دندان کشیدن، جویدن آدامس یا شستشو با دهانشویه بعد از غذا با بوی بد آن مبارزه کنید.

تداخل دارویی

پیاز دارای اثر ضد انعقادی بالقوه است به این معنی که ممکن است به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند. اگرچه این ممکن است یک مزیت به نظر برسد اما می تواند مشکل ساز باشد به خصوص اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید.

برای مثال هم مطالعات قدیمی‌ تر و هم جدید تر نشان می‌ دهند که پیاز ممکن است با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین تداخل داشته باشد و خطر خونریزی شما را به طور متوسط ​​افزایش دهد.

با این حال در این مطالعات مقادیر مورد نیاز برای ایجاد خطر برای سلامتی ذکر نشده است بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

پیاز یک سبزی همه کاره است که در بسیاری از غذاها استفاده می شود. آن ها همچنین در طول تاریخ به دلیل مزایای سلامتی متعدد به عنوان یک درمان خانگی مورد استفاده قرار گرفته اند.

متاسفانه پیاز دارای چندین عوارض نیز می باشد. این موارد از بوی بد دهان و سوزش چشم تا واکنش های آلرژیک و تداخلات دارویی متغیر است.

با این حال اکثر مردم می توانند از پیاز در پخت و پز خود با حداقل مشکل لذت ببرند. بنابراین اگر تا به حال با خوردن این سبزی پرطرفدار هیچ گونه مضراتی را تجربه نکرده اید دلیلی وجود ندارد که مصرف آن را متوقف کنید.

همچنین بخوانید : چرا پیاز اشک آور است؟

منبع : healthline