خواص سرکه سیب برای حساسیت و آلرژی چیست؟

خواص سرکه سیب برای حساسیت
خواص سرکه سیب برای حساسیت

سرکه سیب به عنوان یک ضد عفونی کننده و درمان بسیاری از بیماری ها از درمان مشکلات پوستی و بهبود زخم گرفته تا کنترل دیابت استفاده شده است.

اخیرا سرکه سیب (ACV) به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع بیماری ها از جمله حساسیت و آلرژی مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه بسیاری از این ادعاها توسط تحقیقات علمی ثابت نشده است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی سرکه سیب برای حساسیت و آلرژی و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آلرژی یا حساسیت چیست؟

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به ماده ای که معمولا مضر نیست – مانند گرده، شوره حیوانات یا گرد و غبار – بیش از حد واکنش نشان می دهد شما یک واکنش آلرژیک دارید.

در طی این واکنش آلرژیک بدن شما هیستامین آزاد می کند تا با آلرژن ها مبارزه کند. ترشح هیستامین باعث بروز علائم فیزیکی می شود مانند :

  • آبریزش از چشم
  • گلو درد
  • خارش یا آبریزش بینی

سرکه سیب و حساسیت

داده های علمی زیادی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که سرکه سیب می تواند حساسیت و آلرژی را درمان کند. مطالعاتی که در دسترس هستند عمدتا آزمایش‌ ها یا مطالعات کوتاه‌ مدت بر روی حیوانات هستند.

طرفداران درمان طبیعی ادعا می کنند که فقدان مطالعات پزشکی در مورد توانایی سرکه سیب برای درمان آلرژی به این معنی نیست که موثر نیست. آن ها استدلال می کنند که دلیلی وجود دارد که چرا سرکه سیب در آزمون زمان مقاومت کرده است؛

1. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که وقتی سرکه سیب (همراه با یک پروبیوتیک) به رژیم غذایی ماهی های کپور اضافه شد، آنزیم‌ ها و آنتی‌ بادی‌ های محافظ بیشتری در مخاط آن ها شناسایی شد.

این اثر می تواند به مهار آلرژی کمک کند – اگر نتایج یافت شده در ماهی ها مانند انسان ها باشد.

2. باعث کاهش التهاب می شود

کاهش التهاب در بدن می تواند به کنترل بیشتر حملات آلرژی کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب می تواند اثرات ضد التهابی زیر را ایجاد کند :

  • فشار خون را کاهش می دهد : مطالعه‌ ای در سال 2001 روی موش‌ ها نشان داد که سرکه سیب فشار خون آن ها را کاهش می‌ دهد
  • اثرات ضد قند خون دارد : نتایج یک تحقیق در سال 1998 و مطالعاتی در سال 2005 نشان می دهد که سرکه سیب می تواند اثرات قند خون و افزایش انسولین مرتبط با وعده های غذایی نشاسته ای را کاهش دهد

همانطور که گفته شد هر گونه مزایای سرکه سیب در آلرژی نظری است و ثابت نشده است. هر گونه تفاوت در علائم آلرژی شما می تواند فقط یک اثر دارونما باشد.

انواع سرکه سیب کدامند؟

دو نوع اصلی سرکه سیب وجود دارد : مقطر و خام یا ارگانیک. افرادی که از سرکه سیب برای مزایای سلامتی استفاده می کنند، پیشنهاد می کنند که از سرکه سیب خام و ارگانیک استفاده شود. آن ها ادعا می کنند که فرآیند تقطیر ممکن است مواد مغذی، مواد معدنی و آنزیم های سرکه سیب را از بین ببرد.

یک راه برای تشخیص تفاوت بین این دو نوع سرکه این است که سرکه سیب مقطر معمولا شفاف است. سرکه سیب خام و ارگانیک دارای یک ماده رشته مانند در انتهای بطری است که مادر نامیده می شود.

عوارض و مضرات استفاده از سرکه سیب

  • سرکه سیب دارای پتانسیل تداخل با سایر داروهایی است که شما استفاده می کنید مانند انسولین و دیورتیک ها
  • سرکه سیب بسیار اسیدی است و می تواند پوست و غشاهای مخاطی را تحریک کند
  • سرکه سیب می تواند رفلاکس اسید را تشدید کند
  • سرکه سیب اسید را در سیستم بدنی شما افزایش می دهد. ممکن است پردازش این کار برای کلیه های شما سخت باشد و اگر بیماری مزمن کلیوی دارید سخت تر باشد
  • سرکه سیب می تواند مینای دندان را فرسایش دهد

خلاصه

سرکه سیب یک درمان جایگزین محبوب برای شرایط مختلف از جمله آلرژی است. با این حال این ادعاهای بهداشتی با شواهد پزشکی زیادی پشتیبانی نمی شوند.

اگر در نظر دارید سرکه سیب را برای رفع علائم آلرژی خود امتحان کنید، با پزشک خود در مورد مزایا و معایب، دوزهای توصیه شده و تداخلات احتمالی با داروهای فعلی صحبت کنید.

همچنین بخوانید : آیا سرکه سیب برای درمان سرفه خوب است؟

منبع : healthline