خواص روغن نارگیل برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص روغن نارگیل برای لاغری و کاهش وزن
خواص روغن نارگیل برای لاغری و کاهش وزن

خواص روغن نارگیل برای سلامتی بدن اثبات شده هستند. یکی از فواید روغن نارگیل کمک به لاغری و کاهش وزن است.

بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند این روغن استوایی را به وعده های غذایی، میان وعده ها و نوشیدنی های خود از جمله نوشیدنی های قهوه و اسموتی ها اضافه می کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی روغن نارگیل برای لاغری و کاهش وزن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چرا روغن نارگیل برای کاهش وزن مفید است؟

در حالی که شکی وجود ندارد که روغن نارگیل یک چربی سالم است اما مشخص نیست که آیا این محصول محبوب برای کاهش وزن به همان اندازه که بسیاری از افراد ادعا می کنند موثر است یا نه.

روغن نارگیل در مقابل تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (روغنMCT)

این باور که روغن نارگیل به کاهش وزن کمک می کند عمدتا بر این ادعا است که ممکن است گرسنگی را کاهش دهد و همچنین اینکه محصولات نارگیل حاوی چربی های خاصی به نام تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​(MCTs) هستند.

متابولیسم تری گلیسیرید با زنجیره متوسط متفاوت از تری گلیسیرید با زنجیره بلند (LCT) است که در غذاهایی مانند روغن زیتون و کره آجیل ها یافت می شود.

تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط شامل کاپریک اسید، کاپریلیک اسید، کاپروئیک اسید و لوریک اسید می‌ باشند – اگرچه در مورد گنجاندن لوریک اسید در این دسته اختلاف نظر وجود دارد.

برخلاف تری گلیسیریدها با زنجیره بلند 95 درصد تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط به سرعت و مستقیما در جریان خون – از طریق سیاهرگ باب کبدی – جذب می شوند و برای سوخت فوری استفاده می شوند.

تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط کمتر از تری گلیسیریدها با زنجیره بلند به عنوان چربی ذخیره می شوند.

اگرچه تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط به طور طبیعی حدود 50 درصد از چربی روغن نارگیل را تشکیل می دهند اما می توان آن ها را نیز جدا کرد و به یک محصول مستقل تبدیل کرد به این معنی که روغن نارگیل و روغن MCT یکسان نیستند.

روغن نارگیل از 47.5 درصد لوریک اسید و کمتر از 8 درصد اسیدهای کاپریک، کاپریلیک و کاپروئیک تشکیل شده است. در حالی که اکثر متخصصان لوریک اسید را به عنوان یک تری گلیسیرید با زنجیره متوسط طبقه بندی می کنند اما از نظر جذب و متابولیسم مانند یک تری گلیسیرید با زنجیره بلند رفتار می کند.

به طور خاص تنها 25 تا 30 درصد لوریک اسید از طریق ورید باب کبدی جذب می شود در حالیکه 95 درصد سایر تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط از طریق ورید باب کبدی جذب می شوند بنابراین اثرات مشابهی بر سلامتی ندارد. به همین دلیل است که طبقه بندی آن به عنوان تری گلیسیرید با زنجیره متوسط بحث برانگیز است.

همچنین برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که روغن MCT باعث افزایش احساس سیری و کاهش وزن می‌ شود اما آن ها از روغن‌ های حاوی کاپریک اسید و کاپریلیک اسید بالا و لوریک اسید کم استفاده کردند که برخلاف ترکیب روغن نارگیل است.

به این دلایل کارشناسان استدلال می کنند که روغن نارگیل نباید دارای اثرات مشابه با روغن MCT تبلیغ شود و نتایج حاصل از مطالعات MCT مربوط به کاهش وزن را نمی توان به روغن نارگیل تعمیم داد.

ممکن است باعث احساس سیری شود

روغن نارگیل ممکن است احساس سیری و تنظیم اشتها را افزایش دهد.

تحقیقات نشان داده است که افزودن غذاهای غنی از چربی مانند روغن نارگیل به وعده های غذایی ممکن است حجم معده را افزایش دهد و احساس سیری بیشتری نسبت به وعده های غذایی کم چرب ایجاد کند.

برخی تحقیقات همچنین نشان داده اند که خوردن غذاهای غنی از چربی های اشباع شده ممکن است باعث سیری بیشتر از خوردن غذاهای غنی از چربی های تک غیراشباع شود. با این حال مطالعات دیگر به این نتیجه رسیده‌ اند که احساس سیری تحت تاثیر سطوح اشباع اسیدهای چرب قرار نمی‌گیرد.

بنابراین مشخص نیست که آیا انتخاب روغن نارگیل به جای سایر انواع چربی ها برای القای احساس سیری مفیدتر است یا نه.

در نهایت شرکت های مواد غذایی و رسانه ها به طور معمول از مطالعات بر روی روغن MCT برای حمایت از ادعاهای مربوط به روغن نارگیل استفاده می کنند. با این حال همانطور که در بالا ذکر شد این دو محصول یکسان نیستند.

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

تحقیقات نشان داده است که خوردن روغن نارگیل ممکن است التهاب را کاهش دهد، سطح کلسترول HDL محافظ قلب را افزایش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

با این حال تحقیقات در مورد تاثیر روغن نارگیل بر کاهش وزن وجود ندارد.

مطالعات انسانی متعدد نشان داده اند که مصرف تری‌ گلیسریدها با زنجیره متوسط ممکن است احساس سیری را تقویت کند و جایگزینی تری‌ گلیسریدها با زنجیره بلند با زنجیره متوسط ممکن است منجر به کاهش وزن ​​شود.

اما به یاد داشته باشید نتایج حاصل از مطالعات بر روی تری‌ گلیسریدها با زنجیره متوسط را نباید روی روغن نارگیل اعمال کرد.

در واقع تنها چند مطالعه بررسی کرده اند که آیا روغن نارگیل می تواند اشتها را کاهش دهد یا باعث کاهش وزن شود که نتایج آن ها امیدوارکننده نیست.

تاثیر بر سیری

مطالعات این ادعا را تایید نمی کنند که روغن نارگیل می تواند به طور قابل ملاحظه ای گرسنگی را کاهش و سطح سیری را افزایش دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی 15 زن دارای اضافه وزن نشان داد که خوردن صبحانه ای با 25 میلی لیتر روغن نارگیل در کاهش اشتها تا 4 ساعت بعد از غذا مانند خوردن همان مقدار روغن زیتون موثر نبود.

مطالعه دیگری روی 15 کودک مبتلا به چاقی نشان داد که یک وعده غذایی حاوی 20 گرم روغن نارگیل احساس سیری بیشتری نسبت به مصرف همان مقدار روغن ذرت ایجاد نمی کند.

علاوه بر این یک مطالعه بر روی 42 بزرگسال نشان داد که روغن نارگیل به طور قابل توجهی کمتر از تری‌ گلیسریدها با زنجیره متوسط حاوی کاپریلیک اسید و کاپریک اسید است – این دو خاصیت سیر کنندگی دارند –  اما کمی بیشتر از روغن های گیاهی دیگر سیر کننده‌ است.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نتایج مطالعات تری‌ گلیسریدها با زنجیره متوسط را  نباید در مورد روغن نارگیل اعمال کرد و شواهد کمی برای حمایت از استفاده از آن برای تقویت احساس سیری وجود دارد.

تاثیر بر کاهش وزن

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف روغن نارگیل یک راه سالم و موثر برای از بین بردن چربی اضافی بدن است شواهد کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد.

مطالعات اندکی که پتانسیل این روغن را برای کاهش وزن بررسی کرده اند نتایج امیدوار کننده ای را نشان نداده اند.

به عنوان مثال یک مطالعه 4 هفته ای بر روی 91 بزرگسال تفاوت قابل توجهی در وزن بدن بین گروه هایی که 50 گرم روغن نارگیل، کره یا روغن زیتون در روز مصرف می کردند نشان نداد.

با این حال برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن نارگیل ممکن است چربی شکم را کاهش دهد. یک مطالعه 4 هفته ای روی 20 بزرگسال مبتلا به چاقی مشاهده کرد که مصرف 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) از این روغن به طور قابل توجهی باعث کاهش دور کمر در شرکت کنندگان مرد شد.

به طور مشابه برخی از مطالعات روی جوندگان نشان داده اند که روغن نارگیل ممکن است به کاهش چربی شکم کمک کند. با این حال تحقیقات در این زمینه هنوز محدود است.

مطالعه 8 هفته ای دیگر روی 32 بزرگسال نشان داد که مصرف 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل در روز بر کاهش وزن یا افزایش وزن تاثیری ندارد و نشان می دهد که این روغن در بهترین حالت ممکن است تاثیر خنثی بر وزن شما داشته باشد.

خلاصه

روغن نارگیل یک ماده شگفت‌ انگیز برای کاهش وزن نیست و تحقیقات بیشتری در مورد پتانسیل آن برای کاهش چربی بدن و احساس سیری ضروری است.

با این وجود اگرچه ممکن است کاهش وزن را افزایش ندهد اما یک چربی سالم است که می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود و برای اهداف زیادی مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال مهم است توجه داشته باشید که مانند همه چربی ها، روغن نارگیل نیز کالری بالایی دارد. هنگامی که سعی می کنید به وزن دلخواه خود برسید، از آن در مقادیر کم استفاده کنید تا طعم غذاهای خود را افزایش دهید و در عین حال میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنید.

به طور کلی تمرکز بر کیفیت کلی رژیم غذایی با مصرف غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی و تمرین کنترل سهم بهترین راه ها برای کاهش وزن هستند.

همچنین بخوانید : تفاوت روغن نارگیل و کره نارگیل چیست؟

منبع : healthline