7 نوع ماسک آلوئه ورا برای درمان آکنه و جوش صورت

خواص گیاه آلوئه ورا برای درمان جوش صورت
خواص گیاه آلوئه ورا برای درمان جوش صورت

آلوئه ورا گیاهی از خانواده گیاهان گوشتی است. این گیاه وحشی رشد می کند و دارای برگ های ضخیم و دندانه دار است.

ژل شفاف داخل برگ های آلوئه ورا به صورت موضعی برای تسکین سوختگی پوست یا پوست تحریک شده استفاده می شود و برخی افراد آن را برای درمان آکنه و جوش صورت هم به کار می برند.

خاصیت ضد باکتریایی آلوئه ورا احتمالا برای درمان آکنه موثر است.

همچنین گروهی معتقد است مصرف خوراکی آلوئه ورا می تواند برای آبرسانی و ترمیم پوست از درون بدن مفید باشد اما شواهد بسیار کمتری برای اثبات این ایده وجود دارد.

در ادامه این مقاله به معرفی انواع ماسک های آلوئه ورا برای رفع آکنه و جوش صورت و چگونگی استفاده از آن ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

روش های استفاده از آلوئه ورا برای جوش صورت

شما می توانید برای استفاده از اسکراب ها یا ماسک هایی که بر پایه آلوئه ورا هستند، ابتدا آزمایش پچ را انجام دهید؛

این آزمایش بدین‌صورت است که باید مقدار بسیار کمی از ماسک تهیه شده را در پشت گوش یا آرنج داخلی امتحان کنید و بعد 24 ساعت ناحیه مورد نظر را بررسی کنید. اگر واکنش‌هایی مانند التهاب، خارش یا قرمزی روی پوست شما ایجاد نشد، می توانید از ماسک یا اسکراب بر روی پوست صورت و بدن خود استفاده کنید.

1. ماسک آلوئه ورا

شما می توانید نتایج مورد نظر خود را با استفاده از آلوئه ورا به تنهایی به دست آورید.

می دانیم که آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. قرن هاست که برای پاکسازی زخم ها، کاهش درد و بهبود سوختگی استفاده می شود.

تعداد بسیار کمی از افراد به آن حساسیت دارند و استفاده موضعی از آن خطر بسیار کمی را ایجاد می کند (تا زمانی که به آن حساسیت نداشته باشید).

طریقه استفاده

با خرید آلوئه ورا خالص و استفاده از آن به عنوان پاک کننده صورت باعث افزایش جریان خون در پوست و از بین بردن باکتری های مضر می شوید.

شما همچنین می توانید نواحی دارای آکنه خود را معالجه کنید، آلوئه را یک شب بر روی پوست بگذارید و صبح آن را بشویید تا قرمزی و تحریک کاهش یابد.

2. ماسک آلوئه ورا، عسل و دارچین

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتری است که می تواند به کنترل و کاهش باکتری های ایجاد کننده آکنه کمک کند. عسل و دارچین هم همین اثر را دارند. با ترکیب هر سه مورد برای درمان جوش صورت در خانه احتمال داشتن پوست صاف و بدون آکنه بیشتر می شود.

طریقه استفاده

2 قاشق غذاخوری عسل خالص را با 1 قاشق غذاخوری آلوئه ورا خالص مخلوط کنید. حالا 1/4 قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده را به آن اضافه کنید.

ماسک را بر روی صورت خود بمالید، بگذارید به مدت 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

3. ماسک آلوئه ورا و آب لیموترش

ماسک صورت با آلوئه ورا و آب لیموترش به شما چهره ای تازه و شاداب می بخشد در حالی که منافذ پوست را بسته و برخی از باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین می برد.

برخی از آزمایش های بالینی نشان داده که اسیدهای موجود در آب لیموترش تازه، پاک کننده های موثری برای درمان آکنه هستند.

طریقه استفاده

حدود 1/4 قاشق چای خوری آب لیموترش را به 2 قاشق غذاخوری آلوئه ورا اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که نسبت آب لیمو به آلوئه ورا باید حدود 8 به 1 باشد تا پوست با اسیدیته مرکبات تحریک نشود یا تحت فشار قرار نگیرد.

قبل از شستشوی کامل، بگذارید این ماسک به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست بماند.

4. اسپری ضد باکتری آلوئه ورا

از آنجا که آلوئه ورا می تواند رشد سلول های پوستی سالم را تحریک کند، خرید و تهیه اسپری تمیز کننده آلوئه ورا یکی از بهترین روش ها برای سلامت پوست است.

این اسپری ها بدون تولید زیاد چربی، باعث آبرسانی به صورت شما می شوند که همین باعث درمان منافذ باز پوست خواهد شد.

طریقه استفاده

در یک بطری اسپری 45 لیتر آب خالص را با  1/2 اونس یا 14 گرم آلوئه ورا و یک یا دو قطره از یک روغن ضروری غیر سمی ترکیب کنید. مراقب باشید که هنگام پاشیدن این اسپری خنک کننده و ضد آکنه بر روی صورت خود، آن را به چشمان تان نپاشید و هر بار قبل از مصرف خوب هم بزنید.

5. اسکراب آلوئه ورا، شکر و روغن نارگیل

اگر به درمان های طبیعی آکنه علاقه دارید، ممکن است بخواهید آلوئه ورا را با روغن نارگیل و شکر برای تهیه یک لایه بردار خانگی ترکیب کنید.

لایه برداری، پوست را از شر سلول های مرده پوستی که می توانند منافذ را مسدود کنند خلاص می کند. شکر قهوه ای یا سفید می تواند به آرامی این سلول های قدیمی را از بین برده و راهی برای نفوذ آلوئه ورا به پوست و تحریک رشد سلول های سالم باز کند.

روغن نارگیل خاصیت ضد باکتری دارد و همچنین به عنوان نرم کننده طبیعی نیز عمل می کند. اسید اصلی موجود در روغن نارگیل به عنوان یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان آکنه استفاده می شود.

مخلوط کردن هر سه این مواد با هم می تواند باعث لطافت و شادابی پوست شود.

طریقه استفاده

حدود 1/2 فنجان روغن نارگیل را به 1/2 فنجان شکر سفید اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. حالا 1/4 فنجان ژل خالص آلوئه ورا به آن اضافه کنید، آن را به آرامی روی صورت خود بمالید (دور چشم ها نمالید) سپس به خوبی با آب بشویید.

6. پاک کننده آلوئه ورا و روغن درخت چای

از آنجا که روغن درخت چای یک منبع ضد باکتری و ضد آکنه قوی است، مخلوط کردن آن با آلوئه ورا یک پاک کننده طبیعی پوست را تولید می کند.

طریقه استفاده

مقداری ژل آلوئه ورا را با آب تصفیه شده و 2 تا 3 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید، آن را بر روی پوست صورت بمالید و بعد از حدود یک دقیقه بشویید و خشک کنید.

توجه داشته باشید که روغن درخت چای بسیار قوی و اسیدی است به همین دلیل مخلوط را با آب ترکیب می کنند.

7. کرم های آلوئه ورا

بسیاری از کرم های ضد آکنه و جوش صورت شامل آلوئه ورا هستند. آلوئه ورا دارای قابلیت ضد التهابی است که آن را به عنصری محبوب در درمان های آکنه تبدیل می کند.

عوارض و مضرات استفاده از آلوئه ورا برای رفع جوش

برخی از افراد طرفدار استفاده از دمنوش ها و آب آلوئه ورا برای درمان آکنه هستند اما تاکنون تحقیقات زیادی در مورد اثر آن انجام نشده است.

همچنین برخی از شواهد وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقادیر زیادی آلوئه ورا می تواند به بدن شما صدمه زده و شما را در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دهد. تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد خطرات احتمالی آن شناخته نشود از نوشیدن مقدار زیاد آلوئه خودداری کنید.

طبق گفته ی کلینیک مایو، ممکن است آلوئه ورا با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. اگر تصمیم دارید آن را به صورت خوراکی امتحان کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

خلاصه

روش های زیادی وجود دارد که می توان آلوئه ورا را به عنوان درمان خانگی آکنه و جوش صورت مورد استفاده قرار داد.

اگر آکنه شما خفیف ​​باشد، آلوئه ورا به دلیل خواص ضد باکتری که دارد می تواند آن را به خوبی درمان کند. با خطر بسیار کم و احتمال موفقیت زیاد، اکثر افراد باید در مورد استفاده از آلوئه ورا به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست خود فکر کنند.

همچنین بخوانید : خواص آلوئه ورا برای پوست صورت

منبع : healthline