از کجا بفهمیم آووکادو خراب شده است؟

از کجا بفهمیم آووکادو خراب شده است؟
از کجا بفهمیم آووکادو خراب شده است؟

آووکادو تا زمانی که از درخت چیده نشود شروع به رسیدن نمی کند اما این روند پس از آن به سرعت اتفاق می افتد.

پس از رسیدن یک بازه زمانی کم دارید – معمولا چند روز – قبل از اینکه میوه شروع به فاسد شدن کند.

در ادامه این مقاله با راه ها و روش هایی برای تشخیص آووکادوی سالم از آووکادوی خراب شده ارائه شده است. با سومیتا همراه باشید؛

روش های تشخیص آووکادوی خراب شده

1. بیش از حد نرم است

هنگام بررسی رسیده بودن آووکادو از کف دست خود استفاده کنید تا آن را به آرامی فشار دهید. میوه را با انگشتان خود فشار ندهید زیرا ممکن است گوشت را تیره کند.

اگر آووکادو خیلی سفت است نارس است. اگر کمی فرورفتگی پیدا کند به احتمال زیاد رسیده و آماده خوردن است.

با این حال اگر فشردن یک فرورفتگی کوچک به جا بگذارد ممکن است برای برش خیلی رسیده باشد و له کردن آن بهتر است.

اما اگر با فشردن فرو رفتگی بزرگ روی میوه ایجاد شده و بیش از حد نرم باشد یعنی آووکادو خیلی رسیده و احتمالا خراب شده است.

به علاوه اگر قبل از فشار دادن میوه فرورفتگی هایی روی آن مشاهده می کنید احتمالا برای خوردن مناسب نیست.

2. پوست سیاه شده دارد

برخی از انواع آووکادوها در هنگام رسیدن دچار تغییرات رنگ پوست می شوند – به ویژه نوع هاس که حدود 80 درصد از آووکادوی مصرفی سراسر جهان را تشکیل می دهد.

آووکادو هاس زمانی که کاملا نرسیده دارای پوست سبز روشن و برآمدگی است اما پس از رسیدن به سبز تیره یا قهوه ای تبدیل می شود. اگر پوست تقریبا سیاه به نظر می رسد و میوه در هنگام لمس حالت نرمی دارد بیش از حد رسیده و احتمالا خراب شده است.

گونه های دیگر آووکادو رنگ پوست سبز خود را بدون توجه به اینکه چقدر رسیده اند حفظ می کنند. از روش های دیگر – مانند بررسی سفتی یا نرمی – برای تعیین اینکه آیا آن ها خراب شده اند یا خیر استفاده کنید.

3. گوشت قهوه ای و رشته ای دارد

هنگامی که آووکادو را برش می دهید تشخیص خراب شدن آن آسان تر است. البته این تنها پس از خرید شما امکان پذیر است.

آووکادویی که آماده مصرف است دارای گوشت سبز روشن است. یک آووکادوی خراب شده دارای لکه های قهوه ای یا سیاه در سراسر گوشت است.

با این حال یک لکه قهوه ای ممکن است به دلیل فشار و آسیب دیدگی باشد نه فاسد شدن و می تواند از بین برود.

یکی دیگر از نشانه های احتمالی پوسیدگی رگه های تیره در گوشت میوه است.

با این حال برخی از آووکادوها – به ویژه آن هایی که از درختان جوان برداشت می شوند – ممکن است دارای رگه های تیره باشند حتی اگر پوسیده نباشند. اگر میوه در غیر این صورت خوب به نظر می رسد و مزه ی بدی ندارد خوردن آن خوب است.

به طور مشابه بافت آووکادو ممکن است زمانی که فاسد شده است رشته ای باشد. با این حال اگر هیچ نشانه دیگری از پوسیدگی وجود نداشته باشد لزوما بد نیست. یک بافت رشته ای را می توان به شرایط رشد نیز نسبت داد.

4. طعم یا بوی بد دارد

آووکادوهای رسیده رایحه ای مطبوع و کمی شیرین و طعمی تا حدی آجیلی دارند. با فاسد شدن میوه ممکن است طعم و بوی غیر طبیعی پیدا کند. اگر آووکادو طعم یا بوی ترش داشته باشد ممکن است فساد باکتریایی داشته باشد و باید دور انداخته شود.

یک بو و طعم شیمیایی ممکن است به معنای فاسد بودن آن باشد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که اکسیژن یا میکروب ها به چربی غیراشباع میوه آسیب بزنند یا آن را تجزیه کنند.

فاسد شدن آووکادو می تواند منجر به تشکیل ترکیبات بالقوه سمی شود. اگر فکر می کنید آووکادو فاسد است آن را نخورید.

طعم آووکادوهای فاسد می تواند متفاوت باشد اما معمولا به راحتی می توان با طعم و مزه تشخیص داد.

از طریق بو، طعم، لمس و با نگاه کردن می توانید تشخیص دهید که آووکادو فاسد شده است یا خیر.

5. کپک می زند

کپک روی آووکادو به طور کلی سفید یا خاکستری است و مبهم به نظر می رسد. آن را بو نکنید زیرا ممکن است اسپورهای کپک را استنشاق کرده و در صورت حساسیت به آن مشکلات تنفسی ایجاد شود.

از خرید آووکادو با کپک در قسمت بیرونی خودداری کنید زیرا می تواند در گوشت نفوذ کرده و باعث پوسیدگی شود.

اگر آووکادو را باز کردید و کپک زدگی دیدید، کل میوه را دور بریزید. اگرچه ممکن است فقط در یک ناحیه کپک را ببینید اما می تواند به راحتی در گوشت نرم پخش شود.

آیا خوردن آووکادوهای خیلی رسیده ایمن است؟

اینکه آیا خوردن یک آووکادوی بیش از حد رسیده بی خطر است یا خیر بستگی به نوع پوسیدگی و میزان پیشرفت آن دارد.

از آنجا که رسیدن از انتهای ساقه شروع می شود و به سمت پایین پیش می رود اگر گوشت تازه شروع به قهوه ای شدن کرده است ممکن است بتوانید از بخشی از میوه استفاده کنید.

با این حال نواحی قهوه ای شده ی آووکادو را نخورید زیرا طعم خوبی ندارند. بعلاوه سعی نکنید بخشی از آووکادوی فاسد شده یا کپک زده را استفاده کنید زیرا پتانسیل این را دارد که شما را بیمار کند.

به خاطر داشته باشید که وقتی آووکادو را برش می دهید، گوشت آن به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن قهوه ای می شود. این یک فرآیند طبیعی است شبیه به قهوه ای شدن سیب هنگام برش خوردن. اگر خوردن آن را دوست ندارید لایه رویی را حذف کنید و بقیه را بخورید.

برای به حداقل رساندن قهوه ای شدن نواحی بریده شده، آب لیموترش را بر روی گوشت آووکادو بمالید و در یخچال در ظرف در بسته نگهداری کنید.

آووکادوهای خیلی نرم اما دست نخورده برای خوردن بی خطر هستند و می توان از آن ها برای تهیه گواکامول، اسموتی، سس سالاد و محصولات پخته استفاده کرد.

خلاصه

آووکادو را اگر هنگامی که کمی فشار می دهید له شده، قهوه ای یا کپک زده باشد در واقع خراب شده و دارای بوی ترش می باشد.

اگر قسمتی از میوه تازه شروع به قهوه ای شدن کرده باشد و بقیه میوه ظاهر، بو و طعم خوبی داشته باشد ممکن است بتوانید بخشی از میوه را استفاده کنید.

همچنین بخوانید : خواص آووکادو برای سرطان سینه

منبع : healthline