خواص هسته آووکادو برای سلامتی بدن چیست؟

خواص هسته آووکادو
خواص هسته آووکادو

آووکادو یکی از محبوب ترین میوه های جهان است که امروزه به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، برای تهیه انواع غذا و خوراک، دسر، سالاد و سس سالاد به کار برده می شود.

هر آووکادو یک هسته بزرگ دارد که بیشتر افراد آن را دور می اندازند، اما برخی از مردم ادعا می کنند که هسته آووکادو به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، قابل خوردن است.

در ادامه این مقاله با تمامی فواید و مضرات هسته یا دانه آووکادو برای بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

هسته آووکادو شامل چه ترکیباتی است؟

هسته آووکادو بسیار سفت و سخت بوده، 13-18 درصد کل میوه را تشکیل می دهد و حاوی مقادیر بالای اسید های چرب، فیبر، کربوهیدرات، فتوکمیکال ها و مقدار کمی پروتئین است.

برخی از فیتوکمیکال های موجود در هسته آووکادو ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی باشند. هچنین بد نیست بدانید که کربوهیدرات ها در هسته آووکادو به طور عمده از نشاسته تشکیل شده اند.

فواید و مزایای هسته آووکادو برای سلامتی بدن

توجه : این مطالعات در محیط آزمایشگاه و بر روی حیوانات صورت گرفته و اثر آن بر روی انسان هنوز بررسی نشده است.

فشار خون : در نیجریه عصاره هسته آووکادو را برای کاهش فشار خون بالا استفاده می کنند.

کلسترول خون : آرد هسته آووکادو باعث کاهش کلسترول بد خون در موش ها شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

قند خون و دیابت : یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می دهد که هسته آووکادو می تواند باعث کاهش قند خون در موش های دیابتی شود.

آنتی اکسیدان طبیعی : مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که هسته آووکادو حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان های طبیعی و قوی می باشد.

ضد باکتری قوی : یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که هسته آووکادو به دلیل خواص ضد باکتری که دارد رشد باکتری کلستریدیوم اسپروژنز را کاهش می دهد.

ضد قارچ گیاهی : هسته آووکادو رشد قارچ ها و مخمر هایی از جمله کاندیدا آلبیکنز را در مطالعات آزمایشگاهی مهار کرده است.

عوارض و مضرات هسته آووکادو

مسمومیت

برخی ترکیبات گیاهی موجود در هسته آووکادو برای سلامتی مضر هستند و گفته می شود که زیاده روی در مصرف هسته آووکادو باعث مسمومیت و حتی مرگ می شود.

آزمایش های اولیه بر روی حیوانات نشان داده که روغن هسته آووکادو ممکن است برای سلامتی مضر باشد چون آنزیم ها و چربی ها را در کبد موش صحرایی افزایش می دهد.

با این وجود یک مطالعه در نیجریه، دوزهای بسیار بالایی از عصاره هسته آووکادو را به مدت 28 روز به موش ها تزریق کرده ولی عوارض جانبی گزارش نکرده است.

مطالعه دیگری در موش ها نشان داد که عصاره دانه آووکادو تا 500 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز، سمی نیست اما مقادیر بالاتر آن خطرناک بوده و حتی باعث مرگ در موش ها شده است.

طرز خوردن هسته آووکادو

دانه آووکادو بسیار سفت می باشد و بهتر است که قبلا از خوردن آن را آماده کنید؛

1. هسته آووکادو را بشویید و بگذارید یک صبح تا شب بماند تا خشک شود، سپس آن را در فر و در دمای 121 درجه سانتیگراد خشک و برشته کنید.

2. هنگامی که دانه آووکادو خشک شد آن را در آسیاب یا غذا ساز بریزید و پودر کنید.

3. پودر هسته آووکادو را برای تهیه انواع کلوچه و کوکی، سس سالاد و چای و دمنوش استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هسته آووکادو تلخ است و توصیه می شود که آن را با میوه های شیرین مثل موز و توت فرنگی ترکیب کنید تا مزه ی شیرین تری پیدا کند.

همچنین بخوانید : خواص آووکادو برای دیابت

منبع : healthline