آیا ویتامین B12 باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

آیا ویتامین B12 باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟
آیا ویتامین B12 باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

مکمل های ویتامین B12 در میان کسانی که به دنبال یک راه حل سریع و آسان برای لاغری و کاهش وزن هستند بسیار محبوب می باشند.

برخی ادعا می کنند که افزایش دریافت ویتامین B12 می تواند به مبارزه با خستگی، افزایش سطح انرژی و تسریع در متابولیسم بدن موثر باشد اما تحقیقات در مورد اثرات بالقوه ویتامین B12 بر روی لاغری و کاهش وزن نتایج متفاوتی را نشان داده است.

در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی این نکته بپردازیم که آیا ویتامین B12 باعث لاغری و کاهش وزن می شود یا نه؟ با سومیتا همراه باشد؛

ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 که گاهی اوقات به عنوان کوبالامین هم شناخته می شود یک ویتامین محلول در آب است که مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ویتامین در تشکیل DNA و گلبول های قرمز خون نقش دارد و همچنین برای بهبود عملکرد مغز، سلامت قلب، تولید انرژی و موارد دیگر لازم است.

این ماده به طور طبیعی در بسیاری از محصولات حیوانی یافت شده و گاهی به غذاهای غنی شده اضافه می شود.

گیاهخواران و افراد وگن، خام گیاهخواران، افراد مسن و افراد دارای مشکلات گوارشی که در جذب مواد مغذی مشکل دارند ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار بگیرند.

ویتامین B12 ممکن است بر چربی و متابولیسم بدن تاثیر بگذارد

اگرچه تحقیقات در مورد انسان هنوز بسیار محدود است اما برخی مطالعات نشان می دهند که ویتامین B12 می تواند بر چربی و متابولیسم بدن تاثیر بگذارد.

یک بررسی به این نتیجه رسید که ویتامین B12 نقش اساسی در متابولیسم چربی دارد و خاطر نشان کرد که کمبود آن می تواند با افزایش تجمع چربی و چاقی مرتبط باشد.

یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که کمبود شدید ویتامین B12 منجر به افزایش قابل توجه درصد چربی بدن و سطح کلسترول خون در موش های باردار می شود.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داده که مصرف ویتامین های گروه B در موش هایی که رژیم غذایی پر چرب دارند در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش وزن و افزایش سطح چندین آنزیم موثر بر متابولیسم بدن می شود.

در حال حاضر برای تعیین چگونگی تاثیر ویتامین B12 بر متابولیسم و ​​چربی بدن در انسان به مطالعات بیشتری نیاز است.

سطح پایین ویتامین B12 ممکن است با چاقی مرتبط باشد

جالب اینجاست که چندین مطالعه نشان داده داشتن مقادیر کافی ویتامین B12 ممکن است با کاهش خطر افزایش وزن و چاقی همراه باشد.

طبق یک مطالعه بزرگ بر روی 9755 نفر، داشتن مقادیر بالاتر ویتامین B12 در خون با کاهش خطر چاقی همراه است. به همین ترتیب مطالعه دیگری بر روی 976 نفر نشان داد که داشتن مقادیر کم ویتامین B12 خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد.

یک مطالعه بر روی 256 کودک نشان داد که سطح پایین تر ویتامین B12 در آن ها باعث افزایش شاخص توده بدنی (BMI) می شود.

با این حال به یاد داشته باشید که اگرچه این مطالعات ارتباطی بین وضعیت ویتامین B12 و وزن بدن را نشان می دهد اما سایر عوامل بالقوه موثر را در نظر نمی گیرند.

بنابراین نمی توان نتیجه گرفت که ویتامین B12 باعث کاهش وزن می شود یا نه. برای تعیین اینکه آیا ویتامین B12 مستقیما بر وزن بدن یا BMI تاثیر می گذارد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

علائم کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی مگالوبلاستیک شود، وضعیتی که با داشتن گلبول قرمز بزرگتر از حد طبیعی شناخته می شود.

کم خونی مگالوبلاستیک می تواند علائم و عوارض جانبی خاصی را ایجاد کند که از آن جمله می توان به تنگی نفس، سردرد، تپش قلب، خستگی، تعادل ضعیف و از دست دادن حافظه اشاره کرد.

گفته می شود کمبود ویتامین B12 همیشه منجر به کم خونی مگالوبلاستیک نمی شود و بسیاری از افراد ممکن است علائم خفیف مانند خستگی را تجربه کنند.

علاوه بر این اگرچه کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث افزایش وزن نشود اما می تواند سطح انرژی را کاهش دهد، باعث خستگی شود و مدیریت وزن را دشوار کند.

برخی مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث از دست دادن اشتها و در صورت عدم درمان به طور بالقوه منجر به کاهش وزن شود.

اگر کمبود ویتامین B12 دارید پزشک معالج شما به احتمال زیاد مکمل های خوراکی یا تزریقی ویتامین B12 را توصیه می کند.

منابع ویتامین B12

ویتامین B12 به طور طبیعی در منابع غذایی مختلف از جمله محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر و محصولات شیر ​​یافت می شود.

همچنین به بسیاری از غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه و شیرهای گیاهی مانند شیر بادام، شیر سویا و شیر شاهدانه هم اضافه می شود.

مکمل های ویتامین B12 به اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول و آمپول موجود هستند و اغلب در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین نیز یافت می شوند.

کسانی که به طور منظم از محصولات حیوانی غنی از ویتامین B12 استفاده نمی کنند، ممکن است بخواهند مواد غذایی غنی شده از ویتامین B12 را به رژیم غذایی خود اضافه کنند یا از مکمل استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای غذایی آنها برآورده می شود.

خلاصه

ویتامین B12 یک ویتامین مهم محلول در آب است که در بهبود عملکرد مغز، سلامت قلب و تولید گلبول های قرمز و DNA نقش دارد.

مطالعات نشان می دهد که داشتن سطح کافی ویتامین B12 در خون ممکن است با کاهش خطر چاقی در کودکان و بزرگسالان مرتبط باشد. به علاوه تحقیقات حیوانی نشان می دهد که ویتامین B12 ممکن است بر چربی و متابولیسم بدن تاثیر بگذارد.

افزایش مصرف ویتامین B12 از طریق غذاها یا مکمل ها می تواند از کمبود آن جلوگیری کند. کمبود ویتامین B12 ممکن است عوارض جانبی مانند کاهش سطح انرژی و خستگی را به همراه داشته باشد.

اگر به اندازه کافی ویتامین B12 در رژیم خود دریافت می کنید و کمبود ندارید، مشخص نیست که آیا افزایش مصرف ویتامین B12 تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد یا نه؟

همچنین بخوانید : منابع غذایی ویتامین B12

منبع : healthline