خواص روغن گل سرخ برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن گل سرخ
خواص روغن گل سرخ

طبق تحقیقات، روغن ضروری به دست آمده از گل رز که به نام روغن گل سرخ شناخته می شود دارای طیف گسترده ای از فواید بالقوه برای سلامتی است.

اگرچه بسیاری از تحقیقات بر روی روغن گل سرخ تا به امروز بر اساس آزمایشات کوچک انجام شده است اما مزایای فیزیولوژیکی و روانی این روغن کاملا ثابت شده هستند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن گل سرخ برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن گل سرخ برای سلامتی بدن

1. درد را تسکین می دهد

در یک مطالعه در سال 2015، کودکان پس از عمل جراحی یا روغن بادام استنشاق کردند یا روغن گل سرخ. بیماران گروهی که روغن گل سرخ را استنشاق کردند، کاهش قابل توجهی در سطح درد خود گزارش کردند.

محققان بر این باورند که روغن گل سرخ ممکن است مغز را برای ترشح اندورفین تحریک کند که اغلب به آن هورمون احساس خوب می گویند.

بر اساس نتایج این مطالعه محققان پیشنهاد کردند که رایحه درمانی با استفاده از روغن گل سرخ می تواند راهی موثر برای کاهش درد در بیمارانی باشد که جراحی کرده اند.

2. ناراحتی های قاعدگی را بهبود می بخشد

در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد، بیماران مبتلا به درد قاعدگی برای تسکین ناراحتی خود ماساژ شکم دریافت کردند.

یک گروه فقط با روغن حامل (روغن بادام) و گروه دیگر با روغن بادام به اضافه روغن گل سرخ ماساژ داده شدند. گروه روغن گل سرخ گزارش دادند که درد و گرفتگی کمتری بعد از ماساژ نسبت به گروه روغن بادام داشتند.

3. اضطراب و استرس را کاهش می دهد

روغن گل سرخ برای بسیاری از افراد اثر آرام بخش دارد.

در یک مطالعه، محققان روغن گل سرخ را روی پوست هر شرکت‌ کننده استفاده کردند و سپس اثرات آن را بر رایج‌ ترین علائم اضطراب اندازه‌گیری کردند. فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس، سطح کورتیزول و سطح اکسیژن خون همگی کاهش یافتند. همچنین افراد بعد از درمان با این روغن احساس آرامش بیشتری داشتند.

مطالعه دیگری بر روی بیش از 100 زن در حال زایمان نشان داد که روغن گل سرخ سطح اضطراب آن ها را در هنگام زایمان کاهش می دهد.

4. خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد

محققان دریافته اند که روغن ضروری تقطیر شده از گل سرخ می تواند در برابر طیف وسیعی از میکروب هایی که باعث عفونت می شوند، موثر باشد. این میکروب ها شامل ای. کولای و همچنین برخی از گونه‌ های باکتری است که می‌ توانند باعث عفونت استاف (استافیلوکوک) و گلودرد استرپتوکوکی (استرپتوکوک) شوند.

علاوه بر این این مطالعه نشان داد که روغن گل سرخ در برابر کاندیدا آلبیکنس موثر است. کاندیدا آلبیکنس می تواند باعث عفونت قارچی در دهان، روده و واژن شود.

5. میل جنسی را تحریک می کند

دو مطالعه نشان داده است که استنشاق روغن گل سرخ باعث افزایش میل جنسی و رضایت جنسی در مردان و به میزان کمتری در زنان می شود.

یک مطالعه بر روی شرکت کنندگان مرد مبتلا به اختلال افسردگی بود که داروهای ضد افسردگی مصرف می کردند، و مطالعه دیگر بر روی شرکت کنندگان زن با همان اختلال و همچنین مصرف داروهای ضد افسردگی بود.

محققان بر این باورند که آزاد شدن دوپامین در مغز – یک محرک شناخته شده – ممکن است باعث افزایش میل جنسی شود و در عین حال علائم افسردگی را کاهش دهد.

6. علائم افسردگی را کاهش می دهد

تعدادی از مطالعات بالینی نشان داده اند که روغن گل سرخ به بهبود علائم افسردگی کمک می کند. در مطالعه ای در سال 2012، گروه کوچکی از زنان پس از زایمان تحت درمان افسردگی قرار گرفتند.

یک گروه علاوه بر درمان‌ های پزشکی مرسوم، رایحه‌ درمانی نیز دریافت کردند. زنانی که از آروماتراپی استفاده می کردند نسبت به زنانی که به تنهایی از داروهای معمولی استفاده می کردند به طور قابل توجهی بهبود یافتند.

مطالعات همچنین نشان داده اند که روغن گل سرخ باعث تحریک ترشح ماده شیمیایی دوپامین می شود. محققان بر این باورند که این ماده شیمیایی نقش اساسی در کمک به کاهش علائم افسردگی دارد.

کارشناسان تحقیقاتی توصیه می کنند که برای درمان افسردگی به جای استنشاق، ماساژ رایحه درمانی را انتخاب کنید. این درمان ممکن است هشت جلسه هفتگی طول بکشد تا متوجه تغییر علائم افسردگی شوید، بنابراین ممکن است نیاز به کمی صبر داشته باشید.

روش های استفاده از روغن گل سرخ

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از مالید روغن گل سرخ بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

روغن گل سرخ معمولا بسیار گران و همچنین بسیار قوی است. چه قصد استنشاق آن را داشته باشید و چه بخواهید از آن روی پوست خود استفاده کنید، باید رقیق شود.

  • برای آماده سازی وان حمام با روغن گل سرخ، 10 قطره روغن ضروری گل سرخ را با روغن حامل ترکیب کنید سپس به وان آب گرم اضافه کنید. روغن های ضروری را باید همیشه قبل از افزودن به آب با روغن حامل رقیق کرد
  • برای آماده سازی حمام پا، چند قطره روغن گل سرخ رقیق شده را به یک تشت اضافه کنید و پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید
  • برای درمان اضطراب، استرس یا افسردگی می توانید روغن گل سرخ را با استفاده از دیفیوزر استنشاق کنید یا آن را به آرامی روی سینه، گردن و مچ دست خود بمالید. حتما قبل از تماس با پوست آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، بادام یا جوجوبا مخلوط کنید. همچنین ماساژ روغن گل سرخ نیز مفید است که در آن روغن ضروری گل سرخ به روغن حامل ماساژ اضافه می شود

قبل از استفاده از هر گونه درمان جایگزین یا مکمل، با پزشک خود در مورد شرایط پزشکی فعلی، تداخلات دارویی احتمالی یا عوارض جانبی صحبت کنید.

نکات ایمنی

روغن های ضروری قدرتمند و بسیار غلیظ هستند. اگر می خواهید آن ها را استنشاق کنید چند قطره از روغن ضروری را در دیفیوزر بریزید یا به جای اینکه بینی خود را به خود بطری نزدیک کنید، درب ظرف را بو کنید. استنشاق بیش از حد این نوع روغن ها ممکن است باعث سردرد شود.

اگر روغن گل سرخ را مستقیما روی پوست خود می‌ مالید، ابتدا چند قطره از آن را با روغن حامل مخلوط کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

روغن گل سرخ مانند بسیاری از روغن های ضروری دیگر نباید بلعیده شود.

برخی از روغن های ضروری می توانند برای زنان باردار و شیرده (و نوزادان آن ها) مضر باشند. در نظر بگیرید چه کسی ممکن است وارد محیطی شود که در آن روغن‌ های ضروری را پخش می‌ کنید.

اگر کودکان خردسال یا حیوانات خانگی در خانه شما هستند، بهتر است قبل از استفاده از روغن ضروری با دامپزشک یا متخصص اطفال خود صحبت کنید زیرا برخی از روغن ها برای کودکان و حیوانات خانگی سمی هستند.

انجمن آمریکایی برای پیشگیری از ظلم به حیوانات توصیه می کند که هنگام استفاده از روغن های ضروری در اطراف حیوانات خانگی این نکات را در نظر داشته باشید :

  • روغن ضروری را مستقیما روی حیوان خانگی خود نمالید. مالیدن روغن ضروری به طور مستقیم روی پوست حیوان خانگی می تواند سمی باشد. علائم مسمومیت با روغن های ضروری به شکل راه رفتن ناپایدار یا لرزان، بی حالی یا افسردگی و کاهش دمای بدن مشخص می شود. اگر حیوان خانگی شما روغن های ضروری را بخورد ممکن است استفراغ و اسهال نیز مشاهده کنید
  • حیوانات خانگی را از اتاق هایی که در آن از دیفیوزر استفاده می کنید دور نگه دارید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که حیوان خانگی شما سابقه مشکلات تنفسی داشته باشد. پرندگان به مسائل تنفسی حساس هستند، بنابراین از استفاده از دیفیوزر اطراف آن ها اجتناب کنید
  • دیفیوزر خود را در مکانی قرار دهید که حیوانات خانگی نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. اگر یک دیفیوزر ضربه بخورد، مایع ریخته شده می تواند از طریق پنجه های حیوان جذب شود

عوارض و مضرات روغن گل سرخ

در حال حاضر هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از روغن گل سرخ در صورت استنشاق یا استفاده موضعی بر روی فردی بدون آلرژی وجود ندارد.

با این حال، همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از روغن برای اولین بار یک تست پچ پوستی برای بررسی آلرژی انجام دهید.

تفاوت بین روغن گل رز و روغن گل سرخ چیست؟

روغن گل رز از دانه ها و میوه های گل رز تقطیر می شود – قسمتی که اگر گلبرگ ها پژمرده شده و از روی گیاه بیفتند، می بینید. این روغن به اندازه یک روغن ضروری غلیظ نیست.

روغن گل سرخ از برگ های گل رز تهیه شده و به طور گسترده ای برای اهداف آرایشی استفاده می شود.

نکاتی برای خرید روغن گل سرخ

روغن گل سرخ را می توانید در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی پیدا کنید

دو روغن رایج گل سرخ از گونه های گل محمدی که محتوای روغن بیشتری دارد و گونه های رز سنتیفولیا تقطیر می شوند. کارشناسان دانشگاه مینه سوتا توصیه می کنند که برچسب را برای نام لاتین گیاه و کشور مبدا بررسی کنید تا بتوانید ایده خوبی از منبع آن پیدا کنید.

به دنبال بطری های کهربایی تیره یا آبی تیره باشید زیرا نور به روغن های ضروری آسیب می رساند.

اگر روغن گل سرخ را از یک فروشگاه می‌ خرید و یک تستر در دسترس است، بررسی کنید که آیا روغن ضروری گل سرخ با روغن گیاهی حامل ترکیب شده است یا خیر. یک قطره کوچک را روی یک تکه کاغذ قرار دهید و به دنبال حلقه روغنی بگردید، که می تواند به این معنی باشد که روغن رقیق شده است.

خلاصه

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما روغن گل رز ممکن است به طور موثر برای موارد زیر استفاده شود :

  • کاهش اضطراب، استرس، افسردگی و درد
  • افزایش میل جنسی
  • محافظت در برابر باکتری ها و قارچ های مضر

هنگام خرید روغن گل رز به دنبال مارک هایی باشید که نام لاتین و کشور مبدا را مشخص می کنند. می توانید آن را با استفاده از دیفیوزر استنشاق کنید، مقداری از آن را به آب وان خود اضافه کنید یا با روغن حامل روی پوست خود بمالید.

همیشه قبل از استفاده از روغن های ضروری برای درمان یک بیماری با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن گل رز برای پوست صورت

منبع : healthline