خواص آدامس جویدن برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص آدامس جویدن برای لاغری
خواص آدامس جویدن برای لاغری

بسیاری از مردم بر این باورند که جویدن آدامس یک ابزار موثر برای لاغری و کاهش وزن است.

برخی گزارش می دهند که آدامس جویدن به آن ها کمک می کند تا از غذا خوردن احساسی دور شوند در حالی که برخی دیگر قسم می خورند که هوس های آن ها را از بین می برد یا با تقویت عضلات به شکل دهی صورت آن ها کمک می کند.

در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر جویدن آدامس بر لاغری صورت و همچنین فواید آن برای کاهش وزن بدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آدامس جویدن برای لاغری و کاهش وزن

1. ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس گرسنگی کنید

عمل جویدن آدامس ممکن است گرسنگی را کاهش دهد، احساس سیری بیشتری به شما بدهد و به شما کمک کند هوس کمتری داشته باشید به ویژه برای میان وعده ها.

در یک مطالعه اخیر جویدن آدامس به اندازه نوشیدن یک نوشیدنی پر کالری گرسنگی و هوس را پس از 10 ساعت ناشتا کاهش داد.

در مطالعه دیگری از شرکت کنندگان خواسته شد تا 30 دقیقه بعد از غذا آدامس بدون قند بجوند. این افراد 5 دقیقه پس از شروع جویدن احساس سیری بیشتری نسبت به افرادی که آدامس نمی جویدند داشتند.

علاوه بر این بررسی اخیر 15 مطالعه که 5 مورد از آن ها به طور خاص جویدن آدامس را مورد بررسی قرار داده است، نشان می دهد که فرآیند جویدن ممکن است ترشح هورمون های خاص روده را تحریک کند و به نوبه خود گرسنگی و مصرف غذا را کاهش دهد.

گفته می شود همه مطالعات یافته های مشابهی را مشاهده نکرده اند. بنابراین جویدن آدامس ممکن است راه موثری برای کاهش گرسنگی یا مصرف غذا برای همه نباشد.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس ممکن است تمایل شما به خوردن میوه را کاهش دهد و احتمالا کیفیت کلی رژیم غذایی شما را کاهش دهد.

2. ممکن است به شما کمک کند کالری کمتری مصرف کنید

برخی از افراد دوست دارند بین وعده های غذایی آدامس بجوند زیرا معتقدند آدامس به کاهش وزن کمک می کند و به آن ها کمک می کند کالری کمتری در طول روز مصرف کنند.

در یک مطالعه شرکت‌ کنندگانی که بین صبحانه و ناهار آدامس می‌ جویدند نه تنها بین وعده‌ های غذایی کمتر احساس گرسنگی می‌ کردند بلکه نسبت به افرادی که آدامس نمی‌ جویدند حدود 68 کالری کمتر در ناهار خوردند.

برای مرجع این تقریبا معادل 2 قاشق چای خوری (10 گرم) کره بادام زمینی یا یک تکه کوچک میوه است.

به طور مشابه مطالعات دیگر نشان می دهد که جویدن آدامس بعد از غذا ممکن است به شما کمک کند تا 10 درصد کمتر از یک میان وعده را 3 ساعت دیرتر از زمانی که آدامس نجویده بودید بخورید.

اگرچه این یافته‌ ها امیدوار کننده به نظر می‌ رسند به خاطر داشته باشید که کاهش کالری دریافتی کم است. به علاوه در حال حاضر مشخص نیست که آیا آن ها منجر به کاهش وزن قابل توجه در دراز مدت می شوند یا خیر.

علاوه بر این همه مطالعات نتایج مشابهی پیدا نکرده اند. در واقع برخی گزارش می دهند که جویدن آدامس تاثیر کمی بر دریافت غذا یا کالری دارد. بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

3. ممکن است به شما کمک کند کمی کالری بیشتری بسوزانید

چند مطالعه کوچک نشان می دهد که عمل جویدن آدامس ممکن است به سوزاندن چند کالری اضافی کمک کند.

در یک مطالعه کوچک شرکت‌ کنندگانی که قبل و بعد از صبحانه آدامس می‌ جویدند در مقایسه با افرادی که آدامس نمی‌ جویدند در 3 ساعت بعد از غذا حدود 3 تا 5 درصد کالری بیشتری سوزاندند.

در مطالعه دیگری جویدن آدامس بعد از غذا باعث افزایش ترموژنز ناشی از رژیم غذایی (DIT) شد که تعداد کالری سوزانده شده از طریق هضم است.

با این حال تعداد کالری اضافی سوزانده شده بسیار کم باقی ماند و صرفا خوردن همان وعده غذایی آهسته تر حتی از جویدن آدامس در افزایش DIT موثرتر بود.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که جویدن آدامس هنگام راه رفتن ممکن است به کاهش وزن کمک کند. اعتقاد بر این است که این کار را با افزایش ضربان قلب و سرعت راه رفتن انجام می دهد که احتمالا منجر به افزایش کالری و سوزاندن چربی می شود.

با این حال با مصرف 0.4 تا 6 کالری اضافی به ازای هر 15 دقیقه پیاده روی فواید آن اندک باقی می ماند. بنابراین بعید است که بدون همراه شدن با سایر تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی، نتایج کاهش وزن قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این برخی افراد ادعا می کنند که جویدن آدامس ممکن است با تقویت عضلات به شکل دهی صورت شما کمک کند. با این حال هیچ تحقیقی این ادعا را تایید نمی کند.

آیا انواع خاصی از آدامس مفیدتر از سایرین است؟

آدامس انواع مختلفی دارد از جمله آدامس های حاوی قند، آدامس های نیکوتین، بدون قند و کافئین.

معمولا اعتقاد بر این است که انواع خاصی به شما کمک می کنند تا وزن بیشتری را نسبت به سایرین کاهش دهید حتی اگر تحقیقاتی در مورد مقایسه اثرات آن ها انجام نشود.

آدامس بدون قند

هنگام تلاش برای کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن شکر مفید نیست. به همین دلیل است که معمولا آدامس های بدون قند برتر از آدامس های حاوی قند در نظر گرفته می شوند.

گفتنی است آدامس معمولی تنها حاوی 2 کالری بیشتر در هر قطعه 2 گرمی نسبت به آدامس بدون قند است. بعید است که چنین تفاوت کوچکی به کاهش وزن بیشتر کمک کند.

همچنین شایان ذکر است که آدامس های بدون قند اغلب حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام یا سوکرالوز هستند که با سلامت ضعیف روده، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و چاقی مرتبط هستند.

آن ها همچنین ممکن است حاوی الکل های قندی مانند سوربیتول باشند که باعث گرفتگی عضلات، گاز، نفخ و اسهال می شود به ویژه زمانی که در مقادیر بیش از 5 تا 20 گرم در روز مصرف شود.

بسته به مارک آدامس بدون قند این مقدار معمولا بین 4 تا 16 قطعه آدامس در روز است.

آدامس های حاوی نیکوتین

نیکوتین ترکیبی که معمولا در سیگار یافت می‌ شود، اشتها را کاهش می‌ دهد و باعث می‌ شود افراد کمتر غذا بخورند. علاوه بر این نیکوتین ممکن است کمی متابولیسم شما را افزایش دهد و باعث شود بدن شما روزانه چند کالری اضافی بسوزاند.

این ممکن است توضیح دهد که چرا افرادی که آدامس نیکوتینی می جوند در حالی که تلاش می کنند سیگار را ترک کنند اغلب وزن کمتری نسبت به افرادی که آدامس معمولی می جوند یا اصلا آدامس نمی جوند کم می کنند.

گفتنی است نیکوتین بسیار اعتیادآور است و اثرات مضر مختلفی بر سلامتی شما دارد. بنابراین مگر اینکه بخواهید سیگار را ترک کنید جویدن آدامس نیکوتینی برای کاهش وزن توصیه نمی شود.

آدامس های حاوی کافئین

کافئین ترکیبی که معمولا در قهوه و چای یافت می‌ شود همچنین ممکن است با افزایش تعداد کالری و میزان چربی سوزانده شده بدن به کاهش وزن کمک کند.

یک بررسی شامل بیش از 600 شرکت‌ کننده نشان می‌ دهد که مصرف بیشتر کافئین ممکن است با کاهش وزن، توده چربی و شاخص توده بدنی (BMI) مرتبط باشد.

مطالعات دیگر نشان می‌ دهند که کافئین می‌ تواند به شما در سوزاندن چربی‌ های بیشتر در حین استراحت و ورزش کمک کند.

به این ترتیب مکمل های کاهش وزن یا آدامس های حاوی کافئین ممکن است به شما کمک کنند حداقل در ابتدا کمی وزن کم کنید. با این حال بدن شما به مرور زمان به مصرف منظم کافئین عادت می کند که ممکن است اثرات آن را کاهش دهد.

علاوه بر این آدامس های کافئین معمولا حاوی 25 تا 100 میلی گرم کافئین در هر قطعه هستند.

بنابراین جویدن چند قطعه در روز ممکن است باعث شود که از حد مجاز روزانه 400 میلی گرم کافئین تجاوز کنید به خصوص اگر سایر غذاها یا نوشیدنی های حاوی کافئین را نیز مصرف کنید.

کافئین بیش از حد می تواند باعث شود که شما احساس بی قراری کنید و به سختی بخوابید. در دوزهای بسیار بالا ممکن است باعث تهوع، استفراغ، ضربان قلب بسیار سریع و حتی تشنج شود. بنابراین از مصرف بیش از حد کافئین باید اجتناب شود.

خلاصه

جویدن آدامس ممکن است به شما کمک کند کمی کمتر احساس گرسنگی کنید، هوس کمتری داشته باشید و برای مدت طولانی‌ تری احساس سیری کنید. به نوبه خود این می تواند به شما کمک کند تا کالری کمتری در طول روز بخورید.

با این حال اثرات آن ناچیز به نظر می رسد و بعید است که بدون همراه شدن با تغییرات قابل توجه رژیم غذایی یا سبک زندگی باعث کاهش وزن طولانی مدت شود.

علاوه بر این هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد جویدن آدامس ممکن است با تقویت عضلات به شکل‌ دهی صورت شما کمک کند.

بعید است که آدامس بدون قند نسبت به آدامس معمولی مزیت بیشتری داشته باشد. آدامس های حاوی کافئین ممکن است کمی مفیدتر باشند اما باید به میزان مناسب از آن ها استفاده کنید.

از جویدن آدامس نیکوتینی به منظور کاهش وزن به جز در مواردی که سعی در ترک سیگار دارید باید به طور کامل خودداری کنید.

همچنین بخوانید : خواص شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن

منبع : healthline