7 خاصیت شگفت انگیز چای زرد برای سلامتی بدن

خواص چای زرد
خواص چای زرد

چای زرد (به انگلیسی : Yellow Tea) که در زبان چینی هوانگ چا نامیده می شود یکی از لوکس ترین و گران ترین چای های جهان است.

این نوع چای طعم ملایم و عطر متمایزی دارد و زمانی نوشیدنی بود که فقط برای افراد سلطنتی و نخبگان استفاده می شد اما امروزه این در سراسر جهان در دسترس است و به دلیل مزایای فوق العاده ای که برای سلامتی دارد به سرعت محبوبیت پیدا کرده است.

در ادامه این مقاله با فواید چای زرد برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه آن در خانه بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

چای زرد چیست؟

چای زرد از برگ های فرآوری شده گیاه چای به دست می آید. فرآیند تهیه آن مشابه چای سبز است – با یک مرحله اضافی که در آن چای را در نوعی بسته‌بندی‌ های خاص قرار داده و بخار می دهند. این باعث می شود طعم ملایم تری نسبت به سایر چای ها داشته باشد.

هدف اصلی تهیه چای زرد حذف بوی سبزی با حفظ خواص سلامتی است.

فواید و مزایای چای زرد برای سلامتی بدن

1. سلامت قلب را بهبود می بخشد

چای زرد مانند همه انواع چای، حاوی پلی فنول است. پلی فنول ها بدن را در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کنند. آن ها همچنین دفاع آنتی اکسیدانی سلول های اندوتلیال را افزایش می دهند که باعث افزایش سلامت قلب می شود.

پلی فنول ها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند که سلامت قلب را افزایش داده و از بیماری های قلبی ناشی از التهاب جلوگیری می کند مانند بیماری عروق کرونر قلب و سکته قلبی.

مجموعه مهم دیگر ترکیبات موجود در چای زرد فلاوانول ها هستند که به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کنند.

2. ممکن است از سرطان پیشگیری کند

چای زرد حاوی بسیاری از ترکیبات فعال زیستی است که به اثرات ضد سرطانی آن کمک می کنند. این ترکیبات با اکسیداسیون و التهاب مبارزه کرده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

پلی فنول های موجود در چای همچنین می توانند اثرات محافظتی در برابر سرطان داشته باشند. این ترکیبات نه تنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند بلکه بر مکانیسم های مختلف سلولی نیز تاثیر مثبت می گذارند.

3. به درمان دیابت کمک می کند

مکمل چای زرد باعث بهبود علائم مرتبط با دیابت نوع 2 می شود.

بیشتر اثرات مفید چای را می توان به پلی فنول های آن نسبت داد. نوع اصلی پلی فنول های موجود در چای زرد، کاتچین ها هستند – اپی گالو کاتچین گالات مهمترین آنهاست. این کاتچین در مبارزه با چاقی و سندرم متابولیک در مطالعات بر روی موش ها کمک کرده است.

پلی فنول ها همچنین می توانند سطح گلوکز خون را تحت تاثیر قرار داده و عوارض دیابت را کنترل یا حتی از بروز آن ها جلوگیری کنند.

4. سلامت گوارش را ارتقا می بخشد

پلی فنول های چای زرد همچنین در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی نقش دارند. برخی از این بیماری ها شامل بیماری های التهابی روده، اسهال حاد، زخم معده و سرطان های دستگاه گوارش هستند.

آنتی اکسیدان های چای زرد همچنین به درمان آسیب معده ناشی از التهاب کمک می کنند.

5. می تواند به کاهش وزن کمک کند

عصاره چای زرد همراه با چای سبز باعث کاهش وزن بدن و کاهش شاخص توده بدنی می شود. عصاره ها همچنین می توانند باعث سیری و کاهش مصرف انرژی در افراد چاق شوند.

در مطالعه دیگری مصرف پلی فنول با وزن بدن و چاقی در افراد مسن رابطه معکوس داشت. مصرف بیشتر پلی فنول می تواند وزن بدن را کاهش داده و حتی خطر بیماری قلبی را در افراد مسن کاهش دهد.

6. سلامت کبد را افزایش می دهد

چای زرد ممکن است از تشکیل کبد چرب جلوگیری کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از پلی فنول می تواند یک رویکرد جدید بالقوه برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی تلقی شود.

مطالعات بر روی جوندگان نشان داده است که پلی فنول ها می توانند متابولیسم چربی را در کبد کاهش دهند – در نتیجه به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می کنند.

7. پیری را به تاخیر می اندازد

پلی فنول های موجود در چای زرد می توانند برای افزایش سن نیز مفید باشند. اعتقاد بر این است که پلی فنول های گرفته شده از برگ های گیاه چای از پوست انسان در برابر علائم پیری محافظت می کنند.

در بسیاری از مدل های حیوانی پلی فنول های چای همچنین از آسیب پوست ناشی از اشعه ماورا بنفش جلوگیری می کنند.

سایر مطالعات نیز خواص محافظت کننده نوری پلی فنول های چای – به ویژه آن هایی که از برگ های گیاه چای به دست می آید را به رسمیت شناخته است.

پلی فنول های چای همچنین با استرس اکسیداتیو که یکی دیگر از عوامل اصلی پیری پوست است مبارزه می کنند.

چگونه چای زرد درست کنیم؟

دم کردن چای زرد شبیه بیشتر چای های دیگر است. اطمینان حاصل کنید که از آب تصفیه شده در این فرآیند استفاده می کنید.

مواد لازم

  • آب گرم – 236 میلی لیتر
  • برگ چای زرد – 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

  • آب را در قوری گرم کنید تا به دمای 75 – 80 درجه سانتیگراد برسد. (به یاد داشته باشید که از آب جوش استفاده نکنید – این ممکن است به طعم برگ های ظریف آسیب برساند)
  • برگ های چای را به قوری اضافه کنید. به ازای هر 236 میلی لیتر آب می توانید یک قاشق چای خوری برگ چای اضافه کنید
  • درب قوری را بپوشانید. بگذارید برگ های چای به مدت 2 تا 3 دقیقه بمانند تا دم بکشند. می توانید هر 30 ثانیه چای را بچشید تا بررسی کنید که آیا طعم مطلوب خود را به دست آورده است یا خیر
  • چای را از صافی رد کنید، در لیوان بریزید و لذت ببرید
  • قبل از دور ریختن می توانید از همان برگ ها 3 تا 5 بار دیگر استفاده کنید

خلاصه

چای زرد از همان خانواده چای سبز اما بسیار ملایم تر است و ممکن است از طعم آن بیشتر لذت ببرید.

اما در مورد مکمل ها احتیاط کنید – برخی شواهد حکایت می کنند که مکمل های غذایی چای سبز / چای زرد ممکن است باعث آسیب کبدی در برخی افراد شوند. لطفا قبل از مصرف هرگونه مکمل با ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص چای سفید چیست؟

منبع : stylecraze