آیا خوردن جوش شیرین برای لاغری و کاهش وزن خوب است؟

خواص جوش شیرین برای لاغری
خواص جوش شیرین برای لاغری

خواص جوش شیرین به خاطر طیف وسیعی از کاربردها، از خوشبو کردن یخچال گرفته تا سفید کردن دندان ها برای همه ثابت شده است. کاهش وزن یکی از آخرین مزایای ادعا شده برای آن می باشد.

برخی از افراد پیشنهاد می‌ کنند که رقیق کردن جوش شیرین در آب، سرکه سیب یا آب لیموترش و نوشیدن آن با معده خالی می‌ تواند به کاهش وزن کمک کند. برخی دیگر پیشنهاد می کنند که خوابیدن در حمام جوش شیرین این کار را انجام می دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی مصرف جوش شیرین برای لاغری و کاهش وزن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای جوش شیرین برای لاغری و کاهش وزن

ادعاهای فراوانی وجود دارد که جوش شیرین زمانی که با آب، سرکه سیب یا آب لیموترش ترکیب شود در کمک به دفع چربی اضافی بدن موثر است. با این حال تحقیقات علمی کمی برای تایید این موضوع وجود دارد.

احتمالا تاثیر مستقیم کمی بر کاهش وزن دارد

گفته می شود که جوش شیرین دارای اثرات قلیایی بر روی بدن است و معمولا اعتقاد بر این است که باعث کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن می شود. با این حال این نظریه بارها و بارها رد شده است.

این به این دلیل است که بدن شما از فرآیندهای کاملا تنظیم شده برای کنترل سطح pH خود استفاده می کند و آنچه می خورید یا می نوشید تاثیر کمی روی آن ها دارد.

نظریه دیگری حاکی از آن است که افزودن جوش شیرین به آب وان حمام به کاهش وزن شما کمک می کند تا سطح منیزیم و سولفات خود را تامین کنید – دو ماده مغذی که برای افزایش متابولیسم و ​​از بین بردن سموم تبلیغ می شوند. با این حال این نظریه توسط علم پشتیبانی نمی شود.

در هر حال جوش شیرین ممکن است ناراحتی معده را آرام کند زیرا این توانایی را دارد که اسید معده را خنثی کند.

این واکنش شیمیایی دی اکسید کربن ایجاد می کند، گازی که می تواند باعث آروغ زدن شما شود. در حالی که این ممکن است به شما احساس سبکی معده بدهد اما تاثیر مستقیمی بر کل چربی بدن شما ندارد.

ممکن است اثرات جزئی و غیر مستقیم بر کاهش وزن داشته باشد

جوش شیرین ممکن است اثر غیرمستقیم بر کاهش وزن داشته باشد، عمدتا به دلیل مایعی که برای مخلوط کردن آن انتخاب می کنید.

یکی از گزینه های محبوب مخلوط کردن جوش شیرین با سرکه سیب است مایعی که تحقیقات قدیمی نشان می دهد ممکن است به شما کمک کند کمتر احساس گرسنگی کنید. با این حال مطالعات اخیر که از اثرات کاهش وزن سرکه سیب حمایت می‌ کنند محدود هستند.

جوش شیرین اغلب به تنهایی یا همراه با سرکه سیب یا آب لیموترش در آب رقیق می شود.

مصرف روزانه چنین نوشیدنی‌ هایی ممکن است منجر به مصرف روزانه مایعات بیشتر شود. این ممکن است سطح کلی هیدراتاسیون شما را بهبود بخشد، اثری که مطالعات نشان می دهد ممکن است گرسنگی را کاهش دهد، متابولیسم را افزایش دهد و از دست دادن چربی بدن را افزایش دهد.

توجه به این نکته مهم است که این اثرات احتمالی کاهش وزن ارتباط کمی با جوش شیرین دارند و بیشتر با مایعات دیگر ارتباط دارند. به نظر می رسد افزودن جوش شیرین به مخلوط فواید کمی دارد.

روش های استفاده از جوش شیرین در رژیم غذایی

سه روش رایج وجود دارد که افراد برای وارد کردن جوش شیرین در برنامه روزانه خود از آن ها استفاده می کنند.

اولین مورد شامل رقیق کردن 1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین در 1-2 فنجان (240-480 میلی لیتر) آب و نوشیدن این معجون با معده خالی می باشد.

دومی نیاز به مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری جوش شیرین با 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب یا آب لیموترش دارد. هنگامی که این مخلوط آزاد کردن گاز را متوقف کرد می توانید آن را در آب رقیق کرده و با معده خالی بنوشید.

رقیق کردن برای جلوگیری از سوختگی گلو یا فرسایش مینای دندان مهم است زیرا اسیدیته دقیق آن ناشناخته است.

یک راه جایگزین برای استفاده از جوش شیرین بدون مصرف آن، رقیق کردن 3 تا 4 فنجان (662 تا 883 گرم) جوش شیرین در وان پر از آب است.

توجه : به خاطر داشته باشید که ایمنی هیچ یک از این روش ها توسط علم پشتیبانی نمی شود بنابراین با مسئولیت خود از آن ها استفاده کنید.

عوارض و مضرات جوش شیرین

اسیدوز متابولیک

مصرف مقادیر زیاد جوش شیرین می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است باعث اسیدوز متابولیک شود – یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و زمانی رخ می دهد که بدن شما دیگر قادر به کنترل pH خون نباشد.

اسیدوز متابولیک می تواند در نتیجه مصرف بیش از حد ترکیبات قلیایی مانند جوش شیرین ایجاد شود که باعث ضعف عضلانی، اسپاسم، ضربان قلب نامنظم و وضعیت ذهنی تغییر یافته می شود و اگر درمان نشود می تواند کشنده باشد.

فشار خون بالا و سایر اثرات سلامتی

جوش شیرین سدیم بالایی دارد. به این ترتیب مصرف زیاد جوش شیرین ممکن است باعث فشار خون بالا، تجمع مایعات یا حتی نارسایی قلبی در برخی افراد شود. افراد مبتلا به الکلیسم یا عملکرد ضعیف کلیه باید بیشتر مراقب باشند.

جوش شیرین همچنین ممکن است باعث مشکلات تنفسی و تشنج در کودکان خردسال شود و نباید به کودکان زیر 5 سال داده شود. زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف آن اجتناب کنند.

ترکیب جوش شیرین با اسیدی مانند سرکه سیب یا آب لیموترش باعث واکنش شیمیایی می شود که گاز دی اکسید کربن آزاد می کند. این ممکن است منجر به گاز یا نفخ شود به خصوص اگر مخلوط را قبل از خروج تمام گاز بخورید.

تداخل دارویی

جوش شیرین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. افرادی که در حال حاضر دارو مصرف می کنند باید قبل از افزودن جوش شیرین به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند.

در نهایت در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد ایمنی طولانی مدت مصرف جوش شیرین چه به تنهایی یا در ترکیب با آب لیموترش یا سرکه سیب وجود دارد. بنابراین ممکن است تا زمانی که تحقیقات بیشتری به دست نیاید اجتناب از چنین مخلوط‌ هایی بهترین کار باشد.

خوابیدن در وان حاوی جوش شیرین ممکن است ایمن تر از خوردن آن باشد. با این حال هیچ مطالعه ای در مورد مزایا یا خطرات مرتبط با این عمل ارائه نشده است.

خلاصه

جوش شیرین برای کمک به لاغری و کاهش وزن تبلیغ می شود اما شواهد علمی کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد.

مصرف مقادیر زیادی جوش شیرین رقیق شده در آب، سرکه سیب یا آب لیموترش با خطرات بالقوه متعددی برای سلامتی همراه است. علاوه بر این اطلاعات کمی در مورد ایمنی طولانی مدت مصرف این معجون ها وجود دارد.

بنابراین تا زمانی که تحقیقات بیشتری به دست نیاید ایمن‌ ترین راه آن است که از مصرف جوش شیرین خودداری کنید.

همچنین بخوانید : خواص جوش شیرین برای جوش صورت

منبع : healthline