آیا سرکه سیب برای جوش صورت خوب است؟

خواص سرکه سیب برای جوش صورت
خواص سرکه سیب برای جوش صورت

سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب برای درمان سوزش سر دل، کنترل اشتها و درمان خال های پوستی است.

سرکه سیب از تخمیر سیب یا آب تصفیه نشده سیب تهیه می شود. نتیجه یک سرکه تند و بسیار اسیدی است.

کاربردهای سرکه سیب در زندگی روزمره آن را بسیار محبوب کرده است. اعتقاد بر این است که سرکه سیب فواید بسیاری برای سلامتی دارد که عبارتند از :

  • کاهش سطح قند خون
  • کاهش وزن
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

با این حال تحقیقات کمی برای حمایت از بسیاری از این ادعاها وجود دارد.

برخی از مردم حتی می گویند که سرکه سیب ممکن است به دلیل ترکیب شیمیایی منحصر به فرد آن به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی سرکه سیب برای جوش صورت و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سرکه سیب برای جوش صورت

بر اساس مطالعات لوله آزمایش سرکه سیب می تواند انواع خاصی از باکتری ها را از بین ببرد. این به دلیل محتوای استیک اسید بالای آن است که به آن اسیدیته می دهد.

سرکه سیب همچنین حاوی چندین اسید آلی دیگر است از جمله :

  • لاکتیک اسید
  • گالیک اسید
  • پروتوکاتچوئیک اسید
  • کلروژنیک اسید

باکتری هایی به نام پروپیونی باکتریوم آکنس یا کاتی باکتریوم آکنس در ایجاد جوش صورت نقش دارند. از آنجا که سرکه سیب برای کشتن گونه‌ های خاصی از باکتری‌ ها موثر است ممکن است این باکتری‌ های ایجاد کننده جوش صورت را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال هیچ تحقیقی در مورد اثرات سرکه سیب یا هر نوع سرکه ی دیگری بر روی پروپیونی باکتریوم آکنس وجود ندارد و مطالعات بسیار کمتری بر روی انسان به جای لوله های آزمایش انجام شده است.

علاوه بر این سرکه سیب باید قبل از استفاده روی پوست شما بسیار رقیق شود که باعث کاهش بیشتر غلظت اسید آلی آن می شود.

لاکتیک اسید به ویژه برای کمک به کاهش جای جوش استفاده می شود – اما باز هم مقدار کم آن در سرکه سیب رقیق شده بعید است اثر قابل توجهی داشته باشد.

در نهایت سرکه سیب بسیار رقیق است و برخلاف کرم‌ ها و سرم‌ هایی که مخصوص پوست ساخته شده‌ اند، ممکن است به اندازه کافی با پوست شما تماس نداشته باشد تا ترکیبات مفید قبل از تبخیر به اندازه کافی جذب شوند.

عوارض و مضرات سرکه سیب برای جوش صورت

سرکه سیب طبیعتا اسیدی است. به همین دلیل هنگامی که به طور مستقیم روی پوست برای مدت طولانی استفاده شود ممکن است باعث سوختگی شود.

در واقع در یک مطالعه روی 22 بزرگسال محققان دریافتند که استفاده از سرکه سیب هیچ تاثیر مثبتی در افراد مبتلا به درماتیت ندارد – و در واقع باعث افزایش تحریک در اکثر شرکت‌ کنندگان شد.

در بیشتر موارد سوختگی پس از تماس سرکه سیب با پوست برای مدت طولانی اتفاق می افتد. دوره‌ های کوتاه‌ تر تماس با پوست کمتر باعث سوختگی می‌ شود اما ممکن است باعث سوزش پوست شود.

بنابراین برای جلوگیری از آسیب و تحریک پوست سرکه سیب باید فقط در مقادیر کم و در صورت رقیق شدن با آب استفاده شود.

همچنین باید از استفاده از سرکه سیب روی پوست های حساس و زخم های باز خودداری کنید. در این موارد به احتمال زیاد باعث درد یا آسیب پوستی می شود.

آیا باید از سرکه سیب برای درمان جوش صورت استفاده کرد؟

هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از سرکه سیب برای درمان آکنه و جوش صورت وجود ندارد.

سرکه سیب می تواند باعث التهاب و تحریک بیشتر پوست شود. حتی ممکن است باعث سوختگی شود اگر قبل از اعمال آن به صورت خود به درستی رقیق نشود.

به دلیل این عوامل استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی ممکن است در افراد مبتلا به آکنه آسیب بیشتری نسبت به فواید آن داشته باشد.

خلاصه

آیا می دانستید که برخی از مواد غذایی ممکن است به تقویت سلامت و ظاهر پوست شما کمک کنند؟

سرکه سیب یکی از این مواد غذایی است که گفته می شود به درمان جوش صورت کمک می کند اما طالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

همچنین بخوانید : خواص سرکه سیب برای پوست صورت

منبع : healthline