7 خاصیت شگفت انگیز آب لیموترش برای سلامتی بدن

خواص آب لیموترش
خواص آب لیموترش

آب لیموترش تازه یکی از بهترین و پرکابردترین چاشنی هاست که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

تحقیقات علمی کمی به طور خاص در مورد آب لیموترش انجام شده اما تحقیقات کافی در مورد خواص لیموترش وجود دارد که می توان آن ها را به آب آن هم نسبت داد.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید آب لیموترش تازه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب لیموترش برای سلامتی بدن

1. باعث آبرسانی می شود

دستورالعمل های کلی می گویند که زنان باید حداقل 2.5 لیتر و مردان حداقل 3.5 لیتر آب در روز مصرف کنند. این شامل آب موجود در غذا و نوشیدنی ها هم می شود.

آب بهترین نوشیدنی برای آبرسانی است اما برخی افراد طعم آن را به تنهایی دوست ندارند. افزودن آب لیموترش طعم آن را بهبود می بخشد و ممکن است به نوشیدن بیشتر آب کمک کند.

2. منبع خوبی از ویتامین C است

مرکبات مانند لیموترش سرشار از ویتامین C هستند، یک آنتی اکسیدان اصلی است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.

احتمالا شنیده اید که ویتامین C ممکن است به جلوگیری از سرماخوردگی در برخی از افراد کمک کند اما مطالعات متناقض است.

ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش داده و فشار خون را بهبود بخشد.

در حالی که لیموترش در لیست مرکبات سرشار از ویتامین C قرار ندارد اما هنوز منبع خوبی از این ویتامین است. آب یک لیموترش حدود 18.6 میلی گرم ویتامین C دارد، مقدار توصیه شده روزانه برای بزرگسالان 65 تا 90 میلی گرم است.

3. باعث لاغری و کاهش وزن می شود

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در لیموترش به طور قابل توجهی باعث لاغری و کاهش وزن در موش هایی می شود که بیش از حد به منظور چاقی تحریک می شوند.

در این مطالعات روی موش ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی تاثیرات منفی بر سطح گلوکز خون و بهبود مقاومت به انسولین، دو عامل اصلی در پیشرفت دیابت نوع 2 را جبران می کنند.

در حالی که نتایج مشابهی باید در انسان ثابت شود اما به نظر می رسد که آب لیموترش از کاهش وزن پشتیبانی می کند. اینکه آیا این به دلیل نوشیدن آب بیشتر و احساس سیری در افراد است یا اثر آب لیموترش مشخص نیست.

4. باعث سلامت پوست می شود

ویتامین C موجود در لیموترش ممکن است به کاهش چین و چروک پوست، خشکی پوست و پیری پوست به دلیل آسیب های نور خورشید کمک کند.

اینکه آب لیموترش چگونه سلامت پوست را بهبود می بخشد بحث برانگیز است اما یک چیز مسلم است اگر پوست شما رطوبت خود را از دست بدهد، خشک و مستعد چین و چروک می شود.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2016 نشان داد که یک نوشیدنی حاوی مرکبات به جلوگیری از ایجاد چین و چروک در موش ها کمک می کند.

5. به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

برخی از افراد برای کمک به جلوگیری از یبوست، آب لیموترش را هر روز صبح به صورت ناشتا می نوشند. نوشیدن آب ولرم و آب لیموترش هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است به حرکت سیستم گوارش شما کمک کند.

طب آیورودا می گوید لیمو ترش به تحریک آگنی شما کمک می کند. در طب آیورودا، تحریک آگنی سیستم گوارش را به کار می اندازد، به شما امکان می دهد غذا را راحت تر هضم کنید و به جلوگیری از تجمع سموم کمک می کند.

6. بوی بد دهان را از بین می برد

آیا تا به حال برای از بین بردن بوی سیر یا بوی شدید دیگر، لیموترش به دست خود مالیده اید؟ همین درمان عامیانه ممکن است به درمان بوی بد دهان ناشی از خوردن غذاهایی با بوی شدید مانند سیر، پیاز یا ماهی هم اعمال شود.

ممکن است با نوشیدن یک لیوان آب لیموترش بعد از غذا و صبح بعد از بیدار شدن از خواب به درمان بوی بد دهان کمک کنید. تصور می شود که لیموترش تولید بزاق را تحریک می کند و همچنین آب لیموترش از خشکی دهان جلوگیری می کند که می تواند منجر به درمان بوی بد دهان ناشی از باکتری ها شود.

7. از سنگ کلیه جلوگیری می کند

اسید سیتریک موجود در لیموترش ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. سیترات یکی از اجزای سازنده ی اسید سیتریک باعث کم شدن اسید ادرار می شود و حتی ممکن است سنگ های کوچک را تجزیه کند.

با نوشیدن آب لیموترش نه تنها سیترات ایجاد می شود بلکه آب آن برای جلوگیری یا دفع سنگ کلیه استفاده می شود.

طرز تهیه آب لیموترش

برای اینکه از فواید آب لیموترش برای سلامتی خود بهره مند شوید باید مدام آن را بنوشید. هنگام تهیه آب لیموترش همیشه از لیموترش تازه استفاده کنید.

برای تهیه آب لیموترش نصف لیموترش تازه را در 250 میلی لیتر آب گرم یا سرد بریزید و بنوشید.

برای طعم و خواص بیشتر شما می توانید از چند برگ نعناع، یک قاشق چای خوری شربت افرا یا عسل طبیعی، یک تکه زنجبیل تازه، یک تکه چوب دارچین و کمی زردچوبه استفاده کنید.

همچنین می توانید تکه های مرکبات تازه مانند لیموترش و پرتقال یا خیار را به آن اضافه کنید.

داشتن مکعب های یخ لیمویی یک روش عالی برای افزودن سریع لیموترش به آب است. به سادگی آب لیموترش تازه را در قالب های یخ ریخته و منجمد کنید، در صورت لزوم چند مکعب را در یک لیوان آب سرد یا گرم ریخته و بنوشید.

می توانید صبح خود را با یک لیوان آب گرم و لیموترش شروع کنید و یک پارچ آب که چند لیموترش قطعه قطعه شده در آن ریخته اید را در یخچال خود نگه دارید تا در طول روز بنوشد.

عوارض و مضرات آب لیموترش

نوشیدن آب لیموترش به طور کلی بی خطر است اما باید از برخی عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید.

لیموترش حاوی اسید سیتریک است که ممکن است مینای دندان را از بین ببرد. برای محدود کردن اثرات جانبی آب لیموترش را از طریق نی بنوشید و سپس دهان خود را با آب ساده بشویید.

اسید سیتریک موجود در آب لیموترش در برخی افراد ممکن است باعث سوزش سردل و معده شود.

برخی افراد هنگام نوشیدن آب و آب لیموترش زیاد ادرار می کنند. اعتقاد بر این است که ویتامین C ادرارآور است، چیزی که میزان ادرار شما را افزایش می دهد.

اما در واقع گفته می شود که چون آب لیموترش را با آب ترکیب می کنند باعث افزایش خاصیت ادرار آوری آن می شود.

خلاصه

تحقیقات نشان می دهد آب لیموترش فواید زیادی برای سلامتی دارد.

جدا از این موارد افزودن آب لیموترش به آب ممکن است به شما کمک کند بدن را هیدراته نگه دارید. هیدراته ماندن برای سلامتی بسیار مهم است.

همچنین بخوانید : خواص خوردن آب لیمو برای رفلاکس معده

منبع : healthline