فواید و مضرات گیاه دارویی بومادران چیست؟

خواص بومادران
خواص بومادران

اگرچه ممکن است شما بومادران (به انگلیسی : mugwort) یا برنجاسف را به عنوان یک علف هرز در باغ ها بشناسید اما بد نیست بدانید که بومادران یک گیاه دارویی بسیار پرکاربرد است.

این گیاه دارویی پر خاصیت نه تنها می تواند به دفع حشرات کمک کند بلکه در مکمل ها، محصولات مراقبت از پوست و چاشنی ها نیز استفاده می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی فواید گیاه بومادران یا برنجاسف برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه ی استفاده ی آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

توجه داشته باشید که بومادران مورد بحث در این مقاله با بومادران معمولی مورد استفاده در ایران که طعم تلخی دارد، متفاوت می باشد.

گیاه بومادران چیست؟

بومادران با (نام علمی : Artemisia vulgaris)، یک گیاه گلدار و بومی آسیا و اروپا است. گل های زرد یا مایل به قرمز و برگ های سبز تیره با کرک های نقره ای دارد.

اگرچه این گیاه به عنوان علف هرز طبقه بندی می شود اما سابقه طولانی به عنوان یک گیاه دارویی دارد. به عنوان مثال زمانی اعتقاد بر این بود که انسان را از ارواح شیطانی محافظت می کند و حتی توسط سربازان رومی برای مبارزه با خستگی هنگام راهپیمایی مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال های اخیر از آن به عنوان ادویه، ماده ی دافع حشرات و ماده محبوب در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده شده است.

این ماده همچنین برای فتیله گذاری استفاده می شود، نوعی گرما درمانی که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد و شامل سوزاندن یک چوب با برگ های بومادران در نزدیکی مناطق خاصی از پوست است.

علاوه بر این، این گیاه دارویی برای مزایای بالقوه سلامتی و خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و مبارزه با سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است.

فواید و مزایای بومادران برای سلامتی بدن

1. می تواند رشد سلول های سرطانی را کند کند

چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که بومادران می تواند دارای خواص قدرتمند مبارزه با سرطان باشد.

به عنوان مثال در یک مطالعه لوله آزمایش، عصاره بومادران باعث از بین رفتن و جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ شد.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که روغن اساسی بومادران باعث مرگ سلولی در سلول های سرطان خون می شود.

با این حال، یک مطالعه آزمایشگاهی قدیمی نشان داد که عصاره این گیاه نه تنها سلول های سرطانی پستان را از بین می برد بلکه به سلول های سالم نیز آسیب می رساند.

در نهایت، تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی اثر بومادران بر رشد سرطان در انسان به ویژه هنگامی که به عنوان ادویه، دمنوش یا مکمل استفاده می شود، نیاز است.

2. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

اگرچه مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است، برخی تحقیقات نشان می دهد که بومادران می تواند برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد.

در یک مطالعه حیوانی، عصاره بومادران سطح کلسترول را بهبود بخشید و نشانگرهای التهاب را در موش های دارای رژیم غذایی پرچرب کاهش داد.

به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که مصرف عصاره بومادران در رت ها میزان کلسترول کل و تری گلیسیرید را کاهش داده در حالی که سطح کلسترول خوب خون یا HDL را افزایش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که فتیله گذاری، یک روش معمول در طب سنتی چین که از بومادران استفاده می کند، فشار خون را کاهش می دهد.

3. دارای خواص ضد میکروبی است

برخی مطالعات نشان داده اند که بومادران می تواند با انواع خاصی از باکتری ها و قارچ های مضر مبارزه کند.

به عنوان مثال یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که روغن اساسی بومادران در برابر کاندیدا آلبیکنز، نوعی مخمر که می تواند باعث عفونت های قارچی شود موثر است.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نیز به همین ترتیب گزارش کرد که این روغن اساسی مانع رشد استافیلوکوکوس اورئوس یک نوع باکتری شده که می تواند باعث ایجاد عفونت در انسان شود.

علاوه بر این یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که روغن بومادران در برابر تقریبا 21 درصد از 616 سویه گونه میکروبی موثر است.

با این حال برای درک اینکه بومادران چگونه بر روی این گونه از باکتری ها و قارچ ها در انسان تاثیر می گذارد، مطالعات بیشتری لازم است.

عوارض و مضرات بومادران

اگرچه بومادران با چندین مزیت سلامتی همراه است، اما چند نکته منفی نیز دارد؛

کسانی که باردار هستند نباید از بومادران استفاده کنند زیرا باعث انقباض رحم یا شروع قاعدگی می شود.

همچنین کسانی که در دوران شیردهی به سر می برند باید از مصرف بومادران اجتناب کنند زیرا تحقیقات کمی در مورد آن در دسترس است.

بومادران می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. به خصوص اگر به خانواده رگ وید، کاسنی، کنگر فرنگی، گل خار و گل آفتابگردان حساسیت دارید با احتیاط آن را مصرف کنید.

افرادی که به کرفس، هویج و توس حساسیت دارند ممکن است در هنگام استفاده از بومادران نسبت به آن  واکنش آلرژیک نشان دهند.

اگر بعد از مصرف یا استفاده به صورت موضعی اثرات سویی مشاهده کردید، بلافاصله استفاده را قطع کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه استفاده از بومادران

بومادران به اشکال مختلف در دسترس است؛

برگ های خشک بومادران را بیشتر در آب گرم می ریزند تا دمنوش آن را درست کنند. همچنین برگ ها را به عنوان جایگزین تنباکو دود می کنند.

بومادران را می توان به صورت مکمل از جمله به عنوان کپسول یا عصاره مایع پیدا کرد. اگرچه هیچ دوز توصیه شده رسمی وجود ندارد بیشتر محصولات حاوی 500-1000 میلی گرم در هر وعده هستند.

به لطف طعم و رایحه منحصر به فرد از آن به عنوان ادویه نیز استفاده می شود. در واقع اغلب در دستور العمل های آسیایی یافت می شود و به ویژه در غذاهای گوشتی و ماهی بسیار خوب عمل می کند.

خلاصه

بومادران یک گیاه دارویی است – ممکن است شما آن را به عنوان علف هرز باغ خود تشخیص دهید – که به دلیل خواص دارویی شناخته شده است.

برخی مطالعات نشان می دهد که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد، با سلول های سرطانی مقابله کرده و رشد میکروب های مضر از جمله انواع خاصی از مخمرها و باکتری ها را کاهش دهد.

با این حال از آنجا که بیشتر مطالعات در لوله های آزمایش یا بر روی حیوانات انجام شده است تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

بومادران همه کاره است و می تواند به عنوان مکمل، ادویه یا دمنوش گیاهی استفاده شود.

امروز امتحان کنید

برای یک نوشیدنی آرامش بخش و خوشمزه، سعی کنید دمنوش گیاهی مورد علاقه خود را با یک فنجان دمنوش بومادران عوض کنید.

کافی است 1-2 قاشق چای خوری (4-8 گرم) برگ خشک بومادران را در 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب گرم به مدت 5-10 دقیقه بریزید، بگذارید بماند تا دم بکشد سپس صاف کرده و بنوشید.

همچنین بخوانید : خواص مرزنجوش چیست؟

منبع : healthline