میوه جک فروت چیست؟

میوه جک فروت چیست؟
میوه جک فروت چیست؟

تعداد گیاهخواران و وگن ها در سراسر جهان طی چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین جای تعجب نیست که تقاضا برای جایگزین های گیاهی گوشت و سایر محصولات حیوانی نیز افزایش یافته است.

جک فروت به دلیل بافت منحصر به فرد خود یکی از جایگزین های گوشت گیاهی است که روز به روز محبوب تر می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا جک فروت به عنوان جایگزین گوشت بسیار محبوب شده است؟ با سومیتا همراه باشید؛

جک فروت چیست؟

جک فروت یک میوه گرمسیری بومی هند است که معمولا در آب و هوای طبیعی گرم و مرطوب آسیا، آفریقا و برخی از مناطق آمریکای جنوبی رشد می کند.

شما می توانید جک فروت را از روی پوسته بیرونی سبز یا زرد خار دار و اندازه غیر عادی بزرگ آن تشخیص دهید.

جک فروت در واقع بزرگترین میوه خوراکی در جهان است که طول آن به 22-90 سانتی متر، قطر آن 13-50 سانتی متر و وزن 50 کیلوگرم می رسد.

جک فروت دارای طعم کمی شیرین و میوه ای است. گوشت آن دارای بافتی است که یادآور گوشت ریش ریش شده است که آن را به یک جایگزین محبوب برای گوشت در غذاهای گیاهی و وگن تبدیل می کند.

در حالی که گوشت آن رایج ترین قسمت جک فروت است که خورده می شود، دانه ها نیز برای خوردن بی خطر هستند.

بسیاری از وگن ها و گیاهخواران به دلیل بافت جاذب، تطبیق پذیری و طعم ملایم به دنبال جک فروت برای غذاهای خود هستند.

ارزش غذایی جک فروت

جک فروت منبع خوبی از مواد مغذی است. 100 گرم جک فروت حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 95 کیلو کالری
  • پروتئین : 1.7 گرم
  • چربی : کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات : 23 گرم
  • فیبر : 1.5 گرم
  • شکر : 19 گرم
  • ویتامین B6 : حدود 19 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 15 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • نیاسین : 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

جک فروت حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید از جمله کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و تانن ها است. اینها ممکن است در برابر بیماری های مزمن ناشی از استرس اکسیداتیو مانند بیماری قلبی اثر محافظتی داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که مقادیر دقیق مواد مغذی موجود در جک فروت بر اساس بلوغ و تازگی آن متفاوت است. هر چه میوه رسیده تر باشد عموما مواد مغذی بیشتری ارائه می کند.

چیزی که جک فروت را در مقایسه با سایر میوه ها منحصر به فرد می کند این است که جک فروت در هر 100 گرم حدود 1.7 گرم پروتئین ارائه می دهد – در حالی که بیشتر میوه ها حاوی پروتئین کم یا بدون پروتئین هستند.

با این حال مانند بسیاری از میوه های دیگر جک فروت بیشتر کالری خود را از کربوهیدرات ها دریافت می کند.

بنابراین جک فروت جایگزین مقدار پروتئینی که در همان مقدار گوشت، ماهی، آجیل یا حبوبات پیدا می‌ کنید، نمی‌ شود که همگی حدود 9 تا 23 گرم پروتئین در هر 100 گرم فراهم می‌ کنند.

همچنین آهن و روی که در سایر منابع گیاهی پروتئین یا ویتامین B12 که از گوشت یا ماهی انتظار دارید را در اختیار شما قرار نمی دهد.

اگر جک فروت را به عنوان جایگزینی گیاهی برای گوشت انتخاب می کنید، مطمئن شوید که سایر منابع گیاهی پروتئین، آهن و روی مصرف کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی شما متعادل باقی می ماند. موادی مانند لوبیا، نخود، آجیل و دانه ها همگی این مواد مغذی را تامین می کنند.

در نهایت اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می کنید مقدار کافی از غذاهای غنی شده با ویتامین B12 یا مکمل ویتامین B12 را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

روش های استفاده از جک فروت در رژیم غذایی

جک فروت تازه

تمیز کردن یک جک فروت تازه می تواند تا حدودی یک فرآیند طاقت فرسا باشد. به این دلیل که میوه پس از برش ماده چسبناک آزاد می کند که ممکن است به سرعت کل فرآیند آماده سازی را به آشفتگی تبدیل کند.

با بریدن جک فروت خود به دو نیم شروع کنید و در صورت لزوم آب اضافی آن را پاک کنید.

سپس هر نیمه را به دو نیمه دیگر برش دهید و به همین ترتیب جک فروت را برش دهید تا به غلاف های آن دسترسی پیدا کنید.

برای برداشت هر غلاف جک فروت را با انگشتان خود شل کنید و به آرامی بکشید. سپس هر غلاف را باز کنید تا دانه های آن را جدا کنید. همچنین نیازی به دور ریختن دانه ها نیست چون پس از پخته شدن قابل خوردن هستند.

از آنجایی که جک فروت یک میوه بسیار بزرگ است به احتمال زیاد گوشت جک فروت را بیشتر از آنچه برای یک دستور غذا نیاز دارید خواهید داشت به خصوص اگر گوشت آن را از یک میوه تازه برداشت کنید.

به سادگی گوشت اضافی را با قرار دادن هر غلاف بدون دانه در یک سینی صاف به مدت 2 تا 3 ساعت منجمد کنید.

سپس می توانید تمام غلاف های جک فروت را در یک کیسه پلاستیکی یا سیلیکونی ایمن در فریزر بدون اینکه به هم بچسبند ذخیره کنید. گوشت جک فروت 8 تا 12 ماه در فریزر نگهداری می شود.

جک فروت کنسروی

خرید جک فروت کنسرو شده می تواند در زمان آماده سازی شما صرفه جویی کند. اگر جک فروت کنسرو شده را انتخاب می کنید، می توانید انواعی را انتخاب کنید که به جای شربت در آب نمک کنسرو شده است.

جک فروت که در شربت کنسرو شده است تمایل به جذب شکر از شربت دارد که ممکن است آن را بیش از حد شیرین کند.

برای تهیه گوشت جک فروت، ابتدا آن را خوب بشویید و سپس با قرار دادن آن در یک حوله تمیز و فشار دادن مایع باقیمانده آن را کاملا خشک کنید. حذف مایعات اضافی به گوشت جک فروت این امکان را می دهد که سس ها و مارینادهایی را که در دستور غذا استفاده می کنید بهتر جذب کند.

سپس گوشت جک فروت را در یک کاسه بزرگ قرار دهید. از انگشتان خود استفاده کنید تا غلاف ها را از هم جدا کنید و بافت گوشتی ریش ریش شده را بسازید که بسیار معروف است.

جک فروت را قبل از استفاده از آن در دستور غذای مورد نظر خود به مدت 15 دقیقه در سس مورد علاقه خود قرار دهید.

خلاصه

جک فروت یک میوه عجیب و غریب با بافتی شبیه به گوشت خرد شده است.

این باعث می‌ شود که جایگزین گیاهی گوشت در کاری، تاکو یا ساندویچ‌ های گوشتی باشد. به لطف طعم ملایم آن، جک فروت به راحتی می تواند در دستور العمل ها، پیش غذاها و دسرهای مختلف دیگر گنجانده شود.

علاوه بر این جک فروت مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است که آن را به یک مکمل غنی از مواد مغذی ارزشمند برای رژیم غذایی شما تبدیل می کند.

این میوه عجیب و غریب قطعا ارزش امتحان کردن را دارد به خصوص اگر به دنبال جایگزین‌ های گوشت در رژیم غذایی وگن یا گیاه‌ خواری خود هستید.

همچنین بخوانید : جک فروت برای دیابت مفید است یا مضر؟

منبع : healthline