آسم بدون خس خس سینه چیست؟

آسم بدون خس خس سینه چیست؟
آسم بدون خس خس سینه چیست؟

خس خس سینه یکی از علائم آسم است اما همه آن را تجربه نمی کنند. در موارد نادر فقدان خس خس سینه می تواند نشان دهنده آسم شدید باشد.

بیماری آسم یک بیماری ریوی است که می تواند تنفس را سخت کند. در این بیماری مسیرهایی که هوا را به ریه‌ های شما می‌ رسانند ممکن است باریک و ملتهب شوند.

افراد مبتلا به آسم ممکن است دچار حملاتی شوند که در آن تنگی نفس و سرفه را تجربه می کنند. بسیاری از آن ها آسم خود را با داروهای کنترل کننده سریع الاثر و طولانی مدت مدیریت می کنند.

با توجه به گفته ی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری حدود 1 نفر از هر 13 نفر در ایالات متحده در سال 2020 مبتلا به آسم بودند. این بیماری در بین افراد غیر اسپانیایی نژادهای مختلف و جوامع بومی سرخپوستان آمریکایی و آلاسکا شایع تر است.

خس خس سینه یک علامت شایع اما نه همیشگی آسم است. بسیاری از افراد مبتلا به آسم هنگام نفس کشیدن خس خس سینه را تجربه نمی کنند. در برخی موارد افراد علائم آسم خاموش را تجربه می کنند.

همچنین اگر راه هوایی بسیار مسدود شده باشد ممکن است خس خس سینه را تجربه نکنید. این می تواند نشانه ای از آسم شدید باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آسم بدون خس خس سینه و سرفه چیست و چگونه درمان می شود؟ با سومیتا همراه باشید؛

آسم همراه با سرفه اما بدون خس خس سینه

آسم همراه با سرفه زمانی اتفاق می افتد که سرفه مزمن تنها نشانه ابتلا به آسم باشد.

به طور معمول این سرفه با داروهای بدون نسخه مانند شربت یا قطره بهتر نمی شود. در عوض ممکن است به داروهای استنشاقی آسم نیاز داشته باشید.

انواع مختلفی از داروهای استنشاقی وجود دارد. گشاد کننده های برونش سریع الاثر راه های هوایی شما را در طول حمله آسم باز می کنند. مصرف روزانه کورتیکواستروئیدها هم به جلوگیری از التهاب کمک می کند.

آسم بدون خس خس سینه یا سرفه

کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم ممکن است علائمی را تجربه کنند که شامل سرفه یا خس خس سینه نمی شود. اینها علائم آسم خاموش هستند.

دو نشانه رایج آسم خاموش ناشی از التهاب راه هوایی است و عبارتند از : تنگی نفس و سفتی قفسه سینه. ماهیچه‌ های اطراف راه‌ های هوایی در ریه‌ ها منقبض می‌ شوند و راه‌ های ورود به ریه‌ ها را باریک می‌ کنند. این کار نفس کشیدن را سخت می کند و قفسه سینه شما را سفت می کند.

تنگی نفس

ممکن است برای نفس کشیدن مشکل داشته باشید. افراد مبتلا به حمله آسم شدید ممکن است تغییرات سریعی را در سرعت تنفس، بازدم و دم سریع یا آهسته‌ تر تجربه کنند. کودکان ممکن است ظاهری مکیده در پوست اطراف گردن خود داشته باشند.

در صورت عدم بهبود علائم، حملات شدید آسم نیاز به یک درمان سریع و مراقبت پزشکی دارند.

تنگی قفسه سینه

اگر با ورود هوا به ریه خود مشکل دارید، می تواند منجر به احساس سفتی در قفسه سینه شود. ممکن است احساس کنید که یک نوار در اطراف ریه های شما وجود دارد. همچنین ممکن است درد همراه با سفتی قفسه سینه احساس کنید.

کودکان مبتلا به آسم ممکن است نتوانند این احساس را با این عبارات بیان کنند. در عوض ممکن است بگویند که احساس بیماری می کنند.

آسم شدید بدون خس خس سینه

اغلب می توانید آسم را با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا خوراکی کنترل کنید. اگر آسم خفیف تا متوسط ​​دارید، پزشک ممکن است داروهای شما را تنظیم کند تا علائم شما را کنترل کند. اما اگر تغییرات در درمان موثر نباشد ممکن است آسم شدید داشته باشید.

در برخی از موارد آسم شدید ممکن است قفسه سینه خاموشی داشته باشید. صدای خس خس سینه وجود ندارد زیرا حداقل هوا به داخل یا خارج از ریه های شما وارد می شود. این یک وضعیت جدی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

آسم ناشی از ورزش بدون خس خس سینه

ورزش هم ممکن است باعث باریک شدن راه های هوایی در ریه های شما شود. این اتفاق برای 40 تا 90 درصد افراد مبتلا به آسم رخ می دهد. اما در حدود 1 نفر از هر 5 نفر هم بدون آسم رخ می دهد.

آسم ناشی از ورزش می تواند باعث خس خس سینه شود اما نه همیشه. شایع ترین نشانه ی آن سرفه است. علائم دیگر عبارتند از سفتی در قفسه سینه و مشکل در تنفس.

علائم شما ممکن است چند دقیقه پس از پایان ورزش بدتر شود. این علائم معمولا در عرض 30 دقیقه پس از اتمام تمرین شما بهبود می یابند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر آسم ندارید اما علائمی مانند سرفه مزمن، گرفتگی قفسه سینه و مشکلات تنفسی را تجربه می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر مبتلا به آسم هستید ممکن است بخواهید به طور منظم برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا برنامه درمانی آسم خود را به درستی دنبال کنید.

اگر علائم جدید یا بدتر شده دارید ممکن است بخواهید آن ها را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است بتوانید داروهای جدید دریافت کنید یا اقدامات دیگری را برای کنترل آسم انجام داد.

فوریت های پزشکی

در صورت شروع علائم آسم که با داروهای تسکین دهنده سریع بهبود نمی یابند به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. علائم حمله آسم جدی ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • بدتر شدن سریع علائم
  • تغییر در سرعت تنفس (سریع یا کندتر شدن آن)
  • تنفس کم عمق
  • تنگی نفس
  • مشکل در راه رفتن
  • قفسه سینه منبسط شده که در هنگام بازدم باد نمی کند

درمان آسم بدون خس خس سینه

یک برنامه درمانی معمولی آسم سه جزء دارد :

  • محرک های آسم خود را شناسایی کنید
  • داروهایی را برای تسکین سریع علائم و کنترل طولانی مدت انتخاب کنید
  • یک برنامه درمانی برای آسم تهیه کنید

این اجزا حتی اگر خس خس سینه را به عنوان علائم آسم ندارید هم باید دنبال شوند.

سایر درمان‌ های آسم شامل ایمونوتراپی است که ممکن است به درمان آلرژی‌ هایی که باعث تحریک آسم می‌ شوند کمک کند.

داروهای بیولوژیک برای درمان آسم شدید در داخل بدن شما برای کاهش آنتی‌ بادی‌ ها یا سلول‌ های خاصی که علائم را ایجاد می‌ کنند عمل می‌ کنند.

اگر آسم شدید دارید که با درمان های سریع بهبود نمی یابد بهتر است مراقبت های اورژانسی دریافت کنید. درمان آسم شدید می تواند شامل اکسیژن درمانی و بستری شدن در بیمارستان باشد.

خلاصه

آسم باعث انقباض راه های هوایی شما در هنگام حمله می شود. علائم آسم اغلب شامل خس خس سینه هستند اما همه افراد مبتلا به آسم این علائم را تجربه نمی کنند.

در برخی موارد آسم بدون خس خس سینه ایجاد می شود که هیچ هوایی به ریه های شما وارد یا خارج نمی شود. این می تواند به این معنی باشد که شما آسم شدید دارید. چندین درمان برای آسم شدید وجود دارد از جمله ایمونوتراپی و داروهای بیولوژیکی.

همچنین بخوانید : رابطه آسم و میگرن

منبع : healthline