عوارض و مضرات زیاده روی در مصرف سیر چیست؟

عوارض و مضرات سیر
عوارض و مضرات سیر

سیر برای بسیاری از آشپزها به لطف طعم و رایحه ی تندی که دارد یکی از سبزیجات مورد علاقه و پرکاربرد در آشپزی محسوب می شود.

سیر برای تهیه ی انواع خورش ها، سس ها، پیتزاها و پاستاها بیشترین کاربرد را دارد.

این سبزی قدرتمند به دلیل خواص دارویی با چندین فواید سلامتی در ارتباط است. با این وجود علیرغم تنوع و مزایای سیر برای سلامتی برخی ممکن است تعجب کنند که زیاده روی در مصرف آن عوارضی به همراه خواهد داشت.

در ادامه این مقاله به بررسی عوارض و مضرات سیر برای سلامتی بدن و همچنین حداکثر میزان مجاز مصرف روزانه سیر می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض و مضرات سیر برای سلامتی بدن

1. افزایش خطر خونریزی

یکی از جدی ترین عوارض جانبی زیاده روی در مصرف سیر، افزایش خطر خونریزی است به خصوص اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید یا تحت عمل جراحی قرار می گیرید.

دلیل این است که سیر دارای خواص ضد لخته شده خون است به این معنی که ممکن است از تشکیل لخته های خون جلوگیری کند.

اگرچه خونریزی ناشی از سیر غیرمعمول است اما یک گزارش مواردی را توصیف کرد که در آن فرد پس از اینکه روزانه 12 گرم سیر – تقریبا 4 حبه – قبل از جراحی به طور منظم می خورد، خونریزی بیشتری داشته است.

در مطالعه موردی دیگری، فرد پس از جراحی دچار تغییر رنگ و کبودی بیش از حد شد. علت احتمالی آن مکمل غذایی بود که فرد مصرف کرده و حاوی روغن ماهی و 10 میلی گرم کنسانتره سیر بود که هر دو بر تشکیل لخته خون تاثیر می گذارند.

بنابراین مهم است که قبل از استفاده از مکمل های سیر با متخصص صحبت کنید. اگر دارویی مصرف می کنید یا قصد جراحی دارید باید قبل از افزودن سیر به رژیم خود با پزشک مشورت کنید.

2. بوی بد دهان

سیر حاوی انواع ترکیبات گوگردی است که اغلب به دلیل بسیاری از مزایای سلامتی شناخته می شوند.

با این حال این ترکیبات ممکن است باعث بوی بد دهان شوند به خصوص هنگامی که به مقدار زیاد خورده شوند. این امر خصوصا در مورد سیر خام صدق می کند زیرا پخت و پز محتوای این ترکیبات مفید گوگرد را کاهش می دهد.

3. مشکلات گوارشی

مانند پیاز، تره فرنگی و مارچوبه سیر دارای مقدار زیادی فروکتان است، نوعی کربوهیدرات که ممکن است در برخی افراد باعث نفخ، گاز و معده درد شود.

در حقیقت وقتی کسانی که دچار عدم تحمل فروکتان هستند یک غذای حاوی مقادیر بالای فروکتان می خورند، جذب آن ها در روده کوچک صورت نمی گیرد. درعوض این کربوهیدرات ها به روده بزرگ رفته و در آنجا تخمیر می شوند، فرایندی که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

به همین ترتیب افرادی که از یک رژیم غذایی حاوی مقادر کم FODMAP ها پیروی می کنند – یک رژیم غذایی حذف کننده برای شناسایی غذاهای خاص که باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شوند – اغلب توصیه می شود که مصرف سیر خود را محدود کنند.

4. سوزش سردل

اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا هستید ممکن است بخواهید مصرف سیر را کاهش دهید.

رفلاکس معده یک بیماری شایع است و هنگامی رخ می دهد که اسید معده به سمت مری برگشته و علائمی مانند سوزش معده و حالت تهوع ایجاد می کند.

سیر ممکن است توانایی عضلات پایین مری برای بسته شدن و جلوگیری از ورود اسید معده به مری را کاهش داده و در نتیجه باعث رفلاکس شود.

با این حال برخی از غذاها به طور متفاوتی بر روی افراد مبتلا به رفلاکس معده تاثیر می گذارند. اگر متوجه شدید که خوردن زیاد سیر علائمی ایجاد نمی کند محدود کردن مصرف شما غیرضروری است.

مقدار مصرف روزانه سیر چقدر است؟

اگرچه هیچ توصیه رسمی برای میزان مصرف سیر شما وجود ندارد، مطالعات نشان می دهد که خوردن 1-2 حبه (3-6 گرم) در روز ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

اگر بعد از خوردن بیش از این مقدار عوارض جانبی مشاهده کردید، مصرف خود را کاهش دهید.

پختن سیر قبل از خوردن آن ممکن است به جلوگیری از عوارض جانبی مانند بوی بد دهان، مشکلات گوارشی و رفلاکس معده کمک کند.

اگر بیماری زمینه ای دارید و یا دارویی مصرف می کنید بهتر است قبل از تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل های گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

سیر بسیار مغذی است و با انواع فواید سلامتی همراه است.

با این حال اگر در مصرف آن زیاده روی کنید ممکن است عوارض جانبی مانند بوی بد دهان، رفلاکس معده، مشکلات گوارشی و افزایش خطر خونریزی را به همراه داشته باشد.

بنابراین خوب است در صورت شروع عوارض جانبی میزان مصرف خود را کاهش دهید.

همچنین بخوانید : خواص معجون سیر و عسل برای لاغری

منبع : healthline