8 خاصیت میوه شوگر اپل (سیب کاستار یا چری مویا) برای سلامتی بدن

خواص شوگر اپل یا سیب کاستارد یا چری مویا
خواص میوه شوگر اپل

شوگر اپل (به انگلیسی : sugar apple یا Custard Apple یا Cherimoya) و (نام علمی : Annona cherimola) که با نام های چری مویا یا سیب کاستارد هم شناخته می شود میوه ای سبز رنگ و مخروطی شکل با پوست چرمی و گوشت خامه ای و شیرین است.

تصور می‌ شود که منشا آن در کوه‌ های آند آمریکای جنوبی باشد اما در مناطق گرمسیری با ارتفاعات بالا هم رشد می‌ کند.

شوگر اپل به دلیل بافت خامه ای که دارد به سیب کاستارد معروف است. اغلب با قاشق خورده می شود و مانند کاسترد سرد سرو می شود. این میوه طعم شیرینی مشابه سایر میوه های استوایی مانند موز و آناناس دارد.

این میوه منحصر به فرد سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و سلامت چشم و قلب کمک کند.

با این حال بخش‌ های خاصی از شوگر اپل حاوی سمومی هستند که در صورت مصرف زیاد ممکن است به سیستم عصبی شما آسیب برساند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی شوگر اپل یا سیب کاستارد یا چری مویا برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه خوردن آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای میوه شوگر اپل برای سلامتی بدن

1. آنتی اکسیدان بالایی دارد

شوگر اپل سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد در بدن شما مبارزه می کند. سطوح بالای رادیکال های آزاد می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود که با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان و بیماری قلبی مرتبط است.

برخی از ترکیبات موجود شوگر اپل – از جمله کائورنوئیک اسید، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C – دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که پوست و پالپ هر دو منابع عالی آنتی اکسیدان هستند – ترکیبات موجود در پوست به ویژه در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو موثر است.

با این حال توجه داشته باشید که به دلیل نگرانی های سلامتی پوست این میوه را نباید بخورید.

آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی شوگر اپل مانند لوتئین ممکن است بسیار قوی باشند.

تحقیقات نشان می دهد که غذاهای غنی از کاروتنوئیدها ممکن است سلامت چشم را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را کاهش دهند.

2. ممکن است خلق و خوی شما را تقویت کند

شوگر اپل یکی از منابع عالی ویتامین B6 (پیریدوکسین) است. در واقع 1 فنجان (160 گرم) از میوه حاوی 24 درصد مقدار توصیه شده روزانه برای این ویتامین را تامین می کند.

ویتامین B6 نقش مهمی در ایجاد انتقال‌ دهنده‌ های عصبی از جمله سروتونین و دوپامین دارد که به تنظیم خلق و خوی شما کمک می‌ کنند.

سطوح ناکافی این ویتامین ممکن است به اختلالات خلقی منجر شود.

در واقع سطوح پایین ویتامین B6 خون با افسردگی به ویژه در افراد مسن مرتبط است. یک مطالعه در بزرگسالان مسن نشان داد که کمبود ویتامین B6 احتمال ابتلا به افسردگی را دو برابر می کند.

با افزایش سطح این ویتامین مهم خوردن میوه هایی مانند شوگر اپل ممکن است به کاهش خطر افسردگی مرتبط با کمبود ویتامین B6 کمک کند.

3. ممکن است برای سلامت چشم مفید باشد

شوگر اپل سرشار از لوتئین است – یکی از آنتی اکسیدان های اصلی در چشم که با مبارزه با رادیکال های آزاد بینایی سالم را حفظ می کند.

چندین مطالعه مصرف زیاد لوتئین را با سلامت چشم و کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) مرتبط می‌ دانند – وضعیتی که با آسیب چشم و از دست دادن بینایی مشخص می‌ شود.

لوتئین همچنین ممکن است در برابر سایر مشکلات چشم از جمله آب مروارید که باعث کاهش بینایی می شود، اثر محافظتی داشته باشد.

بررسی 8 مطالعه نشان داد افرادی که دارای بالاترین سطح لوتئین در خون بودند 27 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید می باشند.

بنابراین مصرف غذاهای غنی از لوتئین ممکن است از سلامت چشم حمایت کند و خطر بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و آب مروارید را کاهش دهد.

4. ممکن است از فشار خون بالا جلوگیری کند

شوگر اپل سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

قابل ذکر است که 1 فنجان (160 گرم) از این میوه دارای 10 درصد مقدار توصیه شده روزانه برای پتاسیم و بیش از 6 درصد برای منیزیم است.

هم پتاسیم و هم منیزیم باعث گشاد شدن رگ های خونی می شوند که به نوبه خود به کاهش فشار خون کمک می کنند. فشار خون بالا ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

یک بررسی اشاره کرد که مصرف مقدار مورد نیاز روزانه برای پتاسیم – 4700 میلی گرم در روز – می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب حدود 8 و 4 میلی متر جیوه کاهش دهد.

بررسی دیگری با مقایسه افرادی که بیشترین مصرف منیزیم را دارند با افرادی که کمترین مصرف را دارند رابطه معکوس بین مصرف منیزیم و خطر ابتلا به فشار خون بالا نشان داد. هر 100 میلی گرم منیزیم اضافی در روز با 5 درصد کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا همراه بود.

5. ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کند

یک فنجان (160 گرم) شوگر اپل تقریبا 5 گرم فیبر رژیمی یا 17 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند.

از آنجایی که فیبر قابل هضم یا جذب نیست باعث حجیم شدن مدفوع شده و به حرکت آن در روده‌ ها کمک می‌ کند.

فیبرهای محلول مانند آن هایی که در شوگر اپل یافت می شوند – می توانند باکتری های مفید روده را تغذیه کنند و همچنین باعث تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFA) از جمله بوتیرات، استات و پروپیونات شوند.

اسیدهای چرب زنجیره کوتاه منابع انرژی برای بدن شما هستند و ممکن است در برابر شرایط التهابی که بر دستگاه گوارش شما تاثیر می گذارد مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو اثر محافظتی داشته باشند.

شوگر اپل با حمایت از حرکات سالم روده و تغذیه باکتری های روده می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

6. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

برخی از ترکیبات موجود در شوگر اپل ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کنند.

شوگر اپل حاوی فلاونوئیدهایی از جمله کاتچین، اپی کاتچین و اپی گالوکاتچین است که در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شده است که رشد سلول های سرطانی را متوقف می کنند.

یک مطالعه نشان داد که درمان سلول های سرطانی مثانه با اپی کاتچین منجر به رشد و تکثیر سلولی بسیار کمتری در مقایسه با سلول هایی شد که این فلاونوئید را دریافت نکردند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش مشاهده کرد که برخی از کاتچین ها – از جمله کاتچین های موجود در شوگر اپل – تا 100 درصد رشد سلول های سرطان سینه را متوقف کردند.

علاوه بر این مطالعات جمعیتی نشان می‌ دهد افرادی که رژیم‌ های غذایی غنی از فلاونوئیدها را دنبال می‌ کنند در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی‌ شان این ترکیبات کم است در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان‌ های خاص – مانند سرطان معده و روده بزرگ – قرار دارند.

با این حال برای درک کامل چگونگی تاثیر ترکیب موجود در شوگر اپل و سایر میوه ها بر سرطان به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

7. ممکن است با التهاب مبارزه کند

التهاب مزمن با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

شایان ذکر است شوگر اپل چندین ترکیب ضد التهابی از جمله کائورنوئیک اسید را فراهم می کند. این اسید دارای اثرات ضد التهابی قوی است و نشان داده شده است که پروتئین های التهابی خاصی را در مطالعات حیوانی کاهش می دهد.

علاوه بر این شوگر اپل دارای کاتچین و اپی کاتچین – آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی دارای اثرات ضد التهابی قدرتمندی هستند.

یک مطالعه مشاهده کرد موش‌ هایی که از رژیم غذایی غنی‌ شده با اپی کاتچین تغذیه می‌ کردند در مقایسه با گروه کنترل سطوح خونی نشانگر التهابی پروتئین واکنشی C را کاهش دادند.

سطوح بالای پروتئین واکنشی C با آترواسکلروز، سخت شدن و باریک شدن شریان ها که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد، مرتبط است.

8. ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی شود

مانند سایر میوه های استوایی شوگر اپل مملو از ویتامین C است، یک ماده مغذی که با مبارزه با عفونت ها و بیماری ها از سلامت سیستم ایمنی حمایت می کند.

کمبود ویتامین C با نقص ایمنی و افزایش خطر عفونت مرتبط است.

مطالعات انسانی بیشتر نشان می دهد که ویتامین C ممکن است به کاهش مدت سرماخوردگی کمک کند. با این حال تحقیقات مختلط است و بیشتر بر مکمل ها به جای ویتامین C رژیم غذایی متمرکز شده است.

مصرف شوگر اپل و سایر غذاهای غنی از این ویتامین یک راه آسان برای اطمینان از سلامت سیستم ایمنی بدن است.

عوارض و مضرات شوگر اپل

با وجود اینکه شوگر اپل مزایای سلامتی چشمگیری دارد حاوی مقادیر کمی از ترکیبات سمی است.

این میوه و سایر میوه های خانواده آنونا حاوی آنوناسین است، سمی که می تواند بر مغز و سیستم عصبی شما تاثیر بگذارد.

در واقع مطالعات مشاهده‌ ای در مناطق گرمسیری مصرف زیاد میوه‌ های آنونا را به افزایش خطر ابتلا به نوع خاصی از بیماری پارکینسون که به داروهای رایج پاسخ نمی‌دهد مرتبط می‌ داند.

تمام قسمت‌ های شوگر اپل ممکن است حاوی آنوناسین باشد اما بیشترین غلظت آن در دانه‌ ها و پوست است.

برای لذت بردن از شوگر اپل و محدود کردن قرار گرفتن در معرض آنوناسین دانه ها و پوست آن را قبل از خوردن دور بریزید.

اگر در مورد آنوناسین نگران هستید یا به بیماری پارکینسون یا سایر بیماری های سیستم عصبی مبتلا هستید بهتر است از مصرف شوگر اپل اجتناب کنید.

روش های استفاده از شوگر اپل در رژیم غذایی

شوگر اپل را می توان در بسیاری از خواربارفروشی ها و فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی یافت اما بسته به موقعیت مکانی شما ممکن است در دسترس نباشد.

باید در دمای اتاق نگهداری شود تا نرم شود سپس تا 3 روز در یخچال نگهداری شود.

برای استفاده از شوگر اپل پوست و دانه ها را جدا کرده و دور بریزید سپس با چاقو میوه را تکه تکه و استفاده کنید.

شوگر اپل را در سالاد میوه، ماست، بلغور جو دوسر یا با اسموتی و سس سالاد استفاده کنید. شما همچنین می توانید این میوه را به تنهایی بخورید، میوه را از وسط نصف کنید سپس گوشت آن را با قاشق جدا کنید.

از شوگر اپل برای تهیه غذاهای زیر استفاده کنید :

  • کیک بادام
  • لیموناد
  • تارت شوگر اپل
  • میگو چیلی
  • سوپ تابستانی سرد

خلاصه

شوگر اپل که با نام های چری مویا یا سیب کاستارد هم شناخته می شود – میوه ای شیرین و گرمسیری با بافت خامه ای است.

شوگر اپل مملو از مواد مغذی مفیدی است که ممکن است به بهبود خلق و خو، تقویت ایمنی و هضم شما حمایت کند.

با این حال شوگر اپل حاوی مقادیر کمی از ترکیبات سمی است – به ویژه در پوست و دانه ها. برای مصرف ایمن آن ابتدا پوست و دانه ها را جدا کنید و بعد بخورید.

این میوه منحصر به فرد می تواند افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی باشد.

همچنین بخوانید : خواص میوه یوزو

منبع : healthline