آیا کره بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن خوب است؟

خواص کره بادام زمینی برای لاغری
خواص کره بادام زمینی برای لاغری

کره بادام زمینی یک ماده ی غذایی خوشمزه و همه کاره ی سرشار از مواد مغذی است و با غذاهای شور و شیرین به خوبی ترکیب می شود.

اگرچه کره بادام زمینی جایگاه ویژه‌ ای در بسیاری از خانه‌ ها دارد ممکن است از خود بپرسید که آیا برای لاغری و کاهش وزن خوب هست یا نه؟

در حالی که برخی استدلال می کنند که محتوای کالری و چربی بالای آن می تواند منجر به افزایش وزن شود برخی دیگر می گویند که مقدار بالای پروتئین آن می تواند به مدیریت وزن کمک کند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید کره بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن و همچنین طریقه مصرف آن در رژیم غذایی برای لاغری می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای کره بادام زمینی برای لاغری

1. پر از مواد مغذی است

کره بادام زمینی سرشار از چربی های سالم، پروتئین، فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است.

این مواد مغذی می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند زیرا بهترین رژیم‌ های غذایی حاوی مقدار زیادی غذاهای غنی از مواد مغذی هستند تا به اندازه کافی نیازهای غذایی شما را برآورده کنند.

2 قاشق غذاخوری (32 گرمی) کره بادام زمینی مواد مغذی زیر را ارائه می کند :

  • کالری : 188
  • چربی : 16 گرم
  • چربی اشباع شده : 3 گرم
  • کربوهیدرات : 7 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • پروتئین : 8 گرم
  • منگنز : 29 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 13 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فسفر : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین E : حدود 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B3 (نیاسین) : 22 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B9 (فولات) : 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

قابل توجه است که اکثر کالری آن از چربی های اشباع نشده تامین می شود. تحقیقات نشان می دهد که جایگزین کردن چربی های اشباع شده در رژیم غذایی با چربی های اشباع نشده ممکن است سطح کلسترول و خطر کلی بیماری قلبی را کاهش دهد.

یک وعده کره بادام زمینی تقریبا 10 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. مصرف بیشتر فیبر با شاخص توده بدنی کمتر (BMI) و سایر فواید مرتبط است.

2. ممکن است اشتها را کاهش دهد

کره بادام زمینی به دلیل پتانسیلی که برای کاهش اشتها دارد ممکن است از اهداف کاهش وزن شما نیز حمایت کند.

در یک مطالعه بر روی 15 زن چاق کسانی که 42.5 گرم (حدود 3 قاشق غذاخوری) کره بادام زمینی را به صبحانه خود اضافه کردند به طور قابل توجهی سیری بیشتری را تجربه کردند و تمایل کمتری به خوردن بیشتر در مقایسه با گروه کنترل داشتند.

تحقیقات بیشتر در مورد نقش ویژه کره بادام زمینی در سرکوب اشتها محدود است.

با این حال برخی از مطالعات مصرف بادام زمینی و آجیل درختی را با رضایت بیشتر وعده های غذایی و افزایش متابولیسم به روشی که از کنترل وزن پشتیبانی می کند مرتبط می کنند.

3. پروتئین باعث سیری و از دست دادن چربی می شود

تصور می شود محتوای پروتئین بالای کره بادام زمینی به کاهش اشتها کمک می کند.

تقریبا 17 درصد از کالری کره بادام زمینی از پروتئین تامین می شود – یک وعده 2 قاشق غذاخوری (32 گرم) حدود 8 گرم را فراهم می کند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف پروتئین کافی می تواند احساس سیری را افزایش دهد و به طور بالقوه میل شما را به ادامه غذا کاهش دهد. به نوبه خود این می تواند باعث کاهش وزن شود.

خوردن پروتئین کافی برای حفظ توده عضلانی در طول تلاش های کاهش وزن نیز مهم است زیرا ماهیچه برای حفظ قدرت شما مهم است. در صورت از دست دادن بیش از حد عضله متابولیسم شما کند می شود و ادامه کاهش وزن را دشوارتر می کند.

گنجاندن غذاهای غنی از پروتئین مانند کره بادام زمینی در یک رژیم غذایی با کالری کاهش یافته ممکن است کاهش چربی را بیشتر از همان رژیم بدون پروتئین کافی افزایش دهد.

4. ممکن است به ثبات وزن کمک کند

اگرچه بادام زمینی یک غذای پرچرب و پر کالری است اما آنطور که انتظار دارید با افزایش وزن مرتبط نیست.

در واقع اکثر تحقیقات موجود نشان می‌ دهند که رژیم‌ های غذایی غنی از بادام‌ زمینی و آجیل درختی نسبت به رژیم‌ هایی که آن ها را حذف می‌ کنند به طور موثرتری از ثبات وزن پشتیبانی می‌ کنند.

علاوه بر این افرادی که به طور منظم بادام زمینی و کره بادام زمینی مصرف می کنند نسبت به افرادی که آن را مصرف نمی کنند BMI کمتری دارند.

دلایل دقیقی که چرا بادام زمینی به حفظ وزن کمک می کند نامشخص است.

برخی از کارشناسان معتقدند که این به روش منحصر به فرد متابولیزه شدن آن ها مربوط می شود. از آنجایی که کالری آجیل ممکن است به طور کامل جذب نشود ممکن است منجر به دریافت کالری مازادی و افزایش وزن نشود.

در نهایت تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش بادام زمینی و کره بادام زمینی در مدیریت وزن مورد نیاز است. با این حال شواهد فعلی نشان می دهد که خوردن این غذاها ممکن است به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.

5. کالری آن متراکم است

یکی از اصلی ترین دلایلی که رژیم گیرندگان از کره بادام زمینی اجتناب می کنند این است کالری و چربی بالایی دارد.

کره بادام زمینی کالری زیادی دارد و در هر وعده 2 قاشق غذاخوری (32 گرمی) نزدیک به 200 کالری دارد. علاوه بر این بیش از 75 درصد از این کالری ها از چربی حاصل می شود.

زمانی که کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید مصرف می کنید، افزایش وزن ممکن است رخ دهد. به همین دلیل است که کنترل کالری یکی از اصول اصلی تقریبا هر رژیم کاهش وزن است.

با این حال هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید باید بیشتر از کالری به تنهایی را در نظر بگیرید. کره بادام زمینی همچنین پروتئین، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را تامین می کند که همگی باعث سلامتی می شوند.

از آنجایی که کره بادام زمینی کالری باکیفیت و غنی از مواد مغذی را تامین می کند 200 کالری کره بادام زمینی نسبت به 200 کالری از یک غذای فوق فرآوری شده رژیمی تاثیر مثبت بیشتری بر سلامتی دارد.

البته این بدان معنا نیست که می توانید تمام کره بادام زمینی را که می خواهید بخورید. اگر شروع به خوردن مقدار زیادی کره بادام زمینی بدون در نظر گرفتن کالری اضافی کنید ممکن است مانع تلاش های خود برای کاهش وزن شوید.

چگونه آن را سالم بخوریم؟

کره بادام زمینی مطمئنا می تواند در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شود که باعث کاهش وزن می شود اما برخی از استراتژی ها ممکن است بهتر از سایرین باشند.

اگرچه کره بادام زمینی در طبیعی‌ ترین شکل آن بسیار سالم است اما بسیاری از فرم‌ های تهیه‌ شده تجاری مملو از مواد افزودنی مانند شکر و روغن‌ های هیدروژنه که ممکن است حاوی چربی‌ های ترانس باشند، هستند.

هنگام خرید کره بادام زمینی برچسب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی مواد اضافی نباشد. تنها چیزی که کره بادام زمینی به آن نیاز دارد بادام زمینی است. نمک نیز ممکن است برای طعم بیشتر اضافه شود.

به طور معمول روغن موجود در کره‌ های بادام‌ زمینی طبیعی – آن هایی که مواد افزودنی ندارند – ممکن است جدا شده و تا بالای شیشه بالا برود اما این نباید باعث نگرانی شود. پس از باز کردن شیشه به سادگی آن را مخلوط کنید سپس آن را در یخچال قرار دهید تا دوباره جدا نشود.

اگر بخواهید می توانید کره بادام زمینی را در خانه تهیه کنید، شما فقط به یک مخلوط کن یا غذاساز پرقدرت، بادام زمینی و کمی نمک نیاز دارید.

طریقه مصرف کره بادام زمینی برای لاغری

اگر می خواهید بدون ترک کره بادام زمینی وزن کم کنید چند استراتژی ساده می تواند کمک زیادی به شما کند.

اندازه گیری اندازه وعده ها می تواند به شما کمک کند میزان مصرف کره بادام زمینی را پیگیری کنید. به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که به اهداف کالری یا درشت مغذی خود پایبند هستید.

همچنین ممکن است مجبور شوید غذای دیگری را حذف کنید تا در پارامترهای برنامه غذایی خود باقی بمانید.

به عنوان مثال می توانید کره بادام زمینی را به جای مواد غذایی کم ارزش تر مانند مربا یا کره روی نان تست جایگزین کنید. یا آن را بر روی برش های میوه استفاده کنید.

راه های دیگر برای خوردن کره بادام زمینی عبارتند از :

  • آن را روی کیک برنجی یا کراکر بمالید
  • آن را روی ذرت بو داده بریزید
  • از آن به عنوان دیپ برای کرفس یا هویج استفاده کنید
  • آن را با ماست یا بلغور جو دوسر مخلوط کنید

به یاد داشته باشید که کره بادام زمینی به تنهایی باعث کاهش وزن شما نمی شود. مدیریت وزن پیچیده است و نیاز به یک رویکرد چند رشته ای دارد. برای دستیابی به موفقیت باید چندین تنظیم رژیم غذایی و سبک زندگی را انجام دهید.

خلاصه

اگرچه مغذی است اما گاهی اوقات از کره بادام زمینی به دلیل محتوای چربی و کالری بالا اجتناب می شود.

با این حال کره بادام زمینی ممکن است باعث ثبات وزن، سیری و کاهش اشتها شود.

در حالی که کالری آن بیشتر از چربی است، چربی های آن سالم هستند. همچنین سرشار از مواد مغذی مهم دیگر از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است.

در حالی که کره بادام زمینی مطمئنا جایگاهی در یک رژیم غذایی کاهش وزن سالم دارد ممکن است لازم باشد کالری و درشت مغذی های خود را دنبال کنید تا در مسیر خود بمانید و به اهداف سلامتی خود برسید.

همچنین بخوانید : خواص بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن

منبع : healthline