خواص نودل شیراتاکی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص نودل شیراتاکی
خواص نودل شیراتاکی

نودل شیراتاکی (به انگلیسی : Shirataki Noodles) یک غذای منحصر به فرد است که بسیار سیر کننده و در عین حال کم کالری می باشد.

این نوع نودل ها سرشار از گلوکومانان هستند – نوعی فیبر که فواید سلامتی چشمگیری دارد. در واقع در مطالعات متعدد نشان داده شده است که گلوکومانان باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی نودل شیراتاکی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

نودل شیراتاکی چیست؟

نودل شیراتاکی، نودل های بلند و سفید رنگی هستند. آن ها را اغلب نودل معجزه آسا یا نودل کنجاک می نامند.

نودل شیراتاکی از گلوکومانان، نوعی فیبر که از ریشه گیاه کنجاک می آید، ساخته شده اند.

کنجاک در ژاپن، چین و آسیای جنوب شرقی رشد می کند. حاوی کربوهیدرات‌ های قابل هضم بسیار کمی است – اما بیشتر کربوهیدرات‌ های آن از فیبر گلوکومانان به دست می آیند.

شیراتاکی ژاپنی با مخلوط کردن آرد گلوکومانان با آب معمولی و کمی آب لیموترش تهیه می شود که به نودل کمک می کند شکل خود را حفظ کند.

این مخلوط را می جوشانند و سپس به شکل نودل یا تکه های برنج مانند در می آورند.

نودل شیراتاکی حاوی مقدار زیادی آب است. در واقع این نوع نودل حدود 97 درصد آب و 3 درصد فیبر گلوکومانان می باشد. نودل شیراتاکی همچنین کالری بسیار کمی دارد و فاقد کربوهیدرات قابل هضم می باشد.

نودل شیراتاکی توفو بسیار شبیه نودل های سنتی شیراتاکی است اما با توفوی اضافه شده که مقدار کمی کالری اضافی و تعداد کمی کربوهیدرات قابل هضم را فراهم می کند.

فواید و مزایای نودل شیراتاکی برای سلامتی بدن

1. دارای فیبر ویسکوز بالاست

گلوکومانان یک فیبر بسیار چسبناک است که نوعی فیبر محلول در نظر گرفته می شود و می تواند آب را جذب کند و ژل تشکیل دهد.

در واقع گلوکومانان می تواند تا 50 برابر وزن خود آب جذب کند.

این نودل ها در سیستم گوارش شما بسیار آهسته حرکت می کنند و همین به شما کمک می کند احساس سیری کنید و جذب مواد مغذی در جریان خون را به تاخیر بیندازید.

علاوه بر این فیبر چسبناک به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند. پری بیوتیک باکتری‌ های ساکن در روده بزرگ را تغذیه می‌ کند که به نام فلور روده یا میکروبیوتا نیز شناخته می‌ شوند.

در روده بزرگ باکتری‌ ها فیبر را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تخمیر می‌ کنند که می‌ تواند با التهاب مبارزه کند، عملکرد ایمنی را تقویت کند و سایر مزایای سلامتی را ارائه دهد.

یک مطالعه انسانی اخیر تخمین زده است که تخمیر گلوکومانان به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه یک کالری در هر گرم فیبر تولید می کند.

از آنجایی که یک وعده معمولی 113 گرم نودل شیراتاکی حاوی حدود 1 تا 3 گرم گلوکومانان است، اساسا یک غذای بدون کالری و بدون کربوهیدرات در نظر گرفته می شود.

2. می تواند به شما در لاغری و کاهش وزن کمک کند

نودل شیراتاکی می تواند یک ابزار قدرتمند برای لاغری و کاهش وزن باشد.

فیبر چسبناک نودل شیراتاکی تخلیه معده را به تاخیر می اندازد، بنابراین مدت بیشتری سیر می شوید و در نهایت کمتر غذا می خورید.

علاوه بر این، تخمیر فیبر به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌ تواند ترشح هورمون روده را تحریک کند که احساس سیری را افزایش می‌ دهد.

علاوه بر این مصرف گلوکومانان قبل از مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات باعث کاهش سطح هورمون گرسنگی گرلین می شود.

یک بررسی از هفت مطالعه نشان داد افرادی که گلوکومانان را به مدت 4 تا 8 هفته مصرف کردند، 1.4 تا 2.5 کیلوگرم وزن از دست دادند.

در یک مطالعه افرادی که گلوکومانان را به تنهایی یا با انواع دیگر فیبر مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما به طور قابل توجهی وزن بیشتری را در رژیم غذایی کم کالری از دست دادند.

در مطالعه دیگری افراد چاق که به مدت هشت هفته هر روز گلوکومانان مصرف می کردند، بدون اینکه کمتر غذا بخورند یا عادات ورزشی خود را تغییر دهند 2.5 کیلوگرم از دست دادند.

با این حال یک مطالعه هشت هفته‌ ای دیگر تفاوتی در کاهش وزن بین افراد دارای اضافه وزن و چاق که گلوکومانان مصرف کردند و افرادی که مصرف نکردند مشاهده نکرد.

از آنجایی که این مطالعات از 2 تا 4 گرم گلوکومانان به شکل قرص یا مکمل همراه با آب استفاده کردند، نودل شیراتاکی احتمالا اثرات مشابهی خواهد داشت.

با این وجود هیچ مطالعه ای در مورد نودل شیراتاکی به طور خاص وجود ندارد.

علاوه بر این زمان ممکن است نقش داشته باشد. مکمل‌ های گلوکومانان معمولا تا یک ساعت قبل از غذا مصرف می‌ شوند در حالی که نودل‌ ها بخشی از یک وعده غذایی هستند.

3. می تواند سطح قند خون و انسولین را کاهش دهد

نشان داده شده است که گلوکومانان به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت و مقاومت به انسولین کمک می کند.

از آنجایی که فیبر چسبناک تخلیه معده را به تاخیر می اندازد، با جذب مواد مغذی به جریان خون، سطح قند خون و انسولین به تدریج افزایش می یابد.

در یک مطالعه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به مدت سه هفته گلوکومانان مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در فروکتوزامین داشتند که نشانگر سطح قند خون است.

در مطالعه دیگری افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که یک دوز گلوکومانان را قبل از مصرف گلوکز مصرف کردند، دو ساعت بعد به طور قابل توجهی سطح قند خونشان در مقایسه با مصرف دارونما کاهش یافت.

4. ممکن است کلسترول را کاهش دهد

چندین مطالعه همچنین نشان می دهد که گلوکومانان ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند.

محققان خاطر نشان می کنند که گلوکومانان میزان کلسترول دفع شده در مدفوع را افزایش می دهد به طوری که مقدار کمتری در جریان خون شما باز جذب می شود.

بررسی 14 مطالعه نشان داد که گلوکومانان کلسترول LDL را به طور متوسط ​​16 میلی گرم در دسی لیتر و تری گلیسیرید را به طور متوسط ​​11 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می دهد.

5. ممکن است یبوست را برطرف کند

بسیاری از مردم یبوست مزمن که دفع آن ها را دشوار می کند.

گلوکومانان درمان موثری برای یبوست در کودکان و بزرگسالان است.

در یک مطالعه یبوست شدید در 45 درصد از کودکانی که گلوکومانان مصرف می کردند با موفقیت درمان شد در مقایسه با تنها 13 درصد از گروه کنترل.

برای بزرگسالان مکمل‌ های گلوکومانان فرکانس حرکت روده، سطح باکتری‌ های مفید روده و تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را افزایش می‌ دهند.

عوارض و مضرات نودل شیراتاکی

برای برخی گلوکومانان موجود در نودل شیراتاکی ممکن است باعث مشکلات گوارشی خفیف مانند مدفوع شل، نفخ و نفخ شود.

با این حال باید توجه داشت که گلوکومانان در تمام دوزهای آزمایش شده در مطالعات بی خطر است.

با این وجود – مانند همه فیبرها – بهتر است گلوکومانان را به تدریج وارد رژیم غذایی خود کنید.

علاوه بر این گلوکومانان ممکن است جذب برخی داروها از جمله برخی داروهای دیابت را کاهش دهد. برای جلوگیری از این امر داروی خود را حداقل یک ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از خوردن نودل شیراتاکی مصرف کنید.

طرز تهیه نودل شیراتاکی

تهیه نودل شیراتاکی در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد.

آن ها در مایعی با بوی ماهی بسته بندی شده اند که در واقع آب ساده ای است که بوی ریشه کنجاک را جذب کرده است.

بنابراین مهم است که نودل ها را به مدت چند دقیقه زیر آب تازه و جاری به خوبی بشویید تا بوی آن ها از بین برود.

همچنین باید نودل ها را در ماهیتابه برای چند دقیقه بدون هیچ روغنی بپزید.

این مرحله آب اضافی را از بین می برد و به نودل اجازه می دهد تا بافت نرم تری به خود بگیرد. اگر آب بیش از حد باقی بماند، آن ها خیلی نرم می شوند.

طرز تهیه شیراتکی ماکارونی و پنیر

مواد لازم

  • 1 بسته (200 گرم) نودل شیراتاکی یا برنج شیراتاکی
  • روغن زیتون
  • 85 گرم پنیر چدار رنده شده
  • 1 قاشق غذاخوری کره
  • 1/2 قاشق چای خوری نمک دریا

روش پخت

  • فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد گرم کنید
  • نودل ها را حداقل دو دقیقه زیر آب جاری بشویید
  • نودل ها را در ماهیتابه بریزید و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی حرارت متوسط ​​رو به بالا بپزید و هر از گاهی هم بزنید
  • در حالی که نودل ها در حال پختن هستند، 2 فنجان رامکین (ظرفی کوچک که برای تهیه غذا استفاده می شود) را با روغن زیتون چرب کنید
  • نودل های پخته شده را به رامکین منتقل کنید و بقیه مواد را اضافه کنید و خوب هم بزنید. 20 دقیقه بپزید و از فر خارج کرده و سرو کنید

نودل شیراتاکی را می توان به جای پاستا یا برنج در هر غذایی استفاده کرد.

با این حال آن ها در دستور العمل های آسیایی بهترین کاربرد را دارند. نودل ها هیچ طعمی ندارند اما طعم سس ها و چاشنی ها را به خوبی جذب می کنند.

خلاصه

نودل شیراتکی جایگزینی عالی برای نودل سنتی است.

این نوع نودل علاوه بر اینکه کالری بسیار کمی دارد، به شما کمک می کند احساس سیری کنید و ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد.

نه تنها این بلکه برای کاهش سطح قند خون، کلسترول و سلامت دستگاه گوارش نیز مفید می باشد.

همچنین بخوانید : خواص پاستا چیست؟

منبع : healthline