علائم پره اکلامپسی چیست؟

علائم پره اکلامپسی چیست؟
علائم پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی از عوارض شایع دوران بارداری است که برخی خانم ها در نیمه دوم بارداری و چند هفته اول بعد از زایمان آن را تجربه می کنند اگرچه بروز آن در آخرین دوره بارداری شایع تر است.

گفته شده حدود 3 تا 5 درصد از زنان باردار دچار پره اکلامپسی می شوند و هر چه زودتر علائم پره اکلامپسی ظاهر شود، عواقب آن برای مادر و نوزادش شدیدتر خواهد بود.

به طور کلی 7 علامت وجود دارد که به خانم های باردار می گوید باید بیشتر مراقب پره اکلامپسی باشند و ما در ادامه قصد داریم درباره آن ها صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم پره اکلامپسی چیست؟

1. ورم صورت یا دست ها

هر نوع تورمی که در صورت به خصوص اطراف چشم یا دست ها ایجاد شود می تواند باعث نگرانی در دوره بارداری شود.

اگرچه ورم پاها در بارداری بسیار طبیعی است اما ورم سایر نواحی بدن مسئله دیگری است و لازم است حتما علت آن پیگیری شود.

2. افزایش وزن بیش از 225 گرم در یک هفته

طبیعی است که یک خانم باردار در برخی هفته های بارداری افزایش وزن بیشتری نسبت به سایر هفته ها داشته باشد اما به طور کلی افزایش وزن در بارداری آهسته و ثابت رخ می دهد.

در صورتی که زنان باردار متوجه افزایش وزن سریع خود بدون هیچ دلیل خاصی شوند باید فورا با پزشک زنان و زایمان تماس بگیرند.

3. سردردی که بهبود پیدا نمی کند

تجربه سردرد در دوران بارداری طبیعی است و برخی خانم ها بیش از دیگران دچار آن می شوند. با این حال سردردی که با هیچ گونه روش درمانی از جمله داروهای مسکن بهبود نیابد لازم است توسط پزشک بررسی شود.

4. تغییر بینایی یا از دست دادن بینایی

اگر در دوران بارداری ستاره های چشمک زن یا لکه هایی در میدان دید مشاهده شود زمان آن رسیده با پزشک مشورت شود.

گاهی اوقات تشخیص این که آیا واقعا فرد این لکه ها را دیده یا خیر دشوار است اما کاهش و از دست دادن بینایی بی شک به راحتی قابل تشخیص می باشد. در هر صورت این یک علامت مهم است که هرگز نباید نادیده گرفته شود.

5. تهوع و استفراغ ناگهانی

این علامت شبیه احساس تهوع صبحگاهی معمول یک زن باردار نیست که گاهی ممکن است در اواخر بارداری عود کند.

در اکثر زنان باردار تهوع ناشی از پره اکلامپسی بسیار سریع رخ می دهد و لازم است فرد برای اطمینان حتما با پزشک خود تماس بگیرد.

6. درد بالای شکم

درد بالای شکم در زنان باردار که ناشی از سوزش سر دل نباشد و در نقطه ای نباشد که کودک به آن لگد بزنند نیاز به مراجعه و معاینه توسط پزشک دارد.

7. مشکل در تنفس

این علامت می تواند شامل نفس نفس زدن، تنگی نفس و موارد مشابه آن باشد و بی شک یک علامت بسیار ترسناک برای یک زن باردار محسوب می شود. اگرچه بسیاری از خانم های باردار آن را به بزرگ شدن شکم خود ربط می دهند اما نباید بی توجه از کنار آن عبور کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

به طور کلی خانم های باردار هر زمان به ابتلای خود به پره اکلامپسی مشکوک شوند باید با پزشک خود مشورت کنند. برای مشکوک شدن به این عارضه نیازی نیست همه این علائم در خانم باردار دیده شود. به علاوه برخی خانم های مبتلا هیچ علامتی تجربه نمی کنند.

یکی از دلایلی که مراقبت های دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد همین مسئله است. در هر بار مراجعه منظم به پزشک، خانم باردار معاینه شده و فشار خون و ادرار او از نظر وجود پروتئین بررسی می شود.

اکثر خانم ها در بارداری اندکی کاهش فشار خون دارند که معمولا بعد از پایان دوره به حالت اول بر می گردد، اما گاهی ممکن است دچار افزایش فشار خون شوند.

به طور کلی زمانی که فشار خون سیستولیک بیشتر از 140 و / یا فشار خون دیاستولیک بیشتر از 90 (بدون توجه به فشار خون پایه) باشد آن را بالا رفتن فشار خون در نظر می گیرند.

منبع: verywellfamily