آیا متوترکسات در درمان آرتریت روماتوئید موثر است؟

آیا متوترکسات در درمان آرتریت روماتوئید موثر است؟
آیا متوترکسات در درمان آرتریت روماتوئید موثر است؟

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یک اختلال خود ایمنی مزمن است. اگر این بیماری را دارید با تورم و مفاصل دردناکی که ایجاد می کند آشنا هستید.

این دردها ناشی از ساییدگی و پارگی طبیعی نیست که با افزایش سن ایجاد می شود. در عوض سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به پوشش مفاصل و سایر اندام ها و بافت های بدن شما حمله می کند. هیچ کس به طور قطع نمی داند که چرا این اتفاق می افتد یا چرا برخی افراد به این وضعیت مبتلا می شوند.

هیچ درمانی قطعی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما راه هایی برای درمان آن وجود دارد. به عنوان مثال پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند که پیشرفت بیماری را کند می کند یا سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کند. آن ها همچنین ممکن است داروهایی به شما بدهند که فقط تورم و درد مفاصل را کاهش می دهد.

توصیه فعلی برای درمان اولیه آرتریت روماتوئید با داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) است. یکی از این داروها متوترکسات (به انگلیسی : Methotrexate) است.

در ادامه این این مقاله به بررسی فواید داروی متوترکسات برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

درمان آرتریت روماتوئید با متوترکسات

متوترکسات یک داروی ضد روماتسیمی اصلاح‌ کننده بیماری است، دسته ای از داروها که اغلب در مراحل اولیه آرتریت روماتوئید استفاده می شوند. چند دارو در کلاس داروهای ضد روماتیسمی به طور خاص برای درمان آرتریت روماتوئید ساخته شده اند.

متوترکسات در ابتدا برای درمان سرطان تولید شد اما می تواند برای درمان آرتریت روماتوئید نیز استفاده شود. این دارو فقط به صورت عمومی و به صورت قرص خوراکی و محلول تزریقی موجود است.

متوترکسات و سایر داروهای ضد روماتیسمی برای کاهش التهاب کار می کنند. آن ها این کار را با سرکوب سیستم ایمنی شما انجام می دهند اما کنترل سیستم ایمنی بدن به این روش خطر ابتلا به عفونت را کمی افزایش می دهد.

در حالی که متوترکسات با احتمال عوارض جانبی همراه است فواید زیادی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز دارد.

اگر پس از ظاهر شدن علائم آرتریت روماتوئید متوترکسات را استفاده کنید می‌ تواند از آسیب مفاصل جلوگیری کند. برای موارد پیشرفته تر، می تواند آسیب مفصلی بیشتر را کاهش داده و علائم آرتریت روماتوئید را تسکین دهد.

آرتریت روماتوئید ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ هایی مانند بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد. متوترکسات ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش دهد.

به دلیل قدرت و اثربخشی بالا در درمان آرتریت روماتوئید مزایای این دارو ممکن است ارزش این خطرات را داشته باشد.

متوترکسات زمانی که برای آرتریت روماتوئید استفاده می شود یک داروی طولانی مدت است. اکثر مردم آن را تا زمانی مصرف می‌ کنند که دیگر برایشان کارساز نباشد یا دیگر نتوانند اثرات آن را بر سیستم ایمنی خود تحمل کنند.

اثربخشی متوترکسات در درمان آرتریت روماتوئید

متوترکسات داروی رایج برای درمان آرتریت روماتوئید است زیرا به خوبی عمل می کند.

با توجه به مطالعات کالج روماتولوژی آمریکا (ACR) و لیگ اروپا علیه روماتیسم (EULAR) متوترکسات داروی انتخابی هنگام شروع درمان آرتریت روماتوئید است. تعداد تحقیقات انجام شده از اوایل دهه 1980 از متوترکسات به عنوان اصلی ترین درمان این بیماری حمایت می کند.

پزشکانی که دستورالعمل‌ های درمانی جدید را برای کالج روماتولوژی آمریکا و لیگ اروپا علیه روماتیسم می‌ نویسند، خاطر نشان می‌ کنند که متوترکسات باید با پتانسیل کامل خود استفاده شود. این بدان معناست که پزشکان باید به سرعت بهترین دوز را هدف قرار دهند و اگر قرص ها به اندازه کافی خوب کار نمی کنند، به شکل تزریقی روی آورند.

متوترکسات اغلب در عرض 3 ماه اثر می کند و سپس درمان برای حداقل 6 ماه ادامه می یابد تا فواید کامل دارو ارزیابی شود. هنگامی که علائم و آسیب مفاصل پس از مصرف متوترکسات برای مدتی تسکین یافت برخی از پزشکان ممکن است سعی کنند دوز شما را به کمترین میزان ممکن کاهش دهند.

ترکیب با سایر داروها

حتی اگر با متوترکسات به تنهایی به بهبودی نرسیدید، ترکیب با سایر داروی های ضد روماتیسمی یا داروهای ضد درد و التهاب می تواند متوترکسات را موثرتر کند. می توانید با پزشک تجویز کننده در مورد درمان ترکیبی صحبت کنید.

عوارض و مضرات متوترکسات

متوترکسات علاوه بر داشتن سطح اثربخشی بالا برای مشخصات ایمنی آن نیز تجویز می شود و عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند. اما مانند همه داروها متوترکسات می تواند عوارض جانبی ایجاد کند از جمله :

  • ناراحتی معده
  • خستگی
  • نازک شدن مو یا ریزش مو
  • زخم های دهان
  • پان سیتوپنی یا سطح پایین گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت خون
  • سطح بالای آنزیم های کبدی
  • خواب آلودگی
  • کاهش اشتها
  • اسهال

عملکرد پایین کلیه یا استفاده از داروهای دیگر همراه با متوترکسات می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

فولیک اسید همراه با متوترکسات برای جلوگیری از این مشکلات تجویز می شود. در طول درمان با متوترکسات پزشک تعداد سلول های خونی، آزمایشات عملکرد کبد، عملکرد کلیه و عملکرد ریه شما را بررسی می کند.

تغییرات در تعداد سلول‌ های خون یا آزمایش‌ های عملکرد کبد ممکن است باعث شود پزشک دوز مصرفی شما را کاهش دهد.

متوترکسات ممکن است باعث افزایش جزیی در خطر ابتلا به عفونت شود.

حتی اگر عوارض جانبی داشته باشید، ممکن است نیازی به قطع دارو نداشته باشید. در عوض پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را کاهش دهد تا ببیند آیا آن ها از بین می روند یا خیر. اما التهاب آلرژیک در ریه ها که یک عارضه جانبی شدید و در عین حال نادر است مستلزم قطع متوترکسات است.

خلاصه

اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، در مورد متوترکسات با پزشک صحبت کنید.

چندین دهه تحقیق ثابت کرده است که متوترکسات بدون ایجاد عوارض جانبی شدید یا دشوار به خوبی به درمان این بیماری کمک می کند.

همچنین بخوانید : ورزش برای درمان آرتریت روماتوئید

منبع : healthline