10 ماده غذایی مفید و مناسب برای افراد مبتلا به آرتروز

مواد غذایی ضد آرتروز
مواد غذایی ضد آرتروز

اگر به بیماری آرتروز مبتلا هستید، می دانید که این وضعیت تا چه اندازه می تواند مخرب و ناراحت کننده باشد. آرتروز اصطلاحی برای دسته ای از بیماری ها است که باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می شوند، این بیماری ها می تواند افراد را در هر سنی، جنسیتی و یا نژادی تحت تاثیر قرار دهد.

آرتروز انواع مختلفی دارد. یکی از انواع آن به این شکل است که با استفاده بیش از حد مفاصل، ایجاد می شود. نوع دیگر آرتریت روماتوئید است که یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می کند.

خوشبختانه غذاهای زیادی وجود دارند که می توانند التهاب ناشی از انواع آرتروز را تسکین دهند و باعث تسکین برخی از دردهای مفصلی مرتبط با آرتروز شوند.

در حقیقت، یک بررسی نشان داده است که 24٪ از مبتلایان به آرتریت روماتوئید گزارش کردند که رژیم غذایی آن ها بر شدت علائم این بیماری تاثیر دارد.

در این مقاله با بهترین مواد غذایی، میوه ها، سبزیجات و مغزیجات برای افراد مبتلا به آرتروز آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

مواد غذایی مفید برای کاهش علائم آرتروز

1. ماهی چرب

انواع ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که مشخص شده است، دارای اثرات ضد التهابی قوی می باشند.

در یک مطالعه کوچک 33 شرکت کننده چهار بار در هفته با ماهی چرب، ماهی بدون چربی یا گوشت بدون چربی تغذیه شدند. بعد از هشت هفته در گروهی که از ماهی های چرب استفاده کرده بودند، میزان التهاب کاهش یافت.

تجزیه و تحلیل 17 مطالعه دیگر نیز نشان داد که مصرف مکمل های اسید چرب امگا 3 باعث کاهش شدت درد مفاصل، سفتی مفاصل هنگام صبح، کاهش تعداد مفاصل دردناک و استفاده از داروهای تسکین دهنده درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود. البته مصرف مکمل حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

به طور مشابه، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 چندین پارامتر التهابی را که در آرتروز نقش دارند، کاهش می دهد.

ماهی همچنین منبع خوبی از ویتامین D است که می تواند از کمبود آن در بدن جلوگیری کند. مطالعات متعددی نشان داده است که آرتریت روماتوئید می تواند به دلیل سطح پایین ویتامین D باشد و مصرف این ویتامین می تواند به کاهش علائم کمک کند.

انجمن قلب امریکا توصیه می کند هر هفته حداقل دو وعده ماهی چرب در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از خواص ضد التهابی مفید و سایر مزایای آن بهره مند شوید.

2. سیر

در برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که سیر و اجزای آن دارای خواص ضد سرطانی هستند. این ماده مفید همچنین حاوی ترکیباتی است که می تواند خطر بیماری قلبی و زوال عقل را کاهش دهد.

بعلاوه، نشان داده شده است که سیر دارای اثر ضد التهابی است که می تواند به کاهش علائم آرتروز کمک کند.

در حقیقت، برخی نتایج تحقیقات نشان داده که سیر ممکن است عملکرد برخی سلول های ایمنی بدن را تقویت کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن علائم آرتروز را کاهش دهد.

در یک مطالعه، محققان رژیم های غذایی 1082 نفر را تجزیه و تحلیل کردند. آن ها دریافتند که احتمالا به دلیل خواص ضد التهابی قوی سیر، در افرادی که سیر بیشتری مصرف کرده بودند، خطر آرتروز مفصل ران کاهش یافته است.

3. زنجبیل

زنجبیل علاوه بر افزودن طعم و مزه عالی به چای ها، سوپ ها و شیرینی ها، می تواند به کاهش علائم آرتروز نیز کمک کند.

مطالعه ای در سال 2001 اثر عصاره زنجبیل را در 261 بیمار مبتلا به آرتروز زانو ارزیابی کرد. پس از شش هفته، 63٪ از شرکت کنندگان بهبود درد در زانو را تجربه کردند.

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که زنجبیل و اجزای آن از تولید موادی که باعث التهاب در بدن می شوند، جلوگیری می کنند.

بنابراین مصرف زنجبیل به شکل تازه، پودر شده یا خشک می تواند التهاب را کاهش داده و به کاهش علائم آرتروز کمک کند. اما قطعا نوع تازه آن تاثیر بیشتری خواهد داشت.

4. کلم بروکلی

قطعا کلم بروکلی یکی از سالم ترین مواد غذایی موجود در یک رژیم غذایی متعادل است که حتی می تواند با کاهش التهاب همراه باشد.

یک مطالعه که رژیم های 1500 زن را بررسی کرد نشان داد که مصرف سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی با کاهش سطح پارامترهای التهابی همراه است. کلم بروکلی همچنین حاوی اجزای مهمی است که می تواند به کاهش علائم آرتروز کمک کند.

به عنوان مثال، سولفورافان ترکیبی است که در کلم بروکلی یافت می شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این ماده از ایجاد نوعی سلول درگیر در ایجاد آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند.

یک مطالعه حیوانی نیز نشان داد که سولفورافان می تواند تولید پارامترهای التهابی خاصی را که به آرتریت روماتوئید کمک می کنند، کاهش دهد.

در حالی که مطالعات بیشتری بر روی انسان مورد نیاز است، این نتایج آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات موجود در کلم بروکلی می تواند به کاهش علائم آرتروز کمک کند.

5. گردو

گردو غنی از مواد مغذی است و دارای ترکیباتی است که ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با بیماری مفصل کمک کند. یک تحلیل و بررسی در مورد 13 مطالعه نشان داد که خوردن گردو با کاهش پارامترهای التهابی همراه است.

گردو خصوصا دارای اسیدهای چرب امگا 3 زیادی است که نشان داده شده علائم آرتروز را کاهش می دهند.

در یک مطالعه بر روی 90 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید، تعدادی از مکمل های اسیدهای چرب امگا 3 و تعدادی از روغن زیتون استفاده کردند.

در پایان کسانی که اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کرده بودند، درد کمتری را تجربه کرده و قادر به کاهش استفاده از داروهای آرتریت شدند.

6. توت ها

هزاران آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی در هر وعده توت وجود دارند که تا حدی می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. در یک مطالعه بر روی 38176 زن، کسانی که حداقل دو وعده توت فرنگی در هفته می خوردند، 14 درصد کمتر دچار پارامترهای التهابی در خون شدند.

علاوه بر این، توت ها سرشار از کوئرستین هستند که فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. به عنوان مثال در یک مطالعه آزمایشگاهی، مشخص شد که کورستین برخی از فرایندهای التهابی مرتبط با آرتروز را از بین می برد.

توت فرنگی، توت سیاه و بلوبری گزینه های مفیدی هستند که می توانند برای کاهش علائم التهابی آرتروز مفید باشند.

7. اسفناج

سبزیجات برگی مانند اسفناج پر از مواد مغذی هستند و برخی از اجزای آن ها می توانند به کاهش التهاب ناشی از آرتروز کمک کنند. چندین مطالعه نشان داده است که دریافت بیشتر میوه ها و سبزیجات باعث کاهش سطح التهاب در بدن می شوند.

اسفناج دارای مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان کامپرول است که باعث کاهش اثرات عوامل التهابی مرتبط با آرتریت روماتوئید می شود. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2017 سلول های غضروفی مفصلی را با کامپرول درمان کرد و دریافت که التهاب را کاهش داده و از پیشرفت آرتروز جلوگیری می کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات اسفناج و اجزای آن بر روی افراد مبتلا به آرتروز لازم است.

8. انگور

انگور غنی از مواد مغذی است که آنتی اکسیدان زیادی دارد و دارای خواص ضد التهابی است. علاوه بر این، انگور حاوی ترکیبات مختلفی است که نشان داده شده در درمان آرتروز مفید می باشند.

به عنوان مثال، رسوراترول یک آنتی اکسیدان موجود در پوست انگور است که می تواند در کاهش التهاب موثر باشد.

انگور همچنین حاوی یک ترکیب گیاهی به نام پروآنتوسیانیدین است که می تواند اثرات امیدوار کننده ای بر درمان آرتروز داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره پروآنتوسیانیدین هسته انگور باعث کاهش التهاب مربوط به بیماری هایی مانند آرتروز می شود.

البته توجه داشته باشید که این ها مطالعات آزمایشگاهی هستند و با استفاده از دوزهای غلیظ آنتی اکسیدان تحقیقات انجام شده است که بسیار بیشتر از مقداری است که در یک وعده معمولی مصرف می کنید.

9. روغن زیتون

روغن زیتون که به دلیل خواص ضد التهابی مشهور است، می تواند تاثیر مطلوبی در کاهش علائم آرتروز داشته باشد. در یک مطالعه، موش ها به مدت شش هفته با روغن زیتون ارگانیک تغذیه شدند.

نتایج نشان دادند که این ماده غذایی به جلوگیری از توسعه آرتروز، کاهش تورم مفصل، تخریب کند غضروف و کاهش التهاب کمک می کند.

مطالعه دیگری رژیم غذایی 333 شرکت کننده را با و بدون آرتریت روماتوئید تجزیه و تحلیل کرد. نتایج نشان داد افرادی که روغن زیتون مصرف می کردند، کمتر دچار بیماری می شدند.

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد اثرات روغن زیتون بر آرتروز لازم است، اما قطعا چربی هایی مانند روغن زیتون و سایر چربی های سالم در رژیم غذایی می تواند برای سلامتی شما مفید باشد و همچنین ممکن است علائم آرتروز را نیز کاهش دهد.

10. آب آلبالو

آب آلبالو یک نوشیدنی محبوب است که از میوه درخت Prunus cerasus گرفته می شود. این آبمیوه قوی طیف گسترده ای از مواد مغذی را دارد که برای سلامتی مفید است و حتی ممکن است به کاهش علائم آرتروز نیز کمک کند.

در یک مطالعه، تعدادی شرکت کننده هر روز دو بطری 8 اونسی (237 میلی لیتری) آب آلبالو را به مدت شش هفته نوشیدند. مصرف آب آلبالو در مقایسه با مصرف دارو به تنهایی در این افراد، به طور قابل توجهی علائم آرتروز مانند التهاب را کاهش داد.

در مطالعه دیگری، نوشیدن آب آلبالو به مدت سه هفته سطح پارامترهای التهابی را در 20 زن مبتلا به آرتروز کاهش داد. البته باید نوعی از این نوشیدنی را استفاده کنید که دارای قند اضافی نباشد.

خلاصه

واضح است که رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در شدت علائم آرتروز داشته باشد. خوشبختانه انواعی از غذاها با اجزای قدرتمند می توانند از التهاب و دردهای ایجاد شده در بیماری آرتروز بکاهند.

بنابراین همراه با درمان های معمول پزشکی، پیروی از یک رژیم غذایی مغذی حاوی ترکیبات سالم مانند آنچه در این مقاله برایتان گفتیم، می تواند به کاهش برخی از علائم آرتروز کمک کند.

همچنین بخوانید : علائم آرتروز چیست؟

منبع: healthline