خواص میوه جک فروت برای سلامتی بدن چیست؟

خواص جک فروت چیست؟
خواص جک فروت چیست؟

جک فروت (به انگلیسی : Jackfruit) یک میوه منحصر به فرد استوایی است که در سال های اخیر محبوبیت آن افزایش یافته است.

طعم شیرین متمایزی دارد و می توان از آن برای تهیه انواع غذاها استفاده کرد. همچنین بسیار مغذی است و ممکن است چندین فواید سلامتی داشته باشد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی جک فروت برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

جک فروت چیست؟

جک فروت یک میوه عجیب و غریب است که در مناطق گرمسیری جهان رشد می کند و بومی بخش جنوبی هند است.

جک فروت هم خانواده ی میوه هایی مانند انجیر، توت و میوه نان می باشد.

جک فروت دارای پوست بیرونی تیغ دار و به رنگ سبز یا زرد است.

یکی از جنبه های منحصر به فرد جک فروت اندازه غیرعادی بزرگ آن است. این میوه بزرگترین میوه درختی در جهان است و می تواند تا 35 کیلوگرم وزن داشته باشد.

جک فروت طعم ملایم شیرین و میوه ای دارد. گفته می شود طعم آن شبیه به ترکیبی از میوه ها از جمله سیب، آناناس، انبه و موز است.

وگن ها و گیاهخواران به دلیل بافتی که با گوشت خرد شده قابل مقایسه است اغلب از این میوه به عنوان جایگزین گوشت استفاده می کنند.

از آنجایی که جک فروت قادر به مقاومت در برابر آب و هوای گرمسیری است می تواند منبع اصلی کالری و کربوهیدرات برای افراد در کشورهای در حال توسعه که در معرض خطر گرسنگی هستند باشد.

اگرچه جک فروت در مناطق گرمسیری رشد می کند اما در سایر نقاط جهان از جمله ایالات متحده در تابستان به طور گسترده در دسترس است.

رایج ترین قسمت مصرفی جک فروت، گوشت یا غلاف میوه است که هم در زمان رسیده بودن و هم نارس قابل خوردن هستند. می توان از آن در غذاهای شیرین و خوش طعم از جمله دسر و کاری استفاده کرد. دانه ها نیز برای خوردن بی خطر هستند.

فواید و مزایای جک فروت برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

جک فروت دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیر است.

در یک فنجان (165 گرم) 155 کالری دارد. تقریبا 92 درصد از کالری ها از کربوهیدرات ها تامین می شود در حالی که بقیه از پروتئین و مقدار کمی چربی هستند.

علاوه بر این جک فروت حاوی تقریبا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما و همچنین مقدار مناسبی از فیبر است.

یک فنجان میوه جک فروت خرد شده مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری : 155
  • کربوهیدرات : 40 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • پروتئین : 3 گرم
  • ویتامین A : حدود 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 18 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین : 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 15 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 15 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 16 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

چیزی که جک فروت را از سایر میوه ها متمایز می کند محتوای پروتئین آن است. در هر فنجان بیش از 3 گرم پروتئین فراهم می کند.

جک فروت همچنین سرشار از انواع مختلفی از آنتی اکسیدان هاست که احتمالا مسئول اکثر مزایای سلامتی آن هستند.

2. ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد

جک فروت دارای خواص متعددی است که ممکن است به مدیریت قند خون کمک کند.

این میوه شاخص گلیسمی (GI) نسبتا پایینی دارد که به فیبر موجود در آن نسبت داده می شود چون هضم را کند و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.

نشان داده شده است که رژیم های غذایی حاوی مقدار زیادی غذاهای با شاخص گلیسمی پایین برای ارتقا کنترل قند خون مفید هستند.

علاوه بر این جک فروت مقداری پروتئین فراهم می کند که ممکن است به جلوگیری از افزایش سریع سطح قند خون بعد از غذا کمک کند.

در یک مطالعه مشخص شد بزرگسالانی که عصاره جک فروت مصرف می‌ کردند سطح قند خون را به میزان قابل توجهی بهبود می‌ بخشند.

علاوه بر این مطالعه ای روی موش های دیابتی نشان داد که عصاره برگ جک فروت به کاهش سطح قند خون ناشتا کمک می کند و کنترل طولانی مدت قند خون را بهبود می بخشد.

این اثرات به محتوای آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی جک فروت نسبت داده می شود که به دلیل توانایی آن ها در کاهش سطح قند خون شناخته شده است.

اگرچه نتایج این مطالعات امیدوارکننده است اما مطالعات بیشتری در مورد افرادی که جک فروت تازه می خورند برای تایید این فواید بالقوه ضروری است.

3. ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد

جک فروت سرشار از چند آنتی اکسیدان قوی است که فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری را به همراه دارد.

آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می کنند که اغلب ناشی از آسیب ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد است.

انواع آنتی اکسیدان های موجود در جک فروت عبارتند از :

  • ویتامین C : جک فروت حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که ممکن است به جلوگیری از التهابی که می‌ تواند منجر به بیماری‌ های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان شود کمک کند
  • کاروتنوئیدها : نشان داده شده است که کاروتنوئیدها به کاهش التهاب کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مختلف مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش می دهند
  • فلاوانون ها : فلاوانون ها حاوی خواص ضد التهابی هستند که ممکن است به کاهش قند خون، فشار خون و سطح کلسترول کمک کنند – عوامل مهمی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی

4. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

جک فروت سرشار از ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن یعنی A و C است که ممکن است به پیشگیری از بیماری ها کمک کند. همچنین ادعا می شود که خوردن این میوه برای کاهش خطر عفونت های ویروسی مفید است.

5. برای سلامتی پوست مفید است

این میوه چندین ماده مغذی و آنتی اکسیدان مانند ویتامین C را فراهم می کند که ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد.

همچنین شواهد حکایتی وجود دارد که خوردن آن ممکن است پیری پوست شما را کند کند.

6. به سلامت قلب کمک می کند

جک فروت ممکن است به دلیل محتوای پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

علاوه بر این ریشه ها و عصاره آن در طب سنتی هند و سریلانکا برای درمان چندین بیماری از جمله آسم، اسهال و زخم معده استفاده شده است اما این اثرات هرگز از نظر علمی ثابت نشده اند.

اگرچه این فواید گزارش شده توسط شواهد علمی تایید نشده اند اما اگر می خواهید سلامت خود را بهبود ببخشید گنجاندن جک فروت در رژیم غذایی شما قطعا ارزش امتحان کردن را دارد.

عوارض و مضرات جک فروت

اگرچه جک فروت برای اکثر افراد بی خطر است اما برخی از افراد ممکن است نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف این میوه داشته باشند. برخی از افراد به آن حساسیت دارند به ویژه آن هایی که به گرده توس حساسیت دارند.

علاوه بر این به دلیل پتانسیل آن در کاهش سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت در صورت مصرف منظم این میوه ممکن است نیاز به تغییر دوز دارویی خود داشته باشند.

با این وجود مصرف جک فروت هرگز عوارض جانبی جدی ایجاد نکرده است و خوردن آن برای اکثر مردم بی خطر است.

روش های استفاده از جک فروت در رژیم غذایی

روش های استفاده از جک فروت بسیار متنوع است و می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد.

برای مصرف آن ابتدا باید آن را از وسط نصف کنید و غلاف ها و دانه های زرد رنگ میوه را از پوست جدا کنید. می توانید این کار را با چاقو یا دستان خود انجام دهید.

توجه به این نکته مهم است که قسمت سفید و فیبری داخل جک فروت فوق العاده چسبناک است بنابراین پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به آن ممکن است مفید باشد.

جک فروت را می توان به صورت خام یا پخته برای تهیه انواع غذاها استفاده کرد. میوه نارس به طور کلی در تهیه غذا استفاده می شود در حالی که شیرینی میوه رسیده برای دسرها عالی است.

از آنجایی که جک فروت تازه یک میوه عجیب و غریب است، یافتن جک فروت تازه در خواربارفروشی‌ها دشوار است مخصوصا زمانی که فصل آن نباشد. با این حال اغلب به صورت کنسرو فروخته می شود که گزینه مناسبی است.

گیاهخواران و وگن ها اغلب از جک فروت به دلیل بافت آن به عنوان جایگزین گوشت استفاده می کنند. به عنوان مثال می‌ توانید با پختن و ترکیب آن با سبزیجات و چاشنی‌ ها جک فروت را به عنوان جایگزین گوشت در تاکوی جک فروت استفاده کنید.

علاوه بر این می توانید جک فروت را به کاری یا سوپ اضافه کنید. میوه رسیده همچنین وقتی به ماست یا بلغور جو دوسر اضافه شود طعم بسیار خوبی دارد.

دانه های جک فروت نیز خوراکی هستند. آن ها را می توان برشته یا آب پز کرد و سپس با چاشنی ها ترکیب کرد حتی می توانید از دانه ها برای تهیه هوموس استفاده کنید.

خلاصه

جک فروت به دلایل زیادی برای شما بسیار مفید است.

سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و ممکن است تعدادی از فواید سلامتی از جمله بهبود کنترل قند خون را به همراه داشته باشد.

شما به راحتی می توانید جک فروت را با خوردن آن به صورت ساده یا در غذاهای مختلف در رژیم غذایی خود قرار دهید. این یک جایگزین عالی گوشت در دستور العمل های گیاهی و وگن است.

جک فروت تازه در فصل تابستان به راحتی پیدا می شود اما می توانید کنسرو جک فروت را در اکثر خواربارفروشی ها در تمام طول سال پیدا کنید.

همچنین بخوانید : خواص میوه نانس چیست؟

منبع : healthline