جدول ارزش غذایی گریپ فروت (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی گریپ فروت
جدول ارزش غذایی گریپ فروت

خواص گریپ فروت توسط تحقیقات متعدد علمی ثابت شده اند. گریپ فروت یکی از انواع مرکبات است که به رنگ های سفید، صورتی یا یاقوتی یافت می شود. پوست زرد روشن این میوه می تواند از نسبتا نازک تا ضخیم متغیر باشد.

گریپ فروت از آنجایی که کالری کمی دارد و منبع خوبی از فیبر و ویتامین C است، می تواند افزودنی عالی به رژیم غذایی شما باشد.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گریپ فروت سفید، صورتی و قرمز یاقوتی می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی گریپ فروت

نصف یک عدد گریپ فروت (معادل 123 گرم)
مقدار
کالری52
کربوهیدرات13.2 گرم
فیبر2 گرم
پروتئین0.9 گرم
چربی0.2 گرم
قند8.5 گرم
ویتامین A71.3 میلی گرم
ویتامین C38.4 میلی گرم
  • کالری موجود در یک عدد گریپ فروت متوسط : 104
  • کالری موجود در 100 گرم گریپ فروت : 32

کربوهیدرات ها

حدود 13 گرم کربوهیدرات در نصف گریپ فروت وجود دارد. بیشتر کربوهیدرات ها از قند طبیعی (8.5 گرم) به دست می آیند. همچنین در نصف گریپ فروت 2 گرم فیبر وجود دارد.

بار گلیسمی نصف گریپ فروت 4 تخمین زده می شود.

چربی ها

تقریبا هیچ چربی در گریپ فروت وجود ندارد. نیمی از یک گریپ فروت متوسط ​​تقریبا 0.2 گرم چربی دارد.

پروتئین

در نصف گریپ فروت کمتر از یک گرم پروتئین وجود دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

گریپ فروت منبع عالی ویتامین C است که تقریبا 64 درصد از نیاز روزانه شما را در یک وعده تامین می کند. همچنین منبع عالی بتاکاروتن (که بدن به ویتامین A تبدیل می‌ کند) است و 28 درصد نیاز روزانه شما را تامین می‌ کند.

گریپ فروت مقادیر کمی از مواد معدنی خاص مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم را فراهم می کند.

فواید و مزایای گریپ فروت برای سلامتی بدن

1. به درمان زخم ها کمک می کند

ویتامین C برای بهبود زخم در بدن ضروری است. مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که ترمیم بافت و ترمیم زخم با مصرف مکمل ویتامین C سریع تر اتفاق می افتد. اما محققان مطمئن نیستند که آیا این مزیت فقط برای کسانی که کمبود ویتامین C دارند صدق می کند یا همه ی افراد.

2. سلامت چشم را بهبود می دهد

ویتامین A که توسط گریپ فروت به شکل پیش ساز بتاکاروتن تامین می شود برای بینایی طبیعی ضروری است. ویتامین A همچنین ممکن است در مدیریت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) نقش داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های حاوی ویتامین A، ویتامین C و سایر مواد مغذی می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن پیشرفته را تا 25 درصد کاهش دهد.

کارشناسان دیگر منابع غذایی مواد مغذی حیاتی را که برای سلامت چشم ضروری هستند بررسی کرده اند. یک مطالعه منتشر شده گریپ فروت و آب گریپ فروت را به عنوان منابع کلیدی ذکر کرده است.

3. ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

گریپ فروت صورتی حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن است که به آن رنگ صورتی زیبا می دهد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که رژیم غذایی غنی از لیکوپن ممکن است خطر سرطان پروستات را کاهش دهد.

گریپ فروت ویتامین C را تامین می کند و موضوع ویتامین C و پیشگیری از سرطان به شدت مورد بحث قرار گرفته است. محققان مطمئن نیستند که مکمل‌های ویتامین C یا مصرف بیشتر غذاهای ویتامین C می‌ توانند این مزیت را داشته باشند.

4. برای سلامت قلب مفید است

تحقیقات نشان داده است که خوردن گریپ فروت با کاهش کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL در خون مرتبط است. همچنین ممکن است به کاهش فشار خون در بزرگسالان دارای اضافه وزن کمک کند.

محققانی که عوامل خطر بیماری قلبی عروقی را مطالعه می کنند، مصرف گریپ فروت را همراه با مصرف سایر میوه ها مانند بلوبری، انار و سیب بررسی کرده اند.

در یک بررسی منتشر شده نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که سایر میوه ها با فواید مهم تری در مورد سلامت قلب مرتبط هستند. با این حال به طور کلی مصرف میوه احتمالا به تعدیل شرایط مرتبط مانند فشار خون بالا، دیس لیپیدمی، دیابت و اضافه وزن و چاقی کمک می کند.

5. التهاب را کاهش می دهد

گریپ فروت حاوی فلاونون که زیرگروه فلاونوئیدهاست می باشد. نشان داده شده است که فلاونوئیدها دارای فعالیت های ضد التهابی، ضد ترومبوژنیک، ضد دیابت، ضد سرطان و محافظت کننده عصبی هستند.

عوارض و مضرات گریپ فروت

گزارش هایی از حساسیت به مرکبات وجود دارد،اما این وضعیت چندان شایع نیست. آلرژی به گریپ فروت ممکن اما بعید است. اما اگر به مرکبات حساسیت دارید، باید از مصرف گریپ فروت اجتناب کنید.

اگر از داروهای کاهش دهنده چربی به نام استاتین استفاده می کنید نباید گریپ فروت یا آب گریپ فروت بخورید.

ترکیبات موجود در گریپ فروت می تواند با آنزیم های روده که به بدن شما در جذب برخی از انواع استاتین ها کمک می کند، تداخل داشته باشد. تداخل می تواند بر سطوح داروهای استاتین در خون شما تاثیر بگذارد.

گریپ فروت و آب گریپ فروت همچنین می توانند با سایر داروهای تجویزی و بدون نسخه تداخل داشته باشند. گریپ فروت ممکن است با داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای جایگزین تیروئید، قرص های ضد بارداری، داروهای مسدود کننده اسید معده و دکسترومتورفان سرکوب کننده سرفه تداخل داشته باشد.

علاوه بر این داروهای کاهش دهنده فشار خون بالا ممکن است با گریپ فروت تداخل داشته باشند.

داروهای ضد اضطراب مانند بوسپیرون، کورتیکواستروئیدها و برخی داروهای رد پیوند عضو نیز ممکن است در صورت مصرف گریپ فروت کمتر موثر باشند.

مصرف گریپ فروت با این داروها می تواند باعث متابولیسم غیرعادی داروها در بدن شود. اگر دارویی مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا قرار دادن گریپ فروت به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما بی خطر است یا خیر.

اگر دارو مصرف می کنید حتما قبل از مصرف گریپ فروت یا هر محصول حاوی گریپ فروت با پزشک خود صحبت کنید. گریپ فروت با چندین دارو منع مصرف دارد تا حدی به این دلیل که متابولیسم را افزایش می دهد – که می تواند منجر به دوز نامناسب دارو در بدن شود.

انواع گریپ فروت

انواع گریپ فروت ها شامل گریپ فروت صورتی، سفید یا قرمز یاقوتی هستند. گریپ فروت قرمز یاقوتی رایج ترین نوع بوده و به راحتی یافت می شود. این گریپ فروت ها به دلیل طعم ملایم تر و رنگ قرمز خود شناخته می شوند.

گریپ فروت صورتی نیز رایج است اما به شیرینی گریپ فروت قرمز نیست. گریپ فروت سفید دارای پوست به رنگ زرد کم رنگ و گوشت صورتی مایل به سفید است.

گریپ فروت سفید بهترین آب را تولید می کند. با توجه به کالری و درشت مغذی ها، ارزش غذایی همه ی انواع گریپ فروت ها مشابه است.

بهترین زمان مصرف گریپ فروت

فصل گریپ فروت از پاییز تا بهار است. اما می توانید گریپ فروت را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی در تمام طول سال پیدا کنید.

هنگام خرید به دنبال گریپ فروتی باشید که پوست آن هیچ رنگ سبزی نداشته باشد. از میوه هایی که دارای لکه های نرم هستند خودداری کنید. گریپ فروت هایی که پوست خشن یا چروکیده دارند را هم انتخاب نکنید.

به عنوان یک قاعده کلی گریپ فروتی که نسبت به اندازه اش سنگین است، آبدارتر خواهد بود. همانطور که گریپ فروت را در دست می گیرید باید سنگین تر از آنچه به نظر می رسد باشد.

اعتقاد بر این است که محتوای آنتی اکسیدانی مرکبات با رسیدن افزایش می یابد بنابراین انتخاب یک گریپ فروت کاملا رسیده بهتر است.

روش های نگهداری از گریپ فروت

اگر قصد دارید گریپ فروت خود را فورا بخورید، آن را در دمای اتاق کنار بگذارید. اگر می خواهید آن را بعد استفاده کنید، نگهداری گریپ فروت در یخچال اشکالی ندارد.

گریپ فروت ها را در یک کیسه پلاستیکی در جا میوه ای یخچال قرار دهید. گریپ فروت کامل در یخچال می تواند تا شش هفته تازه بماند.

می‌ توانید گریپ فروت را فریز کنید اما بهتر است قسمت‌ های میوه را جدا کرده و در یک کیسه یا ظرف مخصوص فریزر قرار دهید تا اینکه کل میوه را فریز کنید. گریپ فروت منجمد اگر به درستی منجمد شود باید تا یک سال خوب بماند.

مانند بسیاری از پوست های مرکبات، پوست گریپ فروت برای مصرف بی خطر است. پوست این میوه حتی حاوی مقداری فیبر و سایر مواد مغذی است. پوست میوه ها را با آب سرد و برس سبزیجات بشویید.

روش های استفاده از گریپ فروت در رژیم غذایی

گریپ فروت یک میان وعده عالی یا بخشی از یک وعده غذایی است. اگر میوه را با مواد غنی از پروتئین مانند ماست یا یک مشت کوچک آجیل همراه کنید می توانید یک میان وعده سیر کننده تر درست کنید.

ساده ترین راه برای خوردن گریپ فروت این است که سر آن را جدا کنید و با قاشق بخورید اما می توانید از گریپ فروت برای افزودن طعم، بافت و رنگ به دستور العمل های شیرین و خوش طعم نیز استفاده کنید. سعی کنید گریپ فروت را با سبزی ها برای یک سالاد مرکبات ترکیب کنید یا برخی از قسمت های گریپ فروت را خرد کرده و به خوراک های گوشتی اضافه کنید.

پیشنهاداتی برای خوردن گریپ فروت

  • قطعات گریپ فروت را به سالاد اضافه کنید
  • گریپ فروت را با سبزیجات تازه روی ماهی کبابی سرو کنید
  • گریپ فروت را مخلوط کرده و منجمد کنید و به شکل بستنی در بیاورید
  • گریپ فروت را در غذاهای غلات مانند کوسکوس، پلو یا کینوآ بریزید
  • به صورت لایه لایه با چغندر خلال شده و بادام بوداده سرو کنید

بسیاری از دستور العمل ها آووکادوی را با گریپ فروت قرمز ترکیب می کنند. این ترکیب زیبا به نظر می رسد و مغذی است. همچنین خوشمزه است زیرا کرمی بودن آووکادو طعم ترش و شیرین گریپ فروت به خوبی با هم ترکیب می شوند.

همچنین بخوانید : خواص گریپ فروت در بارداری

منبع : verywellfit