خواص سرکه نارگیل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص سرکه نارگیل
خواص سرکه نارگیل

سرکه نارگیل (به انگلیسی : Coconut Vinegar) یک ماده ی اصلی در تهیه غذاهای جنوب شرقی آسیا و هند است که به سرعت در حال محبوبیت در غرب است.

این سرکه از شیره گل های درختان نارگیل تهیه می شود. به مدت 8 تا 12 ماه تخمیر شده و به طور طبیعی به سرکه تبدیل می شود.

سرکه نارگیل ظاهری کدر، سفید و طعم کمی ملایم تر از سرکه سیب دارد و می تواند طعم شیرینی را به سس های سالاد، مارینادها، سوپ ها و غذاهای گرم اضافه کند.

ادعا می شود که سرکه نارگیل دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن، بهبود هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت قلب است. با این حال همه مزایا توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شوند.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی سرکه نارگیل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سرکه نارگیل برای سلامتی بدن

1. حاوی پروبیوتیک ها، پلی فنول ها و مواد مغذی است

سرکه نارگیل اغلب به عنوان منبعی غنی از بسیاری از مواد مغذی شناخته می شود زیرا شیره ای که برای تهیه آن استفاده می شود سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. این شیره همچنین حاوی کولین، ویتامین های گروه B، آهن، مس، بور، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی است.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که سرکه نارگیل طیف وسیعی از پلی فنول ها را فراهم می کند – ترکیبات گیاهی مفیدی که ممکن است در برابر شرایطی مانند دیابت و بیماری قلبی اثر محافظتی داشته باشند.

علاوه بر این به دلیل فرآیند تخمیر 8 تا 12 ماهه سرکه نارگیل منبعی از باکتری های مفید روده است که به نام پروبیوتیک ها شناخته می شوند.

با این حال تحقیقات در مورد چگونگی تاثیر تخمیر بر محتوای ویتامین ها و مواد معدنی سرکه وجود ندارد. همچنین شایان ذکر است که برخی از تولید کنندگان سرکه نارگیل را از آب نارگیل به جای شیره نارگیل تهیه می کنند.

آب نارگیل حاوی مواد مغذی کمتری نسبت به شیره است و برای مدت کوتاه تری با استفاده از یک شروع کننده تخمیر مانند شکر یا سرکه سیب تخمیر می شود. اعتقاد بر این است که این سرکه دارای ارزش غذایی پایین تری است – اگرچه هیچ مطالعه ای در حال حاضر نمی تواند این را تایید کند.

صرف نظر از این سرکه نارگیل معمولا در مقادیر بسیار کم مصرف می شود به این معنی که احتمالا مواد مغذی یا پلی فنول های زیادی را به رژیم غذایی شما اضافه نمی کند.

2. ممکن است قند خون را کاهش دهد و به مبارزه با دیابت کمک کند

سرکه نارگیل ممکن است به کاهش سطح قند خون و محافظت در برابر دیابت نوع 2 کمک کند.

درست مانند سرکه سیب، سرکه نارگیل حاوی استیک اسید است – ترکیب فعال اصلی در سرکه.

چندین مطالعه گزارش می دهند که استیک اسید ممکن است به کاهش افزایش قند خون بعد از یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات کمک کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که سرکه ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد و به بهبود حساسیت به انسولین تا 34 درصد کمک کند.

اثرات کاهش دهنده قند خون سرکه زمانی که همراه با وعده های غذایی مصرف شود قوی تر ظاهر می شود.

سرکه نارگیل ممکن است فوایدی مشابه سایر انواع سرکه ها داشته باشد. با این حال هیچ مطالعه‌ ای به تاثیر مستقیم این نوع سرکه بر سطح قند خون یا خطر ابتلا به دیابت نپرداخته است. بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

3. ممکن است گرسنگی را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند

سرکه نارگیل ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

سرکه نارگیل نه تنها کالری ندارد بلکه حاوی استیک اسید می باشد، ترکیبی که نشان داده شده است به کاهش گرسنگی کمک می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

چندین مطالعه حیوانی استیک اسید را با کاهش اشتها مرتبط می کنند. این ترکیب همچنین ممکن است به خاموش کردن ژن‌ های ذخیره‌ ساز چربی و روشن کردن ژن‌ های چربی‌ سوز کمک کند.

علاوه بر این تحقیقات روی انسان‌ ها گزارش می‌ دهد که مصرف سرکه همراه با وعده‌ های غذایی به شما کمک می‌ کند برای مدت طولانی‌ تری احساس سیری کنید. در یک مطالعه افرادی که به یک وعده غذایی سرکه اضافه کردند در بقیه روز تا 275 کالری کمتر در مقایسه با افرادی که سرکه اضافه نکردند دریافت کردند.

یک مطالعه کوچک گزارش می دهد که مصرف سرکه همراه با وعده های غذایی ممکن است سرعت تخلیه معده شما را کاهش دهد – که به طور بالقوه منجر به افزایش احساس سیری می شود.

تحقیقات همچنین سرکه نارگیل را با کاهش وزن مرتبط می دانند.

در یک مطالعه 12 هفته ای شرکت کنندگانی که 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) سرکه در روز مصرف می کردند تا 1.7 کیلوگرم وزن کم کردند و تا 0.9 درصد چربی بدن خود را کاهش دادند. در مقایسه شرکت کنندگان در گروه کنترل 0.4 کیلوگرم اضافه کردند.

مطالعات خاص در مورد سرکه نارگیل وجود ندارد. با این حال از آنجایی که حاوی ترکیب فعالی مشابه سایر انواع سرکه است، ممکن است مانند آن ها عمل کند.

برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

4. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

سرکه نارگیل ممکن است سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

تا حدی این ممکن است به دلیل محتوای پتاسیم موجود در شیره نارگیل باشد که برای تهیه این نوع سرکه استفاده می شود. پتاسیم یک ماده معدنی است که با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

مطالعات حیوانی بیشتر نشان می دهد که سرکه ممکن است سطوح تری گلیسیرید و کلسترول LDL را کاهش دهد در حالی که کلسترول HDL را افزایش می دهد.

علاوه بر این مطالعات بر روی موش‌ ها نشان می‌ دهند که سرکه ممکن است فشار خون را کاهش دهد – یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی به طور خاص بر روی سرکه نارگیل گزارش داد که ممکن است التهاب، وزن بدن و سطح کلسترول را کاهش دهد – که همگی ممکن است به سلامت قلب کمک کنند.

در انسان تحقیقات نشان می دهد که مصرف 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) سرکه در روز ممکن است به کاهش چربی شکم و سطح تری گلیسیرید خون کمک کند – دو عامل خطر اضافی برای بیماری قلبی.

یک مطالعه مشاهده‌ ای اشاره می‌کند زنانی که سس‌ های سالاد با روغن و سرکه را 5 تا 6 بار در هفته می‌ خورند تا 54 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

با این حال به خاطر داشته باشید که این نوع مطالعه نمی تواند نشان دهد که سرکه باعث کاهش خطر بیماری قلبی شده است. مطالعات انسانی در مورد اثرات خاص سرکه نارگیل وجود ندارد بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. ممکن است گوارش و سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد

سرکه نارگیل ممکن است به سلامت روده و سیستم ایمنی بدن کمک کند.

تا حدی به این دلیل است که سرکه نارگیل در اثر تخمیر 8 تا 12 ماهه شیره گل نارگیل تهیه می شود. این فرآیند به طور طبیعی باعث تولید پروبیوتیک‌ ها می‌ شود که باکتری‌ هایی مفید برای سلامت روده شما هستند.

علاوه بر این سرکه نارگیل حاوی استیک اسید است، ترکیبی که ممکن است به مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک کند. به عنوان مثال استیک اسید در برابر باکتری ایشرشیا کولی، یک عامل شناخته شده مسمومیت غذایی موثر است.

برای این منظور کافی است کمی سرکه را به آب اضافه کنید و میوه ها و سبزیجات تازه خود را حدود دو دقیقه در آن بشویید. یک مطالعه نشان داد که این روش شستشوی ساده می تواند باکتری ها را تا 90 درصد و ویروس ها را تا 95 درصد کاهش دهد.

سرکه نارگیل همچنین ممکن است در جلوگیری از رشد گاردنرلا واژینالیس، عامل اصلی عفونت های واژن موثر باشد. با این حال این مزیت در یک مطالعه لوله آزمایش مشاهده شد. بنابراین نحوه استفاده از سرکه برای دستیابی به این مزیت در زندگی واقعی هنوز مشخص نیست.

علاوه بر این سرکه نارگیل به دلیل داشتن مواد مغذی بالقوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تبلیغ می شود. شیره ای که برای تهیه سرکه نارگیل استفاده می شود در واقع منبع عالی آهن و ویتامین C است دو ماده مغذی که با سیستم ایمنی قوی تر مرتبط هستند.

با این حال مشخص نیست که چه مقدار از ویتامین C پس از تخمیر در سرکه باقی می‌ ماند بنابراین تحقیقات بیشتری برای حمایت از این ادعا مورد نیاز است.

عوارض و مضرات سرکه نارگیل

سرکه نارگیل به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود.

گفته می شود سرکه نارگیل اسیدی است بنابراین نوشیدن منظم آن به صورت مستقیم ممکن است به مری و مینای دندان شما آسیب برساند.

به همین دلیل بهتر است سرکه نارگیل را به صورت رقیق در آب یا مخلوط با مواد دیگر مانند روغن در سس سالاد یا ماریناد مصرف کنید.

مانند سایر انواع سرکه، سرکه نارگیل ممکن است به کاهش فشار خون و سطح قند خون کمک کند. افرادی که از داروهای کاهش دهنده قند یا فشار خون استفاده می کنند ممکن است بخواهند قبل از افزودن سرکه نارگیل به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند.

خلاصه

سرکه نارگیل یک جایگزین منحصر به فرد برای انواع سرکه هاست.

سرکه نارگیل طعم ملایم تری دارد، به نظر می رسد مغذی تر است و ممکن است چندین فایده برای سلامتی داشته باشد. این موارد از کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت تا بهبود هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت قلب را شامل می شوند.

با این حال اگرچه تحقیقات مصرف سرکه را با این فواید مرتبط می‌ داند اما مطالعات کمی به طور خاص در مورد سرکه نارگیل انجام شده است و هیچ‌ یک آن را با سایر انواع سرکه مقایسه نکرده‌ اند.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات سرکه سفید چیست؟

منبع : healthline