علائم آبله مرغان چیست؟

علائم آبله مرغان چیست؟
علائم آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان از بیماری های شایع به خصوص در کودکان است که ویروس عامل آن که واریسلا نام دارد تا قبل از ظاهر شدن علائم اصلی از جمله بثورات، تب، غدد متورم و سایر علائم یک هفته یا بیشتر در بدن بیمار زندگی می کند.

گفته شده دوره کمون این بیماری (فاصله بین زمانی که فرد در معرض آن قرار می گیرد تا زمانی که علائم شروع می شود) به طور متوسط ​​14 روز در محدوده 10 تا 21 روز است و فرد از 1 تا 2 روز قبل از ظاهر شدن بثورات تا زمانی که بثورات کاملا پوسته پوسته شوند ناقل بیماری می باشد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های آبله مرغان صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم آبله مرغان چیست؟

علائم شایع آبله مرغان

بثورات، شناخته شده ترین علائم آبله مرغان می باشد اما افراد مبتلا علاوه بر بثورات مجموعه‌ ای علائم از خود بروز می‌ دهند که نشان دهنده عفونت‌ ویروسی است.

در برخی افراد به‌ خصوص بزرگسالان، قبل از بروز بثورات علائم دیگری ظاهر می‌ شود اما در کودکان معمولا بثورات اولین علامت آبله مرغان می باشد.

علائم غیر بثورات

اکثر این علائم 1 یا 2 روز طول کشیده و با ظاهر شدن بثورات ناپدید می شوند. این علائم عبارتند از :

  • تب (معمولا خفیف حدود 38.8 درجه سانتی گراد که می تواند تا 40.5 درجه سانتی گراد نیز افزایش یابد)
  • احساس مریضی و بد حالی
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • درد خفیف شکم
  • تورم غدد

توجه داشته باشید فردی که به ویروس واریسلا آلوده شده چند روز قبل از ظاهر شدن بثورات و زمانی که علائم غیر اختصاصی ذکر شده را تجربه کند نیز می تواند ناقل بیماری به دیگران باشد.

بثورات آبله مرغان

بثورات آبله مرغان معمولا ابتدا روی تنه، پوست سر و صورت ظاهر می شود و سپس به بازوها و پاها سرایت می کند. همچنین ممکن است باعث ایجاد ضایعاتی در غشاهای مخاطی چشم، دهان و واژن شود که البته شایع نیست.

هر ضایعه آبله مرغان به صورت یک جوش قرمز 2 تا 4 میلی متری با الگوی نا منظم ظاهر می شود که روی آن یک تاول کوچک با دیواره نازک و شفاف پر از مایع و بسیار مسری ایجاد می شود. این تاول اغلب شبیه یک قطره شبنم توصیف می شود.

لازم به ذکر است زمانی که ضایعه ای پوسته پوسته شود دیگر مسری در نظر گرفته نمی شود و پوسته ها معمولا بعد از حدود 7 روز می ریزند. با این حال هنگامی که ضایعات قدیمی پوسته می شوند، ضایعات جدید شروع به شکل گیری کرده و به همین دلیل فرد در دوره بیماری اش همزمان ممکن است ضایعاتی در مراحل مختلف در بدنش داشته باشد.

به طور کلی تا زمانی که همه ضایعات پوسته پوسته نشوند، بیماری مسری در نظر گرفته می شود.

افراد مبتلا به آبله مرغان باید از حضور در مدرسه، محل کار و سایر اماکن عمومی اجتناب کرده و در خانه بمانند تا از انتشار ویروس به دیگران جلوگیری شود.

از سوی دیگر بثورات آبله مرغان به شدت خارش دار است اما فرد نباید آن ها را بخراشد. خراشیدن ضایعات یا پوسته ها ممکن است باعث سرایت آلودگی های زیر ناخن به ضایعات شده و زخم های عفونی بروز کند. به همین دلیل مقابله با خارش بخش مهم از درمان آبله مرغان محسوب می شود.

تعداد ضایعات آبله مرغان که ممکن است در بدن هر فرد ایجاد شود متفاوت است. محدوده شایع حدود 100 تا 300 ضایعه است. همچنین بزرگسالان و کودکان بزرگ تر معمولا ضایعات بیشتری نسبت به کودکان خردسال دارند.

لازم به ذکر است افرادی که قبلا دچار آسیب های پوستی مانند آفتاب سوختگی یا اگزما شده اند ممکن است بثورات گسترده‌ تری نسبت به سایرین داشته باشند.

علائم نادر آبله مرغان

در موارد نادر کودکانی که یک دوز واکسن آبله مرغان یا حتی هر دو دوز را دریافت کرده اند ممکن است به آبله مرغان مبتلا شوند. اگرچه بیماری آن ها نسبت به کودکانی که واکسینه نشده اند کمتر مسری است و علائم نیز خفیف تر می باشد، تا حدی که در برخی موارد می توان آن را با گزش حشرات یا سایر بثورات اشتباه گرفت.

علائم این وضعیت عبارتند از :

  • کمتر از 50 ضایعه یا کمی بیشتر
  • تعداد کمی تاول یا عدم وجود تاول (به همین دلیل مسری نیستند)
  • تب خفیف یا عدم تب
  • بهبودی سریع (در عرض 3 تا 5 روز)

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

آبله مرغان بیماری است که به راحتی قابل شناسایی می باشد و مانند هر عفونت ویروسی معمولا خود به خود بهبود می یابد.

با این حال اگر در حین ابتلا به آبله مرغان علائم خاصی داشتید که نشان دهد ممکن است عفونت ثانویه یا عوارض دیگری ایجاد شده باشد لازم است فورا با پزشک تماس بگیرید.

منبع: verywellhealth