آیا مصرف شیر سویا برای دوران بارداری خوب است؟

آیا شیر سویا برای دوران بارداری خوب است؟
آیا شیر سویا برای دوران بارداری خوب است؟

شیر سویا یکی از بهترین جایگزین های گیاهی برای شیرهای لبنی محسوب می شود.

شیر سویا از لوبیای سویای خیسانده شده و آب تهیه می شود و می تواند انرژی شما را تقویت کرده و ایمنی را در دوران بارداری تقویت کند. با این حال مصرف بیش از حد ممکن است اثرات نامطلوبی بر شما و جنین تان داشته باشد.

با وجود این فواید مصرف شیر سویا در دوران بارداری باید در حد اعتدال باشد. این به شما امکان می دهد از مزایای آن بهره مند شوید و در عین حال خطرات احتمالی برای کودک خود را کاهش دهید. اگر قبلا هرگز شیر سویا مصرف نکرده‌ اید یا گهگاه آن را مصرف کرده‌ اید می‌ توانید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی شیر سویا برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شیر سویا برای زنان باردار

  • شیر سویا سرشار از فولیک اسید است که یکی از مواد مغذی لازم برای بارداری است. مصرف منظم فولیک اسید باعث بهبود رشد سلول های عصبی و بهینه سازی رشد جنین شما می شود
  • ویتامین های B1، A و E از جمله ویتامین هایی هستند که در این مرحله بیشتر به آن ها نیاز دارید. ویتامین E به شما انرژی کافی می دهد و به شما کمک می کند سالم بمانید. شیر سویا که منبع غنی این ویتامین است به شما کمک می کند تا مقدار مورد نیاز روزانه برای ویتامین E را تامین کنید
  • شیر سویا سرشار از پروتئین است که سلامت اندام های مختلف بدن شما را تضمین می کند. پروتئین باعث می شود اندام های جنین به خوبی رشد کنند. برخی از پروتئین هایی که می توانید در شیر سویا پیدا کنید عبارتند از ترئونین، آرژنین، ایزولوسین، گلیسین و لیزین
  • شیر سویا سرشار از چربی های گیاهی است که برای شما و جنین شما در بارداری مفید است
  • شیر سویا حاوی کربوهیدرات است که سطح انرژی شما را در بارداری افزایش می دهد

عوارض و مضرات شیر سویا در دوران بارداری

شیر سویا حاوی ایزوفلاون است که شبیه استروژن است. آزمایش‌ هایی که روی حیواناتی که دوزهای بالای شیر سویا مصرف می‌ کردند انجام شد نشان داد که تومورها یا سایر ناهنجاری‌های فیزیکی در جنین ایجاد شده است.

برخی از مادران باردار به دلیل مصرف منظم شیر سویا علائم آلرژیک مانند بثورات، تورم، مشکلات تنفسی، استفراغ و حالت تهوع دارند. مصرف شیر سویا در موارد نادر نیز منجر به آنافیلاکسی می شود.

تاکنون گزارش قطعی مبنی بر تایید عدم مصرف شیر سویا در بارداری وجود نداشته است. با این حال برای جلوگیری از نقص مادرزادی در نوزادان بهتر است از مصرف بیش از حد شیر سویا خودداری کنید.

همچنین گفته می شود که ایزوفلاون های موجود در دانه های سویا باعث سردردهای میگرنی می شوند.

مقدار مصرف روزانه شیر سویا در دوران بارداری

از آنجایی که شیر سویا مملو از مواد مغذی ضروری است که در دوران بارداری به آن نیاز دارید، زمانی که به مقدار متوسط ​​مصرف شود هیچ آسیبی برای رشد کودک ایجاد نمی کند.

  • شما می توانید روزانه حدود چهار وعده شیر سویا را با خیال راحت مصرف کنید
  • اگر به شیر سویا حساسیت ندارید یک فنجان شیر سویا برای مصرف شما بی خطر است

بدون شک دانه های سویا برای بارداری شما مفید هستند البته به شرطی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید. توصیه می شود در مورد مصرف شیر سویا در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید زیرا سیستم ایمنی بدن شما در این دوران ضعیف می شود و مصرف نادرست ممکن است خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را برای شما و همچنین جنین شما ایجاد کند.

منبع : momjunction