آیا خوردن چای و دمنوش های گیاهی در دوران بارداری خوب است؟

چای در دوران بارداری خوب است یا ضرر دارد؟
چای در دوران بارداری خوب است یا ضرر دارد؟

چای یکی از محبوب‌ ترین نوشیدنی‌ ها در سراسر جهان است و بسیاری از زنان در دوران بارداری از آن لذت می‌ برند.

برخی آن را صرفا برای کمک به رفع نیازهای مایعات در دوران بارداری می نوشند. با این حال به نظر می رسد برخی از زنان از چای به عنوان یک درمان طبیعی برای علائم بارداری یا به عنوان دارویی برای آمادگی زایمان در هفته های آخر بارداری استفاده می کنند.

بسیاری ممکن است بر این باور باشند که نوشیدن چای در دوران بارداری بی خطر است. اما زنان ممکن است بهتر است مصرف برخی چای را کاهش داده و از مصرف برخی دیگر به طور کامل اجتناب کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که خوردن چای و دمنوش های گیاهی در دوران بارداری خوب است یا ضرر دارد؟ با سومیتا همراه باشید؛

مصرف چای های کافئین دار را محدود کنید

چای های سیاه، سبز، سفید، ماچا و اولانگ همگی از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند. آن ها حاوی کافئین هستند – یک محرک طبیعی که باید در دوران بارداری محدود شود.

هر کدام تقریبا مقدار کافئین زیر را در هر فنجان (240 میلی‌ لیتر) فراهم می‌ کنند :

کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند و چون کبد نابالغ جنین در تجزیه آن مشکل دارد نوزادان احتمالا عوارض جانبی ناشی از مقادیری کافئین را تجربه می کنند در غیر این صورت برای بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود.

تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که در دوران بارداری بیش از حد در معرض کافئین قرار می گیرند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تولد زودرس یا وزن کم هنگام تولد یا نقص مادرزادی باشند. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری نیز ممکن است خطر سقط جنین یا مرده زایی را افزایش دهد.

این خطرات زمانی که زنان باردار مصرف کافئین خود را به حداکثر 300 میلی گرم در روز محدود می کنند وجود دارد.

با این حال ژنتیک برخی از زنان ممکن است آن ها را نسبت به اثرات کافئین حساس تر کند. به عنوان مثال تحقیقات نشان می دهد که این نسبت کوچک از زنان ممکن است با مصرف 100 تا 300 میلی گرم کافئین در روز 2.4 برابر بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار گیرند.

چای های کافئین دار حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه هستند و به طور کلی نوشیدن آن در دوران بارداری بی خطر است. با این حال ممکن است لازم باشد مصرف آن ها برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کافئین در روز محدود شود.

چای های گیاهی ممکن است عوارض و مضرات داشته باشند

دمنوش‌ های گیاهی از میوه‌ های خشک، گل‌ ها، ادویه‌ ها یا گیاهان تهیه می‌شوند و بنابراین حاوی کافئین نیستند. با این حال آن ها ممکن است حاوی ترکیبات دیگری باشند که در دوران بارداری ناامن تلقی می شوند و ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناک شوند.

سقط جنین یا زایمان زودرس

دمنوش هایی که ممکن است خطر سقط جنین یا زایمان زودرس شما را افزایش دهند عبارتند از :

  • رازیانه
  • شنبلیله
  • مریم گلی
  • گل ماهور
  • گل گاوزبان
  • پونه
  • شیرین بیان
  • آویشن
  • انجدان رومی
  • کوهوش آبی
  • کوهوش سیاه
  • کندر (به مقدار زیاد)
  • بابونه (به مقدار زیاد)

خونریزی قاعدگی

دمنوش هایی که ممکن است خونریزی قاعدگی را تحریک کرده یا افزایش دهند عبارتند از :

  • انجدان رومی
  • کندر

نقائص هنگام تولد

دمنوش هایی که ممکن است خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهند عبارتند از :

گل گاوزبان

سایر عوارض جانبی

علاوه بر این در موارد نادر دمنوش اکالیپتوس ممکن است باعث تهوع، استفراغ یا اسهال شود. علاوه بر این یک گزارش موردی نشان می‌ دهد که نوشیدن منظم دمنوش بابونه در دوران بارداری ممکن است منجر به جریان خون ضعیف در قلب کودک شود.

برخی از دمنوش های گیاهی نیز ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که با داروها تداخل دارند. بنابراین زنان باردار باید پزشک خود را از هر نوع دمنوش گیاهی که در حال حاضر مصرف می کنند، مطلع کنند.

به خاطر داشته باشید که به دلیل تحقیقات محدود در مورد ایمنی دمنوش های گیاهی فقدان شواهدی از عوارض جانبی منفی نباید به عنوان دلیلی بر بی خطر بودن نوشیدن چای در دوران بارداری تلقی شود.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیاید ممکن است بهتر باشد زنان باردار محتاط باشند و از نوشیدن دمنوش هایی که هنوز مطمئن نشده‌اند در دوران بارداری بی‌ خطر باشند خودداری کنند.

برخی از چای ها ممکن است آلوده باشند

چای ها به خوبی آزمایش نشده اند. این بدان معنی است که زنان ممکن است به طور ناخواسته چای های آلوده به ترکیبات ناخواسته مانند فلزات سنگین بنوشند.

به عنوان مثال یک مطالعه چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ را آزمایش کرد. این نشان داد که 20 درصد از کل نمونه ها به آلومینیوم آلوده بودند. علاوه بر این 73 درصد از تمام نمونه‌ ها حاوی سطوح سرب بودند که در دوران بارداری ناامن تلقی می‌ شوند.

در مطالعه دیگر زنانی که بیشترین مصرف چای سبز و دمنوش های گیاهی را در سه ماهه اول بارداری داشتند 6 تا 14 درصد سطح سرب خون شان بیشتر از آن هایی بود که کمترین نوشیدنی را مصرف می کردند. با این حال تمام سطوح سرب خون در محدوده طبیعی باقی مانده است.

به دلیل فقدان مقررات خطر چای های گیاهی حاوی موادی که در برچسب ذکر نشده اند نیز وجود دارد. این خطر این را افزایش می دهد که زنان باردار به طور ناخواسته یک چای آغشته به یک گیاه نامطلوب مانند موارد ذکر شده در بالا را مصرف کنند.

در حال حاضر حذف این خطر غیرممکن است. با این حال ممکن است تنها با خرید چای از برندهای معتبر تا حدودی آن را به حداقل برسانید.

علاوه بر این احتمالا بهتر است از خرید چای به صورت فله ای خودداری کنید زیرا خطر مخلوط شدن آن ها با برگ های گیاهانی که ممکن است در دوران بارداری خطرناک باشد، بیشتر است.

دمنوش هایی که ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند

بیشتر چای‌ های کافئین‌ دار برای نوشیدن در دوران بارداری بی‌ خطر در نظر گرفته می‌ شوند تا زمانی که باعث نشوند کل کافئین دریافتی روزانه یک زن از 300 میلی‌گرم بیشتر شود.

زنانی که به ویژه به کافئین حساس هستند ممکن است از هدف قرار دادن حداکثر 100 میلی گرم کافئین در روز سود ببرند.

وقتی صحبت از دمنوش های گیاهی می شود تحقیقات زیادی در مورد اثرات آن ها در دوران بارداری انجام نشده است. به این ترتیب اکثر متخصصان بهداشت به زنان باردار توصیه می کنند که از مصرف هر گونه گیاهی در مقادیر بیشتر از آنچه در غذاها دریافت می کنند خودداری کنند.

گفته می شود طبق چند مطالعه مصرف دمنوش های گیاهی زیر ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند :

  • برگ تمشک : این دمنوش به احتمال زیاد بی خطر است و اعتقاد بر این است که زایمان را کوتاه می کند و به آماده سازی رحم برای زایمان کمک می کند. تحقیقات نشان می‌ دهد که ممکن است طول مرحله دوم زایمان را کوتاه تر کند اما فقط حدود 10 دقیقه
  • نعناع فلفلی : این دمنوش احتمالا بی خطر است و معمولا برای کمک به تسکین گاز، حالت تهوع، درد معده یا سوزش سر دل استفاده می شود. با این حال هیچ مطالعه ای برای حمایت از این مزایا یافت نشد
  • زنجبیل : زنجبیل یکی از داروهای گیاهی مورد مطالعه در دوران بارداری است که احتمالا بی خطر است. تحقیقات نشان می‌دهد که تهوع و استفراغ را کاهش می‌ دهد، اما زمانی که به‌ صورت خشک مصرف می‌ شود نباید از 1 گرم در روز تجاوز کند
  • بادرنجبویه : این دمنوش احتمالا بی خطر است و معمولا برای تسکین اضطراب، تحریک پذیری و بی خوابی استفاده می شود. با این حال هیچ مطالعه ای برای حمایت از این کاربردها یافت نشد و ایمنی آن در بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است

اگرچه به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما برگ تمشک ممکن است باعث انقباضات رحمی شود در حالی که نعناع فلفلی ممکن است جریان قاعدگی را تحریک کند. بنابراین در مورد اینکه آیا این چای ها در سه ماهه اول بارداری بی خطر هستند یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.

بنابراین بهتر است در 12 هفته اول بارداری از نوشیدن این دو دمنوش خودداری کنید.

خلاصه

علیرغم محبوبیت گسترده همه ی انواع چای ها برای بارداری بی خطر تلقی نمی شوند.

چای های کافئین دار مانند چای سیاه، سبز، سفید و ماچا به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال ممکن است لازم باشد مصرف آن ها برای جلوگیری از مصرف مقادیر بیش از حد کافئین محدود شود.

از بیشتر دمنوش های گیاهی باید اجتناب کرد. دمنوش برگ تمشک، نعناع، ​​زنجبیل و چای بادرنجبویه تنها دمنوش هایی هستند که در حال حاضر به طور بالقوه ایمن در نظر گرفته می‌شوند. با این حال زنان باردار بهتر است در سه ماهه اول بارداری از مصرف دمنوش ها اجتناب کنند.

همچنین بخوانید : خواص چای ترش چیست؟

منبع : healthline